Fiat komt volgens bronnen met een spotgoedkope én piepkleine EV in 2023, die Topolino gaat heten. Het laat zich vrij snel raden wat je kunt verwachten.
Des te langer wordt ontwikkeld aan iets nieuws, des te bereikbaarder het wordt. Ten tijde van de eerste elektrische auto’s was het een dure aangelegenheid om zo’n auto te kopen. Gelukkig daalde de prijs naarmate de tijd vorderde. Het resulteert in een breed aanbod EV’s in 2022 waar je voor pak ‘m beet 30.000 euro al redelijk wat keuzes hebt en vanaf 40.000 euro is het assortiment al ‘voor elk wat wilsch’.
Spotgoedkope EV
Echt spotgoedkoop is het nog niet. De Dacia Spring is met 18.000 euro ook niet duur, maar voor een piepkleine uitgeklede crossover is 18.000 euro nog een aardig bedrag. Het simpele feit is dan ook dat een écht goedkope EV nauwelijks een auto genoemd kan worden. Twee merken (uit hetzelfde concern) bewijzen dat. Opel vanmorgen nog met hun nieuwe Rocks-e, die 8.499 euro moet kosten. Dan krijg je een soort elektrische quad met een dak. Klein rijbereik, lage topsnelheid, piepkleine dimensies binnen en buiten en van materiaalgebruik is bijna geen sprake. Het kost niks, maar het is dan ook niks.
Citroën AMI
De Rocks-e is trouwens, zoals bekend, het resultaat van een goed staaltje leentjebuur spelen binnen Stellantis. Het is namelijk Citroën waar ze in 2020 het idee van dit stadskarretje presenteerden met de AMI. Als deelauto’s voor stadsgebruik of überhaupt inzet voor stadsgebruik kan zo’n compact en milieuvriendelijk karretje nog best een uitkomst zijn. Vandaar dat er nog een Stellantis-merk de basis van de AMI gaat gebruiken voor een EV. En het wordt: Fiat!
Fiat Topolino
Het Italiaanse merk maakt uiteraard sinds de PSA-FCA fusie naar Stellantis deel uit van een breed arsenaal merken. Fiat-dealers in Italië delen naar verluidt dat een Fiat-versie van de AMI en Rocks-e onderweg is. Deze gaat luisteren naar de naam Topolino. Een piepkleine Fiat van vóór de tijd van de 500 die officieel wordt gezien als de voorganger van de 500. Daarmee is Citroën niet het enige merk dat in hun geschiedenis duikt voor dit elektrokarretje. De Fiat Topolino keert terug!
Cabriolet
Klinkt allemaal leuk en eigenlijk is de naam Fiat Topolino in dit geval best te rechtvaardigen. Het probleem is wel dat de auto onderscheidend moet zijn. De AMI en Rocks-e zijn op details na klonen van elkaar en bij een derde model wordt het maar de vraag of Fiat wel competitief kan zijn. Er is sprake van de optie voor een canvas schuifdak voor de Fiat Topolino. Dezelfde bronnen uit de dealers spreken overigens van een ‘verfijnde versie van de Citroën AMI’. Dat lijkt eigenlijk alsof ze willen zeggen dat ‘ie duurder wordt dan de Citroën en Opel. Niet té duur, hopelijk.
De Fiat Topolino zou al gepland staan voor 2023, dus we verwachten snel dat we meer te weten krijgen over de piepkleine elektrowagen. Wellicht dat andere Stellantis-merken nog volgen met een AMI-kloon. Een nieuwe Lancia Ypsilon, anyone? (via Automotive News Europe)
Jantje_555 zegt
Nog een Alfa Romeo versie ook dan? Of een DS.
tenaci zegt
@Jantje_555: doe maar Dodge en Maserati variant dan….
moveyourmind zegt
Drietand erop en je hebt een tweedeurs Maserati Cantaquatroporte.
supertjeduc zegt
Dongeltje erin en knallen met dat ding
robinvand zegt
Wel een grappige naam, betekent muisje in het italiaans volgens mij.
bobje zegt
dat wordt wat op die 80km wegen…
pignon zegt
Volgens mij doet Stellantis dit wel slim. Gewoon één variant per land. Het merk dat daar het meest aansprekend is en ruime distributie heeft.
avocado zegt
@pignon: kun je er meteen een andere prijs per land aanhangen onder het mom: “dit is een ander product”
joosstra zegt
De oorspronkelijke Topolino was toch wel een stuk leuker dan dit play station gevalletje.
pomoek zegt
@loek: misschien komt het omdat ik uit de tijd kom dat veiligheidsgordels achter en een klokje in het dashboard nog dure opties waren, maar om een auto voorzien van airco, dab radio, bluetooth, elektrische ramen en sleutel met afstandsbediening uitgekleed te noemen, vind ik wat overdreven.
De goedkoopste auto in NL is kost, volgens mij, op dit moment zo’n 15k. Dus 18k voor een elektrische auto, volgens mij voorzien van alle luxe die je nodig hebt, is een prima deal.
pomoek zegt
Wat een slechte ontwikkeling. Stadsauto’s zijn complete nonsens. Steden hebben een tekort aan parkeerplaatsen en zijn eigenlijk ongeschikt om met een auto in te rijden. Binnen een stad is het gewoon beter om je te verplaatsen te voet, met de (elektrische) fiets of met het OV. Dit soort auto’s zijn niet of nauwelijks sneller dan fiets of OV en nemen kostbare ruimte in beslag. Zeker ook beter voor jonge mensen die steeds minder bewegen. Buiten de stad rijden deze krengen gewoon op 80km/h wegen waarmee ze het overige verkeer enorm hinderen. Je kunt er met slechts 2 personen in plaats nemen. Een dergelijk wagentje is dus eigenlijk alleen interessant voor mensen zonder gezin. Of je moet er een auto bijhebben en je gebruikt deze voor “erbij”. Koop dan meteen zo’n Dacia Spring als je elektrisch wil vervoeren dan ben je meteen klaar. Of prop je erfgenamen in een hippe elektrische bakfiets. Ben ik ook geen fan van maar je valt er anderen minimaal mee lastig. Blijft dus over als potentiele afnemers van deze hokken: bejaarden die nooit verder zijn gekomen dan een brommerrijbewijs. Ja. Mensen los laten in het verkeer in wagens van 500kg die niet kunnen auto rijden. Even ter vergelijking: een lelijke eend weegt 560kg.
michaelras zegt
Dat een Smart geen hit was in NL betekent niet dat het geen briljant concept is in de stad…
pomoek zegt
@michaelras: niet mee eens. Zoals je wellicht ook weet: de Smart is een drama op de snelweg. Een ritje op de A2 met een klein beetje zijwind staat garant voor een heleboel paniek momentjes en plasjes.
Dus de natuurlijke habitat voor de Smart is inderdaad de stad. Echter is het idee, een auto alléén voor in de stad, oftewel een stadsauto, onzin. Niet goed voor jezelf en niet goed voor je omgeving. Kost veel geld, ruimte, slecht voor het klimaat en is niet de meest efficiënte manier om jezelf door een stad te vervoeren.
Okay, zeg jij dan, maar als je kinderen hebt is een kleine stadsauto toch wel handig? Het probleem is: je kan er maar met maximaal 2 personen inzitten. Dat betekend al meteen dat deze auto voor huishoudens die bestaan uit meer dan 2 personen meteen waardeloos is.
De auto is dus alleen handig voor in de stad, wat al onzin is, en alleen in die gevallen dat je met maximaal 2 personen bent. Je zal er dus een auto bij moeten hebben voor de lange stukken over de snelwegen en voor die gevallen dat je met 3 of meer mensen in een auto moet zitten.
De Smart was alleen logisch als 2e, of 3e, auto in een huishouden. Zonder die grotere auto is een Smart waardeloos. Wellicht zijn er nog enkele obscure situaties te bedenken waarin een Smart handig is, wellicht voor mensen met enorme parkeerangst of zoiets, maar veel zal het niet zijn.
De Toyota IQ vond ik als concept veel beter geslaagd. Daar kun je dan tenminste met 3 personen en een peuter in zitten. Helaas was deze auto te duur. Wat echt een ontzettende miskleun was van Toyota. Dat ding had echt een hit kunnen zijn. Maar goed. Dus snap ik wel dat Nederland vergeven is van de Aygo’s 107’s en C1’s. Die auto’s rijden, een beetje, beter, kunnen 4 personen vervoeren en waren marginaal duurder dan de Smart.
En voor mensen die perse een two seater willen: Wat is er mis met een MX5?
michaelras zegt
Bij mij werkt het wel.
stekkerkoning zegt
@pomoek dank voor de uiteenzetting, volkomen mee eens. Goed ook om de schromelijk onderschatte Toyota iQ weer eens te noemen, dat ding zie je echt alleen in het buitenlandse steden met hectisch verkeer en immense parkeerproblemen, waar elk gaatje, op de rijbaan of daarnaast in de vorm van een (half) parkeervak er één is om te gebruiken.
Al zegt
Ik vrees dat het doelpubliek voor dit soort karretjes helemaal geen eigen auto meer zal kopen maar gewoon spotgoedkope Robotaxis gebruiken. Veel goedkoper en gebruiksvriendelijker. Geen parkeerproblemen, geen belastingen, geen verzekering,…