Hoe ver komt K-Mag vanaf pole, in de Sprint die de grid bepaalt voor de Formule 1 Grand Prix van Brazilië?
Het was weer eens een bizarre kwalificatie gisteren, in de Grand Prix voor Brazilië. Regen speelde een rol en Magnussen haalde de pole position. Beetje jammer eigenlijk voor de Deen is dat het een Sprint Race weekend is. Niet dat hij er erg mee zal zitten, maar onder droge omstandigheden zal de Haas de eerste positie waarschijnlijk niet vast kunnen houden. Of weet K-Mag nog een konijn uit de hoge hoed te trekken?
Start
Red Bull is met Verstappen het enige team dat de mediums heeft gekozen voor 24 rondjes op het circuit van Interlagos. Dat betekent dat de Nederlander vanaf P2 geen briljante start heeft. Magnussen verzilvert zodoende zijn eerste plek richting de eerste bocht. Verstappen moet zich verdedigen tegen Russell.
MV1 moet zijn banden duidelijk even op temperatuur brengen. Russell lijkt hem het moeilijk te kunnen maken, maar na een rondje of twee komt Max op stoom. Hij pakt dan ook makkelijk Magnussen in, die daarna snel terugvalt achter de auto’s die wat sneller zijn.
Alonso en Ocon maken het elkaar intussen ernstig moeilijk. Al vlak na de start, maar de twee blijven daarna gaan. Het resulteert uiteindelijk in een touché waarbij Alonso zijn voorvleugel verliest. Dat wordt dus een slechte startplaats voor de Spanjaard. De goed gekwalificeerde Norris valt terug terwijl de toppers die in matige posities startten zich een weg naar voren vechten.
Na de Alpines het slechte voorbeeld hebben gegeven, gaan nu ook de Aston Martins los. Stroll rijdt voor Vettel en is zeer vastbesloten daar te blijven. Hij duwt de ervaren rot pardoes op het gras. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest? Het is bovendien vergeefse moeite, want Stroll heeft de pees niet en valt al snel verder terug nadat Vettel hem wél verschalkt.
Mid Race
Het is allerminst een saai sprintje. Je zou verwachten dat Max op zijn mediums uitcheckt vooraan het veld en nooit meer teruggezien wordt. Maar neen, het zijn juist de softs die beter in vorm komen. Russell komt in ronde 10 terug in de staart van Verstappen!
Onze held heeft erg veel last van onderstuur. Uiteindelijk gebeurt hetgeen niet tegen te houden was en glipt George voorbij. Sainz en Hamilton zijn de volgenden die aan komen stormen. De wedstrijdleiding geeft ondertussen Stroll een straf voor het op het gras duwen van Vettel. Nee dat kan toch echt inderdaad helemaal nooit de bedoeling zijn geweest.
Sainz haalt Verstappen in bij het ingaan van ronde 19, echter raakt hij daarbij de Red Bull RB18 lichtjes. Max’ vleugel gaat eraan, wat geen geweldig nieuws is daar hij toch al niet zo snel was. Hamilton gaat hem ook voorbij en dan is Perez de volgende die onderweg is. De mediums van Max waren dus een beetje een strategie-blunder.
Finish
Russell wint de eerste race voor Mercedes dit jaar. Het is een sprint, maar het is toch goed nieuws voor team zilver. Vooral ook met Hamilton op P3, wat morgen P2 wordt omdat Sainz een straf van vijf plekken incasseert. Perez komt/gaat Verstappen niet meer voorbij en finisht vijfde, voor Leclerc, Norris en Magnussen. De Deen houdt dus voorlopig een puntje over aan zijn pole position. Op naar morgen!
E34M5Touring zegt
Russel leert goed van Hamilton, lekker melken over tracklimits enz. Verschrikkelijk. Leuk voor em dat ie wint, goed voor Mercedes. Maar kap nou eens met dat straf gejank. Als je gele kaarten wil versieren moeje lekker gaan voetballen ofzo…
En die Stroll, wat een druif is dat zeg. Als je je eigen teamgenoot dr zo af drukt verdien je gewoon een pets op je neus. Ocon en Alonso ook lekker bezig trouwens…
aadzor zegt
P3 dus morgen voor Verstappen.
Ik moet zeggen, het was zeker vermakelijk. Verkeerde band gekozen is zeldzaam voor Red Bull
racerx zegt
Hebben ze wel weer een setje soft extra voor de echte race zou je denken…
michelF zegt
Mercedes ouderwets een frontrow lockout, ben benieuwd..
Slechte keuze om deze op de mediums te rijden voor/van max.
str8six zegt
Tracklimits turn 4! :/
flyerbunch zegt
Had niet verwacht dat de Mercs en de Ferrari van Sainz voorbij Max kwamen waaien.. Ok Max had schade aan de voorvleugel door Sainz z’n contact, maar er tijdens de VT was het verschil tussen medium en softs niet super groot. Waarom dat Max en Latifi dan op de medium starten blijft een vraagteken. Het was een tactiek voor de race morgen mss? Typisch Mercedes, Russsl die de tracklimits bekijkt van Max, geleerd van Lewis dus. Mooi voor Russel, jammer voor Max morgen. Sainz start alleszins niet 2e en krijgt een 5 plaatsen gridstraf, waar Lewis z’n start infringement samen met Ricciardo en nog een auto worden onderzocht. Het kan dus gewoon zijn dat Max p2 start en dus reeds weet hoe de medium band zich gaat gedragen bij dezelfde weersomstandigheden. Morgen kan nog spannend worden..
Edge zegt
Verstappen klaagde ook nog dat ‘ie iets van debris had geraakt, dus mogelijk was zijn vloer ook niet helemaal in orde meer.
Ik denk dat Red Bull gokte dat de rode band aan het eind van de race zou inkakken, en Verstappens gemis aan grip in de eerste fase van de race dan gecompenseerd zou worden. Da’s niet gelukt, maar als lichtpuntje heeft Verstappen morgen wel een extra set softs in handen, dus zou hij eventueel voor een soft-soft-medium of iets dergelijks kunnen gaan.
flyerbunch zegt
Debris was toch z’n voorvleugel die kapotging? Horner gat toe dat dit de taktiek was, maar dat men wel een foute inschatting had gemaakt ivm de degradatie van de softs. De grootste fout was de afstelling van de auto want die vrat de banden meer op dan bij de concurrentie helaas. Geen idee wat ze daar nog aan kunnen doen trouwens want er mag niet meer aan de auto worden gesleuteld.
sportevo zegt
Verstappen heeft zelf aangegeven dat het op de rode band ook niet zou zijn gelukt. Maar als het vandaag regent dan kan het wel eens een ander verhaal worden.
flyerbunch zegt
Gasly, Hamilton en nog vier andere F1-coureurs naar de stewards. https://nl.motorsport.com/f1/news/pierre-gasly-lewis-hamilton-vier-f1-coureurs-stewards/10398941/
flyerbunch zegt
Enkel Alonso krijgt straf ivm akkefietje met Ocon. Geen straf voor Hamilton, Zhou en Ricciardo omdat de startvakken kleiner dan standaard zouden zijn en het zicht dus niet optimaal was. Daarnaast zouden ze geen voordeel hebben bekomen. Men zou heel Brazilië over zich hebben heen gehad moest men Lewis enkele plaatsen hebben verzet wrs!
omarrs6 zegt
Ik denk dat dit wellicht in het voordeel van Max gaat werken. De meesten hebben nu een set soft afgeschreven, wat betekent dat Max morgen een extra set over heeft. Nu we ook weten dat de soft het best goed doet vergeleken met de mediums, kan het morgen nog best leuk worden.
harrie zegt
Inderdaad, en Red Bull heeft nu bakken race data over beide compounds.
pivavar zegt
fixed
Benny_Weisz zegt
Zeldzame tactische fout van RB om Max op Mediums te laten vertrekken…..hoewel iets zegt me dat er meer een gok is geweest die verkeerd heeft uitgepakt.
Op na morgen!
lexb zegt
Ben ik de enige die zich afvraagt wat Stroll nog in de F1 doet?
Ditoxx zegt
Daddy Stroll ;) Wordt wel spicy volgend jaar bij Aston met Alonso.
Edge zegt
Ja. De rest heeft zich neergelegd bij het feit dat zolang Stroll sr. een team heeft, we met Stroll Jr. opgescheept zitten.
Richmond zegt
Ik vraag mij dat ook af met Ocon.
sportevo zegt
Latifi reed ook op de mediums en reed Sainz tegen Verstappen aan of was dit gewoon een inschattingsfout van Verstappen bij het terugsturen achter Sainz? Ik vind het laatste.
harrie zegt
Russell en Hamilton morgen op P1 en 2, gaan ze dan elkaar de hele tijd tracklimits aannaaien?
pomoek zegt
Wel een onverwachte uitslag! Nooit gedacht dat de MB’s het hier goed zouden doen. Is dan, eindelijk, het lek boven? Op zich snap ik de keuze voor de medium band wel. Voor Verstappen is het nu tijd om te experimenteren met setup en banden. Voor hem is het kampioenschap van 2023 al lang begonnen. Vrijwel alle anderen hebben nog iets te verdienen dit seizoen.
Wel lauw dat hij Perez er niet langs liet gaan. Die heeft de punten meer nodig dan Verstappen. Had ik als team toch ff gedaan.
sportevo zegt
Wat wil hij dan nog experimenteren met banden en afstelling? De banden zijn volgend jaar anders en als ze nu nog moeten ontdekken hoe de setup van de auto werkt.. Bovendien valt er weinig aan de setup te veranderen dus je hebt niet heel veel test mogelijkheden.
Ze hebben gewoon verkeerd gegokt bij Red Bull en ik snap inderdaad niet waarom hij Perez dat extra puntje niet gunde. Zou een call van de pitmuur moeten zijn maar hij had dit zelf ook kunnen voorstellen/doen.
pomoek zegt
@sportevo: Ja wat die banden betreft heb je gelijk.
Als ik teammanager was van Red Bull dan was ik na de race in de VS begonnen met 2023. De 2 belangrijkste kampioenschappen zijn binnen. Er vallen nu alleen nog maar wat recordjes binnen te halen die er eigenlijk weinig meer toe doen. 1e en 2e in het kampioenschap, 16 races winnen voor Verstappen, procentueel meeste gewonnen races, dat soort dingen. Allemaal “nice to have” maar alleen voor de echte F1 nerd is dat interessant.
Ze moeten natuurlijk ook dit jaar voldoen aan de costcap, en voor volgend jaar missen ze natuurlijk een hoop tijd in de windtunnel. Dus alles wat je in 2022 kan doen, zonder daar teveel aan uit te geven, zou ik nu doen.
Ik kan me, bijvoorbeeld, zo voorstellen dat er het afgelopen jaar wat updates zijn bedacht die ze, om wat voor reden dan ook, niet op de auto hebben geschroefd. Die kun je nu als team mooi testen in de sprintrace en de 2 GP’s die er nog aan komen.
sportevo zegt
Maar dat zou alleen kunnen binnen de costcap. De regels veranderen eigenlijk helemaal niets volgend jaar dus de auto zou doorontwikkeld worden. Ik denk niet dat ze een compleet nieuw concept gaan neerzetten. Zo kun je wat updates meenemen maar die vallen dan onder 2022 budget en misschien zitten ze weer op het randje.
Mercedes deed dit in het verleden vaak in Abu Dhabi. Ze zetten wat experimentele onderdelen op de auto zodat ze die ook konden gebruiken bij de young drivers test (voorwaarde voor die test was/is om met een auto gelijk aan de raceauto van dat weekend mee te doen). Maar dat had vaak ook met reglementswijzigingen te maken waarom ze dat deden.
Richmond zegt
Dan had Verstappen behoorlijk moeten inhouden met risico dat Leclerc er ook langs ging.
sportevo zegt
Zoiets kun je plannen en in de laatste ronde doen.
Erik zegt
1,3 seconden achterstand op de streep, waar hebben we het over. Zeker omdat Verstappen donderdag uitgesproken heeft om PER te helpen ……. Nare trekjes van zijn pa?