Eigenlijk zou de sportievere Cupra Born het beginpunt moeten zijn. Cupra is toch sportief?
Van badge naar merk. Cupra deed het in 2018. Voorheen was Cupra een label voor snelle Seats, maar het is nu een merk in de Volkswagen Groep, dat alsnog onder Seat valt. Het zijn nog altijd Spaanse zusters die aan elkaar verwant zijn. De Cupra Leon en Cupra Ateca zijn snelle versies van de Seat Leon en Seat Ateca.
Maar er zijn ook unieke modellen zoals de Formentor en deze Cupra Born. Daar was weliswaar een Seat van als concept, maar het merk kwam op de markt als Cupra. Heel kort door de bocht is het een sportief alternatief op de Volkswagen ID3. Kwam dat er ook uit? Op zich wel, maar dat ligt ook een beetje aan het feit dat de ID3 nauwelijks over dynamische capaciteiten beschikt. Een tandje sportiever mag wat ons betreft wel.
Sportievere Cupra Born
En verrek, er is gehoor gegeven aan onze gebeden. De Cupra Born is namelijk sportiever gemaakt. En nee, dat hebben ze niet gedaan middels een onbereikbare versie met 700 pk ofzo. Nee, de Adrenaline, Performance en Copper Edition met 58 kWh-accupakket zijn vanaf nu ietsje sterker.
De motoren leveren geen 204 pk, maar 231 stuks. De sprint van 0-100 km/u is daalt van 7,3 tellen naar 6,6 seconden. Dat is niet verkeerd. De actieradius is volgens de WLTP 418 km.
Let wel, het gaat niet zozeer om het accupakket, dan wel de uitvoering die je hebt. Want binnenkort krijgen de Adrenaline, Performance en Copper Edition met 77 kWh-accupakket ook de 231 pk sterke motor.
Als je een Born Essential of Born Business bestelt, heb je altijd de 204 pk sterke motor, of je nu de 58 kWh of 77 kWh-batterij hebt.
Prijzen en uitrusting sportievere Cupra Born
De modellen worden niet alleen sneller, maar ook sportiever. De Adrenaline krijgt nu standaard 19 inch wielen, terwijl de Performance en Copper Edition standaard 20 inch patta’s meekrijgen.
Daarnaast is Cupra zo sportief om de drie uitvoeringen interessanter te maken zijn een 370 W sterke Beats Audio-installatie, verwarmd stuurwiel en een groter touchscreen (12 inch).
Ook de prijzen wijzigen iets. We zetten ze even keurig op een rijtje voor je:
- Essential (204 pk, 52 kWh) | € 39.990
- Business (204 pk, 52 kWh) | € 42.990
- Adrenaline (231 pk, 52 kWh) | € 44.990
- Performance (231 pk, 52 kWh) | € 47.990
- Copper Edition (231 pk, 52 kWh) | € 50.990
De Cupra Born kun je nu ook samenstellen in de Cupra Born-configurator. Heb je meteen iets leuks te doen bij de lunch!
Prijzen concurrentie:
Uiteraard kijken we ook eventjes naar de concurrentie van de Cupra Born. Daarbij valt op dat er niet veel directe concurrenten zijn als je een sportieve elektrische hatchback zoekt. De Mégane komt het dichtste bij, de BMW, Kia en Nissan zijn al wat ouder.
- BMW i3 S (184 pk, 42 kWh) | € 43.634
- Kia e-Soul ExecutiveLine (204 pk, 64 kWH) | € 43.575
- Volkswagen ID3 Pro Edition (204 pk, 58 kWh) | € 44.090
- Nissan Leaf E+ Tekna (217 pk, 60 kWh) | € 40.240
- Renault Mégane E-Tech Optimum Charge Techno (220 pk, 60 kWh) | € 42.990
Meer lezen? Dit zijn de hoogtepunten uit de Cupra geschiedenis!
mmax zegt
nóg sportiever?!
bernoulli zegt
Het USP voor een sportieve hatch blijft onvermeld: RWD.
jarnobakker zegt
@bernoulli: dan heb jij nog nooit in een Ford Focus RS of Honda Type R gereden.
bernoulli zegt
Alleen al het feit dat je een rijtje modellen op kunt noemen, bevestigt mijn stelling. De U in USP betekent niet Universeel.
Robert zegt
“Eigenlijk zou de sportievere Cupra Born het beginpunt moeten zijn. Cupra is toch sportief?”
Kijk, zo ziet de degradatie van een merk/modelnaam er dus uit, en da’s niet voor het eerst in deze wereld. MG stond ooit voor ‘Brits, sportief, karaktervol’, en tegenwoordig voor ‘Chinees, elektrische of hybride 13-in-een-dozijn’. Of zoals Renault de illustere naam Gordini ooit te grabbel gooide voor een paar tamme actiemodelletjes. Auw.
Paarse broeken in de automotive wereld staan er zelden om bekend respect te hebben voor historie of reputatie, zoveel is wel duidelijk.
bernoulli zegt
Valt ook wel weer mee allemaal. 20 jaar geleden kon je ook een 150pk 1.9 TDI’tje in je Leon krijgen en dan had je ook een Cupra voor de deur.
Nu het een ‘echt’ merk is, kan het zich niet veroorloven om alleen nichemodellen uit te brengen waar iedereen over praat, maar die niemand koopt. De schoorsteen moet ook roken daar in Spanje.
zoomzoom zegt
* Advertorial?
willeme zegt
@zoomzoom:
Nee. In het geval van een advertorial zullen we dat vermelden ;-).
gezondverstand zegt
Er is op dit moment nog weinig te kiezen in de configurator.
Uitvoering Essential of Business en een lakkleur. Dat is alles.
En ipv 231pk had er ook wel meteen minstens 265pk (Enyaq) of 299pk (ID4) in gemogen om het label sportief waar te maken.
bernoulli zegt
Die modellen hebben in elk geval het 77kW accupakket. En 2 motoren. Dus een klap meer gewicht. Weet niet of hij daar nu sportiever van wordt. Hoogstens sneller rechtdoor.
ruffie zegt
Het was mij niet helemaal duidelijk, maar zegt het artikel dus ook dat er een 77kwh pakket aankomt? Want die is er uberhaupt nog niet voor de Cupra Born toch?
bernoulli zegt
Viel mij ook op. Het grote pakket vind je in de SUV’s, maar (nog?) niet in de Born en ID3.
degrotemuis zegt
Voor VW kan de ‘nog’ mogelijk achterwege blijven. Er staan intussen wel zo’n 500 ID.3 Pro S met 77 kWh accu op kenteken, maar die is intussen op de website niet meer te configureren. Kan een chiptekort dingetje zijn, maar toch apart. Maar de 58 kWh voelt sowieso als de betere keus. Ja, minder range, maar die is tenminste een vijfzitter. Bepaalde opties waren volgens mij ook niet leverbaar op de 77 kWh ivm gewicht, maar niet meer helemaal scherp.
Meer ontopic: op zich wel wat leuker voor het oog dan de ID.3, deze Born. Net wat minder ei-uitstraling. Maar het blijft wel een ID.3 met een paar tweaks.
Computer Freak zegt
1736kg en 231pk doet me denken aan de Renault Vel Satis V6. Die overigens dik 200+ op de Autobahn deed, terwijl dit bij 160 al stopt.
DeWitteCondor zegt
Blijft een kermisauto. Wel een prijzige.