We gaan de BMW 325 voorzien van een sportinterieur!
Het BMW 325d-project in de Autoblog Garage begint telkens meer vorm te krijgen. Iets meer dan een jaartje geleden kochten we de witte stationwagon en inmiddels zijn we 45.000 km verder. Tot nu is de auto uitstekend bevallen, maar uiteraard zijn er wel telkens kleine upgrades (nodig?).
Dat ligt niet eens aan het feit dat het een slechte auto is. Integendeel. Er is nu eenmaal zo veel te krijgen voor de auto en ergens vind ik het leuker om een auto achteraf verder aan te kleden dan een complete versie met sportpakketje en sportinterieur te kopen. Is dat verstandiger? Neuh, maar dat was ook geenzins de bedoeling.
Interieur upgrades
Voor vandaag hebben we een heleboel interieurupgrades voor de auto. En met een heleboel, bedoelen we ook een heleboel. De vorige keer hebben we ze kort behandeld, voor nu kun je het zien niet vanuit mijn, eh, onze (sorry schat) woonkamer, maar in de auto zelf. Tegelijkertijd zullen we meteen even melding doen van hoe het nu bevalt en of je nu wel of niet deze upgrades moet overwegen (of direct moet zoeken in je auto).
Sportstuurwiel
We beginnen het sportinterieur voor vandaag met het stuurwiel. Om heel eerlijk te zijn vond ik de standaardhoepel prima. Het was een lederen multifunctioneel stuurwiel dat gewoon het prima deed. Op aanraden van velen heb ik gekozen voor het BMW M Sportstuurwiel met flippers. Toen ik het stuur binnenkreeg schrok ik nogal, want het was vrij smerig. Echter, na enig poetsen met een doekje was het bijna weer in nieuwstaat, op het ‘hart’ na.
Dat is bij deze gebruikte M Sportstuurwielen van goedkoop knakig plastic dat altijd heel erg lelijk verbladdert. Vervangen dus, maar niet voor het zelfde plastic dat in no-time lelijk wordt. In plaats daarvan heb ik gekozen voor een ‘opzetstuk’ van Alcantara van BMW Performance. Niet alleen ziet het er veel fraaier uit, het voelt ook nog eens prettiger.
Op de foto’s ziet het kleuronderscheid er groter uit dan het in het echt is, waarschijnlijk door de lichtinval. Aanradertje om het sportinterieur af te maken, wat mij betreft. Het ‘nieuwe’ stuurwiel zelf is vooral heel veel dikker. Het is bijna te dik. Ik vind het op zich wel prettig, maar het verschil is komisch groot. Nadeel: twee stekkertjes die erin moesten zitten, zaten er niet in. Dat hebben we dus even achteraf moeten doen. De flippers zijn wel heel prettig. Houd er rekening mee dat er extra bedrading getrokken moet worden en de functie gecodeerd moet worden.
De automaat doet (zeker met de XHP software van RBT Tuning) het nu dermate goed, dat je niet meer de aandrang voelt om veel zelf te gaan schakelen. Met de flippers doe je het wél. Sommige E90’s hebben iets andere flippers, na (volgens mij) 2010 werden de flippers die ik heb, vervangen door andere type flippers. Echter, BMW koos ervoor om ze van plastic te maken in plaats van metaal. Dus voorlopig houd ik het even zo, ondanks dat het net-niet helemaal period-correct is.
Sportstoelen
Dan de sportstoelen. Daar was ook nog een hele discussie over: moet je wel of geen sportstoelen hebben in je BMW E90? Uiteraard is dat heel erg persoonlijk. Persoonlijk vond ik de tentstoelen minder verkeerd dan ik aanvankelijk had voorspeld. Bij de zoektocht naar een nieuwe auto wilde ik per se sportstoelen, maar dit exemplaar was dermate netjes en alle auto’s met sportstoelen hadden destijds veel meer kilometers gelopen.
Tellers terugdraaien was geen optie, later eventueel sportstoelen monteren wel. Dus vandaar de keuze voor standaardstoelen. Op korte ritjes zijn ze prima. Er zijn echter een paar nadelen. Na langere ritten voel je gewoon dat er onderin de rug te weinig steun is. Ik kreeg daadwerkelijk rugpijn. Met een kussentje zou het vast te verhelpen zijn. Tweede nadeel: als je iets ‘enthousiaster’ rijdt, vlieg je alle kanten op.
Nu de stoelen gemonteerd zijn kan ik zeggen: wat een verschil! @Bart1976 had dus gewoon gelijk. En @nicolasr bleef eveneens aandringen dat hij er 400.000 km mee gereden had en dat ze zalig waren. Aanvankelijk dacht ik altijd dat ze veel te smal waren, maar je kan de zijkanten verstellen voor kleine slanke mensjes of iets bredere redacteuren. Dat niet alleen, er zit ook een lendensteun op. Althans, in dit geval. De meeste sportstoelen zijn er gek genoeg niet mee uitgerust.
Aanradertje voor sportinterieur
Dat is dus niet standaard voor alle sportstoelen, maar óók een optie. Misschien is dat nog wel een grotere aanrader, want je kan zo precies de steun in je onderrug zetten zoals je wilt. Als kers in de appelmoes kun je ook nog eens de stoelen in zijn geheel kantelen én zit er gewoon verwarming in! Kortom, een hele grote blij. Ook lekker, de stoelen zijn bijna niet gebruikt, dus ik zit op veel verser meubilair met dit sportinterieur.
Sportinterieur – Zwarte hemelbekleding
Dan de hemelbekleding. Standaard heeft de 3 Serie een witte hemel of tegen meerprijs is deze zwart (of je moet een M Sport bestellen, dan is ‘ie standaard zwart). Sterker nog, de M Sport heeft standaard het sportinterieur. Het monteren moet een flink klus geweest zijn. Gelukkig hebben de heren van mijn garage wat fotootjes geschoten. Zij hebben namelijk het hele sportinterieur gemonteerd. Want het is namelijk niet alleen de hemel, maar ook alles eromheen: paneeltjes, afdekplaten, knopjes: alles is zwart in plaats van grijs. Dus eigenlijk is alles ter hoogte van de onderkant van de ruiten helemaal nieuw. Het verschil is niet direct enorm, maar zeker merkbaar. Zeker in combinatie met het bruine interieur vind ik het een stuk mooier staan.
Dat niet alleen, ook voelt het geheel prettiger aan. De zwarte stof heeft een (veel) fijnere structuur dan het wat harde en ruwe standaardhemeltje. Je kunt best leven zonder zwarte hemel, maar het is wel prettig en staat fraai. Waar je wel even op moet letten is het voorste paneel. Ondanks dat ik niet een full-options 3 Serie heb, heb ik wel het grote navigatie systeem met Combox en de SOS-knop in het dak. Die zat níet op het zwarte paneel. Aangezien het paneeltje niet los te bestellen is, hebben we deze grijs gelaten. Ik ga even op zoek naar een complete module in de juiste kleur.
Klein grut
Dan nog wat kleine verbeteringen om het sportinterieur te completeren. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om meteen wat kleine dingetjes direct aan te pakken. Er is een BMW Performance-pookknop én pookhoes gemonteerd. Deze zijn van leer en alcantara. Het matcht daardoor met het alcantara op het stuurwiel. Het is donker van kleur, dus het springt niet echt in het oog, maar elke keer als je het aanraakt, merk je het wel. Het voelt prettiger, minder glad en een heel stuk nieuwer. Hetzelfde geldt voor de M Technik handrempook en hoes.
Het is een stuk frisser. Het zijn de kosten echt niet en het verschil is zó prettig. Ik ga niet zeggen dat het aanvoelt als een nieuwe auto, maar net als de start-stop-knop en iDrive knop vernieuwen (is al gebeurd bij deze auto) is alles wat je aanraakt nog nieuw. Erg fijn. Hetzelfde geldt voor de vloermatten. Die zijn namelijk ook gloednieuw. Als bonus heb ik nu ook nog eens een auto die een heel stuk frisser ruikt! Kortom, een hele grote blij!
Hoe bevallen deze interieur upgrades eigenlijk?
En dan misschien wel de belangrijkste vraag: is dit allemaal de moeite waard, zo’n sportinterieur? Vanaf dit moment (deze alinea) heb ik een tijdje mogen leven met alle geïnstalleerde upgrades.
Het stuurwiel was aanvankelijk ietsje te dik. Met name mijn vriendin vond het vorige stuurwiel aanvankelijk wat prettiger. En weet je, dat was het standaard stuurwiel ook. Het is makkelijker. Je kon de auto makkelijker manoeuvreren met de dunnere hoepel. Dat is nu nog steeds mogelijk, maar je moet er iets meer moeite voor doen. De airbag-kap sloot niet helemaal, waardoor bij elk 180 graden draai de zwaartekracht het overnam en het ging hangen. Heel erg knaak. Gelukkig had mijn garage de ontbrekende onderdelen al besteld en worden deze zo snel mogelijk gemonteerd.
Prettig
Na een tijdje ben je aan het stuur gewend en zit het niet meer dwars. Sterker nog, het heeft een paar voordelen. Ten eerste ziet het er zoveel beter uit. Het leer is van een mooiere kwaliteit en het alcantara gedeelte voelt bijzonder prettig aan. Nog een voordeel: de knopjes waren iets anders, waardoor ik ineens een knopje heb om tussen AUX van de iDrive en Apple CarPlay te switchen. Superhandig!
Maar het allerfijnste is dat de auto fijner is om te plaatsen op hogere snelheid. Je voelt simpelweg dat er meer controle is over het stuurwiel. Ook kun je beter met je input overweg. Je bent in snel genomen bochten veel minder aan het corrigeren. Dit is uiteraard iets overdreven, het is niet zo dat je met dit stuur 10 seconden sneller bent op de ‘Ring, maar je hebt wel een fijnere tijd met het dikke sportstuurwiel. De flippers erachter zijn een verademing en moeten standaard zijn. Zeker met de XHP-software kun je dermate snel schakelen, dat het ook echt een toevoeging is.
Altijd doen
Over de handgreep en pookknop kan ik kort zijn: altijd doen als je een nieuwe gebruikte auto koopt en al helemaal als je een sportinterieur erin gaat (laten) zetten. Je raakt het namelijk heel erg vaak aan. Het kost de wereld niet en maakt een groot verschil qua beleving aan boord. De pedalen voelen niet anders aan, maar het ziet er wel beter uit. Ook vloermatten om de paar jaar vervangen is echt geen overbodige luxe. Nu kun je ze redelijk goed schoonhouden, maar stiekem slijt het harder dan je denkt. Dus al de kleine dingetjes maken het een stuk prettiger aan boord.
Maar de grootste verademing zijn toch wel de sportzetels. Qua stoelen is er veel mogelijk bij BMW. Ik had leer in een leuke kleur én stoelverwarming. Dat vind ik belangrijker dan sportstoelen, eigenlijk. Zeker als ze van stof zijn. Gek genoeg is het ook hier eventjes wennen. Mijn vriendin vond ze ‘te lomp’ en onhandig. Nu is zij ook een kleine stukje kleiner en lichter dan ik. Ik moet zeggen, op korte ritjes zijn ze ook iets minder fijn. In en uitstappen gaat simpelweg iets minder makkelijk. Je moet echt even over die wang heen. Het verschil lijkt vrij klein, maar dat is het niet.
Verstelbaarheid sportstoelen
Maar als je ook maar langer dan 5 minuten erin zit, merk je het verschil wel. Niet alleen de stoel is beter, de verstelbaarheid is dat ook. Je kunt handmatig naar voren en naar achteren verstellen, evenals de leuning. Maar nu is er ook een elektrische bediening voor de stoelwangen. De lendensteun is een welkome bonus, maar ik vind hem geweldig. Je kunt zo echt de stoel afstemmen op je eigen rug. Waar ik een paar dagen later pas achter kwam: je kan ze ook nog eens flink kantelen! Samen met de zittingen die uitschuifbaar zijn heb je zo stoelen met veel meer steun.
Kortom, ik zelf ben heel erg blij met de upgrades voor het sportinterieur. Ik moet zeggen dat de auto ook telkens beter bevalt. Zeker sinds de montage van de anti-rollbars is er weinig dat de Alfa Romeo 159 beter doet en deed. Om de auto af te maken, zullen er nog wel een paar upgrades bijkomen. Daarna wordt het toch tijd voor een paar flinke ritten door Europa. Want nu ook met de sportstoelen schreeuwt deze auto het uit om lange reizen te maken. Hogere snelheden, bergpassen, B-wegen over uitgestrekte landerijen: deze auto smeekt om lange roadtrips.
Eerder in deze serie:
- Introductie BMW 325d duurtester
- Nieuwe BBS RX-R velgen en Dunlop Sportmaxx banden
- Bilstein B12 kit door Jan Steverink banden Apeldoorn
- Groot onderhoud en nóg meer onderhoud
- Alpina voorbumper en lakcoating door Van Essen Carcleaning Nunspeet
- Automaat spoelen, montage Wagner Evo Intercooler
- Zelf installeren transmissie tuning xHP Stage III
- Chiptuning bij Van Vught Tuning in Marum
- Winterbanden voor de BMW 325d
- Zo veel vermogen heeft de BMW 325d na chiptuning
- Apple CarPlay voor de BMW 325d
- Groot onderhoud en upgrades voor de BMW 325d
- Updates voor BMW 325d
- 5 voor-en nadelen van de BMW 325d duurtester
- Interieurupgrades voor de BMW 325d
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Alfa Romeo 156 Sportwagon Junkyard Racer
- Audi S3 van Ruben
- BMW 130i van Michael en Wouter
- BMW M135i van Martijn
- Deze BMW 325d Touring van WillemE
- BMW 535i xDrive Touring van Wouter
- Chrysler Crossfire van Machiel
- Lexus IS250 van Michael
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- MINI Clubman Cooper van Michael (Private Lease)
- Peugeot 206 GTi racer (3x!)
- De über-dikke Porsche Cayenne van Nicolas
- Porsche 911 Carrera van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Renault Clio van Loek
- Volkswagen ID.4
henk123456 zegt
Mooie upgrades! Als ik mijn eigen vergelijk mag maken destijds; een e91 mét sportstoelen en sportstuur, en een X1 ernaast met platte stoelen en een hoepel als stuur, was ik onbewust maar wat blij als ik in de e91 reed. Je voelt je meer één met de wagen of zo. Veel plezier ermee!
willeme zegt
@henk123456: Thanks! Dat is een leuke vergelijking. Zeker omdat de X1 en E91 exact hetzelfde meubilair hebben. Dus de platte stoelen in de X1 zijn dezelfde als de E91 en de sportstoelen idem.
Sempiternal zegt
Weer een heerlijke update @Willeme. Complimenten zoals altijd. Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben: was het heel lastig / wat waren de grotere uitdagingen en heb je het zelf gedaan wbt vervangen van de stoelen?
willeme zegt
@sempiternal: Dankjewel!
In principe past het allemaal, maar de auto ‘weet’ nog niet dat er een stoel is met meer functies. Dus moeten er draden getrokken worden omdat de stoelwangen en de lendesteun elektrisch zijn. Dus dat moet je even regelen. Ook de stoelverwarming aan de rechterkant moet even nog gefixt worden. En nee, ik heb de specilist het laten doen. Als ik zelf aan de slag ga, kom ik in zo’n programma terecht van “Help, mijn man is klusjesman”. ;-)
Johanneke zegt
Beter dat het naar voor en achter verstellen van de stoel nog handmatig is. Ik heb zo’n hekel aan auto’s waar dat elektrisch gaat als er geen memory knop is. Het gaat zo langzaam! Plus, ik ben redelijk lang, dus ik zit echt zonder uitzondering op de achterste stand. Of handmatig en rats naar achter, of memory waar je meteen op de knop kan drukken terwijl je instapt. Niet zitten en een knopje inhouden.
Overigens vind ik het wel bijzonder om te lezen hoe vaak autostoelen slecht bevonden worden, zeker in duurdere auto’s. Onze Ford Ka heeft knakenstoelen voor lange afstanden, maarja die rij je er niet mee. Mijn 98 Galant zit zalig, en de 2005 Space Star die ik hiervoor had zat dat ook. Las dat grappig genoeg ook in reviews terug, dat die stoelen zo goed waren. Het kan dus wel in een goedkopere auto.
willeme zegt
@4g63: niet onaardig bedoeld, maar de stoelen van een Galant en Space Star halen het niet bij de standaard stoelen van de E91. Dat zijn echt barkrukken. Misschien in hun tijd niet superslecht, maar ik ken beide auto’s best goed en het meubilair, maar dat is niet best. Te korte leuningen, te vlak, nul steun. Plastic bekleding helpt ook niet. Prima, het zijn jaren ’90 Japanse auto’s, maar dat was niet bijzonder. De Carisma was ook erg. En dat terwijl de Volvo S40/V40 (identiek aan de Carisma) wel aardige stoelen had. Het is natuurlijk in verhouding tot de tijd en het geld dat het bij de Mitsubishi’s prima was, maar het is niet dat het ‘wel goed kan voor het geld’. Nee, dat kan dus niet ;-). Bij de E91 is het wel ok-ish en kan het dus heel goed zijn. Hopelijk heb ik het zo wat duidelijk omschreven ;-)
Johanneke zegt
Ik heb het idee dat wij of niet in dezelfde auto’s hebben gereden, of een andere definitie van comfort hebben. Want zoals ik zei, ik heb meerdere reviews van 1st gen space stars gelezen waar de stoelen en zitpositie werden geprezen. Als ik het als student vergeleek met auto’s van mijn vrienden (chevy nuberia, renault clio uit 2014 ofzo, volvo v40 leasewaggie) dan zat mijn space star echt het beste. Nee het zijn geen dure auto’s waar ik het mee vergelijk, want dat vergelijk heb ik niet echt.
En ik heb ook een 7e gen Galant, die heeft slechte stoelen. Zo slecht dat het best gebruikelijk is in het wereldje om stoelen van een 8g in te bouwen, omdat die zo veel beter zijn. Heb ook best wat complimenten gehad over de stoelen van mijn 8g, schoonmoeder met historie van rugproblemen zat goed zei ze.
Ja de audi e-tron van mijn broer zit beter, als je dat als standaard stelt dan zit een hoop slecht. Dus wat ik zeg, misschien hebben we niet dezelfde standaard. En ben jij nu van goed naar uitstekend gegaan.
willeme zegt
@4g63: het is sowieso iets heel erg persoonlijks! Wat de een prettig vind, vind de ander minder ;-).
Sempiternal zegt
@4g63: ik heb het ff getimed, 4 seconden vanmorgen toen ik instapte in de auto en op mijn profiel selecteerde.
Nou die 4 seconden elke ochtend overleef ik wel.
Auto zegt
Ziet er goed uit! En inderdaad eens in de zoveel tijd een nieuw setje matten doet ook wonderen voor het interieur.
willeme zegt
@autosleuteltjes: Dankjewel! Ja, het verschil is enorm ;-)
tazmania zegt
Mooi stukje weer! Wat mij tegenhoudt om dit allemaal te (laten) doen is dat je enorme hoeveelheden geld in je auto pompt die je nooit meer terugziet. Het is echt kapitaalvernietiging. Zeker als je een diesel hebt en veel km’s maakt. Ik hoop van harte dat je gesponsord wordt. ;-)
willeme zegt
@tazmania:
Dankjewel!
Je kunt het ook anders zien: zonder sportstoelen is ‘ie ook minder waard. Daarbij heb ik écht geluk met de stoelen qua prijs (laag) en kwaliteit (gewoon als nieuw, echt). Je ziet dat er een aanzienlijk prijsverschil is tussen de E91’s met en zonder sportstoelen. Ik snap nu ook wel waarom ;-). Ook heb ik de auto in coronatijd aangeschaft bij een particulier. Vergelijkbare auto’s zijn nu aanzienlijk duurder. Sowieso, een auto kost altijd geld en tot nu hebben de upgrades wel effect gehad. Het gaat nu ook allemaal langer mee, het zier er beter uit en het is fijner om mee onderweg te zijn. Daarbij denk ik niet dat deze auto snel weg gaat, eigenlijk. En nee, ik heb geen sponsor. Alles wordt uit eigen zak betaald!
tinnemans zegt
@willeme; Toch heeft @tazmania wel een punt; het grootste deel van het geld wat je in je auto pompt ga je nooit meer terugzien. Niet dat dat erg hoeft te zijn, maar het is niet echt een investering. Ik kan aan mijn auto zo 3 a 4 mille verspijkeren waar het uiterlijk flink van zou opknappen, maar het levert precies 0 waardevermeerdering op. Dat ga ik dus niet doen. Het blijft een verbruiksvoorwerp, hoe leuk verder ook.
Het stuur vervangen zou nog wel een ideetje zijn; als je denkt dat jouw oude stuur groot was… die van mij had zo uit een vrachtwagen kunnen komen.
willeme zegt
@tinnemans:
Ik heb de upgrades uitgevoerd omdat ik die upgrades wil. Niet omdat ik een waardevermeerdering verwacht. Zoals Youp van ’t Hek zei: ik ga er in rijden, niet in ruilen ;-).
Bij 3 Series is er wel een enorm verschil tussen kale exemplaren en ‘full options’ modellen. Ook qua prijs. Dus ik zie er wel degelijk ‘iets’ van terug. MAW: de verkoopprijs is nu hoger dan dan zonder de upgrades. Maar die staan absoluut niet in verhouding tot de gemaakte kosten. Maar om eerlijk te zijn interesseert mij dat niet. Bij de Alfa moest ik er telkens geld tegenaan gooien om iets te maken (bak, koppeling, roestende subframes, heel vel draagarmen, roestende dorpels et cetera). Nu maak ik mijn autootoje iets dikker en ja, met de juiste onderdelen kost dat geld.
Overigens zijn veel upgrades ook gewoon onderhoud (banden, veren, dempers etc). Als je gaat vervangen, die het dan goed ;-)
Sempiternal zegt
@tinnemans Ik ben zelf al tijdje in de markt voor een E91, M-pakket, sportstoelen en Navi pro zijn zeker wel reden voor hogere prijs. Je ziet het heel goed terug als je in Duitsland kijkt waar er nog best veel echt kale exemplaren zijn.
Groninger zegt
Toffe upgrades weer Willeme. Staat erg goed het zwarte hemeltje icm het pindakaas sport interieur. Wat zijn de volgende upgrades?
kingma zegt
Een echte Performance handremgreep en -hoes (grijs met alcantara hoes) ipv de M tech die er nu op zit :D, alleen zijn die niet meer in productie. Is een “holy grail” aan het worden, kon zelf gelukkig nog een ZGAN’e overnemen voor een schappelijke prijs. Je gebruikt ‘m nooit, maar de ‘heb’ is al voldoende hehe.
willeme zegt
@Edward: af en toe komt het voorbij op de Duitse Ebay. Maar allemaal gebruikt, en ik wilde per se nieuw (ik raak het zelf aan elke keer). Ook denk ik dat het bij jouw auto mooier staat dan bij de mijne ;-).
kingma zegt
De Performance pook en hoes heb ik zelf ook nieuw, juist omdat je het aanraakt. Zowel in de E90 325i als in de E46 318ti. De handremgreep is verder van plastic in alu-kleur en is geheel krasvrij (ook geen miniscule), dan ben je wel héél gek om die te laten liggen. Alcantara handrembalg is goed schoon te krijgen, maar zoals ik al zei… ik heb deze overgenomen van een een ‘pietje-precies’, dus daar heb ik totaal geen weerstand tegen.
tvklarenbosch zegt
Dat stuur is inderdaad wennen! Mijn ouders rijden een f31 in boomerspec, dus met gewoon stuur. Toen ik eens in een F30 M3 van een kennis mocht rijden was het eerste dat mij opviel hoe dik het sportstuur is. Dat is echt even wennen inderdaad!
kniesoor zegt
Zo dik, dat ik het zelfs té dik vind. Het is een BMW M dingetje, bij een E46 M3 hetzelfde probleem. Dan hebben ze het bij bijvoorbeeld Porsche beter begrepen, vinnik.
jmeverts zegt
Gave serie zo, wat een andereauto geworden
willeme zegt
@jmeverts: dankjewel!!
Charles Taycan 4S zegt
Mooie upgrades @willeme! Blijf het knap vinden dat je zoveel tijd en geld hier in steekt maar ieder zijn hobby uiteraard!😉👍 Adviseer om hem toch een tijdje te houden . Geniet er van, fraai!👌
willeme zegt
@charles: hobby’s kosten nu eenmaal geld ;-). Overigens valt het allemaal best mee. Gewoon geregeld de sites in de gaten houden en op tijd toeslaan. Het artikel staat er nu, maar het was een zoektocht van enkele maanden om alles bijelkaar te sprokkelen. Als je haast hebt en het binnen een week moet, betaal je de hoofdprijs.
De auto blijft overigens nog een hele lang tijd, dus dan kan ‘ie maar beter naar de zin zijn!
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, aha! Ja, das waar hobby’s mogen geld kosten en idd als je de tijd neemt om het net af te speuren valt het idd wellicht mee!👍 Geniet er van, mooie voiture!👍🙏
baf07 zegt
Toffe Upgrades! Blijft een leuke hobby.
Gaan jullie de auto nog eens vergelijken met de standaard variant? Ik bedoel met een E91 zoals hij was toen je hem net kocht?
willeme zegt
@baf07: dat is misschien wel een leuk idee. Nu weet ik hoe de auto standaard was, uiteraard. Maar dat is ook alweer anderhalf jaar geleden. Dus als er ergens een nette 325d staat, is het wel leuk omdat mee te nemen!
kemi zegt
Heb in mijn G20 de standaard zetels en voor lange ritten stellen die wel teleur. Voor de een rest een fantastische wagen maar in de volgende moeten er ook sport zetels. Samen met audio is dat echt iets waar BMW zonder upgrade altijd een beetje ondermaats is
bord4kop zegt
Mooi stuk, lekker leesvoer 😄👍🏻
Wat leuk om te lezen hoe je het aanpakt en waarom.
Die sportstoelen zijn inderdaad een groot verschil. Je zit al lekker en dan met de sportstoelen is het ineens; oh.. maar NU zit ik echt fijn!
Ps: als je zwarte sierlijsten rond de ramen wil? Ik heb ze nog liggen van mijn 320. Gratis ophalen.
willeme zegt
@bord4kop: dankjewel!!! Betreft de sierlijsten, bedankt voor het aanbod! Ik ben echter heel erg blij met de alu lijsten.
Aangezien Shadow Line lijsten 2 mille per setje kosten, kun je ze prima verkopen denk ik!
frank2b zegt
Wat een leuke upgrade! Top!
Het stuur had ik zelf niet gedaan maar goede stoelen zijn een absolute must.
Leuk om dit allemaal zo te lezen.
bernoulli zegt
Erg mooie upgrades!
Geen last van gerammel en gekraak nu?
kingma zegt
Waarom? Als je het goed plaatst wordt het eventuele gekraak juist minder… mijn E90 is muisstil, zelf na inbouwen van een zwarte dakhemel en een nieuw dashboard met bekerhouders. En aangezien ik heel erg gevoelig ben voor prikkels (en dat is al een understatement)… was het wel een dingetje, maar goed… ik ben zelfs kraakjes kwijt nu.
menaz zegt
@Edward: ik heb ooit door de dealer een rammel laten verhelpen in mijn nieuwe Volvo. Daarna had ik er 10 voor terug. Vandaar.
SimonMc zegt
Zit die pookhoes er vanvoor niet 100% goed in, of lijkt dat alleen maar zo?
kingma zegt
Die zit er inderdaad niet helemaal goed ingeklikt…
willeme zegt
@SimonMc: klopt. Zit er inmiddels goed in. Koste 10 seconden. Daarna vergeten een nieuwe foto te maken ;-).
Dutchdriftking zegt
Hij is nu nog begeerlijker! Wat een droogcombinatie is dit toch. Het enige waar ik over twijfel zijn de sierlijsten. Misschien is het in het echt wel mooi, maar ik zou voor aluminum gaan.
willeme zegt
@dutchdriftking: Dankjewel, Jaap! Ik heb speciaal voor jou de alu-lijsten bewaard ;-). In het echt ‘klopt’ het, op de foto’s komt het niet echt tot zijn recht. Maar als je niet van hout houdt, ga je dit ook niet plots mooie vinden ;-).
Turbo S zegt
@willeme Die sierlijsten passen niet bij het sportieve karakter wat je met de rest van het interieur hebt willen bewerkstelligen. Je zou ze dus mijns inziens ook nog moeten vervangen.
willeme zegt
@mercedesbenze350cdi: Het is een smaak-dingetje. Ikzelf zou nieuw altijd hout uitzoeken en heb deze houtlijsten specifiek gezocht (en gevonden!). Ik ben er zelf heel erg blij mee en vind het een waardevolle toevoeging. De meeste eigenaren gaan voor alu, alcantara of een cabron wrap. Ik vind het hout mooier. Je kan het vrij eenvoudig aanpassen, gelukkig. Dus de volgende eigenaar kan er zo weer aluminium lijsten in zetten.
Dutchdriftking zegt
@willeme: haha goedzo. Hout is overigens vaak beter dan (nep) carbon. RVS look zoals in Bentleys is ook wijs.
Sjoerd zegt
Mooi interieur geworden! De sportstoelen en het dikke m-stuur zorgen voor een sportievere rijervaring waarin je echt geklemd kan zitten in de stoel. Ik heb respect voor hoe weloverwogen je de upgrades uitvoert, dus misschien wil je mij advies geven: Iemand heeft de m-tech voorbumper van mijn e91 beschadigd, er is mogelijkheid tot reparatie maar dus ook voor een upgrade. Wat zou jij doen?
willeme zegt
@freighliner:
Goede vraag! Als je een M Sport hebt, kun je ook op zoek naar een M Performance bumper. Die vind ik heel erg gaaf. Die zijn alleen wel heel erg lastig te vinden. Ze worden niet meer gemaakt, dus je moet een gebruikt exemplaar vinden of eentje die ergens op voorraad ligt. Goedkoop zijn ze niet.
Een andere optie is de Alpina lip die ik ook eb, voor de pre-LCI heb je ze ook (maar die zijn iets anders). Die passen beide op de reguliere bumpers.
Als laatste kun je ook een M Sport bumper zoeken en die eventueel voorzien van carbon splitters. Ziet er ook gaaf uit, maar het is wel carbon op een plaats waar je de auto vrij makkelijk kunt beschadigen.
Sjoerd zegt
Bedankt, goed om meerdere opties te hebben. Ik heb gezocht naar de M performance bumper, maar lijkt inderdaad onvindbaar. Ik ga waarschijnlijk mijn M sport bumper opnieuw laten spuiten en de carbon splitters er op plaatsen om toch nog op een soort van upgrade uit te komen. Ik heb ondertussen geleerd om achteruit in te parkeren in parkeervakken, dus ze zullen hopelijk wel een tijdje blijven zitten.
hooesi zegt
Nu nog even dat hout eruit, in principe best mooi maar niet icm een sportinterieur….is mijn mening 😉
willeme zegt
@hooesi: snap ik. Ik vind het veel mooier. Ik heb de originele lijsten overigens nog liggen, dus ik kan altijd wisselen.
Er is ook een kwaliteitsverschil. Dat ‘alu’ voelt als licht plastic, dit is houtfineer met metaal. Aanzienlijk zwaarder en voelt prettiger aan.
sparks zegt
Ik heb zelf een F30 met sportstoelen. Ik durf wel te zeggen dat deze stoelen de beste stoelen zijn die ik ooit gehad heb in een auto (behalve de handmatige verstelling).
Ik ben zo vrij geweest om op 2e Paasdag alle showrooms af te gaan en zetels te proberen. De dag dat je nooit wordt lastig gevallen bij het kijken (door drukte). Ik had die dag echt flink last van mijn onderrug. Zoveel dat ik bijna niet in en uit kon stappen. Alleen deze sportstoelen en de Volvo zaten goed voor me.
Ik heb recent een een grotere rit gedaan, waar ik normaal tussendoor flink moet stellen om het uit te kunnen houden, kan in de BMW stoelen laten zoals ze zijn en ik stap net zo fris uit na 1000km.
roideshollandais zegt
Ik vind het leuk om te lezen, mooi geschreven en het iedereen zijn hobby.
MAAR… Ik begrijp niet waarom iemand zoveel geld en tijd steekt in een toch wel… oude auto zonder potentieel om een klassieker te worden.
willeme zegt
@roideshollandais:
Het is eigenlijk vrij simpel, omdat ik het een fijne auto vindt en ‘m voorlopig toch niet weg doe. Ook heb ik niet de hoofdprijs betaald bij aanschaf, waardoor er een redelijk budget was om de auto aan te passen. Daarnaast is het het aanpassen ook de hobby. Je hebt om de paar maanden ‘het nieuwe auto’-gevoel. Dat is absoluut leuk. Zoals je zegt, iedereen zijn hobby. Zo duur zijn de onderdelen overigens niet. En in tegenstelling tot mijn oude 159 heeft deze 3 nog een beetje doorverkoopwaarde en het prijsverschil tussen standaard en met wat opties als Xenon, sportstoelen, groot navi, leder et cetera is toch wel redelijk groot. Overigens zijn de meeste upgrades ook om de levensduur van de auto te verlengen. Oh, en te zorgen dat er leuk leesvoer is voor onze lezers ;-). Maar financieel gezien heb je een punt, ik kan het niemand aanraden die niet zo veel met auto’s heeft :-D
lexis zegt
Hopelijk geen extra rammeltjes na deze grondige verbouwing. Bekleding lospeuteren is niet zonder risico’s.
willeme zegt
@lexis: er zijn geen rammeltjes. Sterker nog, het lijkt zelfs nog stiller dan voorheen. Daarbij ruikt het ook nog eens beter/nieuwer ;-). En het voelt prettiger aan. En het zit lekkerder ;-).
Pascal zegt
In m’n E87 uit 2008 bestelde ik ook deze sportstoelen en kwam er gelukkig op tijd achter dat de lendensteun een optie daar bovenop was! Duitsers en opties blijft een dingetje… Ondanks dat ik geen rugproblemen heb vind ik dat gewoon een vereiste voor goede steun. Je hebt mazzel dat deze er bij jou in zitten, is lang niet altijd!
bart1976 zegt
Geweldige upgrades! De e91 is in jaloersmakende staat
wernerv8 zegt
Word wel heel erg fraai zo willem. Ben meestal niet zo van hout maar met die kleur bekleding word het wel heel chic. En geld moet rollen nietwaar 😁 en het is maar net waar je het heen wil laten rollen. Das voor iedereen weer anders.👌👍
BillaBong zegt
Prachtige auto. Wel of geen leren sportinterieur maakt of kraakt de E90 in mijn ogen. Ik ben dik een jaar op zoek geweest naar een nette handgeschakelde LCI 325i/330i sedan met sportinterieur. Die komen zelfs bij onze oosterburen maar weinig voorbij met lage km stand.
Nu toch maar een hele nette 325i zonder sportinterieur geïmporteerd (110k snelweg km op de teller, werkelijk als nieuw!). Momenteel hard op zoek naar een mooi lederen sportinterieur. Waar heb je deze set gevonden als ik vragen mag?
Anderen nog tips over waar ik het beste kan zoeken naast Marktplaats/onderdelenlijn? Er staat nu een mooie set op marktplaats maar electrisch verstelbaar, dit schijnt gedoe op te leveren als ik het goed begrijp. Mijn auto is manueel.
Auto is zwart. Zou het liefste voor Fox Red gaan maar weet niet of dat alleen in de M3 geleverd is. Da’s echt porno bij een zwarte auto. Maar zwart of bruin mag ook :)
willeme zegt
@billabong:
Ik heb ze gevonden op Ebay Kleinanziegen. Schmiedmann heeft ook vaak sets liggen. Op Marktplaats komen ze af en toe voorbij. In Nederland zijn het vaak wel afgekloven sets voor veel geld. In Duitsland vind je goede sets voor minder dan 1.000.