Dit zijn de leukere verzoekjes: een sportieve fun station voor 22.500 euro.
Het is misschien wel de eeuwige discussie: ga je voor een LEUKE auto of voor praktische auto? Nu hangt het af van je definitie van praktisch en leuk af. Zo vindt collega @machielvdd alles met een achterbankje al een MPV. En wat is leuk?
Sportieve fun station
Barry stoeit er ook een beetje mee. Hij had aanvankelijk een BMW 320i Touring van de F31-generatie. Ondanks de sobere uitrusting van die auto, was hij er erg over te spreken. Maar toen de klein kwam, kwam Barry erachter dat F31 niet echt ruim of praktisch is. Kinderen komen tegenwoordig standaard met een hele hoop accessoires (luiertas, wandelwagentje, campingbedje, kinderstoeltje et cetera) en dat moet allemaal in de auto passen.
Gelukkig had de schoonvader een oplossing: een Mercedes-Benz C-Klasse Estate. Daar paste alles wel in, maar die vindt Barry wel heel, heel erg saai. Ook is de C180 niet echt ruim. Althans, niet ruim genoeg. Met name qua beenruimte achterin is het sappelen. Kortom, weten wij niet iets leuks?
Nou, Barry, dat denk wij van wel! Gelukkig helpt Barry ons een beetje op weg. Hij wil graag iets dat nieuwer en vooral ietsje meer modern is, zeker met een modernere infotainment-unit. De auto gaat niet enorm veel gebruikt worden. 3 per week gaat de vrouw van Barry er mee op pad (40 km per keer), terwijl Barry zijn conditie op peil houdt door dagelijks te fietsen. Verbruik en kilometers zijn dus niet van doorslaggevend belang.
De wensen en eisen voor een sportieve fun station kun je in onderstaande tabel lezen:
Huidige / vorige auto’s: | Vorige auto’s: Seat Ibiza 2004, BMW 320i F30 sedan. Huidige auto’s: Mercedes C180 W204 2013 Touring en een Hyundai i10 2010 |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 22.500 (ongeveer) |
Jaarkilometrage: | 8.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Stel(m31/v29) met een 10 maand oude zoon |
Voorkeursmerken / modellen: | Octavia RS stations in het algemeen |
No-go merken / modellen: | Ben nog te jong voor een SUV |
Wanneer wil je de auto gaan kopen / bestellen: | Wanneer de juiste voorbij komt, binnen 3 maanden ongeveer |
Ford Focus ST Stationwagon ST-3 (DYB)
€ 22.595 (Nederland, universele garage)
2018
100.000 km
Wat is een Ford Focus ST Wagon?
Een snelle Ford, maar dan de stationwagon-versie. Het grappige is dat een Ford Focus ST meer ruimte biedt dan een BMW 3 Serie Touring. In het budget is er keuze uit hele late exemplaren van na de facelift. Dit heeft zijn voor- en nadelen. In principe heb je een uitontwikkeld exemplaar met relatief weinig kilometers. Het nadeel is dat je voor 10 mille minder een soortgelijke auto kunt vinden, ouder en met meer kilometers op de klok. Dat dan weer wel.
Hoe rijdt het?
Heel erg vermakelijk. Bij Ford hebben ze vaak de besturing en wegligging goed voor elkaar en dat is bij deze Focus ST ook het geval. Dit is een leukere funauto om te rijden dan een Skoda Octavia. Nu moeten we er wel bij zeggen dat het verschil niet zo groot is, als de comments op het internet doen vermoeden. Een ‘MQB’-Octavia stuurt best aardig en latere Focussen zijn uitstekende allrounders. De EcoBoost motor is een leuke unit, die minder geknepen aanvoelt dan de 2.0 TSI in de Octavia (die dan ook meer tuningspotentie heeft).
Kosten Ford Focus ST Wagon
- Verbruik: 1;11,1
- Brandstofkosten: € 119
- Gewicht: 1.240 kg
- Motorrijtuigenbelasting: 52
- Verzekering (allrisk): € 90
- Kosten per maand: € 261
Onderhoudsprognose
Dat is heel erg goed voor elkaar bij deze sportieve fun station! We hebben het namelijk over een jonge auto met relatief weinig kilometers. Sterker nog, als je een beetje zoekt kun je er eentje met garantie vinden. Het is gewoon een Focus, dus in grote lijnen scheelt het niet veel. Daarbij zijn de bandenmaten en zo anno 2023 niet heel exotisch, evenals de remmen.
Afschrijvingsprognose
Deze gaan nog wel eventjes afschrijven. Dit model heb je ook voor aanzienlijk minder, dus je kunt wel zien welke kant het op gaat. Als we kijken naar voorgaande snelle Focus ST’s, zie je wel dat een net exemplaar altijd nog wel iets waard is. Onder de 12 vind je geen vroege ST Wagon, dus ja, je gaat afschrijven, maar het is zeker geen bodemloze put.
Seat Leon ST Cupra 290 Connected (5F)
€ 21.950
2016
90.000 km
Wat is een Seat Leon ST Cupra 290?
Kort gezegd is het de gaafste familieauto die je voor het geld kan krijgen. En ondanks dat het een tof apparaat is, is het geen YOLO. In principe is het een zusje van de Skoda Octavia RS. Alleen waar de Octavia de motor uit de Golf GTI heeft, heeft de Seat Leon Cupra de motor uit de Golf R. En het sper plus de ophanging van een Golf GTI Clubsport. Dit is een serieuze auto met serieuze hardware, niet alleen een toffe badge met toevallig veel vermogen. Het interieur is acceptabel, niet meer dan dat.
Hoe rijdt het?
Heel erg goed, eigenlijk. Uiteraard merk je dat de voorwielen worden aangedreven. Ze moeten ook bijna 300 pk kwijt zien te raken. De prestaties (als de auto eenmaal rolt) zijn dan ook bijzonder goed. Van 100-200 is in zo’n 14 seconden achter de rug en dat is standaard! Maar misschien wel het belangrijkste is hoe lichtvoetig de auto aanvoelt, zeker gezien de ruimte die die aanbiedt. Kortom, misschien wel de ideale sportieve fun station.
Kosten Seat Leon ST Cupra 290
- Verbruik: 1 op 11,82
- Brandstofkosten: € 112
- Gewicht: 1.340 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 60
- Verzekering: € 100
- Kosten per maand: € 272
Onderhoudsprognose
Dikke prima. De Seat Leon is in basis een vrij modale C-segmenter op basis van het MQB-platform. Onderdelen zullen de komende jaren geen probleem zijn. Prijzen vallen reuze mee. De 290 heeft altijd de DQ381-DSG en is ijzersterk. Handbak is niet altijd even denderend (achteruit en koppeling). Thermostaat wil ook nog weleens de geest geven.
Afschrijvingsprognose
Verrassing: deze Seat gaat niet veel meer afschrijven denken wij. Auto’s zoals deze worden bijna niet meer gemaakt. Daarbij is niet het alleen een Seat met een grote motor. Met deze auto kun je op de Nordschleife serieus meedoen met de snelle jongens. Ook zonder modificaties. Het is natuurlijk niet zeker, maar dit zijn echt bijzondere auto’s. Origineel houden kan zich later uitbetalen, want veel exemplaren zijn flink aangepast.
BMW 328i Gran Turismo High Executive M Sport (F34)
€ 22.995
2013
120.000 km
Wat is een BMW 328i Gran Turismo?
Als een BMW 3 Serie net te klein is, is dit eventueel een optie. Het is sowieso een heel erg raar ding. Het is in feit een iets praktischere en ruimere 3 Serie. De auto is absoluut niet mooi, maar lelijk. Het ding mist de absolute luxe ervaring die de even lelijke 5 Serie GT wel biedt. Maar als je er eentje met M Sport pakket kiest, ziet er nog een beetje sportief uit. Dat niet alleen, je hebt dan meteen de sportstoelen en een straffer onderstel. Heeft de auto ook wel nodig ook, dat laatste. Is dan alles negatief? Nee, want het interieur is een stukje ruimer en de instap is fractioneel eenvoudiger!
Hoe rijdt het?
Als een 3 Serie met een permanente dakkoffer. Stiekem is de F34 met het M Sportpakket niet onprettig. Het is niet echt een sportieve auto, maar hij is redelijk comfortabel en de balans is uit de kunst. De achttrapsautomaat is eveneens een pareltje. De 2.0 motor heeft veel vermogen en koppel op papier, maar het blok is een beetje lijzig qua respons en afgifte. Geluids- en comfortniveau is beter dan bij bovenstaande Seat en Ford. Het is niet alleen een klasse hoger (D-segment), maar ook een premium-niveau. De 3 GT is niet echt een sportieve fun station, maar wel zo’n auto die toevallig in de smaak kan vallen.
Kosten BMW 328i Gran Turismo
- Verbruik: 1 op 11,56
- Brandstofkosten: € 114
- Gewicht: 1.560 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 85
- Verzekering: € 95
- Kosten per maand: € 294
Onderhoudsprognose
Nou, pak de rekenmachine er maar bij! Qua onderhoud valt het in principe heel erg mee bij de BMW 3 Serie van deze generatie. De auto an sich is behoorlijk goed in elkaar geschroefd. Het grootste probleem is die N20-motor. De kettingspanners zijn daarbij een heel erg zwak punt. Het is bijna dermate erg dat je het eigenlijk beter preventief kan laten uitvoeren. Zorg wel dat je een 328i hebt en geen 320i en die gaat chippen. De turbo kan het prima leveren (300 pk is geen probleem), maar de zuigers zijn er absoluut niet tegen bestand.
Afschrijvingsprognose
Ja, je gaat flink afschrijven. Gevoelsmatig is 22.500 mille een erg hoog bedrag voor een 10 jaar oude 3 Serie die absoluut niet courant is. Zorg dus dat je ‘m goedkoop haalt. Het is een BMW, dus altijd wel in trek. Maar van de 3 Serie is dit de minst geliefde.
YOLO: Skoda Superb Combi HGP Turbo (3T)
€ 19.999
2012
105.000 km
Wat is een Skoda Superb Combi V6 HGP?
Ja, voor deze moet je even zoeken of er zelf eentje bouwen. HGP is een Duitse tuner die turbokits voor VR6 motoren van Volkswagen bouwt. Deze zie je vooral op auto’s als de Volkswagen Golf R32 of de Passat R36. De Skoda Superb kon je ook krijgen met die 3.6 VR6. Er zijn een paar mensen geweest die HGP-kit hebben geleverd op de Superb! Het mooie is, de 3.6 is geen sportief uitgedoste auto, maar een zogenaamde Laurin & Klement. Die zien er altijd uit alsof je opa ‘m heeft geconfigureerd. Dankzij de turbokit rijden deze op 0,75 boost zo’n 460 pk. Meer dan voldoende, meer is mogelijk maar dan zit je met een groter turbogat en hogere mate van slijtage.
Hoe rijdt het?
Geen idee, want we hebben er nog nooit in gereden. Ze zijn enorm zeldzaam. De Skoda Superb kunnen we natuurlijk wel en deze generatie rijdt op zich prima. Absoluut niet inspirerend ofzo. De auto heeft vierwielaandrijving (met Haldex-koppeling) en kan zijn vermogen dus redelijk goed kwijt. De auto mist voor zijn afmetingen wel wat verfijning, maar dat komt ook door de afmetingen. Dit is een goed alternatief op een E-Klasse Combi.
Kosten Skoda Superb HGP Turbo
- Verbruik: 1 op 7,5 (schatting)
- Brandstofkosten: € 175
- Gewicht: 1.646 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 85
- Verzekering: € 105
- Kosten per maand: € 365
Onderhoudsprognose
Ja, dit is wel een dingetje. HGP staat bekend als een goede tuner, maar de aandrijflijn is niet echt voorbereid op 460 pk. Nu zul je die paardjes niet met elke rit gebruiken, maar veel onderdelen zullen sneller slijten. Een ander dingetje: wie gaat het onderhoud doen? Ze zien je al aankomen bij de Skoda-dealer met zo’n opgetuigde VR6. Je zal dus een goede specialist moeten vinden die je kan helpen.
Afschrijvingsprognose
Dit is de eeuwige kwestie: is een standaardauto meer waard dan een getunede? Lastig. In principe kun je de door @bart1976-gepatenteerde 1,3 maal berekening doen die ook voor Alpina’s geldt. Dus het is ietsje meer waard dan een standaard Superb, maar bij lange na niet het bedrag dat je kwijt bent voor de aanschaf en montage van zo’n kit. Maar voor 20 mille? Waarom niet? Het is altijd wel 10 mille waard voor iemand die de aandrijflijn in een Golfje gaat lepelen. Het enige ‘nadeel’, je moet aan mensen uitleggen wat het is. Maar je kan ook het gaspedaal het woord laten voeren door ‘m te vloeren.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
ukbob zegt
Hij is al een tijdje niet meer genoemd en eigenlijk past het hier zowaar:
De 159!
Voor dat geld heb je een hele nette 1750 én nog zat over om er een moderne head unit in te zetten… dus.
Gele koplamp zegt
Nou, denk dat je inderdaad de mooiste en leukste optie noemt.
Mijn TBi gaat iig pas weg als ik ‘m op heb gereden, maar met zicht op de komende maatregelen vertroetel ik ‘m nog wat extra.
Voor dit budget kan je de mooiste makkelijk vinden. Ben je niet per sé getrouwd met de TI-versie houtje ook nog budget over voor leuke upgrades (onderstel, hybride turbo, etc.)
Richmond zegt
Is dat ruimer dan de 3 serie en c klssdy?
Dutchdriftking zegt
De achterbank is vergelijkbaar. Kofferruimte is beter maar minder toegankelijk door de krappe opening. Ik zou voor de Superb 3.6 gaan maar dan niet zoals @willeme adviseerde voor HGP gaan, maar naar het Nederlandse TVS. Die hebben een fijne supercharger kit welke goedkoper en betrouwbaarder is. En 450pk is bijna net zoveel. Ook hoor je zo de motor wat beter. Mocht je twijfelen over de uitlaat, dit is een hele mooie: https://youtu.be/VkjRSpT2BGI
Richmond zegt
Dan is de 159 niet wat hij zoekt
hanse1one zegt
Skoda HGP
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/skoda-superb-combi-3-6-v6-4×4-dsg-l-k-hgp-r36-turbo-benzine-bruin-b0589894-8182-4044-91ed-9ab96ac5e439?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 19.999,-
Kilometerstand: 105.000 km
Bouwjaar: 06/2012
leaper035t zegt
Ik zou voor de Ford gaan! Solide, fun to drive en relatief goedkoop in onderhoud!
leaper035t zegt
Ik zou voor de Ford gaan! Solide, fun to drive en relatief goedkoop in onderhoud!
leeno zegt
Met alle respect maar de cupra is in alles een stuk beter. Zelfde rijkosten, een veel sterkere motor (met ontzettend veel reserve), beter onderstel (standaard adaptieve ophanging, mech sper), zelfs het comfort is beter door de adaptieve ophanging.
Who_carez zegt
Goh, ja en neen :) Ik twijfel enorm tussen deze 2 modellen. Ik ben met zowel de St als de Cupra gaan rijden. Mijn ervaring is dat de Focus eigenlijk van binnen fijner is en het rijden zelf in de focus is fijner. Stuurt fijn, voelt iets speelser maar ik geloof er echt niet van dat hij die 250pk echt heeft. Lijkt meer op 220pk ofzo. Dus als je nog niet verwend bent met veel vermogen is zo’n St echt wel een fijne auto. De Leon is in alles gewoon heel goed. Niet het beste maar zowel interieur als rijden is gewoon fijn. Bediening is iets logischer voor mij vermits ik een Leon Cupra 1p heb en verder niet heel technisch ben aangelegd :-D Maar die EA888gen3 is echt wel subliem. Dus als je echt wel nood hebt aan vermogen is enkel en alleen de Cupra een optie.
leeno zegt
De Leon cupra ST is zalig. Ik heb hem stage 1 getuned en je kan niet goedkoper zo snel rijden. Standaard deed mijn wagen 13s rond van 100-200 (gemeten met dragy) en niet 14s zoals ze hier zeggen. Na mijn stage 1 doet hij 9.7s van 100-200. ter vergelijking een recente audi RS4 met 450pk doet 10s.
dees zegt
“Het nadeel is dat je voor 10 mille minder een soortgelijke auto kunt vinden, ouder en met meer kilometers op de klok.”
Echt?
saxoke zegt
In dit verhaal is slechts 1 auto de juiste.
De Leon ST Cupra. De 100-200 is binnen 13s achter de rug (mijne deed standaard 12.95)
Het tuning potentieel is gigantisch groot. Met wat grotere aanpassingen is 600pk mogelijk, maar dan blijf je relatief goedkoop een schitterende auto rijden.
Ik ben nog steeds erg tevreden met de mijne. (388pk, 100-200 in 9.93)
neeszz zegt
Simpel: CUPRA. Succes!
npdw zegt
Een F31 320i met m pakket.
ouwedibbes83 zegt
Die heeft ie gehad en vond hij niet ruim genoeg achterin.
camber24 zegt
Nee, hij had de f30 sedan (zie aanvraagformulier).
rollingstoned zegt
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/audi-rs4-avant-42-v8-quattro-schaalstoelen-schuifdak-benzine/1182e317-1306-4273-a066-462402c71108/?from=zoeken&index=3&priceto=30000&safemake=audi&safemodel=rs4
Wel iets boven het budget, een RS4 V8 Avant.
Richmond zegt
Denk dat de Audi net als al die premium stations niet ruim is en dus niet is wat hij zoekt
dree16v zegt
Makkie, de Cupra ST! Staat ook op mijn verlanglijstje.
Davion zegt
Bij de Focus ST, de foto van de motor, dit is een foto van de 2.0Tdci (diesel) motor, geen foto van de 2.0 EcoBoost (benzine), ik weet het, klein detail maar kom :)
Als Ford liefhebber zie je deze kleine zaken :p
monsieurleloure zegt
Kinderen op Marktplaats zetten en een F30 halen.
Een echte auto is een sedan (-;
tenaci zegt
….’als een 3-serie met een permanente dakkoffer’…. 😂😂😂
kennone zegt
Als je goed zoekt vind je voor dat geld ook bog wel een Evo 9 wagon!, echter wel met het stuur aan de verkeerde kant maar dat hoort er eigenlijk gewoon bij👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼
arta zegt
In de kosten misschien een soortgelijke berekening geven als de ANWB?
Afschrijving is vaak een van de grootste kostenposten. Autorijden lijkt zo wel heel goedkoop zonder ROB en afschrijving.
gtveej zegt
Een fatsoenlijke HGP turbo voor 20k ga je niet vinden. Of er is iets mee aan de hand.
De prijzen wat deze tuner al
Vraagt voor een simpele stage 1 gaan nergens over. Ja je hebt TUV maar dat is in Nederland niet van belang.
Ik ben fan van HGP deze kerel maakt mooie dingen.
Maar laat deze lekker staan zou ik zeggen!
Fr13ndlyGh0st zegt
Met eenzelfde gedachte de Mk3 Focus ST Wagon aangekocht, maar toen het kinderzitje er eenmaal in moest bleken de (voortreffelijke zittende, dat dan weer wel) Recaro’s zo dik en groot, en precies op de verkeerde plekken, dat de bijrijdersstoel super ver naar voren moet om het geheel te laten passen. In de 5deurs Polo 6R van m’n vrouw zat je ruimer als bijrijder!
Fantastische auto, maar wat kinderzitjesruimte betreft zou ik hem zeker niet aanraden!!!
mc96 zegt
Die 3 gt is een hele fijne auto waar vaak overheen wordt gekeken. Zou mijn keuze zijn.
SpiderIV zegt
@mc96. Logisch zo lelijk dat men dat ding niet wil zien.
Benny_Weisz zegt
Sportieve station + ruimte + EUR 22,5k = BMW 5er F11 (makkelijker dan dit wordt het niet).
Wel uitkijken dat de juiste opties erop en eraan zitten (Duitsland?)
AC zegt
3GT is natuurlijk geen station, maar de binnenruimte van de cabine is echt top. Passat en Superb zijn vergelijkbaar/ruimer, alle anderen kleiner.
Dikke kofferruimte is mooi, maar als het kroost ouder wordt hoeft er steeds minder mee id vorm van belachelijk dikke kinderwagens etc. Wat wel blijft de komende jaren zijn ruimtevretende kinderstoelen achterin. Kun je dan alsnog fatsoenlijk zitten of zit je ad verkeerde kant van je airbag? Zeker als je zelf langer bent is dit wel het testen waard. Succes met kiezen! :)
camber24 zegt
Ik vind het erg verwarrend in het artikel staan. Het lijkt dat de aanvrager een f31, dus de dreier Touring, al heeft. Hij heeft echter een f30 sedan, denk ik uit het aanvraagformulier op te maken. Daarmee is de tijdelijke stap naar de C klasse station ook beter te begrijpen. Ik zou derhalve lekker voor een mooie f31 gaan. Hou het bij een dreier, zij het iets praktischer. Wel veel acceptabelere maandprijzen bij deze aanvraag tov de zescilinder E segmenter van 15K van Rachid onlangs. Scheelt 500-600 euro per maand!