Nog best een lastige, de categorie sportcoupé voor 30 mille. Bijna tafellaken en servet.
Het geven van adviezen voor deze Autoblog-rubriek blijft een groots genoegen. Met het budget van een ander op zoek naar een leuke auto gaan. Het blijft leuk. In sommige gevallen is het interessant, omdat je zelf niet zo snel in die situatie terecht komt.
En soms is het gewoon puur plezier, zoals vandaag. Het betreft namelijk een aanvraag van Autoblog-lezer. Hij heeft op dit moment een Mercedes-Benz E220 CDI Coupé, de C207. Een geweldige auto, maar hij is inmiddels op zoek naar wat anders. Dat laatste komt wel vaker voor in deze rubriek. Voor de E-Klasse coupé had hij een SLK en eigenlijk wil hij weer een kleinere en sportievere auto. Ondanks de coupé-lijnen van de E-Klasse, is er niets sportiefs aan.
Zelf zit hij te kijken naar een Porsche Cayman. Maar Kim vraagt zich af of dat wel verstandig is. In het budget (zo rond de 30 mille) is er namelijk niets te vinden bij een Porsche-dealer. Daarvoor moet je terecht bij een particulier of specialist. Is dat wel verstandig? En hoe zit het met onderhoud. Porsche is net even een stap hoger in prijs dan Mercedes. Of valt dat mee? En wat valt er nog meer in een soortgelijk budget?
Dit zijn de wensen en eisen voor de sportcoupé voor 30 mille:
Huidige auto / vorige auto’s: | Mercedes E220 CDI Coupé / SLK |
Koop / lease: | Kopen |
Budget: | 25.000 tot 30.000 |
Jaarkilometrage | +\- 25.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Wil een sportievere auto |
Gezinssamenstelling | Alleen wonend |
Voorkeursmodellen | Porsche, Mercedes, BMW |
No go | geen |
Porsche Cayman (987)
€ 29.500
2010
110.000 km
Tja, als je een Cayman wil dan moet je een Cayman kopen. Zo simpel is het eigenlijk. De Cayman werd door Porsche aanvankelijk boven de Boxster gepositioneerd. In vergelijking met een Boxster heeft de Cayman iets meer vermogen, iets meer koppel, een iets lager gewicht en een stijvere carrosserie. In het budget kun je diverse kanten op. Voor 25 mille staan er exemplaren bij een partculier, voor 5 mille meer vind je ze bij occasion-garages. Als het niet per sé een ’Cayman S’ hoeft te zijn, de Cayman 2.9 (987C) van na de facelift begint ook binnen het budget te komen.
In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen heb je die ’S’ niet nodig: ja, hij is sneller en spectaculairder, maar ook de gewone Cayman zonder ’S’ heeft een fabelachtige wegligging, geweldig klinkende zescilinder en die fijne besturing. Wat dat betreft misschien wel de betere sportcoupé voor 30 mille. De Cayman deelt veel 911-onderdelen en dat zie je ook in het onderhoud terugkomen.
Dat onderhoud is relatief prijzig (ten opzichte van het prestatieniveau al helemaal). Wel zijn het relatief waardevaste auto’s, zeker als je ze goed onderhoudt. Dus het geld wat Normal gesproken naar afschrijving gaat, komt nu bij e garage terecht. Er zijn een hele hoop Porsche specialisten die aanzienlijk goedkoper zijn dan de officiële Porsche garages.
Nissan 370Z GT Edition (Z34)
€ 28.950
2012
75.000 km
Als je bang bent voor dure reparaties en hoge onderhoudskosten, dan kan het ook lonen om eens naar een Nissan 370Z te kijken. Die vind je in het budget met gemak bij een Nissan-dealer. In veel gevallen zit er nog behoorlijk lang garantie op. Qua onderhoud is het een Nissan. Natuurlijk, het zal wel duurder zijn dan een Qashqai, Cashcow of Kumquat, maar in vergelijking met de Cayman is het spotgoedkoop.
Qua prestaties komen ze dicht bij elkaar in de buurt. De 370Z is iets meer een ongelikte beer, terwijl de Cayman een precizie instrument is. Met beide valt lol te beleven. Qua aftermarket is er enorm veel voor de 370Z te vinden, zowel via Nissan, Nismo, Autech of de vele, vele onafhankelijke tuners. Van subtiel dik tot ultiem driftmonster, je kan er alles van maken. Standaard is de auto overigens voldoende leuk. Eigenlijk is dít de standaard als je een leuke sportcoupé voor 30 mille zoekt. Check ons Nissan 370Z aankoopadvies-video voor de aandachtspunten.
Chevrolet Camaro SS
€ 31.500
2012
50.000 km
Aanvankelijk wilden we de Ford Mustang even tippen. Dat is overigens nog steeds mogelijk. Voor 30 mille kun je echt een leuk exemplaar vinden. Toch doen we ditmaal de Chevrolet Camaro. Waarom? Het is een iets betere auto, namelijk. Het chassis is van een Holden Commodore SS en dat is weliswaar niet zo geraffineerd als dat van een M5, maar het is een stuk beter dan het antieke chassis van de Ford Mustang. De motor van de Camaro is véél beter. De 300 pk sterke V6 is verrassend goed: klinkt goed in de toeren en klinkt voor zijn soort niet eens verkeerd.
Maar je moet voor de V8 gaan. De LS3 is namelijk perfect: alleen al voor de soundtrack. De motor is ook (véél) betrouwbaarder dan die van de Cayman naast het feit dat de V8 ook nog eens lichter en krachtiger is. In tegenstelling tot de vorige generatie Mustang, is deze Camaro daadwerkelijk officieel in Nederland geleverd. De exemplaren in het budget zijn overigens allemaal US-imports, maar dat mag de pret niet drukken. Onderdelen (die grtoendeels identiek zijn), zijn in Nederland goed te vinden bij de specialisten.
Mercedes-Benz SLK 55 AMG (R171)
€ 32.950
2005
90.000 km
Eigenlijk is het bet vreemd dat we niet elke maand een artikeltje maken over deze auto. Het is namelijk een absolute heldenwagen. Het voordeel is dat je eigenlijk twee auto’s in een hebt. Als je er normaal mee rijdt is het een prima roadster voor 30 mille (het is alleen geen coupé), net zoals de SLK die de aanvrager eerst reed. De automaat is een prima functionerend exemplaar met zeven voorwaartse verzetten (en twee achterwaarts). Je kan de motor gebruiken als een diesel, door laag in de toeren lekker met het verkeer mee te kabbelen.
Maar als je wilt kun je de sluizen open zetten. Als alle acht cilinders op volle kracht stampen, wordt je getrakteerd op een welhaast Amerikaans klinkende soundtrack. In een klein cabriootje. In nederland is het aanbod vrij schaars. Wel staat de 5.4 V8 bekend als behoorlijk betrouwbaar (véél beter dan de latere 6.2 V8 uit andere Mercedessen). De SLK55 is absoluut sportief afgestemd: veel beter dan de voorgaande generatie. Wederom, de Cayman is wel preciezer en directer. De Porsche is een samuraizwaard, de SLK is grindtegel in je gzicht. Net zo effectief, alleen minder subtiel.
BMW M235i (F22)
€ 31.500
2014
50.000 km
OK, de BMW M235i is niet eigenlijk een sportcoupé voor 30 , maar een sportief ingestelde tweedeurs sedan die je voor hetzelfde bedrag kunt vinden. Er is ook niets dat de M235i wél kan de de M135i (waar de M235i Coupé is gebaseerd) niét. Maar dat maakt niet uit, de 2 Serie Coupé ziet er net even wat smakelijker uit dan de 1 Serie. Het recept is verder vrij simpel doch erg goed: een zes-in-lijn met 326 pk en 450 Nm. Het is een van de lekkerste motoren van het afgelopen decenium: krachtig, een fraai geluid, veel power boven in, veel koppel onderin en relatief zuinig. Lees hier de M235i-rijtest.
Let er wel goed op dat je de M235i in diverse smaakjes hebt. De meest pure, dat is meteen ook de leukste. Namelijk een coupé met achterwielaandrijving en handbak. Maar een cabrio met vierwielaandrijving (xDrive) en automaat waren ook mogelijk. Qua prijs begint de auto richting de 30 mille te komen, de exemplaren die wij vonden zaten er nét boven. Wel even zo snel mogelijk naar Hardeman Motorsport om een OS Giken diff te monteren, want dat heeft de auto écht nodig.
Audi TT RS Coupé (8J)
€ 29.950
2010
110.000 km
We hebben ook een verstandige auto voor je: de Audi TT-RS. In tegenstelling tot de Porsche Cayman is de Audi TT helemaal niet een volbloed sportwagen. Sterker nog de basisrchitectuur is identiek aan die van andere VW-producten. Dit heeft ook een paar voordelen: het onderhoud is goedkoper dan bij een Porsche, alhoewel het verschil niet zo groot is als je wellicht hoopt. Het is vooral een foolproof-auto die altijd bloedje-snel is. Je richt de TT RS waar je ‘m hebben wilt, en met het gaspedaal lanceer je ernaar toe. Het is ook de makkelijkste auto om snoeihard mee te gaan.
Het interieur is erg fraai. Je heel erg laag en geborgen, dankzij de hoge raamlijn en lage daklijn. Het is typisch zo’n auto waar de eigenaren helemaal lyrisch over zijn. Logisch, want het geluid is overigens zeer aanstekelijk: zowel onderin als bovenin klinkt de TT RS geweldig. Nadeel: het is een sportcoupé voor 30 mille, maar héél veel vind je niet onder de 30.000 euro. Diverse exemplaren zijn getuned, zolang het maar goed gedaan is, is dat geen probleem. In Duitsland zijn er voldoende originele exemplaren te vinden
YOLO: Lotus Europa S (Type 121)
€ 30.000
2005
80.000 km
Aanvankelijk wilden we een TVR Tuscan nomineren. Heel veel meer Yolo wordt het niet als je een sportcoupé voor 30 mille zoekt. Technisch gezien zijn het Targa’s, overigens. Trouwens, als je het over de Tuscan hebt, heb je het over ‘technisch’ gezien. De auto is namelijk notoir onbetrouwbaar. Nu zijn er enorm veel liefhebbers in Engeland die diverse modificaties hebben. Een van de meest effectieve modificaties is het zescilinder-lijnblok vervangen door een LS3-V8 uit de Camaro van hierboven.
Maar nee, we doen de meest sportieve auto met enigszins betroubware techniek. De Lotus Europa S kun je namelijk het beste zien als een Opel Speedster Turbo met chique logo en luxere aankleding. Het zijn overigens nog altijd bovengemiddeld sportieve auto’s. De motor is niet zo exotisch als de rest van de auto. Dankzij het lage gewicht is de wegenbelasting een lachtertje. Nadeel: ze zijn bijna niet te vinden in Nederland. Of in Europa, overigens. Maar voor 25 tot 30 mille moet je er eentje kunnen opsporen.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto.
Pascal zegt
De Porsche lijkt me heel begrijpelijk met deze wensen. Voor mij zou het toch de BMW worden. Ontzettend lekkere motor (evt. nog te kietelen), geen patserbak (het grote nadeel van Porsche), en met het andere diff stuurt ‘t gewoon fantastisch. Evt nog prima te upgraden met een ander uitlaatje als je de motor wat beter wilt horen. Ik zou ook gewoon voor de automaat gaan, de ZF is ronduit fantastisch; echt geen idee waarom je dan nog zelf zou willen roeren. Verder: de SLK vind ik te vrouwelijk, de TT eveneens en is onderhuids teveel gewoon een Golf, de Camaro vind ik te schreeuwerig en ik hou niet van ‘American Muscle’ uiterlijk. Just my 2 cents natuurlijk.
ouwedibbes83 zegt
Volgens mij is de aanvrager, ook een vrouw, dus dan is die SLK en TT RS prima toch? Zelf trekt de M235i me ook t meest, als BMW-liefhebber, het is ook de modernste uit deze lijst. Toch is ie wat minder speciaal dan een Cayman, een AMG V8 of RS product. Interieur wordt deze keer niet zo meegenomen, die Nissan, Camaro, Lotus en oudere Benz lijken me daar niet geweldig op te scoren. Als dat voor haar belangrijk is, zou de BMW of Porsche weer hoger scoren!
Pascal zegt
Er staat toch echt meerdere malen ‘hij’ in de tekst. Ik ben zelf trouwens ook gewoon BMW liefhebber, wat mijn bovenstaande antwoord zeker heeft ‘gekleurd’.
sportabgasanlage zegt
De Porsche een patserbak en de BMW niet? Ik weet niet waar jij woont, maar hier rijden vooral petjes en nektasjes in “oude” 235i-tjes en grijze mannen in Porsches…
Pascal zegt
Zeker! Een Porsche heeft bij de zuid-as types en overige (grijze) succesvolle zakenmannen absoluut een hoog ‘kijk mij eens’ gehalte, dat is het type patser wat ik bedoel. (no offense Wouter, je weet vast wel over welke types ik het heb) Een BMW 2-serie is juist behoorlijk low-key en daardoor sneller in trek bij de liefhebber. Ik woon midden in de randstad en heb nog precies 0 petjes/nektasjes in een BMW 2-coupe gezien. Die rijden juist volop een ouwe E36 of E60 en zodra ze geld hebben wordt het een M3/M5 of gaan ze in een brullende AMG door Rotterdam want het moet wel opvallen.
mp014 zegt
@Pascal: ik ben ook BMW liefhebber en de Porsche lijkt echt de verstandigste keuze te zijn maar uit dit lijstje zou ik toch echt (echt!) de Camaro kiezen.
Charles Taycan 4S zegt
Mooie normale Cayman bij een Porsche specialist kopen! Tweede optie: Nette Mercedes C-Coupe kopen bij de dealer.
Pascal zegt
De Porsche snap ik, maar is een C-coupe niet gewoon een zeer saaie auto (voor iemand die iets sportiefs zoekt)? Dan lijkt me die SLK nog een beter verhaal…
Charles Taycan 4S zegt
Hangt vd uitvoering af, bij Mercedes kun je hem nieuw zo sportief bestellen als je zelf wilt, en je hebt 4 zitplaatsen…😉
petroldrinker zegt
E92 M3, heb er wel 1 in de verkoop voor hem 👌
The Stig NL zegt
@petroldrinker: Of haar, dat weet Willem volgens mij zelf ook niet.
E34M5Touring zegt
Camaro is leuker dan veel mensen denken. Echt een fijne bak. Automaat is niet de allersnelste dus wellicht een handbak beter. Superveel voor te krijgen en qua onderhoud echt goed te betalen. Banden gaan wel snel en als je echt serieus gaat boenderen op een circuit zou ik een rem upgrade overwegen. Stock is prima voor op de weg. Verder niks dan lof. Hebben er 5j 1 gehad. Heerlijke auto. Echt top.
alcantara zegt
Jaja, als hij zo top is waarom doe je hem dan na 5 jaar al weer weg…?
E34M5Touring zegt
@alcantara: Omdat ik er meer voor kon krijgen dan dat ik er nieuw voor betaalt heb. Dus.
geen1234 zegt
Heb je een blinde oude vrouw/man opgelicht???
E34M5Touring zegt
Nee, meegenomen als deel van de inboel en zodoende geen BPM afdracht. Daardoor de auto supergoedkoop op NL kenteken gekregen. En als je de auto goedkoop gekocht hebt (slechte dollar tijd) dan kan dat.
jaapies zegt
@alcantara: al? Ik vind 5 jaar een hele poos. Doe zelf niet veel langer dan 2 a 3 jaar gemiddeld met een auto…
petroldrinker zegt
@alcantara: al? Teering ik verkoop mn autos normaliter na 6 maanden al, max na 12 maanden, nu voor het eerst een auto die ik bijna 2 jaar heb, ik vind 5 jaar lang echt ontiegelijk lang in bezit…..
fanboy zegt
@petroldrinker: Haha 6 maanden is meer iets voor een tijdelijke auto van 500 euro
petroldrinker zegt
ik doe dat gewoon met elke auto hoor normaliter, dan gaat het gewoon jeuken voor iets nieuws bij mij.
petroldrinker zegt
@alcantara: al? 5 jaar bezit is echt heel lang in mijn optiek ik moet er niet aan denken, na een jaar “moet” ik alweer aan de volgende…
Hubert zegt
25000km per jaar?
Dan ging ik lekker voor een 911 :
https://www.autowereld.nl/porsche/911/996-3-6-coupe-carrera-navi-schuif-kantel-dak-xenon-turbostoelen-perfect-onderhoude-33616425/details.html
sportabgasanlage zegt
Inderdaad, voor 30K kun je een leuke 996 vinden.
mondial zegt
@sportabgasanlage: 4s met handbak is een lekkere bak
pignon zegt
Doe de Porsche. Dan heb je dat een keer meegemaakt. Verstandig worden we later wel.
ar156sw zegt
In deze categorie zou ik toch echt de Maserati 3200 (mét boemerangachterlichten) als ultieme Yolo toevoegen. En daartegenover een 996, als “verstandige” keuze.
Johanneke zegt
Het juiste antwoord is:
Een Mitsubishi Eclipse 2nd gen met 4wd en 4G63t. Paars spuiten, bodykit + neon eronder, en de motor opschroeven naar +- 400pk. Vervolgens acteren alsof je in the fast and furious leeft.
Stiekem is de camaro het tofst.
vaakbenjetebang zegt
@Johanneke: Een origineel antwoord, maar het juiste… Volgens mij is een Eclipse letterlijk nooit het juiste antwoord, nog los van de F&F-connotatie.
simonferrari zegt
Voor dit budget koos ik voor een 2015 Audi TT met 2.0 Quattro. Prima auto, voldoende vermogen, relatief zuinig en betaalbaar in onderhoud.
The Stig NL zegt
@simonferrari: Ja zeg, het moet wel een spórtcoupe zijn, geen cruisecoupe!
simonferrari zegt
@00carguy00: Met een beetje tuning is 300 pk toch met gemak mogelijk. Voor mij persoonlijk ruim voldoende ;)
Honda NSX zegt
Vreselijk, een platgeslagen Golf ! Ik bedank er voor. Er is zoveel mooiers en beters te koop.
simonferrari zegt
@Honda NSX: Smaken verschillen. Gelukkig maar. Lijkt me een heerlijke auto zo’n TT. Maargoed, ik heb dan ook een Golf op het moment ;)
palmeg zegt
@simonferrari: inderdaad, en de mensen die hier iets over roepen hebben hem beslist zelf niet gereden.
mondial zegt
@palmeg: rijdt dat zo geweldig dan ?
por100 zegt
Is het nou een hij of een zij? Je zou zeggen dat maakt niet uit, maar in het tweede geval mag ze bij mij komen wonen en verdubbel ik haar budget!
Stereotypering mode weer uitgezet: ik zou voor een m235i gaan ivm voordelen van moderne auto, maar de 2e generatie slk ziet er nog steeds geweldig uit!
vaakbenjetebang zegt
Zoals in het artikel staat: als je een Cayman wilt… De kans is vrij groot dat je dan met alles wat geen Cayman is, vervolgens toch met een soort ‘buyer’s remorse’ blijft zitten. Zonde van het geld, zonde van de auto. Als je er geen vliegende haast mee hebt: rustig zoeken naar de juiste Cayman. Liever een paar maanden langer zoeken dan met de verkeerde auto thuiskomen.
polpol33 zegt
@vaakbenjetebang: mee eens
ouwedibbes83 zegt
@vaakbenjetebang: precies, volg t voorbeeld van Machiel en z’n rode Crossfire met handbak
hanse1one zegt
Doe eens gek…
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/tvr-tuscan-mk-2-3-6-benzine-zwart-f27b93bc-127f-0d6a-e053-0100007fe8e7?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 30.000,-
Kilometerstand: 80.000 km
Bouwjaar: 06/2005
vaakbenjetebang zegt
@hanse1one: Supergaaf, maar wel een auto met een forse gebruiksaanwijzing. RHD is sowieso al een beetje onhandig, maar voor sommige mensen wel acceptabel. Maar deze auto doet daar nog een schepje bovenop met de typisch Brits-onverschillige bouwkwaliteit, niet per se volledig uitontwikkelde motor en uitgesproken karakter. Lijkt me nou voor velen niet echt een ideale auto om 25.000km per jaar mee te gaan doen, tenzij je veel kleine voorkomende problemen kunt relativeren en zelf verhelpen. De jacht op specifieke onderdelen zou ook nog wel eens een boel narigheid op kunnen leveren. Daar komt nog bij dat je min of meer met het ding getrouwd bent, want vind maar eens een volgende koper… Dat gezegd hebbende: het is een fantastisch gave auto. Eentje met LHD zou ik zeker overwegen, maar zeer zeker niet als primaire/dagelijkse auto.
shalomleon zegt
@vaakbenjetebang: vaak ben je te bang toch
petroldrinker zegt
@vaakbenjetebang: zekee nog nooit rhd gereden in nl?
vaakbenjetebang zegt
@petroldrinker: Ja hoor. Vaak zat. Vind het maar niks. Te weinig overzicht, zeker achter iets groots als een vrachtwagen dus bijvoorbeeld inhalen is ruk. Iets triviaals als een parkeerterrein met slagboom en intercom is een instant drama. Komt nog bij dat RHD ook weer moeilijker te verkopen is. Zou het niemand aanraden.
por100 zegt
TE GEK!
erce zegt
Tof artikel en leuke auto’s. Maar loop de tekst nog even door voordat je op publiceren klikt.
sportabgasanlage zegt
Snelheid boven accuratesse is het devies bij Autoblog
Honda NSX zegt
Voor dit geld koop je een mooie Honda S2000. Helaas wordt deze auto niet in dit artikel genoemd, ik denk omdat Honda hier Autoblog niet voor betaald……….
SpiderIV zegt
@Honda NSX: is cabrio en in principe gaat het hier om een coupé.
Als Autoblog betaald wordt door alle merken die aan de orde komen dan zijn de heren/dames schatrijk ondertussen. (Zeker als Tesla ook een bijdrage doet 😉)
Jouw goddelijke merk komt regelmatig aan bod hoor.
tampie zegt
@Honda NSX: Gaat hier over een coupé en dat is de S2000 niet. Heeft een fantastisch blok maar de auto is (voor mij) geen 30k waard.
Honda NSX zegt
Er staat ook een SLK bij. Is dat een coupe of een cabrio ? En met een hardtop op de S2000…. Honda’s bieden echt voorsprong door techniek en zitten beter in elkaar. In de rest van de wereld (buiten EU) wordt er nog veel meer betaald voor een S2000….
vaakbenjetebang zegt
@tampie: De S2000 stond ook op mijn ‘ga ik misschien nog eens toevoegen aan het wagenpark’-lijstje maar de laatste 2 jaar zijn de prijzen echt het bizarre voorbijgegaan, wat mij betreft. Tegen de 30k wordt er met droge ogen voor gevraagd. Dat vind ik wel heel veel van het goede voor wat je dan uiteindelijk onder je kont hebt. Plus dat het bij dagdagelijks gebruik eigenlijk een beetje een teleurstellende auto is, want om hem echt tot leven te laten komen moet je hem (en vooral de motor) uitwringen. Dan ben je met 25.000km per jaar met een budget van 30k net zo goed of misschien wel beter af met een veel recentere MX-5 2-liter.
Honda NSX zegt
Kijk hier nog eens naar (S2000 met een half miljoen km’s):
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/klokje-rond-honda-s2000/
retsok zegt
@Honda NSX: En Lotus, Nissan en Chevrolet wel zeker? Wat een onzin reactie.
vaakbenjetebang zegt
@retsok: Wel een amusante gedachte, dat een automerk of -importeur Autoblog zou betalen om nota bene een gebruikte auto van hun merk aan te raden, laat staan eentje die al dik 10 jaar uit productie is.
Honda NSX zegt
Je zou eens moeten weten hoe de automobielindustrie en smeergeld in Europa samengaan. Zelfs een merk als Scania deed er aan mee….
vaakbenjetebang zegt
@Honda NSX: Zèlfs Scania, die stoere Zweden. Moet je nagaan. De corruptie is van ongekende omvang. En toch wordt hier geen gebruikte 164 4×2 aangeraden, ondanks dat die ruim binnen het budget valt, een V8 en achterwielaandrijving heeft en met handbak te koop was.
Honda NSX zegt
Voor het geval je het ontgaan is, Scania behoort tot het VW-concern.
vaakbenjetebang zegt
@Honda NSX: Joh. Je meent het niet. Hoe is het feit dat Scania bij de Traton-groep hoort relevant voor het advies voor een gebruikte sportwagen met een budget van 30k op Autoblog? Het vergt een vrij sterk staaltje kromdenken om daar een redenering doorheen te knopen.
Is het omdat jij als ontzettend goed ingelichte insider als een van de weinigen met absolute zekerheid weet dat de VW-groep Autoblog via Scania Zwolle onder de tafel betaalt om met droge ogen een Porsche te adviseren als de aanvrager van het advies zelf al aangeeft daar interesse in te hebben?
Of dient het smeergeld om tegen alle verwachtingen bij de zoektocht naar een ‘alltagstaugliche’ coupé de Audi TT aan te raden, wat daadwerkelijk een ‘alltagstaugliche’ coupé is (semantische discussies over de definitie van een coupé wat betreft achterklep daargelaten), in plaats van een minstens anderhalve generatie oudere roadster waarvoor de vraagprijzen op het moment schromelijk overdreven zijn?
Even voor de goede orde: ik heb zelf niks met de TT en zie het ook niet als een bijzondere of sportieve auto(zie mijn eerder discussie met @willeme hierover in een ander topic), maar op basis van de aanvraag is het een compleet verdedigbaar advies. De suggestie dat dat door smeergeld wordt beïnvloed is redelijk lachwekkend, helemaal als je als ‘elephant in the room’ als voor de hand liggend maar niet genoemd alternatief de Honda S2000 wilt aandragen. Als ‘we’ dan toch voor een roadster/cabrio gaan, zou een BMW Z4 Roadster (zelfs een Z4 Roadster M is binnen het budget met wat moeite en onderhandelen te vinden) daar al een stuk beter passen gezien de merkvoorkeuren van de aanvrager.
r3fl3x zegt
Maar wil je 25.000 km per jaar met een krappe roadster? Hoe leuk ook, dat zou mij tegen gaan staan.
willeme zegt
@hondansx:
Nee. Dat heeft niets met betalen te maken. Je blijft de aantijgingen doen, zonder bewijs te leveren. De reden is simpel: de S2000 is niet echt een goede aanbeveling voor deze aanvraag. Hij is overwogen, maar te duur voor wat het is. Voor 10-15k is het leuk, maar voor 30k is het gekkenwerk. Honda komt ook in dit soort dingen voor. Ik raad je aan te stoppen met zure beweringen als je nul bewijs ervoor hebt. Dank. X.
R zegt
Waarom is de Yolo geen Maserati GT (S) – die moeten er in t budget zijn – beste geluid ooit uit een V8 – en tot op zekere hoogte tijdloos model – interieur is helaas wat gedateerd , maar goed dat is met de bovenstaande modellen ook zo die 10 jaar plus oude zijn.
Richmond zegt
Die zijn er inderdaad uit 2008 met weinig km
petroldrinker zegt
@notfastalwaysfurious: voor onder de 30 kan je zelfs met wat geluk een gransport vinden
SwiftSport zegt
De Cayman zonder twijfel. Zes cylinder, motor in het midden, achterwiel aandrijving en een handbak. Hou hem 10 jaar en de kans is er klein dat je er geld op gaat verliezen. Behalve Porsche is er niemand die dit soort auto’s voor een enigszins betaalbare prijs maakt en met de 718 is dat al een beetje over door de 4 cylinder turbo en de volgende generatie word waarschijnlijk elektrisch dus wil je een betaalbare “echte” sportauto? Koop een Cayman nu de prijzen de pan nog niet uitrijzen.
Wat ik wel zou doen is een auto kopen voor het huis tuin en keuken verkeer en de sportwagen voor erbij. 25.000 kilometer per jaar bijschrijven schiet gewoon niet op. Waarschijnlijk is een extra auto ook nog eens goedkoper dan zoveel kilometers met je sport coupé doen.
Turbo S zegt
@SwiftSport: dat zou ik dus ook doen. 25.000 km per jaar gaat je veel afschrijving en onderhoud kosten. Een auto erbij kost je natuurlijk ook wel weer het nodige en ik weet niet of dat voor de aanvrager financieel haalbaar is. Dus als het echt eentje uit deze lijst moet zijn die tevens de enige auto is, dan wordt het de 370z. Laat de Cayman dan staan, laat je ook vooral niet gek maken door bijvoorbeeld een SLK V8. Die auto’s loop je op leeg met een gemiddeld inkomen bij dat kilometrage. Die Nissan heeft wel dat echte sportauto gevoel maar kost gewoon een hoop minder. En dat sportauto gevoel geven de andere mogelijke opties allemaal niet. Ok de yolo wel maar daarvoor geldt hetzelfde als de Cayman en SLK.
por100 zegt
Ik denk een heel verstandige aanvulling voor de aanvrager.
r3fl3x zegt
Eens. Ik ben begonnen met een E30 cabrio want leuk en ik rijd toch niet veel. Heb er toen een Kalos bijgenomen voor de winter en de saaie ritjes en ik was met twee auto’s goedkoper uit en de E30 blijft langer mooi.
r3fl3x zegt
Cayman lijkt me verder een super goede keus. Je ziet ze weinig, zes cilinder, top onderstel. En een auto die ook bij normale snelheden leuk is. Denk ik, want ik heb er nooit een gereden.
ar156sw zegt
@r3fl3x: Tja, da’s misschien wel “verstandig”, maar dan rijd je dus het gros van je kilometers in een koekblik, dat is als ik het zo lees niet de wens hier. In deze context is het dus zoeken naar een sportcoupe die goed bruikbaar is als daily en waarbij de (hogere) afschrijving gewoon meegerekend moet worden in de kosten.
r3fl3x zegt
Nou, ik heb dat een half jaar vol gehouden en inmiddels is de Kalos ingeruild voor een e91 :-P
Ik bedoel vooral dat het fijn is om een tweede auto te hebben voor de suffe ritten: bouwmarkt, supermarkt, de stort, what ever. Ritjes waar de motor niet eens warm wordt. Kerstboom halen met de cabrio is leuk maar verder is het echt zonde. Extra kosten van een tweede auto vielen mij 100% mee. Met de Kalos erbij was ik gewoon minder kwijt doordat de verzekering van de e30 omlaag ging. Nu met de e91 betaal ik iets meer, maar niet veel. Voorwaarde is wel dat je 2 auto’s kwijt moet kunnen.
Wat vaak een beetje ontbreekt in dit soort aanvragen is hoe en waar de auto gebruikt gaat worden. Het leven is te kort voor saaie auto’s, maar het is wel fijn als de auto een beetje aansluit bij hoe je ‘m gaat gebruiken.
tenaci zegt
Van dit rijtje: de Lotus! Heb de Europa altijd heel smaakvol gevonden.
Maar met 30k op zak ging ik op zoek naar een mooie Corvette.
lightisride zegt
Leuk artikel met rare keuzes. Die Porsche is natuurlijk prima. Krijg je vast geen spijt van, maar misschien een beetje duur. Daarna een hele sloot burgerbakken. Dat zijn geen sportwagens, maar snelle versies van normale auto’s ook prima, maar kwa beleving niet te vergelijken. Kwa uitstraling ook niet, trouwens.
En dan die Yolo? Hoezo Yolo? Dat is waarschijnlijk de goedkoopste. Lotus Europa schrijft al jaren niet meer af en dat zal we zo blijven. Misschien is een normale Elise met toyota techniek nog iets betrouwbaarder en goedkoper in het gebruik, maar ook die Europa gaat je echt minder kosten dan de rest. En je rijdt niet in een johnny versie van de buurmanauto.
MrHyde zegt
Ik zou er nog graag de Jaguar XKR 2006/2007 aan toe willen voegen.
Een beetje dat onbehouwen erin zoals de Camaro en SLK hebben, maar tevens het verfijndere van de Porsche. Houd er wel rekening mee dat het interieur zichtbaar van een 15 jaar oude auto is.
Tevens zou je nog een C6 Corvette kunnen overwegen: toch wat meer sport coupe tov zo’n Camaro.
petert zegt
Jaguar ook mijn gedachte:
Ik heb deze advertentie op Auto Trader gevonden.
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/92d77230-a035-4dca-93bb-063bca8580d1?utm_source=android-share
Kilometerstand: 143.546 km
Bouwjaar: 03/2010
Verkoopprijs: € 29.995,-
ouwedibbes83 zegt
@petert: elegante coupe met V8, niet gek! Bij deze valt me op dat de laatste beurt 20.000 km geleden was, zo adverteren ze natuurlijk wel vaker. Vind dat zelf wat jammer, koop je zo’n wagen, kun je meteen aan (achterstallig) onderhoud beginnen.
dunhozzie zegt
Eens
https://www.autoscout24.com/offers/jaguar-xkr-4-2-v8-coupe-supercharged-alcantara-hemel-gasoline-grey-fc15b115-c952-4f64-a03e-588f41341d88?utm_source=android-share
Met deze hou je bijna 10.000 in de Zak voor onderhoud
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jaguar/m1682035206-jaguar-xkr-4-2-v8-coupe-aankoopkeuring-toegestaan-dealer-on.html?previousPage=lr
MrHyde zegt
@dunhozzie
Een leuk stel als voorbeeld. Wat ik bij dit soort auto’s altijd zo’n moeilijk vergelijk vind: zijn die 60k minder km’s nu echt bijna €10k waard?
Ik bedoel, het onderhoud van dit soort auto’s, kunnen als het tegenvalt in de papieren lopen. Maar €10k is wel veel geld, en de zekerheid die je krijgt voor de minder-km’s, hoeveel is dat op een bijna 15 jaar oude auto?
dunhozzie zegt
Eerlijk gezegd vind ik persoonlijk de 60k km geen 10k waard. Tenzij beknibbeld is op het onderhoud, want dan ben je de 10k daaraan kwijt. Maar dan zelfs nog zou je potentieel goedkoper op dezelfde kwaliteit uit kunnen komen. Of voor hetzelfde bedrag op betere kwaliteit. Dus ik zou me daar niet blind op staren. De aankoopkeuring icm de staat van het onderhoud, de reputatie van de garage die het onderhoud heeft gedaan en de garantievoorwaarden van de club waar je de auto koopt vind ik allemaal belangrijker. En de garage kan een extra bonus verdienen als je bijvoorbeeld een onderhoudscontract kunt afsluiten.
Het overigens geen universele waarheid, want er zijn autos waar 150.000 km en 210.000 veel uitmaken voor de kern van de auto (chassis, blok, bak etc) maar dat soort autos staan sowieso niet hoog op mijn lijstjes
Jan Jacob zegt
Heb een mooie handgeschakelde Porsche Cayman S uit 2006 die eventueel weg mag. Volledig dealeronderhouden, 3 eigenaren en slecht 58dkm, stuur maar een bericht bij interesse!
MarcoM zegt
Emotie! De Chevrolet. Heerlijk om te zien en nog mooier, het geluid.
cossiekiller zegt
De Camaro!
Alleen geen witte nemen zoals op de fotos hierboven.
V8 als het kan, anders de V6. De 2L turbo zit er alleen in vanaf 2018 ofzo, die gaat dus nog ietsje te duur zijn. En is eigenlijk ook geen motor voor zo’n musclecar.
saxoke zegt
De Cayman. Of de TT RS. Of een RCZ R. Of een BRZ/GT86 uit 1 van die zou ik mijn keuze maken.
basman147 zegt
Gek eigenlijk dat de gt86/brz hier niet tussen staat. Voor 30k zijn leuke exemplaren te vinden (zelfs onder de 20 met wat meer kilometers) en als je er 25k per jaar mee gaat rijden loop je er niet zo op leeg als een Camaro V8 of een Porsche.
mpssmile zegt
Chevrolet c6 Corvette? Een grijze dan maar als het niet te extreem moet,
mpgc zegt
De huidige Ford Mustang zou ook in het rijtje hebben gepast.
kingdante zegt
Nissan 370z 11d. Klm. 2011 24d€
Bmw Z4 25d. Klm. 2012 30d€
Peugeot Rcz 38d. Klm. 2014 29d€
Cadillac Ats 60d. Klm. 2014 27d€
Bmw 428 60d. Klm. 2015 28d€
Toyota Gt86 70d. klm. 2013 22d€
Rob zegt
Als een cabriolet ook een optie is, dan lijkt mij een FIAT 124 een mooie optie. Of een Opel GT, pracht auto.
Verder staan er prachtige Jaguars XK te koop voor dit budget.
Maar als de Porsche je eerste gedachte is, dan moet je dat vooral doen!
Rob zegt
@rob
Over Porsche gesproken:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/porsche-928-4-5-coupe-benzine-bruin-d28e37c2-c9be-42e6-90e8-e0176d6f7615?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share
Wat een stijlicoon! Zoveel fraaier dan de 911…….
kappenou zegt
Ik rij nu al bijna 5 jaar een Cayman S en nog zeker geen spijt van gehad.
Wel in de jaren powerupgrade gegeven en wegligging upgrades.
In dit rijtje wel de meest hardcore auto.(behalve de lotus)
Onderhoud wel prijzig (aangezien ik niet bespaar)
Maar nog steeds kan ik mij niet bedenken wat leuker is combinatie rijden, looks, badge.
Hierna ga je snel dubbel het bedrag kijken.
TTrs rijdt ook heel leuk en een mooi blok. Alleen minder speciaal.
TT van dat type heb ik ook al gehad. (TTrs is echt compleet anders qua beleving)
De amg ook voor gekeken, die automaat is gewoonweg slecht en ik wilde liever een handbak.
potver7 zegt
Binnen dit budget kun je ook een leuke MX-5 scoren, desnoods een RF. Ik zou t wel weten…
Ivo veracx zegt
Zou er iemand een lijst kunnen maken van sport coupé’s onder de 50 mille liefst Duitse merken maar zeker geen achterwielaandrijving?
vbarchetta zegt
Ik zou met 25.000km per jaar voor een Lexus RC500h gaan. Prachtige coupe, modern uiterlijk, toch zuinig, en dan een F-Sport met Mark Levinson audio.
jensonb zegt
misschien kan wouter wat vertellen over zijn fantastische porsje waar hij wel elke maand krom voor ligt
domusdimaria zegt
3 maanden terug in dezelfde situatie gestaan. Getwijfeld tussen een Cayman S en een TTRS. Het werd de TTRS, puur om het feit dat die magische 5 cilinder in het vooronder lag. Als je van een A5 Sportback overstapt naar dit, merk je het écht dat het een wereld van verschil is. Gek genoeg nauwelijks last van onderstuur, trekt zelfs een beetje naar overstuur… Auto precies op het goede moment gekocht, 27,5k met nét 100k op de teller. Nu alweer 10k erbij geplakt, omdat ‘ie zó verslavend is…
MrHyde zegt
@domusdimaria, een 5 cylinder significant beter/verslavende dan een boxer-6?
Ik bedoel, net m’n 5 cylinder van de hand gedaan, en dit is echt veel leuker dan een 4 cylinder. Maar ik stap regelmatig bij m’n collega z’n boxer-6 in, en die doet zeker niet onder voor n 5-lijn. Waarbij n boxer in je nek wel veeeel lekkerder is dan bijv. Een V6 ergens voor de vooras.
domusdimaria zegt
@MrHyde: is denk ik een kwestie van smaak! Heb het genoegen gehad om in menig 911 te mogen rijden… Ja, het is echt een geweldige sound en dito toon maar, ik ben verslaafd geraakt aan de toon van de 5 cilinder in het lage toerental. Zo’n zware brom, wat in een garage en/of tunnel gewoonweg verslavend is. Daarbij ben ik echt een liefhebber van de 5 & 10 cilinders. M5 E60 laten staan ivm alle commotie eromheen. M’n vader rijdt zelf een S5 B9 Sportback en ik moet zeggen dat die V6 sound ook erg aanstekelijk is!
giertjuh zegt
Zo zou voor de TT RS of de Cayman