Het is hier de goedkoopste Maybach die je kunt krijgen.
In Nederland is autorijden extreem duur. Op de aanschaf betaal je BPM, om te rijden betaal je motorrijtuigenbelasting, om te tanken betaal je accijns (en daarover weer BTW) en dan hebben we het nog niet over verzekeringen, onderhoud en ga zo maar door.
Als je een beetje dikke auto wil rijden is het al helemaal lastig om de kosten binnen de perken te houden. Een dikke auto heeft een grotere motor nodig en dus veel uitstoot = veel BPM. Daarom is de Mercedes-Maybach zonder uitzondering heel erg prijzig. Je kan ‘m krijgen met V12 (S680 voor 335.308 euro) en met V8 (S580 244.403 euro).
Nieuwe plug-in
Maar er is nu een spotgoedkope variant in de vorm van de Maybach S580e. Dat ‘e’-tje duidt op een plug-in hybride. In plaats van een V8 heb je een 3.0 zes-in-lijn. Deze levert 367 pk en wordt bijgestaan door een elektromotor die nog eens 150 pk levert.
Daarmee kun je in 5,1 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Bijzonder: op een volle accu kun je 102 km elektrisch rijden. In de WLTP is daardoor de CO2-uitstoot 18 gram CO2 per kilometer. Het gemiddelde verbruik is 1 op 125. En dan denk je: 1 op 125 is onhaalbaar! Dat hangt er maar net vanuit hoe je ‘m gebruikt. Als je de hele tijd elektrisch rijdt (niet onmogelijk met die range) kan het verbruik veel gunstiger uitvallen.
Gunstige BPM
Omdat het verbruik gunstig uitvalt, is de BPM gunstig. En daardoor is de Maybach S-Klasse spotgoedkoop! De importeur wil er heel erg graag 203.049 euro voor hebben en dat is aanzienlijk goedkoper dan de 580 zonder e, dus dus 41 mille duurder is.
Overigens kun je met gemak de Maybach S580e duurder maken. Kies je het Night Series-pakket, ben je 30.250 euro verder. MAAR! Als je de Night Series wil hebben, dan moet je ook het Business Class pakket aanvinken.
Dat kost je dan wel 19.360 euro. Vervolgens kun je de auto nog helemaal aankleden naar wens. Zoals een verwarmde voorruit (dat is nog eens 508 euro), smartphone houder achter (714 euro) en asbakje (139 euro). Uiteindelijk kwamen wij uit op een prijs van 296.638 euro.
Prijs concurrentie spotgoedkope Maybach
Nu de prijs bekend is van de spotgoedkope Maybach S580e, is het tijd om te kijken naar de concurrenie. Het zal jullie niet verbazen dat er niet extreem veel concurrenten zijn. Dit is natuurlijk een heel erg specifiek stukje van de markt.
- Audi A8 L 60 TFSI e quattro | € 129.015
- BMW M760e xDrive | € 150.418
- Mercedes-Benz S580 e 4Matic Lang | € 152.756
- Porsche Panamera 4S e-Hybrid Executive | € 158.300
- Mercedes-Maybach S580e | € 203.049
- Bentley Flying Spur Hybrid | € 221.403
De meest directe concurrent is natuurlijk de Bentley Flying Spur. Die auto is dan wel een Bentley, terwijl de Maybach een extra luxe Mercedes is. Een grote topklassse PHEV heb je overigens voor veel minder en dan heb je ook echt wel elektrische ramen en getint glas. Enfin: configureren kan in de Maybach Configurator. Haal jij wel de 3 ton?
Met dank aan Patrick voor de tip!
Fernando zegt
Toch eerder een Bentley of Rolls Royce voor hetzelfde geld
kniesoor zegt
Als de Maaibalk geen two tone lak heeft wordt het nog een lastige keuze, vind het allebei wel fraaie karren.
tortuga zegt
Dat is een goed werkende aandrijflijn! Die 6 in lijn heeft zich al goed bewezen!
ghost zegt
Raar land leven we toch ook….
Robert zegt
714 euro voor een smartphone houder
🤐
ouwedibbes83 zegt
Eentje specifiek ontwerpen voor een auto die in kleine oplages verkocht gaat worden? Zal wel geen Maybach stickertje over een standaard MB onderdeel zijn, hoop ik
mattr zegt
Interessant belastingstelsel hebben we toch. Bij onze oosterburen is de 580e juist net iets duurder in aanschaf dan de 580 met V8…
kennone zegt
Een weekje op Duits kenteken zetten en 2000km er op rijden. Dan rijd je een V8 voor de prijs van zo’n onwaardige aandrijflijn👌🏼
ouwedibbes83 zegt
Krijg je dat als NLer voor elkaar? Of lukt je dat enkel als je een Duits bedrijf oid hebt?