Dat is lekker nieuws, want de sportwagens met verbrandingsmotor mogen gewoon na 2035, zij het onder een zeer strikte voorwaarde.
Geregeld heb je op verjaardagen en partijtjes de discussie over elektrische auto’s. Is het nu wel of niet beter, fijner, schoner en ga zo maar door. In principe is het ‘ja’, voor het milieu kun je beter een elektrische auto rijden dan eentje met verbrandingsmotor. Het is overigens nog beter om veel minder te gaan rijden. En geen kinderen te nemen. Dat zet echt zoden aan de dijk. Maar ja, dat is een andere discussie.
In principe is de discussie ‘benzine of elektrisch’ niet echt meer relevant. Na 2035 is het namelijk verboden voor autofabrikanten auto’s te verkopen met een plofmotor. Geldt dat voor alle autofabrikanten? Nee! Er is namelijk een uitzondering. Sportwagens met verbrandingsmotor mogen namelijk na 2035 nog wel gebouwd en verkocht worden in de EU.
Strenge voorwaarden
Daar zit uiteraard wel een hele strenge voorwaarde aan verbonden. De uitzondering geldt alleen voor heel erg kleine autofabrikanten. De fabrikant in kwestie mag namelijk niet meer dan 1.000 auto’s op jaarbasis bouwen.
Dit betekent dat kleine merken als Pagani, KTM, Donkervoort en een hele hoop Britse sportwagenfabrikantjes nog gewoon even door kunnen gaan met het bouwen van auto’s met verbrandingsmotor.
In principe is deze regeling prima, natuurlijk. Dit soort auto’s worden niet alleen nauwelijks gebouwd, maar ook nauwelijks gebruikt. Er zijn weinig mensen die in de Bugatti dagelijks naar hun werk rijden.
Uitzondering sportwagens met verbrandingsmotor
Het is nog wel even afwachten hoe de regeling precies is. In principe lijkt het erop dat het gaat om een maximum productieaantal van 1.000 exemplaren, niet zozeer het aantal auto’s dat per jaar in Europa geregistreerd wordt.
Een merk als McLaren heeft dan wel een uitdaging, want zij verkopen in Europa minder dan 1.000 auto’s op jaarbasis, maar ze bouwen er wel veel meer.
Ook wel belangrijk om rekening mee te houden: waar gaan ze de motoren vandaan halen. In veel landen is de verbrandingsmotor namelijk hartstikke illegaal na 2035. Er zullen dus geen fabrikanten zijn die ze nog maken.
De lichtgewicht sportwagens maken veelal gebruik van relatief eenvoudige motoren die in grote aantallen gebouwd zijn. Een Donkervoort heeft een Audi TFSI en een KTM een 2.0 TSI. Dan kun je nog met de vervangingsmarkt nog een tijdje door. Maar Pagani haalt zijn V12-motoren bij Mercedes-AMG. Dat gaat nog een hele uitdaging worden.
Via: Algemeen Dagblad.
Fotocredits: Gele Bugatti Chiron Pur Sport geschoten door @stephenotto, via Autoblog Spots.
W115 zegt
De rijken moeten uiteraard niet lijden onder de elektrische deelmaatschappij.
mashell zegt
Waarom sleep je er nou weer deelmaatschappij bij? Bij de deelauto’s, deelscooters, etc. is al wel duidelijk dat het qua vervoer hopeloos mislukt is. Qua entertainment is het bij bijvoorbeeld Netflix en Spotify een doorslaand succes.
rwdftw zegt
Hoe moet het dan met een merk als Ferrari? Die produceren en verkopen er echt wel meer dan 1000.
Anyway, er zal geen probleem zijn met motoren. Dat je in Europa geen plofmotor meer kan kopen wil niet zeggen dat dat elders niet kan. En in kleine aantallen kan ook Cosworth bijdragen. Zij bouwen nu de motoren voor de Aston Martin Valkyrie en de T.50 van Gordon Murray.
bischero zegt
Sub merk oprichten, buiten de groep zetten en klaar ben je.
mashell zegt
En dan zegt de EU, hé jullie hoorden tot 2030 bij een groot concern waarbij Fiat Panda’s jullie uitstoot compenseerden dan hoor je daar nu ook bij.
mpc007 zegt
Bron?
ericc zegt
In Europa mag je na 2035 geen nieuwe wagens inschrijven die C02 uitstoten maar produceren mag nog wel. Men dient ze alleen te verschepen naar landen die geen verbod hebben uitgevaardigd. En na 2035 mag je een tweedehands ICE nog inschrijven. Alleen zal Europa het zo duur maken dat men ervan af ziet.
bischero zegt
Nou, als je ff kijkt hoe dat met trucks is geregeld is jouw trucje niet mogelijk.
Datum eerste toelating wordt hard geblokt, dus een Euro 3 truck die vandaag voor bijv Chili wordt geproduceerd hoef je echt niet mee aan te komen bij de RDW.
Fernando zegt
Ach die wet word in 2026 ongedaan gemaakt door nieuwe graaiende slippedragers in Bxl
HzR zegt
Ik denk dat we wel wat spin-off merkjes gaan zien voor de EU markt. Galeria Scuderia oid waarmee Ferrari dan kleine series speciaaltjes gaat maken.
Volgens mij zijn verbrandingsmotoren in heel veel landen nog gewoon legaal in 2035, USA, bijna heel Azië etc. En zolang er vraag naar is zal wel iemand ze blijven produceren. Moet Donkervoort bij Honda gaan shoppen ofzo.
Bij kleiner aantallen worden worden ze waarschijnlijk wel duurder.
utregcity zegt
Honda gaat ook stoppen met ICE en over op Elektrisch én Waterstof. 🎎
boomhauwer zegt
En wat doet waterstof denk je? Ook boem in een interne motor.
p993 zegt
De waterstof wordt niet verbrand in een brandstofcel. Hij reageert wel met zuurstof uit de lucht, waarbij energie (en water) vrijkomt.
Rick-dos zegt
Leuk maar als straks iedereen is overgestapt op alternatieve aandrijvingen dan is het straks niet meer zo interessant voor oliemaatschappijen om benzine en olie te verkopen. Olie, koelvloeistof, benzine etc zullen dadelijk zeldzaam zijn zo niet onmogelijk om te verkrijgen. Sta je dan met je verbrandingsmotor.
bischero zegt
Valt wel mee hoor, de bottleneck zal zitten in de distributie in de last mile.
Productie zal nog veel jaren doorgaan, er is namelijk nog een heel aantal sectoren die behoefte heeft en zal blijven houden aan olie en benzine en afgeleiden.
Diesel? Nog heel lang zal dat geproduceerd worden, trucks, tractoren, zwaar bouw materieel.
Ja het wordt duur, maar niet volledig verbannen. Beetje meer moeite doen voor wat meer geld en daardoor oninteressant (in NL, de rest van Europa doet er wat langer over).
Rick-dos zegt
Ik heb het ook niet over productie. Productie zal wel even doorgaan maar consumentenverkoop zal niet meer interessant zijn als het straks nog een nichemarkt is. En vergeet niet het zijn 1000 auto’s in totaal dat zo’n fabrikant mag produceren. Dan mag je blij zijn als Nederland er 1 of 2 zal krijgen. Je kan tegen die tijd niet meer even naar een benzinepomp rijden.
En ik heb het ook niet over diesel. Tenzij sportwagens tegen die tijd op diesel rijden maar waarom zou je dan nog een sportwagen willen hebben? En je kan in zo’n auto ook niet zomaar elke olie gooien.
bischero zegt
Vol synthetische brandstof is ook in ontwikkeling en een alternatief tegen die tijd.
Bovendien draaien supercars geen wereld afstanden
boomhauwer zegt
Er zit evenveel G12 koelvloeistof in een ev als in een ice.
HZW zegt
Eerst maar eens zien hoe de wereld er in 2035 uit ziet.
Misschien is alles dan wel zo duur geworden, dat een Auto totaal geen prioriteit meer heeft.
Of dat de gemiddelde mens een auto niet eens meer betalen kan.
Gelukkig bij ik tegen die tijd met pensioen, dan zie ik wel weer verder hoe belangrijk een auto nog is om te hebben.
por100 zegt
Zal wel een nog levendigere handel komen in oudere auto’s.
Denk ook een opleving in de recreatiewoningen in GB. Even het hypocriete vasteland ontvluchten … ze hebben het nu even zwaar in GB maar het tij gaat echt wel keren. EU is straks te groot en te log om zich te kunnen aanpassen.
Uiteraard alles onder voorbehoud dat er geen mondiale oorlog is.
mashell zegt
Haha. Het VK kan zomaar over een aantal jaar terugkeren in de EU (en dan geen speciale regelingen of ponden meer). Je zelf afkeren van je grootste handelspartner is nooit een goed idee. En eerlijk gezegd heb ik liever een recreatiewoning die van Brit was in Spanje dan een cottage in de regenachtige Cotswolds.
por100 zegt
Ja dat kan ook maar dan wordt Europa weer minder links en duurzaamheids hysterisch.
Zie eerder dat het Italiaanse geluid gestaag meer aanhang krijgt in Europa (niet genoeg aanhang hoor,maar wel meer)
marcus zegt
Ik woon in Engeland en ik kan je verzekeren dat die grote wederopstanding er nog lang niet gaat komen. Alles is hier eerst onder Thatcher al flink uitgeholt, en nu austerity met het neurotisch fixeren op het terugdringen van tekorten en verlagen van belastingen er nog bovenop. Overal is de rek uit, alles is dik aan vervanging toe. En brexshit voel ik dagelijks de gevolgen van!
Het is dat mijn kinderen geen Nederlands kunnen spreken anders was ik al lang weer terug geweest…
Ps: dat Italiaanse geluid werdt toen ik ‘jong’ was in Nederland eufinistisch meestal een ‘fout’ geluid genoemd.
potver7 zegt
De grap is dat maar heel weinig van die kleine fabrikanten zelf motoren bouwen, die kopen ze in bij bedrijven die nu dus om moeten schakelen naar EV’s. Die grote bedrijven zullen heus nog wel wat langer ICE’s blijven bouwen, maar die zullen nog maar nauwelijks verder worden ontwikkeld dus houdt dat vanzelf een keer op.
Verder is deze regeling natuurlijk het resultaat van een heel geniepige lobby, want o o o wat zijn die kleine fabrikanten toch zielig. De ironie is dat ze doorgaans de rijke bovenlaag als klant hebben, en dat zijn mensen die door hun leefpatroon toch al in ruim bovengemiddelde mate bijdragen aan de wereldwijde CO2-uitstoot. En door regeltjes als dit kunnen ze daar nog wat langer mee doorgaan. Laat Jan met de Pet maar twee keer zo veel betalen voor een EV, maar o wee als die Donkervoort twee keer zo duur wordt…
Dutchdriftking zegt
Ik gok dat merken als Ferrari, Lamborghini en Porsche een sub merk gaan oprichten welke max 999 auto’s per jaar produceert?
Richmond zegt
Ja maar mensen kopen bij Ferrari, Lambo en Porsche juist omdat dat logo en die naam erop staat en niet een andere.
alfaqv zegt
Het zou me niet verbazen als de grote fabrikanten verhuizen naar landen waar ICE nog wel zijn toegestaan na 2035. Azië en Amerika zijn worden interessanter naarmate we hier steeds meer in een eenheidsworst gaan rijden (lees zelfde platform, zelfde accu pakketten, andere carrosserie). Dus die motoren blijven beschikbaar.
Neem de BMW 3 serie als voorbeeld, die grote grill is voornamelijk voor de Aziatische markt gemaakt, niet de Europese.
mashell zegt
BMW had natuurlijk gemakkelijk op de Europese modellen een kleinere grille kunnen zetten. Deden ze niet want de sportieve en dure modellen wilden ze agressiever maken, omdat de klanten dat willen.
Overigens is het met motoren en platformen die fabrikanten delen en met weinig variaties op de markt gebracht worden al 20 jaar eenheidsworst. Het verschil tussen een een BMW 150pk viercilinder en die van een Audi, Mercedes of Peugeot merkt eigenlijk ook al niemand.
flow82 zegt
-edit: hahaha, dat is wel ver ja! Is aangepast, thanks! ;-)
Groninger zegt
Gewoon je productie omlaag en de verkoopprijs omhoog, hoe exclusiever des te meer mensen er voor willen betalen.
Alfarobert zegt
In 2034 allemaal nog snel even een benzine auto halen.Doe er 20 jaar mee. Zo lang moet er dan ook benzine worden gemaakt.
O plaat zegt
Leuk dat het nog zal kunnen voor sportwagens. Echter zie ik meer heil in Italië hun betoog om 90% elektrisch te maken. Ook voor budget wagens voor de armere klasse zie ik een ICE als de beste oplossing. Mensen hun vrijheid afnemen omdat ze minder geld hebben is gewoon fout. Zelfs in de soviet unie, nazi Duitsland en de DDR waren goedkope wagens voor het volk een prioriteit.
V8Vantage zegt
Jep, Frans Timmermans komt nog onder het onderwerp ‘de Neergang van Europa’ of ‘Het begin van de mobiliteitsarmoede was het begin van de….’ in de geschiedenisboekjes terecht. Het hoogst haalbare voor iedere politicus.