Ondanks dat een EV superieur is, zitten sportwagenkopers er helemaal niet op te wachten, kennelijk.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de complete autoindustrie overstapt naar nieuwe aandrijfconcepten. Elektrisch op de korte termijn, waterstof voor bepaalde toepassingen en dan is er natuurlijk de aller-, aller, allerbeste oplossing: gewoon lekker fietsen. Minder rijden is het enige dat zoden aan de dijk zet. Maar ja, kennelijk staan we allemaal heel erg graag in dezelfde file. Allemaal om 08:30 beginnen op kantoor en stipt om 17:00 vertrekken om op tijd te zijn voor de piepers, spruiten en karbonade.
Zo’n bourgeois levensinstelling past natuurlijk niet bij de Aston Martin-rijder. Die doet alles op zijn eigen tijd. Dus ook het overstappen naar elektriek. Aston Martin zelf is daar vrij duidelijk over. De Britten doen niet aan opgewonden quotes over duurzaamheid, groene vingers of hittestress. Nee, bij Aston Martin volgen ze de vraag van die clientèle en die is duidelijk: pas als er plastic in hun kaviaar zit, gaan ze GroenLinks stemmen.
Sportwagenkopers willen niet een elektrowaggie
En wat blijkt, sportwagenkopers zitten helemaal niet te wachten op een EV! Die willen dat gewoon niet. Dus Aston Martin wil dat ook niet. Ze hebben daarom de introductiedatum van hun elektrische auto met twee jaar vertraagd! Het was de bedoeling dat de eerste EV van het merk in 2025 op de markt zou komen, maar nu is de introductie uitgesteld naar minimaal 2027. In plaats daarvan investeert Aston Martin in plug-in hybrides.
In tegenstelling tot de Nederlandse overheid ziet Lawrence Stroll nog een grote rol voor de PHEV. Volgens de vader van Lance is de PHEV technologie zeker eentje die nog lang toegepast kan worden. Aston Martin heeft een EV-platform ontwikkeld en heeft vier auto’s klaar staan die al ontworpen zijn: een GT, crossover, SUV en sportwagen met middenmotor.
Politici willen EV’s, niet de klanten
Ze komen voorlopig dus niet, want volgens Lawrence Stroll is de hype omtrent elektrische auto’s aangewakkerd door politici, maar niet door klanten. Uiteindelijk moeten die de auto’s gaan kopen. Dat is een beeld dat we zien bij meer merken die in korte tijd een elektrische modellijn hebben gelanceerd: die worden veel te weinig verkocht, terwijl de ontwikkelingskosten torenhoog zijn. Ook is de vraag in hogere segment nóg lager dan in het middensegment.
Overigens hoef je niet bang te zijn voor de PHEV’s. Lawrence Stroll weet dat mensen in dit segment niet zitten te wachten op drie- of viercilinder bromtol met gigantische elektromotor. Ook een V6 hoef je niet te verwachten, da’s te burgerlijk. Nee, Aston Martin past de PHEV-technologie dusdanig toe dat de V8-motoren aan de uitstooteisen voldoen. Ook zullen er twaalfcilinders zijn met elektrische ondersteuning.
Wat staat er verder op de agenda?
Dan nog eventjes de planning voor Aston Martin. De vernieuwde Aston Martin V8 Vantage staat binnenkort bij de dealers. Voor de DBX staat er een opfrisbeurt (faceliftje) in de planning en voor de DBS staat een compleet nieuwe vervanger te wachten in de coulissen. Reken maar dat een extra heftige variant zal zijn op basis van de DB12:
Dan is het natuurlijk nu tijd voor de oh zo belangrijke en inmiddels roemruchte Autoblog Nuance. Want wat vinden wij hier nu van? Nou, die eerlijkheid van Aston Martin valt te prijzen. Met name voor rijdersauto’s is zo’n grote verbrandingsmotor met veel cilinders een groot onderdeel van de beleving, die je simpelweg niet hebt met een elektromotor.
Achterstand
Anderzijds, als Aston Martin past komt met EV’s wanneer het echt niet anders kan, zal het merk een flinke achterstand hebben. Neem Porsche even als voorbeeld, dat met de Taycan laat ziet dat je alsnog erg veel lol kunt hebben met een elektrische auto.
Ook zal Porsche over een jaar of tien een significante voorsprong hebben. Zeker omdat Aston Martin dus plant om techniek die nu voorhanden is pas over een paar jaar te lanceren.
Via: Autocar
Fotocredit header: Aston Martin met V12 voor een laadpaal door @spotcrewda via Autoblog Spots.
Fotocredit: Aston Martin DBS bij de Nürburgring, ook door @spotcrewda via Autoblog Spots.
Dutchdriftking zegt
Als het huwelijk tussen Aston Martin en Mercedes goed blijft dan kopen ze straks toch ook de juiste elektromotor met lichte batterij in? En vergeet niet dat de wereld véél groter is dan Europa…
heckblende zegt
de wereld is ook een stuk groter dan sportwagenrijders
gelukkig
William zegt
Een (Mercedes) i6 motor past ook goed bij Aston Martin. De DB5 had destijds immers ook een zes in lijn, van 4 liter inhoud.
Richmond zegt
l6 dan niet i6 ;-)
Rudy zegt
Was mijn reactie al bij de nieuwe Vantage met 680pk (!) dat er ruimte zat is voor een trager model. Historisch verandwoorde L6 erin met een pk of 500 zou prima passen imo. Beetje hybride power erbij kan altijd, al voegt dit wel veel gewicht toe.
Johanneke zegt
Nee natuurlijk niet. En het is ook compleet debiel om een elektrische sportwagen te maken. Die dingen rijden een paar duizend km per jaar. Of helemaal niks. Ga aub alle resource en manpower inzetten om goede, betrouwbare, betaalbare, EV’s te bouwen. Daar pak je je winst voor het milieu. Plus een EV rijdt veel beter dan weer een 1.2 driepitter turbo torretje.
flow82 zegt
Hear hear, en het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn met de sportauto’s. Gewoon een productielimiet. Blijf je er onder als fabrikant en/of model, dan een ICE. Kom je er boven, dan EV.
petroldrinker zegt
Lawrence stroll is zowaar mijn held aan het worden, he aint wrong btw. geen haar op mn hoofd om ooit een EV cabrio/sportauto te kopen, daar is geen enkele lol in te hebben (ik koop immers een cabrio om meer van het uitlaat/motor geluid te genieten en geen enkele andere reden).
heckblende zegt
autisme heet dat.
en dat is een serieuze aandoening.
petroldrinker zegt
@heckblende, klopt, autist (asperger to be exact) en adhd-er hier, weet er dus alles vanaf :) maar daardoor geniet ik niet minder van mn autos met geluid :)
audirs3 zegt
@petroldrinker De gemiddelde cabrio is er niet eentje met een motorgeluid waar je van kan “genieten”, zoals de T-Roc of Mini. EV lijkt me juist ideaal hiervoor.
petroldrinker zegt
@audirs3,Hoeveel T-Roc cabrios zie jij in een week rijden? en de mini cabrio van bijvoorbeeld mn moeder maakt een flink geluid anders hoor voor een standaard uitlaat systeem…. ook een oude Z4 ofzo zit gewoon een lekker geluid in om van te genieten met de kap open etc, over algemeen hebben de meeste cabrios gewoon een lekker geluidje er nog in zitten ipv een vreselijke stilte.
audirs3 zegt
@petroldrinker De T-Roc en Mini cabrio zijn verreweg de best verkochte cabrio’s van 2023. En de Golf cabrio’s zie je ook nog geregeld rijden. Dus nee, ik lul niet uit mijn nek. En ja, ik snap dat het een ander verhaal is met een 911 cabrio ofzo, maar het gros van de cabrio’s kan mijns inziens prima electrisch.
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-op-een-na-populairste-cabrio-van-europa-3535196
petroldrinker zegt
@audirs3 lets agree to disagree dan, het zou in mijn optiek een cabrio alleen maar saai maken als je geen motorgeluid hebt, maar sws zie ik geen lol in het rijden in een EV tot op heden dus dat gaat hand in hand met elkaar logischerwijs
tjorque zegt
Dat ze hun dbx dan maar elektrificeren.
Je kunt dat moeilijk een sportwagen noemen.
Ik vind dat het moet kunnen om op CO2 neutrale brandstof te blijven rijden. Maar de kosten daarvan (alle kosten) moeten niet op de maatschappij afgewenteld worden.
Dat lijkt me overigens niet onmogelijk, als je geld hebt voor een brandstof sportwagen moet je dat ook kunnen betalen.
audirs3 zegt
Rare titel van dit artikel. Lekker anti-EV ook @willeme . Het grote manko namelijk aan dit soort onwetenschappelijke analyses die AM heeft laten uitvoeren, is dat ze bij bestaande klanten (die reeds een ICE hebben) gaan vragen of ze een EV willen… Maar de Taycan en Tesla Roadster lieten zien dat je met een sportieve EV een nieuwe markt aanboort. Ik ben benieuwd hoe de Porsche 914 EV zal verkopen, we zullen het wel zien.
Ik ben echt wel klaar met dat continue anti-EV geluid van autoblog. Kap er eens mee!
willeme zegt
@audirs3:
Anti-EV? Dat valt wel mee. Er zijn zat goede elektrische auto’s. Sommige zijn zelfs beter dan een vergelijkbare auto met ICE en sommige zijn minder.
Het is meer dat de markt anti-EV lijkt te zijn op het moment. De kopers blijven een beetje weg erbij.
In het geval van een Aston Martin is het ook wel begrijpelijk. Dat is een sportwagenmerk en bij een sportwagen is een EV lastiger om voor elkaar te krijgen (te hoog gewicht, geen fraai geluid).
Aston Martin verkoopt voornamelijk op markten waar de uitstooteisen veel soepeler zijn, dus ze kunnen zich het veroorloven.
goodvibrations zegt
Ik rij ook EV en ben ook klaar met het gezeur/lange tenen van mede EV rijders als anderen zeggen dat het minder beleving heeft… Zeker bij een sportwagen geef ik ze gewoon gelijk…
Motorfiets ook. Al vind ik elektrisch ook heel gaaf en zou ik een Taycan eerder kopen/liever hebben dan een Panamera.
petroldrinker zegt
@audirs3 en ik ben wel echt klaar met dat continue Pro-EV geluid van autoblog de laatste tijd… Want je kan ze absoluut niet ANTI EV noemen met hoe erg zij die dingen constant omhoog hemelen. ze moeten er een goede balans in vinden om beide kampen zo positief mogelijk te houden voor hun eigen inkomsten
ericc zegt
EV’s zijn NIET superieur! Een Rimac met 1900 pk geraakt niet onder de 7 minuten op de Nurburgring terwijl sportwagens met 1/3 van het vermogen 20 seconden sneller zijn. Een aanpassing van de openingszin lijkt me passelijk en die het geschreven heeft te voet naar Compostela!!!
Johanneke zegt
Voor dagelijks transport ter vervanging van je +-100pk auto zijn ze wel superieur, ter vervanging van een sportwagen niet. Ik ben helemaal voor EV’s, maar zou het eeuwig zonde vinden om de v12/10/8 te zien verdwijnen.
audirs3 zegt
Weer lekker anti-EV artikel…
Het grote manko aan dit soort onwetenschappelijke analyses die AM zelf heeft uitgevoerd is dat ze BESTAANDE klanten hebben gevraagd of ze een EV willen. En ik geloof best dat iemand die nu een V12 koopt een beetje maling heeft aan hun carbon footprint. De grote vraag is natuurlijk, is er vraag vanuit de gehele markt voor een EV sport auto. De Tesla Roadster liet zien dat die er wel was. Ook de Taycan doet het beter dan de Panamera. En ik ben heel benieuwd naar de Porsche 914 EV.
Richmond zegt
AM zal het meer vanuit marketing perspectief gedaan hebben dan economisch of ecologische/ sociaal
ericc zegt
De Taycan doet het beter omdat EV’s 100% aftrekbaar zijn van de belastingen. Ik ben voorstander van bio-brandstof zodat we in Europa geen >1miljoen arbeidsplaatsen verliezen!
fanboy zegt
@ericc: EVs 100% aftrekbaar van belastingen? Waar is dat?
Dat is Nederland al een hele tijd niet meer zo. Dat was 8 jaar terug ofzo.
Bio-brandstof, waar moet dat allemaal vandaan komen? Je kunt rijden op afvalstoffen zoals blauwe diesel maar daar is niet genoeg van.
Maar je echt bio brandstof verbouwen is nodig als iedereen er op gaat rijden, en daarvoor gaat gewoon heel veel bos plat voor nieuwe grond, of het maakt voedsel duurder waar de lokale bevolking echt niet op zit te wachten.
We kunnen hier overigens ook genoeg nieuwe arbeidsplaatsen maken. Dat doen we ook met de energietransitie. Als iemand nou eens visie heeft en hier grote accu fabrieken neerzetten om de goedkope accu’s te produceren, komen we nog eens ergens.
Maarten123 zegt
Een sportwagen heb je voor erbij, hooguit een klein kilometrage per jaar. Ik heb ook twee V8’s in de garage, maar verplaats me in de dagelijkse praktijk elektrisch. Een EV mag wel snel optrekken, maar dit maakt hem geen sportwagen. Zoals iemand laatst zei, een magnetron warmt sneller op dan de pan, maar niemand bakt z’n biefstuk in de magnetron. Groot gelijk dat AM zich dus concentreert op brandstofauto’s. Daarnaast zal het hun koper jeuken of ze 4 euro per liter moeten betalen voor synthetische brandstof. Zo wint iedereen.
fanboy zegt
@Maarten123: Het is ook een beetje dat het ze niet lukt om een goede of leuke EV te bouwen.
Je zou bijvoorbeeld een EV met (hand)versnellingsbak kunnen maken. Niet persee heel nuttig, maar kan het wel leuk maken. Echter past dat ook weer niet bij het hogere segment.
pignon zegt
En hier speelt wellicht ook mee dat de clientèle van AM (en hun bubbel) er van overtuigd is dat regels voor anderen gelden en niet voor hen zelf . . .
Maarten123 zegt
Ik denk niet dat de AM koper anderen regels oplegt. Dit komt toch echt uit een andere hoek, laten we ze gemakshalve “links” noemen. Daarnaast worden er geen regels overtreden.
pomoek zegt
“volgens Lawrence Stroll is de hype omtrent elektrische auto’s aangewakkerd door politici, maar niet door klanten”.
Hmmm. Ik denk dat de klanten van politici (burgers) heel lang hard geprobeerd hebben om de noodzaak van elektrische auto’s bij politici aan te wakkeren.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de klanten van Aston Martin niet zitten te wachten op een elektrisch aangedreven Aston Martin. Het is dan ook geen vervoersmiddel.
Niet in de zin van een ding dat je gebruikt om dagelijks zo goedkoop, efficiënt en comfortabel mogelijk van A naar B te reizen. Dit zijn zaken die niet in het hoofd rondspoken van een potentiele Aston Martin klant. Die denkt inderdaad aan “beleving”. feitelijk dus emotie. En dingen die je doet omdat je dat een lekker gevoel geeft zijn hobby’s.
Een Aston Martin is dus een hobby. Een hele leuke hobby maar niet meer dan dat. En ik ben altijd van mening geweest dat je anderen met je hobby niet moet lastig vallen. Dus als je met je hobby rommel maakt en daarmee het klimaat mede helpt veranderen dan zal je ervoor moeten zorgen dat die rommel wordt opgeruimd. Dat kan je door bossen aan te planten om de uitgestoten CO2 te compenseren of door bijvoorbeeld wat meer belasting te betalen zodat anderen die bossen aan kunnen planten.
Dus wat mij betreft hoeft Lawrence geen EV’s te bouwen. Zolang zijn klanten maar betalen voor de rotzooi die ze maken.