Huh? Een compacte sportieve Lexus coupé met achterwielaandrijving? Ja, waarom niet eigenlijk!
Je zou het niet zo snel zeggen, maar Lexus heeft een behoorlijk modelgamma. Alleen in Nederland zijn er tien verschillende modellen te koop. Nu is de CT200h naar automobiele maatstaven stokoud en wordt de IS niet vervangen door een nieuw model. Maar toch, het luxemerk van Toyota heeft een lekker gevuld modelportfolio.
Daar komt binnenkort een model bij. Althans, als we de geruchten van Spyder 7 mogen geloven. De plannen zijn te mooi om niet te delen. Want als het waar blijkt te zijn, dan zou de auto voor Nederland best een interessante aanbieding kunnen zijn.
Sportieve Lexus coupé
Het idee is dat er een sportieve Lexus coupé op basis van de Toyota GR86 (de rode auto op de foto’s) komt. Er zou al een naam bekend zijn: Lexus UC. De auto moet hoger in de markt geplaatst gaan worden. Denk aan het segment dat de Audi TT binnenkort gaat verlaten.
Een groot verschil is dat het een hybride gaat worden. Of het zou gaan om een reguliere hybride-layout (zoals Lexus veel toepast) of een plug-in hybride, dat is niet duidelijk. Wel is duidelijk dat Toyota het platform iets zal verlengen voor de Lexus UC. Ook schijnt het nieuwe model een stuk breder te zijn dan de auto waarvan deze is afgeleid.
De Lexus UC krijgt een veel fraaier interieur. Het is de bedoeling dat het materiaalgebruik en de afwerking op een veel hoger plan komt te staan. Daarnaast zou het nieuwste infotainment-systeem van Lexus gebruikt gaan worden.
Serieus
Dan rest de vraag: hoe serieus moeten we deze geruchten nemen? In principe zou je zeggen: niet. Het is namelijk geen crossover en dus gaat Lexus zijn handen daar niet aan branden. De nieuwste Lexus IS is immers wéér gefacelift omdat men liever crossovers koopt. Toch denken we dat er een kans van slagen is voor de Lexus UC. Want waarom niet? Toyota heeft het platform en de techniek al klaarliggen. Wellicht dat men de verlenging van de wielbasis achterwege laat en gewoon een Lexus-koets erop zet.
Voor ons Nederlanders zou het een mooie toevoeging zijn. Als de geruchten waar zijn en de Lexus UC onze kant op komt, dan worden er meteen een paar nadelen getackeld. Een schonere aandrijflijn (dus minder BPM en dus goedkoper), een fraaier interieur en een premium-badge zijn allemaal dingen waar wij ‘Ollanders wel warm voor lopen. Aan de andere kant, al die argumenten zijn ook van toepassing op de Lexus RC300h (de blauwe auto op de foto’s), een auto die we niet massaal lijken te kopen.
Via: Motor1.com
ericd zegt
Doe mij dan maar de Subaru versie.
bernoulli zegt
Hoe zou die brainstormsessie met het creatieve team zijn gegaan?
“We gaan een sportieve, achterwielaangedreven coupé maken. Verzin een pakkende naam!”
“Uh…. UC?”
Of zouden de eigenaren extra korting krijgen via United Consumers?
rollingstoned zegt
@bernoulli: Unidentified Car
Svenska II zegt
@bernoulli: UX is Urban X-over, dus UC is Urban Coupé
bernoulli zegt
Dank voor deze duiding.
Vraag me wel af wie er een sportieve coupé wil die bedoeld is voor in de stad.
mpgc zegt
@svenska2: het zal ongetwijfeld logisch zij, maar het klinkt voor geen meter 😄
fanboy zegt
Nu maar hopen dat ze de GS450h aandrijflijn erin gepropt krijgen haha, dan rij je iedereen zoek.
Maar zal wel een 300h of 250h aandrijflijn krijgen.
Voor een Lexus is het wel een kleine auto denk ik.
Svenska II zegt
Is overigens nog in de ‘rumour’ fase. Er is een prototype gespot, die OF een kleinere Lexus Coupé kan zijn, OF een sterkere versie van de GT 86 met een mock up Lexus grille
PunicaOase zegt
Wordt net zo’n succes als al die andere coupes die een voor een sneuvelen..
Dutchdriftking zegt
Het klinkt interessant, maar ze zullen het wel weer verpesten door er een CVT aan te knopen….
Svenska II zegt
@dutchdriftking: beetje achterhaalde opmerking… Die nieuwe Direct Shift CVT’s zijn fantastisch
HZW zegt
Ja, de Audi TT Coupé productie zou gaan stoppen als de nieuwe RS3 zijn intrede doet.
Het gerucht zou zijn dat met de tijd de TT opgevolgd gaat worden door de ‘Audi Sport quattro e-tron” op MEB basis.
goodvibrations zegt
De RC300h staat ook hoog op mijn lijstje.. Maar rationeel vind ik hem niet de beste koop (daarom is hij er nog niet).
Net wat te traag, behoorlijk zwaar en vrij prijzig.. De RC-F is dan weer net te veel van het goede..
Beetje een Alfa Romeo dilemma maar dan op andere vlakken :-).
Ik denk dat dit wel kans van slagen heeft als hij flink snel is en strak stuurt, zodat hij echt een waardig alternatief is voor de Duitse merken.