We kijken naar negen achtcilinders sportwagens met een platte krukas.
Vorige week werden we verblijd met het nieuws dat er een nieuwe Corvette Z06 aankomt. Nu was dat een redelijk veilige gok, want Chevrolet bouwt ze al sinds 2000. Nee, het grote nieuws was de motor. De Corvette Z06 krijgt namelijk een V8 met een zogenaamde flatplane krukas. Jazeker, de Corvette wordt een sportwagen met een platte krukas.
Flatplane krukas
Maar wat is een flatplane krukas nu eigenlijk? We leggen het beknopt uit. Daarvoor moeten we eerst even kijken naar de krukas zelf. Dat is de as waar de zuigers hun beweging aan afzetten. Ook al heb je meerdere cilinderbanken, je hebt bijna altijd één krukas, uitzonderingen daargelaten. Vanwege het platte krukas-profiel (als je de dwarsdoorsnede bekijkt) wordt deze variant de flatplane-krukas genoemd. Verreweg de meeste V8 motoren hebben echter een zogenaamde crossplane-krukas.
Redenen
De reden om voor een crossplane-krukas te kiezen is hoofdzakelijk het karakter: de vibraties zijn veel minder aanwezig. Ook leveren ze meer koppel onderin. Maar zeker voor een sportwagen met flatplane krukas zijn er ook een paar voordelen. Ze klimmen véél sneller in de toeren en kunnen meer toeren maken. In feite zijn het twee viercilinders aan elkaar en om eerlijk te zijn: vaak klinken ze ook zo. Sommige auto’s hebben een V8 dankzij twee viericlinders, denk aan de Ariel Atom V8, Caterham Seven V8 en Radical SR8. Let wel: dit is een héél beknopte omschrijving. Bij voldoende animo kunnen we zeker een keer dieper op de materie ingaan.
Voorbeelden sportwagens met een platte krukas
Dit zijn 9 voorbeelden achtcilinder sportwagens met een platte krukas. Voor dit geval hebben we gekeken naar achtcilinders, maar dat is voor dit type krukas geen vereiste, uiteraard.
TVR Cerbera 4.5
2001
We beginnen het lijstje met sportwagens met een platte krukas met deze TVR Cerbera. Een van de meest legendarische motoren is deze AJP-8. In de computergames was je bijna onverslaanbaar. Logisch, want pech werd niet meegenomen in de computerspelletjes. Het idee voor de motor is briljant.
Bij TVR dachten ze dat de voorraad Rover V8 motoren ging opdrogen nadat BMW de boel overnam. De naam AJP-8 staat voor Al Melling, John Ravenscroft en Peter Wheeler. De 8 staat voor het aantal cilinders. De 4.5 liter V8 leverde 420 pk (440 pk in Red Rose-specificatie)
Lotus Esprit V8
2002
Een van de meest opmerkelijke motoren van de afgelopen 25 jaar is toch wel de Type 916 van Lotus. Deze werd specifiek ontworpen voor de Esprit. De Lotus Esprit was altijd een geweldige supercar qua looks en wegligging, maar de viercilinder motor ontbeerde voor velen wat cachet.
De Esprit V8 is bijzonder compact (3.5 liter) en voorzien van twee turbo’s die relatief bescheiden partijtje meeblazen. De motor kon helaas niet meer dan 350 pk en 400 Nm leveren dankzij de beperking van de Renault-transmissie. Sommige eigenaren hebben er een Hewland-racetransmissie ingezet en halen met gemak 600 pk en 800 Nm.
Ruf RGT-8 (997)
2010
Op een gegeven moment is een standaard 911 compleet herzien niet meer uitdagend. Dus waarom niet een compleet andere motor ontwikkelen? Dat is precies wat Ruf gedaan heeft. De motor was een 4.5 liter V8 met platte krukas. Het maximale vermogen bedroeg 545 pk, terwijl het maximale koppel een bescheiden 500 Nm bedroeg.
De RGT is de GT3 RS van Ruf, maar dan minder opvallend. Mede dankzij aluminium deuren, voorklep, koolstofvezel achterklep, gesmede velgen en carbon spoiler was het gewicht slechts 1.330 kg. Dus ja, het is een sportwagen met een platte krukas, maar dan compleet anders.
McLaren MP4-12C
2011
In principe kan elke McLaren in het rijtje staan. Simpelweg omdat alle McLarens dezelfde motor hebben die afstamt van de Nissan R390 GT1. Deze 3.8 liter (later ook 4.0) V8 heeft in alle gevallen een platte krukas, iets wat je ook overduidelijk kunt horen.
Voor McLaren zijn de voordelen legio: het toeren maken is belangrijker dan trekkracht. Ook al komt geen enkele McLaren koppel te kort. Het zorgt toch voor een veel meer racy karakter, wat veel beter past bij een supercar.
Ferrari 458 Speciale A
2014
Dit is het juweeltje van Ferrari. Ja, de huidige modellen zijn ook erg gaaf. Sterker nog, ze staan op dezelfde basis. Alleen hebben de 488 en F8 modellen een V8 met turbo’s en deze niet. De 4.5 liter V8 (F136 FL voor intimi) heeft een hoger specifiek vermogen dan F20C uit de Honda S2000. Maar liefst 605 pk en slechts 540 Nm heb je een van de pareltjes van de automobielindustrie.
Zie het als de laatste zwanenzwang voordat de turbomotoren hun intrede deden. Overigens zijn alle Junior V8 Ferrari’s (vanaf de 308 GTB) in feite een sportwagen met platte krukas. De Lancia Thema 8.32 valt er helaas niet onder. Deze had de motor van de Ferrari 308, maar dan met een cross-plane krukas. Weet je dat ook weer!
Porsche 918 Spyder Weissach Package
2014
Je zou het bijna vergeten, maar naast alle elektromotoren heeft Porsche 918 nog een knoepert van een benzinemotor. In tegenstelling tot collega-Hypercar McLaren (de P1), heeft de Porsche 918 géén turbo’s. Zo briljant als de V10 uit de Carrera GT klinkt ‘ie niet, maar op een Lexus LF-A na, komt er sowieso niets in de buurt.
Omdat de elektromotor voor voldoende koppel zorgde, kon de V8 op hoge toeren worden afgesteld, dus met een platte krukas. De 4.6 liter V8 weegt slechts 135 kg en levert bij 8.700 toeren zo’n 608 pk, terwijl het koppel relatief bescheiden is met 540 Nm bij 6.700 toeren. Aan de andere kant, het specifieke draaimoment is vrij hoog voor een motor zonder turbo.
Ford Mustang Shelby GT350R
2016
De Ford Mustang Shelby GT350R is waarschijnlijk de inspiratie geweest voor de Corvette ZR1. Ford heeft op zijn beurt de inspiratie gehaald bij de originele Shelby GT350R uit 1965. Het is in basis de Coyote V8, maar dan met (onder andere) een platte krukas.
Het resultaat is een motor die alles heeft: koppel (582 Nm) én een hoop vermogen (520 pk). Dat niet alleen, het blok is licht, klimt supersnel in de toeren en klinkt zeer bijzonder. In de scherpere ‘R-specificatie komt de GT350 het beste tot zijn recht.
Mercedes-AMG GT Black Series (C190)
2020
Het afscheid van AMG-baas Tobias Moers. Stiekem had ondergetekende gehoopt op een E73 AMG, met een opgfokte V8 en dikke bodykit. Het werd dit, nóg een AMG GT versie. Het meest kenmerkende aan een AMG (die grommende V8) is nu niet aanwezig.
Wel is het waarschijnlijk de snelste en meest hardcore Mercedes tot de AMG One arriveert. Zie het als de GT2 RS van Mercedes. Mede dankzij de motor is deze auto nog meer geschikt voor de betere trackdays. Het is een hardcore sportwagen met platte krukas om zo de circuit capaciteiten nog verder te verbeteren.
Chevrolet Corvette Z06 (C8)
2021
Tsja, dit moet dan de nieuwe heldenauto gaan worden. We hebben zelf (helaas) nog niet goed met de nieuwe Corvette kunnen rijden, maar de voortekenen zijn goed. Of het Corvette-karakter behouden blijft, valt te bezien.
Wellicht dat General Motors straks een dijk van een sportwagen met platte krukas heeft gemaakt waar toevallig Corvette op geschreven is. Voor het eerst heeft de motor een flatplane krukas, waardoor de Corvette er niet alleen eruitziet als een Ferrari, maar ook zo zal klinken.
Arnoud zegt
Ferrari F355, Audi 4.2 V8, Jaguar AJ V8, BMW E92 M3.
vaakbenjetebang zegt
De Audi V8 was dan wel 2 VW-viercilinders op één krukas (in de basis, de 3.6 was kort door de bocht 2 VW Golf GTi-blokken aan elkaar geplakt) maar ik geloof niet dat het een flat plane was. AJ-V8 is geloof ik ook gewoon crossplane.
coupedriver zegt
E92 M3 klinkt fantastisch, en zeker geen flatplane.
De F355 overduidelijk wel en de best klinkende flatplane ooit, en één van de weinige vind ik.
Sir_Vmax zegt
@coupedriver: het ontwikkelblok van de s65, de p60, is wel een flatplane. Ook zijn er conversiekits voor de s65 beschikbaar.
viezefreddyw zegt
Ik blijf de 458 Speciale toch wel een van de laatste fraaie Ferrari’s vinden. Tuurlijk is hij extreem maar in vergelijking met de huidige line-up vind ik het een elegantere auto. En dat blok, absolute parel. Klinken ook nog eens geweldig. Iets wat je ook niet kunt zeggen van de huidige auto’s.
vaakbenjetebang zegt
De 458 sowieso. Die auto hééft het gewoon. Vanuit alle hoeken. Echt een fantastisch fraai ding. Op de ‘ooit’-lijst.
pier zegt
Die TVR en Lotus zijn erg fraai, maar de Mustang wil ik hebben. Alleen al om de carbon velgen.
coaster zegt
Altijd gedacht dat de MP4-12C met 6 cilinders was.
Is het overigens nog wel leuk om veel kracht en geluid te hebben? (ik vind natuurlijk van wel)
Kvgorp zegt
Heb maar even een plaatje gegoogled. Crossplane vs. Flatplane. Toen snapt ik meer dan heel dit artikel te lezen.
kle500 zegt
@kvgorp: Jep, iets van avhtergrond informatie was wel handig geweest. Volgens mij weet ik wat er bedoeld wordt maar één graphic zou het kunnen uitleggen.
hans75 zegt
idd…
https://images.cdn.circlesix.co/image/2/1200/630/5/uploads/posts/2017/11/8ce7ee4ae2e71a266ba75bd82e8e4448.png
tenaci zegt
@kvgorp: precies! Een plaatjes was genoeg geweest.
willeme zegt
@tenaci: daar rust copyright op ;-). Het ging in dit geval meer om de voorbeelden van de auto’s met een dergelijke krukas dan dat we daadwerkelijk ingaan op de techniek. Als daar animo voor is, kunnen we dat zeker een keer behandelen!
Kvgorp zegt
@willeme: hier is altijd animo voor dit soort dingen.
tenaci zegt
@willeme: zeker animo voor! Ik waardeer die artikelen enorm. Bijvoorbeeld genoten van het artikel over SkyActive techniek van Mazda. Kom maar op!
Pallas zegt
@willeme: Teken dan zelf een plaatje, scheelt weer lap tekst typen. Bedoel het niet zuur, waardeer je bijdragen enorm!
coupedriver zegt
E92 M3 klinkt fantastisch, en zeker geen flatplane.
De F355 overduidelijk wel en de best klinkende flatplane ooit, en één van de weinige vind ik.
michelvaillant zegt
@coupedriver: ben ik met je eens. Is enigszins op z’n “Autoblog’s” omschreven. Er is volgens mij ook een artikel waarin het verschil tussen een boxer een een platte V beter is omschreven is icm beeld.
Blijft toch fantastisch hoe verschillende opstellingen en technieken zoveel anders kunnen klinken?
Als voorbeeld; vandaag wilde ik weg rijden van mijn parkeerplaats (in Amsterdam) en voor mij reed een FF, waarop mijn vriendin annex huisgenoot de opmerking plaatsde dat het wel een beetje ‘to-much macho’ was om vervolgens 6 km later ingehaald te worden in onze straat door een 456 en daar op wél te vertellen dat dit klinkt zoals een auto hoort te klinken..
Ben ik dan een autofiel en zij slechts een passant?
ttr6 zegt
@michelvaillant: 2x Ferrari op 1 dag. Leuke buurt woon je!!
willeme zegt
@michelvaillaint:
Het ging in dit geval meer om de voorbeelden van de auto’s met een dergelijke krukas dan dat we daadwerkelijk ingaan op de techniek. Als daar animo voor is, kunnen we dat zeker een kee behandelen! Op zijn autoblog’s omschreven betekent ook dat het gratis is voor iedereen om te lezen!
87sandyd zegt
@coupedriver: Imo is de f355 niet alleen de best klinkende Ferrari die ik ooit heb gehoord, maar ook de mooiste. Sportief zonder ermee te koop te lopen. Een beauty van nature, die geen rare opsmuck nodig heeft.
w0ut zegt
Heel artikel over een krukas en ik weet nog steeds niet waar dat ding juist zit of hoe het er uit ziet. :-)
lekbak zegt
@w0ut: dan is dan echt jou gebrek aan nieuwschierigheid.
sntial zegt
Animo!
87sandyd zegt
Lekker duidelijk verhaal over de krukas, niet dus ‘:-) Plaatje erbij had heel veel verduidelijkt ;)
willeme zegt
@87sandyd: het ging in dit geval om de voorbeelden en iets minder om de techiek ;-). PLaatje is vaak onderhevig aan copyright, we kunnen niet alles simpel van het web trekken. Daarbij is het ook geen Autoblog Techniek artikel, maar gewoon een maandagavond lijstje ;-)
Kvgorp zegt
@willeme: daar kan jullie grafische afdeling toch wel bij helpen toch? Die gele pijlen snapt hier ook iedereen.
vonklausenburg zegt
Animo!
powerblue zegt
De 360 Modena wordt genegeerd. Dat ding klonk zoooo lekker
tjorque zegt
@willeme: je vergeet de Jesko van Koeningsegg! :)
shizzle zegt
Jammer dat de illustratie ontbreekt.