Met deze spotgoedkope Volvo XC60 is er vrij weinig te wensen.
Omdat we voor een autowebsite schrijven, krijgen we geregeld de vraag op feestjes van ‘wat moet ik kiezen’. Daarbij vragen we altijd even naar de eisen (en het budget). Oh nee, wacht, dat is niet correct. We zeggen eerst: doe je zelf een plezier en kies een Alfa Romeo Giulia!
Vervolgens krijgen we een laf excuus te horen en moet het iets Duits of Zweeds zijn. Oh, en ‘full options’. Maar heb je die opties echt wel nodig? Opties zijn door fabrikanten bedacht om extra marge te maken en geld te verdienen. Zelden verrijkt het je leven in dezelfde mate als de kosten ervan.
Essential Edition
Bij Volvo vinden ze dat kennelijk ook. Ze hebben daarom de Volvo XC60 Essential Edition in de aanbieding. Dat is een XC60 met alles dat je nodig hebt. Deze rijdende pot multivitaminen is namelijk – geheel tegen de trend in – aanzienlijk goedkoper. Niet vanwege ons hopeloze betoog in bovenstaande alinea, maar vanwege het feit dat de Zweedse autobouwer geen last meer heeft van chiptekorten. Ook loopt de XC60 al wat langer mee.
Qua uitrusting is het niet extreem rijk of overdadig, maar de meeste dingen die je nodig kunt hebben als mens zitten er op. Man, zelfs een panoramadak is aanwezig. Daarnaast krijg je 18 inch lichtmetalen patta’s, Google Maps navigatie (met Google Infotainment), voorverwarming en parkeerpiepers met camera aan de achterzijde. Zitten doe je op premium stof bekleding, geen leer.
350 pk!
De aandrijving is ook niet verkeerd. De XC60 Essential heeft namelijk de T6-aandrijflijn, dus een plug-in hybride met 350 pk. Deze sprint in 5,7 seconden naar de 100 km/u en stoomt door tot een nauwelijks te bevatten 180 km/u. Da’s dan wel weer jammer. Niet dat je altijd 190 km/u moet rijden, maar de begrenzer zorgt ervoor dat jij het niet voor jezelf kan bepalen. De prijs van dit alles: 59.995 euro. Dat is 10 mille goedkoper dan de XC60 eerst was!
Prijzen concurrentie spotgoedkope Volvo XC60
Uiteraard kijken we ook even naar wat de concurrentie aanbiedt. Dan zien we dat Volvo geen verkeerde zaken doet. De Lexus is een half maatje groter, de Jaguar krachtiger, luxer en sportiever. Maar in vergelijking met de rest van de concurrenten lijkt het een goede aanbieding te zijn. De Mazda CX-60 heeft geen premium badge, maar wel een premium platform, de basis is immers achterwielaandrijving. Enfin, de prijzen zie hier:
- Mazda CX-60 E-SkyActiv 327 Prime-Line | € 56.640
- Volvo XC60 T6 Essential | € 59.995
- BMW X3 xDrive30e | € 67.156
- Audi Q5 TFSI e quattro Pro Line | € 71.131
- Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic Business Line | € 74.917
- Range Rover Velar 400e | € 79.855
- Lexus RX 350h+ Comfort Line | € 84.995
- Jaguar F-Pace P400 R-Dynamic S | € 87.973
Check hieronder de rijtest van de gefacelifte XC60:
drdre1 zegt
Lelijk maar goede deal.
alloallo zegt
De snelheidsbegrenzer is de dealbreaker
Robert zegt
Ik ken lego auto’s die niet zijn begrensd en toch ook de 180 km/u niet halen, dus wat is je punt?
Allison Burgers zegt
Zou wat zijn, 180 km/u in een Lego-auto.
alloallo zegt
Ik rijd dagelijks op de autobahn!
mashell zegt
Maar de prijs, de motor en zelfs de uitrusting is de dealmaker.
atrak zegt
Die heb je er voor een paar honderd ook wel weg geschreven.
mashell zegt
Heeft Volvo nu ook al deze saaier dan saaist grijze kleur waar je zoveel Skoda’s (en af en toe een Audi, VW of BMW) in ziet?
rollingstoned zegt
Op zich past het wel bij het toch al saaie en degelijke imago van Volvo 😁
thjvanvlerken zegt
Interieur van de volvo is ondermaats. Ziet er snel gebruikt uit. Dan zou ik eerder voor de mazda gaan denk ik zo.
AudiRS zegt
Valt wel mee. Best wel fraai interieur. Alleen infotainment is hopeloos verouderd.
Svenska II zegt
Huh? Dit is een concurrent (nou ja…) van de Lexus NX, niet RX!
willeme zegt
@Svenska II: NX is een Toyota RAV4 met een aardappel in de keel. Meer een XC40 concurrent, dus een formaatje kleiner. Daarom er ook bij staan dat de RX een half maatje groter is.
Svenska II zegt
Oh, dan ben je de X7 vergeten! 1,5 maatje groter…
Svenska II zegt
Ik heb het gecheckt, sorry, je hebt gelijk. De XC60 is 2 cm langer. De NX heeft dan wel weer meer bagageruimte, dat wel… De XC40 is 23,5 cm kleiner dan de NX, en 6,5 cm kleiner dan de Lexus UX. Dus ehhhhm, tja…
PunicaOase zegt
Goede keus als je graag vaak naar de garage wil. Echt troep die hybride-gevallen van Volvo.. Doe mij maar de X3, maar die zal helaas wel flink wat duurder uitvallen.
hehe zegt
Ben het niet eens met de stelling over opties op een auto.
Dat zijn juist de smaakmakers en ik kijk er met het zoeken van een auto meer naar dan b.v. de kleur van de auto.
Nou lijkt dit met oa een panorama dak ook niet een heel kale aanbieding te zijn, maar stuurwielverwarming is bv een optie die ik niet wil missen.
bimmerpost zegt
Voor 60k heb je in dit segment ook een Tesla model Y long range met een mooi kleurtje en velgen. Meer performance, minder onderhoud en toekomstvast.
PunicaOase zegt
Dat is geen SUV, heeft geen verbrandingsmotor, en de afwerking van een drol. De enige overeenkomst is dat ze beiden bewezen kwalitatief ondermaats zijn :-(
isleofman zegt
Weet iemand hoe het nu zit met die begrenzer? Bij Volvo doen ze er erg onduidelijk over. Ik vraag dit voor een vriend ;-)
PunicaOase zegt
Lijkt me softwarematig. Kan er dus af, maar als je aan de software rommelt kunnen ze dat vaak wel zien en dan geldt: weg garantie.