Kijk, dat is het betere nieuws! Er is een sportievere Mazda 3 voor onze markt met meer power. Het is alleen nog geen MPS.
De Mazda 3 is volgens collega @jaapiyo de beste auto in zijn klasse. Nu zijn geliefde BMW 1 Serie voorzien is van wrongwheel-drive, is BMW volgens de BMW liefhebber niet meer de BMW onder de auto’s.
Nu zou je kunnen denken dat Mazda op zijn lauweren ging rusten, maar niets is minder waar. Het zijn nu eenmaal Japanners en die blijven hun producten doorontwikkelen. Met de Mazda 3 is dat niet anders. Voor het modeljaar 2021 is de knappe C-segment auto bijgepunt. Goed nieuws, er is nu ook een iets sportievere Mazda 3!
Meer vermogen
De e-Skyactiv G 120 (wie bedenkt die namen?) is er goed nieuws: deze wordt aanzienlijk schoner, terwijl het een dikke 2.0 liter blijft. Maximum vermogen is uiteraard 120 pk.
In het geval van de e-Skyactiv X 186 (zeggen verkopers dit serieus in de showroom?) neemt het aantal CO2-tjes af, terwijl het vermogen van de nu iets sportievere Mazda 3 toeneemt naar 186 pk! Het koppel is gestegen naar 240 Nm. Een winst van 6 pk en 16 Nm, dus.
Qua prijzen zou je denken dat de Mazda’s goedkoper zijn geworden. Dat is helaas niet het geval. Daar kan Mazda overigens niet zo veel aan doen. De door ons gekozen overheid heeft besloten dat CO2’s in 2021 nóg zwaarder gestraft worden. Wel kan Mazda met vreugde vertellen dat de prijzen gelijk zijn gebleven.
Sportievere Mazda 3
Maar er is meer goed nieuws. Een MPS-uitvoering zal er nooit meer komen en ook de Turbo-versie komt (vooralsnog) niet naar ons koude kikkerlandje. Wel is er een nieuwe uitvoering onder de naam ‘Sportive’. Voor de kenners, die naam gebruikte Mazda ook op de 323 Fastbreak zo’n twintig jaar geleden. De Mazda 3 Sportive is alleen verkrijgbaar met de e-Skyactiv G 150-motor (hoe vertel je dat aan op de Jeu de Boule-club?). Dit blok levert, je raadt het al, 150 pk.
De Sportive is een sportievere Mazda 3 en is gebaseerd op de Comfort, maar dan krijg je Luxury-afwerking op in- en exterieurdelen. Tevens krijg je 18 inch lichtmetalen velgen. Optioneel kun je dit uitbreiden met een sportpakket waarbij je spoilers en skirts erbij krijgt.
Tot slot slecht nieuws voor veelrijders, Mazda Nederland stopt met het importeren van de dieseluitvoeringen (SkyActiv D, je echt) van de Mazda 3.
De licht vernieuwde en indien gewenst sportievere Mazda 3 is vanaf heden te bestellen en wordt geleverd vanaf medio februari.
Meer lezen? Check hier onze Mazda MPS special!
gregorius zegt
Ik ben m even kwijt:
de Skyactive G 120 gaat nu van 180 naar 186 pk.
Maar de skyactive G 150 heeft maar 150pk.
Is dat een fout? Of is de logica ver weg?
kevindb zegt
Je hebt 3 motoren, de Skyactive G 120, met 120 pk, de Skyactive G150 met 150 pk en de Skyactive X, die gaat van 180 naar 186pk.
Zo jammer dat Mazda die turbomotor niet naar Europa brengt. Lijkt mij wel leuk, 4wd en 250 pk. En wie weet welke tuningmogelijkheden er nog zijn?
Maar het zal een kostenplaatje worden, teveel BPM dus een Mazda3 van 45-50k gaat niemand kopen.
gregorius zegt
ik zie dat de tekst inmiddels is aangepast.
karhengst zegt
Dat terwijl men gerust zo een bedrag neerlegt voor een gelijkgeprijsde Golf, BMW of Audi met een naar mijn mening stuk minder fraai interieur dan wat Mazda tegenwoordig weet te bieden.
mashell zegt
Mazda noemt de motor e-Skyactiv X maar het is geen mild hybride? Dat zou humor zijn.
bustertje zegt
Skyactive X is n mild hybrid. Ik geloof die anderen ook.
Trouwens Autoblog, gaan jullie die X nog eens reviewen?
jvdberg zegt
Lekker logisch die naamgeving…120 met 180 ok?
berlinetta zegt
Volgens mij is er dus een ‘sportievere’ versie die helemaal niet sportiever is en komt er een mild-hybrid versie bij met iets meer power, maar zo weinig dat je er niks van merkt.
bernoulli zegt
“De Sportive is een sportievere Mazda 3 en is gebaseerd op de Comfort, maar dan krijg je Luxury-afwerking op in- en exterieurdelen. Tevens krijg je 18 inch lichtmetalen velgen. Optioneel kun je dit uitbreiden met een sportpakket waarbij je spoilers en skirts erbij krijgt.”
Heuh. Dus de Sportive is sportief omdat het een Comfort is met onderdelen van de Luxury? Wat is daar sportief aan? En een sportpakket is dan optioneel… Op de Sportive…
viezefreddyw zegt
Al die rare titels even buiten beschouwing gelaten. Het is nog steeds een erg mooie auto. Ziet er in mijn optiek beter uit dan een Golf of A-klasse. De 2.5 Turbo lijkt me een fantastisch ding.
Pascal zegt
Zwaar ondergewaardeerd merk als je ’t mij vraagt. Als ik prive iets betrouwbaars en goeds zou zoeken ga ik zeker even bij Mazda en Toyota op de koffie. Ik vind deze merken aanzienlijk sympathieker en kwalitatief beter dan bijvoorbeeld Volkswagen.
ar156sw zegt
@Pascal: Wij hebben nu een jaar een CX-5, heerlijke auto die er naar mijn mening ook erg goed uit ziet. Vergeleken met andere crossovers in dezelfde prijsklasse vond ik hem aanzienlijker luxer aanvoelen en beter rijden. Op sommige punten is’ie wel wat ouderwets (traditionele 6-traps automaat, infotainment niet bepaald state-of-the-art), maar als totaalpakket ben ik er erg tevreden mee. Bij de eerste beurt een 3 sedan als leenauto meegekregen en ook dat is een erg fijne auto. Het is dat we de kids op de plezierritjes ook mee willen kunnen nemen, anders hadden we er een mx-5 naast gezet ipv de huidige golf cabrio.
dijan zegt
Als je dit allemaal leest ,dan vind iedereen hem fantastisch.maar niemand koopt hem. OT ,ik vind hem niet zo mooi .
scott zegt
Je ziet hem inderdaad niet veel. Dat komt, denk ik, door het gebrek aan ruimte achterin.
Ik ga trouwens voor de Mazda 3 TCR.
bernoulli zegt
Dit inderdaad. Te krap en niet verkrijgbaar als station.
Het uiterlijk vind ik fris en onderscheidend, maar niet bijzonder mooi. Beetje een kruimeldief. Van binnen is het wel een schitterend ding,
koen23 zegt
Grappig, voor mij was het uiterlijk juist de reden om hem te gaan rijden. Interieur is mooi meegnomen.
De cleane/vloeiende lijnen, weinig frutsels, strakke snuit, stijl oplopende raamlij met kleine achterrampjes. Het maakt de auto naar mijn idee vanuit elke hoek goed om te zien. Als ik dat vergelijk met de (imo) raar in elkaar gevouwde BMW’s van tegenwoordig met alle origami frutsels en neppe roostertjes is het een plezier om naar de Mazda 3 te kijken. de A klasse zonder AMG vouwwerk is komt als enige auto een beetje in de buurt.
less is more.
karhengst zegt
Ik weet ook niet zo goed wat Mazda als doelgroep voor ogen heeft. Zakelijk is het model niet interessant, voor de private-lease een categorie te groot en te duur. Niet praktisch genoeg voor ouders met kinderen, niet hoog genoeg voor de duivenbrigade. Automobilisten die van spraakmakend design met afwijkende techniek houden én hier het geld voor (over) hebben zijn in Nederland al lang en breed fiscaal murw geslagen en uitgeroeid.
Michel-GR zegt
6pk en 16nm extra lmao.
Ga zelf binnenkort langs de tuner voor de GR weet zeker dat hij er wel een sloot meer bij gaat krijgen als dat!
pier zegt
Tja, met de Skyactiv X zal er wel niet zoveel meer uit te halen zijn zonder turbo. Overigens, in een C-segmenter 186pk en 240NM, daar zal je het in Nederland toch wel mee moeten redden lijkt me.
ramshoek zegt
Naar aanleiding van dit artikel eens even op de Mazda site geneusd. Volgens de configurator heeft de G150 hetzelfde gemiddeld verbruik als de G-120. Dat is ook wel logisch, de G-120 is een G-150 waarvan de gasklep boven de 4500 rpm wat wordt geknepen. Vraag me dan toch af waarom men die G-120 dan nog in het assortiment houdt…
Dutchdriftking zegt
Het blijft een knap ding. Er komt denk ik alleen geen station.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Mooie auto hoor, totdat je bij de C-stijl aan komt… Lijkt me ook zorgen voor een gigantische dode hoek. Verder sympatiek dat Mazda blijft volhouden met hun ongeblazen motoren, maar ik vraag met wel eens af wat er zou gebeuren als ze die sky active techniek zouden combineren met een turbo. Dan heb je toch dubbel winst?