Wat is de meest heftige sportsedan voor trackdays voor 35 mille? We zoeken het uit!
Vandaag gaan we Autobloglezer Andry aan een auto helpen. Althans, dat gaan we proberen. We zijn namelijk van mening dat het wel eens een heel erg lastige zoektocht kan zijn, zij het wel een leuke. Het zit zo: Andry rijdt op dit moment een Mitsubishi Lancer Evolution VII RS2. Dus een lichtgewicht RS met enkele opties om het leven aan boord aangenaam te maken (lees: sportiever).
Om de kilometerstand van die Mitsubishi niet te hard te laten oplopen, is hij aan het zoeken naar een tweede auto. Andry gaat de auto gebruiken voor woon-werkverkeer, plezierritjes en trackdays. Het moet dus een auto zijn die van alle markten thuis is. En daar gaat het een beetje mis met de overbekende BMW’s en Mercedessen, want die zijn te comfortabel en te zwaar. Ook een Mustang GT en Mégane R.S. kan Andry niet bekoren. Kortom, weten wij wat hij moet gaan kopen?
De wensen en eisen voor een sportsedan voor 35 mille kun je hieronder lezen:
Huidige / vorige auto’s: | Vorige: Mitsubishi Evo 6 RS2. Huidig: Mitsubishi Evo7 RS2 + BMW E90 LCI 330i |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | Max. 35k |
Jaarkilometrage: | 10.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Een auto naast de Evo 7 om de kilometers van deze binnen de perken te houden |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen |
Voorkeursmerken / modellen: | Sedan met een fatsoenlijke benzinemotor erin |
No-go merken / modellen: | FWD/ VAG/ Frans en (ondersturende) allrounders |
Verbruikscijfers: Spritmonitor (Euro 98)
Verzekering: 35 jarige man uit provincie Utrecht, 5 jaar schadevrij, allrisk
Brandstof: United Consumers
Alfa Romeo Giulia 2.0T Super (952)
€ 31.950
2019
50.000 km
Wat is het?
De ideale sportsedan! De auto die we onbetaald telkens gratis promoten. De reden is simpel: het is een namelijk puike sportsedan. In tegenstelling tot zijn voorgangers is het niet een combinatie van prettige en minder prettige Alfa-kenmerken. Het is gewoon een prima sedan in veel opzichten. Op het gebied van ’tech’ loopt de Giulia ietsje achter, maar dat zorgt er ook voor dat alles werkt. Voor zijn formaat is de Alfa Romeo Giulia niet bijzonder ruim. Met name op de achterbank en in kofferbak is het niet heel veel. Maar wel meer dan voldoende voor een gezin met twee kinderen tussen zindelijk en puber.
Hoe rijdt het?
Uit de kunst! Zeker als je een puik rijdende auto kan waarderen of in dit geval: er eentje eist. De Giulia heeft namelijk een erg prettige balans en stuurt erg direct zonder nerveus te zijn. Natuurlijk, met een goede schroefset, semi-slicks en lichtgewicht velgen wordt het nog heel veel beter. Let op: je moet gaan voor de 2.0T Super en dan met optionele sportstoelen. De Veloce met vierwielaandrijving is op zich goed voor zijn soort, maar de Giulia heeft het niet nodig. De Veloce heeft 280 pk, maar het zijn identieke motoren. Beide kietel je naar zo’n 320 pk, zoals deze Autoblog-lezer ook gedaan heeft:
Kosten Alfa Romeo Giulia
- Verbruik: 1 op 11,49
- Brandstofkosten: € 165 p.m.
- Gewicht: 1.404 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 69 p.m.
- Verzekering: € 110 p.m.
- Kosten per maand: € 344
Onderhoudsprognose
Het lijstje met aandachtspunten dat we hebben gemaakt van de Giulia is verrassend kort. Soms is dat het geval met relatief jonge auto’s. Dan moeten de aandachtspunten zich nog gaan manifesteren. Echter, zelfs het JD Power onderzoek wees uit dat de Giulia behoorlijk betrouwbaar en storingsvrij is. Aanvankelijk een nadeel (de hoeveelheid gadgets aan boord) is dus uiteindelijk een voordeel: alles werkt zoals je verwacht. Check hieronder het Autoblog aankoopadvies:
Afschrijvingsprognose
Die gaat meevallen. Giulia’s behouden hun waarde heel erg goed. Met name met benzinemotoren zijn de prijzen heel erg flink te noemen. Een Giulia is een stuk waardevaster dan een vergelijkbare auto. En het is niet zo dat dat alleen in Nederland het geval is, ook in België en Duitsland zijn ze erg prijzig. Dit betekent dat je dus relatief weinig zal gaan afschrijven met een Giulia.
Subaru WRX STI Sport Executive (GE)
€ 29.950
2013
105.000 km
Wat is het?
Een lelijke doch charismatische auto. Ooit was de Impreza GT Turbo (WRX) de ideale rallyauto voor de straat. Dat is bij de WRX STI nog meer het geval. De STI heeft namelijk meer vermogen, een extra versnelling, leuke bodykit, Brembo-remmen en een blauw alcantara interieur. Let op: de auto heet geen Impreza WRX STI meer, ondanks dat de basis gewoon een Impreza is. Qua sfeer zal het niet compleet anders zijn dan de Lancer Evolution die je gewend bent. Een tikkeltje plastiekerig, maar het blijft heel.
Hoe rijdt het?
Iets te volwassen voor een STI-liefhebber, iets te hardcore voor iemand uit een reguliere hot hatch uit het C-segment. De besturing van deze snelle Subaru is niet zo scherp en direct als bij een Lancer. Net als bij en Audi hangt de motor voor de neus, maar omdat het een lage en compacte boxermotor is, heb je niet enorm veel onderstuur bij het ingaan van een bocht. De transmissie schakelt geweldig: korte en directe slagen. Wat weinig benoemd wordt, maar het formaatje is precies goed. Niet te groot en niet te klein. Dat maakt het de ideale auto op krappe en bochtige binnenwegen. De hoeveelheid vertrouwen die dat geeft, is ongekend.
Kosten Subaru WRX STI
- Verbruik: 1 op 8,62
- Brandstofkosten € 222 p.m.
- Gewicht: 1.480 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 77 p.m.
- Verzekering: € 120 p.m.
- Kosten per maand: € 419
Onderhoudsprognose
Subaru’s hebben de naam heel erg betrouwbaar te zijn. Dat klopt grotendeels ook wel. Qua elektronica van de auto zit het wel snor. De motor is wel een beetje een zorgenkindje, alhoewel de meeste issues bij de 2013-modellen wel zijn opgelost. Check even de koppakking (er zijn er twee). Dit zijn auto’s die populair zijn om te modificeren. Daar kunnen de motoren niet heel erg goed tegen. Uiteraard, het kan op een goede wijze gebeuren, maar check wel even wie het gedaan heeft als je een niet origineel exemplaar tegenkomt.
Afschrijvingsprognose
Niet! Snelle Impreza’s zijn heel erg duur. STI’s al helemaal. Ze schrijven erg weinig af. Een Golf R is makkelijker te vinden voor minder. Maar die zijn iets minder speciaal en minder hardcore. Zeker als je ‘m netjes en origineel houdt, zit het met de afschrijving wel snor. Kijk maar waarvoor oude exemplaren nog de deur uitgaan tegenwoordig. Dat gezegd hebbende, dit is de niet de meest gewilde generatie van de Impreza’s.
Ford Focus RS (DYB)
€ 34.950
2018
70.000 km
Wat is het?
Het is geen sedan, we weten het. Maar de Ford Focus RS is wel een auto in de geest van de Impreza en Lancer. Een 2.3 EcoBoost met 350 pk zorgt voor voldoende pret aan boord. Qua vierwielaandrijvingsysteem lijkt de Focus RS best veel op de Evo. Het achterwiel draait ietsje sneller dan het voorwiel, waardoor je niet dat intrinsieke FWD-onderstuur hebt, maar zelfs een voorzichtig driftje kan maken.
Hoe rijdt het?
En zo komen we op het volgende punt: hoe rijdt zo’n snelle Ford dan? Nou, geweldig. Het voelt als een soort rallyauto voor de openbare weg. Richten, sturen, gasgeven en je bent er. Het lang uitblijven van onderstuur is een pre. Het chassis is uitstekend, zeker omdat ‘ie bruikbaar is onder allerlei omstandigheden. Voor circuitdoeleinden is er voldoende voor te krijgen, overigens. Het grootste probleem qua rijden is de zitpositie: die is eigenlijk te hoog voor een rijdersauto. Nu is een zitpositie heel persoonlijk, dus check het vooral eventjes. Stoelen zijn verder wel top!
Kosten Ford Focus RS
- Verbruik: 1 op 9,02
- Brandstofkosten: € 213 p.m.
- Gewicht: 1.575 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 85 p.m.
- Verzekering: € 120 p.m.
- Kosten per maand: € 418
Afschrijvingsprognose
Waar een Focus ST behoorlijk ver afschrijft, zijn RS-jes bovengemiddeld gewenst. Nu zijn ze in technisch opzicht ook behoorlijk afwijkend. De Focus RS is waardevast, alhoewel op dit prijsniveau verwachten dat je nog wel even iets gaat zakken. Ook hier geldt: zo origineel mogelijk houden of bij Mountune (of een dergelijke naam) de auto aanpassen.
Onderhoudsprognose
Deze zien we nog weleens over het hoofd, maar de 2.3 Turbo is niet een probleemloze motor. Met name de temperatuurhuishouding. Houdt dat goed in de gaten. Ook de koppakking is hier een zorgenkindje. Gezien dit soort bedragen is preventief vervangen geen slecht idee.
YOLO: Cadillac ATS-V
€ 36.500 (Dld, particulier)
2018
75.000 km
Wat is het?
Een Amerikaanse M3 met een betere wegligging dan de M3. Dat laatste moeten we even ter kennisgeving aannemen. We hebben namelijk zelf geen meter in de ATS-V gereden, wel in de gewone 2.0T. In vergelijking met de 328i (F30) was dat best een fijne sedan: achterwielaandrijving, sper en 280 pk. De ATS-V heeft een 3.6 V6 met dubbele turbo, goed voor 465 pk. Daarmee is het een regelrechte concurrent voor de M3. Je moet alleen constant aan iedereen uitleggen dat dit écht een hele goede auto is.
Hoe rijdt het?
Qua wegligging schijnt het beter dan een BMW M3 te zijn. Wil je veel trackdays doen, dan is de ATS-V de ideale auto. Ook tof, je kan ‘m met een handbak krijgen (de Tremec TR-6060). Die is gebaseerd op de T-56 van de Camaro, maar dan sterker. Een achttraps automaat van ZF is ook mogelijk. Ondanks dat de auto meer power heeft dan een M3, is het echt een circuit- en bochtentijger. Nadelen zijn identiek aan de Alfa Giulia: oude techniek en krappe achterbank en kofferbak.
Kosten
- Verbruik: 1 op 7,79
- Brandstofkosten: € 255
- Gewicht: 1.700 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 93 p.m.
- Verzekering: 280 p.m.
- Kosten per maand: € 628
Afschrijvingsprognose
Nou ja, we beginnen al over budget. En niemand kent deze auto. Af en toe zie je een 300C SRT-8 of CTS-V te koop staan voor 5 of 10k te veel. Die blijven dan ook heel erg lang te koop staan. Ook lijkt het alsof alle ATS eigenaren (alle twee) hun exemplaar te koop hebben staan op dit moment. Dit schrijft nog wel af. Het gaat nog echt moeilijk worden om hier een geschikte eigenaar voor te vinden (alhoewel ondergetekende zeker interesse heeft).
Onderhoudsprognose
Check de remmen, of die nog goed functioneren. Slijten sneller dan normaal. Verder hebben we qua betrouwbaarheid een idee eigenlijk. Dus ook dit is een lekkere gok. Die Magnetic Ride dempers zijn waanzinnig goed, maar zullen ongetwijfeld peperduur zijn om te vervangen. Die hoge verzekeringskosten kunnen overigens flink lager: we konden maar twee verzekeraars vinden met een wat je noemt woekerpolis.
Aanbeveling sportsedan voor trackdays
Welke auto moet je dan kiezen? Dat is nog een lastige keuze. De Cadillac lijkt een winnaar te zijn. Ja, het is een yolo, maar het is niet dat een Focus RS of STI een ‘normale’ keuze is. De Alfa Romeo is de betrouwbaarste, mooiste en meest verstandige keuze. Het kan alleen zijn dat ‘ie net te braaf is qua karakter. Je kan er wat aan tunen, maar het zal nooit een M3 qua snelheid worden. Dan moet je echt doorsparen voor een Quadrifoglio. Gaat het puur om circuit-eigenschappen en rauwe sensaties, zoek dan een Civic Type-R (FK2) van 2015 tot 2017. Dat zijn echte circuit-tijgers.
Allison Burgers zegt
Mijn keuze zou de Giulia zijn.
Bij de Focus zou ik me kapot blijven ergeren aan dat vreselijke interieur. Die andere twee wagens zijn bejaardenblikken met spoilers.
Zelfs op de persfoto’s lachen die twee acteurs de Cadillac uit.
rismo zegt
Staat dit niet allemaal te roken op een race track na 1,5 rondje?
Waarschijnlijk houdt die Subaru zich het beste op het circuit.
ggj1987 zegt
2005 MG ZT 260
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mg-zt-4-6-v8-260-benzine-grijs-0f5348b5-0cdf-43da-80e3-f6812fb5c6ca
2005 Maserati Quattroporte
https://www.autoscout24.nl/aanbod/maserati-quattroporte-4-2-executive-gt-leer-navigatie-xenon-bose-40-benzine-grijs-0b9dc08d-437e-482b-810e-ef62ad6c6ed3
2008 SAAB 9-3 2.8 V6 Turbo X
https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab-9-3-sport-sedan-2-8t-v6-turbo-x-automaat-turbo-x-benzine-zwart-cf0ecb22-5ff6-464d-a3d9-d8195d87907b
2002 Jaguar S-Type R
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-s-type-4-2-v8-r-s-c-benzine-81ea57c6-83c1-49cb-879c-57580b345ea8
2006 Chrysler 300 SRT-8
https://www.autoscout24.nl/aanbod/chrysler-300c-6-1-v8-hemi-srt-8-kw-schroefset-schuifkanteldak-benzine-zwart-37651c8a-bc49-4de4-af74-193aadd091c4
weetikveel zegt
Lekker het circuit op met je 1800kg D of E segmenter.
Rob zegt
@ggj1987; leuk lijstje, maar met geen van allen zou ik regelmatig het circuit op gaan….
bluebird zegt
https://www.jelletalsma.nl/occasions/alfa-romeo-giulia-2-0t-super%e2%94%82veloce-interieur%e2%94%82xenon%e2%94%82leer%e2%94%82navi%e2%94%82pdc%e2%94%8218-velgen-2/ Is reeds H&S stage 1 getuned (300 pk/ 451 Nm op de rollenbank) en Eibach verlaagd (-30mm). Vorige baasje heeft er keurig voor gezorgd, al zeg ik het zelf 🤗.
petroldrinker zegt
Van dit lijstje zonder ook maar 1 seconde te denken de cadillac, je kan voor iets meer ook een giulia quadrifoglio kopen overigens… maar je zou ook een E90 M3 kunnen kopen, net ff wat bijzonderder dan wat hier aangeraden word allemaal…
bluebird zegt
Voor iets meer een Giulia Q? Die kosten volgens mij minimaal het dubbele..
tazmania zegt
Porsche 911 (996). Of een Cayman. Stuk beter bestand tegen alle circuitavonturen. Of idd wel een BMW. Redelijk betaalbaar, specialisten zat. Oneindig veel upgrades te koop. Dat is allemaal niet voor niets.
tortuga zegt
Die Focus is geen sedan.
Ik zou beetje verder kijken dan dit lijstje
pitapita zegt
GR Yaris. Bloedsnel, blijft heel en houdt z’n waarde.
maotje zegt
Voor 35k?
sleepyj zegt
Hij vraagt om een sedan. Laatste keer dat ik keek, was de GR Yaris een kleine driedeurs hatchback.
PunicaOase zegt
Voor trackdays lijken me de Subaru en Ford het meest geschikt.
por100 zegt
Is een gt86 hier niet voor bedoeld?
Hupke zegt
Jaguar XE? Is geen vedergewicht maar welke auto is dat tegenwoordig wel?
Stuurt behoorlijk sportief, is net als de Giulia officieel een sedan. Betrouwbare zf hp8, zijn wat track mods voor.
De 2 liter kan je stuk meer dan 300pk uit persen en de v6 is helemaal…
meganized zegt
Burger zoekt sedan voor woon-werkverkeer, plezierritjes en trackdays?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/tesla-model-3-performance-autopilot-org-nl-full-self-drivi-elektrisch-wit-2376e046-2889-4a46-93cd-2d982468811d
lightisride zegt
Dat is wel een grappig advies: Subaru Impreza voor een Mitsubishi Evo rijder. zoiets als een business seat in de Arena aan een Feyenoordsupporter aanbieden, toch? Of zijn dat tegenwoordig vrienden?
Maar het is ook wel een heel lastige vraag.
Ik zou denken dat een GT86 (of die Subaru BRZ ;-) precies is wat je zoekt. Of een Lotus (Europa voor als je er ook dagelijks mee wilt rijden)/Porsche (oei, toch VAG). Maar dat zijn geen sedans en misschien kan je bij je werk niet met een sportwagen aankomen zetten.
Een BMW te zwaar en comfortabel en dan een Caddilac?
Blijft verder alleen Koreaans over: Hyandai N sedan ding. istie te koop in NL? of een Kia Stinger, maar die zie ik nooit op trackdays, dus zal wel niks zijn.
evo4g63t zegt
Om eerlijk te zijn heb ik in eerste instantie na het lezen van de titel en het zien van de Subaru weggeklikt, niet wetende dat mijn vraag werd behandeld :) Prima auto’s overigens maar na een originele Impreza GC8 555 te hebben gehad weet ik dat het karakter van een Evo me meer aanstaat.
Rob zegt
Kleine sedans zijn een beetje uit de gratie. Voor deze specifieke zoektocht zou ik de hatchbacks zeker niet overslaan.
Dat gezegd hebbende; een Mazda RX8 is technisch gezien een sedan toch? Al is die misschien iets te veel een weekendauto.
En als het een klassieke auto mag zijn; er staat af een toe vast wel een Peugeot 405 MI16 te koop.
kennone zegt
Ik zou een Evo 9 halen, en het liefst eentje die al over de 400pk is getild.
evo4g63t zegt
Leuk dat m’n vraag wordt behandeld, Om eerlijk te zijn heb ik in eerste instantie na het lezen van de titel en het zien van de Subaru weggeklikt :) Na een Impreza GC8 555 te hebben gehad en na ritjes in 2002 en 2004 STI’s weet ik dat het karakter van een Evo me veel beter bevalt.
Er komen wel wat modellen voorbij die ik ga (her)overwegen en reviews zoeken.
Dank allen voor het meedenken!