Nice, met een flink bedrag shoppen voor een sportauto met beleving. Werken kan soms zo leuk zijn.
We vallen met onze neus in de boter! Het is elke week fantastisch om voor anderen auto’s te mogen uitzoeken. In veel gevallen zit een stukje ‘ratio’ erbij. Soms in extreme vorm, soms een klein beetje. Logisch, een auto is namelijk een prijzig object en blijft geld kosten. Je wil niet constant voor verrassingen staan. Soms is er een uitzondering.
In dit geval mogen we gaan shoppen voor Autobloglezer Martijn en nee, dan bedoelen we niet onze cameraman en razende reporter. Martijn heeft op het moment al een heel erg leuke gevulde garage met onder andere een Porsche Cayman (981) voor zijn vriendin en een BMW 5 Serie (een 535d Touring) als youngtimer op de zaak. Ook heeft Martijn een geprepareerde BMW M3, een E92 Ringtool. Kijk, dat is nog eens een leuk wagenpark!
Sportauto met beleving, geen trackday auto
Nu is hij op zoek naar een vervanger voor zijn hobbyauto. Ja, die heeft Martijn ook! Tof man! Het gaat om een Nissan 370Z met 730 pk (!) dankzij een klein beetje tuning en twee knoeperts van turbo’s. Kortom, Martijn is een petrolhead en stopt zijn geld waar zijn hart is. Voor de nieuwe auto zoekt hij een sportieve allrounder met beleving. Het hoeft niet de snelste auto te zijn of het meest geschikt voor het circuit. Daarentegen is een grote zware auto ook niet nodig. Nee, het moet een ultieme allround sportauto zijn met maximale beleving.
De wensen en eisen voor de sportauto met beleving met maximale beleving kun je hieronder bekijken:
Huidige auto’s | BMW M3 E92 (Nordschleife), BMW 535D (youngtimer station daily), Porsche Cayman S 981 (vriendin). Vorige auto: Nissan 370Z Twin Turbo (730pk) |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | € 95.000 |
Jaarkilometrage | 10.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Op zoek naar nieuw speelgoed |
Gezinssamenstelling | Just me and my girlfriend |
Voorkeursmerken / modellen: | Japans of Duits, wellicht Italiaans |
No go: | Amerikaanse zware autos met slechte wegligging, 4 cilinders, onder 300pk, |
Ferrari 360 Modena
€ 99.950 (specialist, Nederland)
1999
60.000 km
De Ferrari 360 Modena was de eerste sportauto met beleving die naar boven kwam. Het is de eerste moderne Ferrari en een enorme stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger. Het nadeel is dat je in het budget al aan het maximale zit en qua aanbod niet op datgene wat je wil. Denk aan niet-originele upgrades die niet van Novitec afkomstig zijn. Het is een geweldige auto met een bijzonder fraai geluid, zowel qua inlaat als uitlaat. Tegenwoordig vinden we de prestaties van een 360 Modena niet meer indrukwekkend, maar in combinatie met het opzwepende geluid zit je te kirren als een baby met een kilo Olvarit op de wangen.
Ook is de auto relatief licht, dus voor bergpassen en af en toe een trackday komt ‘ie perfect tot zijn recht. De F1-bak is in de Modena van de tweede generatie en aanzienlijk beter dan het onding in de 355, maar altijd de handbak kiezen mits mogelijk. Qua afschrijving kun je goede zaken doen met deze Ferrari, want ze lijken nu op de bodem te zitten (of ze komen er net van af). Wel moet je serieuze bedragen reserveren voor het onderhoud. Andere Ferrari-opties zijn een jongere F430, maar onder de 100K vind je niet heel erg veel.
Porsche 911 GT3 (997)
€ 98.997 (particulier, Nederland)
2007
65.000 km
Voor 95K kun je alle kanten op bij Porsche-specialisten. Het maakt niet uit wat het budget is, probeer het te rekken tot een 997.1 GT3. Dat is namelijk dé Porsche 911 die je moet hebben. Voor minder dan 100.000 euro is er niet heel erg veel aanbod, maar ze zijn te vinden. De 997 GT3 heeft alles wat je wenst van een 911: een heerlijk raspende Mezger-zescilinder, uitstekende prestaties, een laag gewicht en de fenomenale besturing.
In tegenstelling tot de 996 GT3 kun je prima elke dag met de 997 rijden. Ook lekker: als je ‘m goed onderhoud zal de afschrijving niet aanwezig zijn, is onze inschatting. En omdat het een GT3 is, heb je een Mezger. Dus geen oeverloos gedoe met IMS, EMS en daar uit voort vloeiende PMS-issues. Het is ook de sportauto met de meeste beleving van de Porsche tot 100.000 euro. En een ware klassieker in wording.
Mercedes-AMG GT (C190)
€ 93.450
2016
35.000 km
De meest verstandige keuze is waarschijnlijk de Mercedes-AMG GT. Het zijn namelijk in eerste instantie uitstekend gebouwde Mercedes-Benz (officieel is het Mercedes-AMG). Dat niet alleen, ze zijn ook vrij recent gebouwd. Dus dingen als roestpreventie en grote renovaties hoef je je geen zorgen te maken. Sterker nog, dit zijn verregaand betrouwbare sportauto’s. De auto is een overduidelijke concurrent voor de Porsche 911 en dat merk je aan veel dingen. Het formaat, de prijs, de prestaties en de eigenaren.
Wel heeft de AMG GT een leuk ‘vuil’ randje. De AMG GT is zo’n profvoetballer die nog af en toe een broodje kroket eet, een sigaretje rookt en een windje laat. Niet helemaal bon ton, maar het geeft de auto wel iets karakter. Het zijn geweldige auto’s voor de Autobahn, bergpassen en zelfs een trackday kan prima. Nadeel: waarschijnlijk zullen ze nog een beetje afschrijven. Het is tevens de instapper van de reeks, mocht je daar gevoelig zijn. Geen probleem, dat is stiekem de beste.
BMW M3 CSL (E46/2S)
€ 94.500
2003
80.000 km
Tja, als het gaat om het beste inlaat geluid, kan er maar eentje de winnaar zijn. Dat is natuurlijk de BMW M3 CSL. Dankzij de carbon airbox klinkt deze sportauto met beleving namelijk hemels. Voor zowel de bestuurder als de omstanders. Luister en huiver, onverlaten met een luide pop-bang-klababber-uitlaat: je wil een MOOI geluid, niet een LUID geluid. Deze BMW heeft het beide. De wegligging van de M3 CSL is episch, precies de goede balans die je wil hebben. Standaard stonden ze op semi-slicks, maar met goede straatbanden gaat de grens bereiken wat progressiever.
Het is daarbij een goede investering. Nadelen? Die transmissie verpest eigenlijk alles en de remmen zijn zwaar onderbemeten. Voor de remmen zijn er voldoende upgrades te vinden voor ‘in verhouding staande’ prijzen. De transmissie vervangen is een wat lastiger karwei (maar niet onmogelijk). Daarbij zit je in de onderkant van het aanbod en moet je genoegen nemen met een hogere kilometerstand. Maar voor wat je wil gaan doen met de auto, is het een topper. Op die bak na dan.
Chevrolet Corvette Z06 Z07 Supercharged (C7)
€ 99.900
2017
10.000 km
We mochten geen Amerikaan doen met een matige wegligging. Dus adviseren we een Amerikaanse sportauto met beleving én met een goede wegligging. Dat is bij de C7 Z06 namelijk heel erg goed. Althans, daar gaan we even vanuit. We hebben wel gereden met de gewone C7 (de Stingray, check hier de video) en die was zeer puik. De Z06 is sportiever, strakker én heeft een extreem krachtige motor: een 6.2 V8 met supercharger, goed 659 pk! Reken maar dat deze Chevrolet qua prestaties op het niveau ligt van de Nissan 370Z. Het is een auto waarmee je overigens nog prima op de openbare kunt toeven. De motor is zelfs heel erg betrouwbaar, net als de rest van de auto.
Qua afschrijving moet je er geen wonderen van verwachten, alhoewel de fanbase van Amerikaanse auto’s in NL toch vrij groot is. Met deze leeftijd (5 jaar) en kilometerstand (nog geen 10k op de klok) ben je aan onderhoud zo goedkoop uit dat een licht in prijs stijgende Ferrari meer zal kosten. Qua beleving heb je natuurlijk die enorme V8 die nog – zoals het hoort – in de neus ligt. Nadeel is dat mensen die zich druk maken om de mening van een ander zich er niet in thuis voelen. Maak je geen zorgen, dit zijn daadwerkelijk goed sturende sportauto’s.
Lotus Evora 400
€ 89.950
2018
50.000 km
Dit is een vreemde sportauto met beleving om aan te bieden gezien de wensen en eisen. De Lotus Evora heet immers niet de mooist klinkende motor aller tijden. De basis van de motor is niet zo exotisch als die van de Porsche of Ferrari in dit overzicht. Nee, het is eigenlijk een betrouwbare unit van Toyota die is voorzien van een flinke supercharger. Dit zorgt voor een meer dan aangename gaspedaals-respons en koppelafgifte. Het hoogtepunt van de Lotus Evora 400 is echter niet de motor, maar het chassis en de besturing.
Dat staat simpelweg op een extreem hoog niveau. Zeer precies, vol gevoel én verfijnd. De Evora is geen knalharde kist, maar een soepel afgestelde auto, zoals het een Lotus betaamt. De controle is alsnog bovengemiddeld. Nadelen? Qua afschrijving zal ‘ie nog wel iets zakken, maar de kosten om het rijdend te houden vallen weel heel erg mee. De motor is vrij betrouwbaar en dankzij het lage gewicht vallen verbruik, MRB en verzekering ook mee. Maar vergis je niet: op een B-weg is dit misschien wel de leukst sturende auto.
Audi R8 V10 Plus (Typ 42)
€ 99.990 (Dld)
2014
40.000 km
Als je een sportauto beleving wil, moet je een motor hebben met veel slagvolume en vooral geen turbo’s. Het liefst een hoop cilinders. Dan kom je uit bij de Audi R8 V10. In dit specifieke geval moet je voor de V10 Plus gaan, dat is namelijk de heilige graal van deze super Audi. Ja, de 4.2 met handbak is ook geweldig, maar wellicht nét een tikkeltje te langzaam om écht leuk te zijn. Vergeet niet dat een R8 ondanks de aluminium carrosserie niet superlicht is.
Met de V10 Plus is dat perfect in balans, want met 550 pk heb je niets te klagen. De V10 Plus heeft een automaat, maar het is niet de R-Tronic, maar een S-Tronic. Deze bak maakt een wereld van verschil. Niet alleen als je lekker met het verkeer meerijdt, maar ook als volgas over het circuit gaat. Qua afschrijving zie je dat R8’s betaalbaar worden, maar deze late edities met de goede bak zullen hun waarde veel beter behouden, schatten wij zo in.
Yolo: Aston Martin DBS
€ 98.900
2008
90.000 km
We moeten wel iets benoemen met twaalf cilinders, toch? Een Ferrari 456M GT, 575 of 612 zijn ook mogelijk. Twaalfcilinder Ferrari’s zijn echter behoorlijk prijzig in gebruik en onderhoud en vaak zijn ze ook niet erg populair. De 550 Maranello en 612 zijn mede daarom iets prijziger. Je kan met Aston Martin twee kanten op. De oude Vanquish is een van de mooiste auto’s ooit gebouwd. De transmissie is eigenlijk zo slecht dat je dat je zelf niet aan moet doen. Een Aston Martin DBS met redelijk wat ervaring is ook een goede optie.
Voor toerritten door Europa over bergpassen is er nauwelijks een beter geschikte auto te vinden. Daarbij is het geluid bijzonder fraai. Misschien wel het mooiste van alle auto’s in dit overzicht. Tenslotte iets dat we moeten benoemen: de Aston Martin DBS is een zeer stijlvolle en bloedmooie auto. Je kan er dagen naar kijken en luisteren zonder maar een een meter te verplaatsen. Om in het budget te passen moet je wel een exemplaar zoeken waar mee gereden is. Gelukkig is een GT bedoeld om veel mee te rijden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
simonferrari zegt
Zonder twijfel de Aston Martin, en anders een Ferrari F355
ouwedibbes83 zegt
Waarom niet de 360 met handbak? Qua onderhoud veel prettiger dacht ik, dan z’n voorgangers. Of spreekt het design je niet zo aan?
petroldrinker zegt
In dit budget als je goed zoekt kan je net aan een Gallardo Superleggera vinden ook in DE (EDIT: deze binnen 1 minuut gevonden binnen budget, en met wat km’s erop zodat je je niet schuldig voelt als je er zelf lekker veel mee rijdt: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=347496995&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=14600&makeModelVariant1.modelId=5&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&ref=srp&searchId=0ed4c8fe-4eee-447c-ccb6-9ad83af2a9be ), op taxatie invoeren en je zit net onder de 100K of net er boven, en anders een F430 kan je ook vinden ipv een 360 modena, ik denk dat ik zou zoeken voor een Gallardo Superleggera of de F430 in een mooie spec (en desnoods een EAG manual swap erop als je van handbak houdt)
racerx zegt
Wat een luxeprobleem, uit dit soort wagens mogen kiezen. Heerlijk!
Uit het lijstje voor mij de AMG, Corvette of Aston… maar uiteindelijk zou het denk ik met enig zoekwerk een Porsche 991 GTS worden.
fransananas zegt
Wat een lastige keuze… de Aston is prachtig, de Ferrari erg tot maar stiekem oud qua uiterlijk. De Porsche onverslagen en de Mercedes ook een heerlijke daily. Pff, blij dat ik niet op zoek ben met dit budget
bmwe46m3balling zegt
Bmw e46 CSL is zeker goed maar je wilt geen trackday auto. Ik zou gaan voor een nette Bmw e46 m3 met heel weinig kilometers. Niet alleen leuk maar blijft ook nog eens in waarde stijgen.
keecee zegt
Gewoon een nieuwe Lotus Emira!
Johanneke zegt
Stiekem de Lotus, gewoon omdat dat de meest obscure is. Met een Ferrari val je op bij mensen waarbij je niet op wilt vallen, met zo’n Lotus val je meer op bij mensen die weten wat het is.
Dutchdriftking zegt
Sterk punt. Eigenlijk de enige reden waarom ik geen Ferrari zou willen.
mashell zegt
Haha. En de mensen die niet weten dat het een Lotus is roepen “kijk een Ferrari” want sportwagen.
kniesoor zegt
I.p.v. een Evora zou ik liever een Exige S hebben. Moet ook lukken voor dit geld.
Dutchdriftking zegt
Dit is een lastige. Wellicht is een Volante of 360 Spider nóg fijner.
etronabt zegt
Mooi hè, in het kader van de 360 zou dit artikel 5 jaar geleden nog “sportauto met beleving voor 65 mille” hebben geheten.
Ik vind het echt geen realistische prijs voor een 360. Over een paar jaar is ie de helft waard.
Zo’n Corvette vind ik toch wel heel gaaf hoor.
ouwedibbes83 zegt
Waarom denk je dat specifiek de 360 zo hard gaat dalen komende jaren? Je zou dat ook kunnen zeggen voor de M3, zit veel Corona-gekte in die analoge wagens.
In die zin zijn ze wel unieker, de generaties na ~2005 krijgen infotainment wat snel verouderd aandoet. Zo’n Modena of M3 CSL hebben dat probleem niet. En volgende generaties worden minder analoog, andere stuurbekrachtiging bv, meer hulpsystemen. Wordt dat nu nog gewaardeerd door de huidige kopers en straks door een jonger publiek niet meer?
Of is er een andere reden dat ze in waarde zullen dalen, bv regelgeving? Benieuwd naar je redenering.
Turbo S zegt
Als je 100k betaalt voor een 360 met deze kilometerstand ben je ook niet goed wijs. In Duitsland krijg je ze onder de 70k, dat was voor corona onder de 60k. BPM zit er ook zo goed als niks meer op.
Dus wat betreft de hier in dit artikel beschreven 360 zou hij wel eens gelijk kunnen hebben. Echter als je een 360 koopt voor een wel concurrende prijs hoef je je denk ik niet zo heel veel zorgen over afschrijving te maken.
jarnobakker zegt
Ik zou gaan voor de Corvette.
Hier rijd er ook 1 in de buurt .
Die huil van de supercharger is pure porno.
( is er wel 1 met 1100 pk en zwaar getuned).
svdv zegt
Wellicht een dikke Jaguar F-Type V8 R? Een hoop beleving en toch comfortabel genoeg om die 10.000 km per jaar mee te rijden en ook nog eens relatief betaalbaar in onderhoud als je het vergelijkt met sommige auto’s op dit lijstje
pignon zegt
Gelukkig heb je met het budget veel keuze. Ik zelf houd erg van comfort, dus naast de Aston zou ik denken aan een Ferrari 612 (momenteel een prachtige donkergroene te koop bij Blackbetty in Saint-Maxime) of een Maserati Grancabrio als je’t leuk vind om het snerpende motorgeluid dakloos te horen.
Alvast veel plezier met je keuze Martijn, wat het ook mag worden.
powerblue zegt
Die groene heb ik 5 jaar geleden bekeken toen hij al te koop stond in Monaco. Nu dus te koop bij een andere aanbieder. Een auto wordt er niet beter van als hij zo lang te koop staat.
pechweg zegt
Ik heb deze reeks auto’s niet gecheckt daar ze toch buiten mijn budget vallen, echter de auto’s uit de vorige reeks (sportieve coupé’s meende ik) waren geen van allen te vinden voor de genoemde prijzen..?
Ik heb alles afgezocht daar ik ook op zoek ben naar dergelijk spul, maar iedere auto uit dat lijstje was in werkelijk duizenden euro’s duurder..
Waar vinden jullie deze wagens als ik vragen mag?
ouwedibbes83 zegt
Een 360 is zeker te vinden voor minder dan 100K, een rode met handbak en redelijke KM-stand lukt je zelfs wel (op Autoscout, Europa als zoekgebied).
De rest heb ik niet recent op gezocht en kan ik niet beoordelen of het binnen het budget haalbaar is.
michelF zegt
Is een alfa Romeo Giulia Quadrafoglio niet binnen bereik?
bischero zegt
Was ook mijn idee
petroldrinker zegt
Voor de helft van het geld al, maar is een sedan natuurlijk he, geen sportauto dus…
pindakoning zegt
Stukje voor stuk heerlijke snoepjes! Ik zou het echt niet weten
L zegt
Allemaal leuk. Zelf zou ik kiezen tussen de Corvette, 911GT3 en de R8 V10, met de H versnellingsbak.
camber24 zegt
Oeh, das een heel erg leuk lijstje! Lastig uit te kiezen. Maar als ik in de gelukkige schoenen zou staan, dan zouden de Merc of Porker de voorkeur hebben.
PunicaOase zegt
Voor mij de Corvette of AMG.. Lekker bruut!
mark383 zegt
Ik zou voor naast de 535d youngtimer kiezen voor een relatief moderne voor er bij, als een soort van semi-daily. De Mercedes-AMG is dan veruit de beste keuze. Om echt lekker te raggen in de Alpen pak je dan de Cayman S 981 van je vriendin, die qua balans zeker niet onder doet voor dit lijstje.
str8six zegt
No brainer, GT3 hands-down
musclecar85 zegt
Waar staat die c7 Z06 onder de 100K op Nederlands kenteken met zo’n km stand..?
vincentbaan zegt
Donkervoort? Moet toch wel een leuk exemplaar te vinden zijn met dit budget?
cossiekiller zegt
Als je niet veel kms gaat doen, de Aston! Hou wel genoeg centen aan de kant voor onderhoud…
Heb ervaring met een DB9 gehad.
En anders zeker de Corvette. Dé rijdersauto van dit lijstje. Met een pak power ook. En betrouwbaar en ook nog eens goedkoop in onderhoud
ouwedibbes83 zegt
Is die Corvette zoveel meer een rijdersauto dan de GT3, M3 CSL of de Evora? Dacht dat die ook hoog scoren op dat aspect.
tristan25 zegt
Een Ferrari F430 moet ook nog net te vinden zijn in het budget denk ik.
b088y zegt
Nissan Z naar Nederland halen ;-) 40k dollar voor 60k voor importeren/BPM moet lukken.
McLaren 540 gaan ook steeds meer naar de Ton.
b088y zegt
Lc500
V300amg zegt
Nissan GT-R, zeker een optie!
mashell zegt
Je bladert door het lijstje en vraagt je af waarom staat er een oude 3 serie tussen? Van deze kandidaten de AMG-GT, die oogt nog courant.
nigelbennisphotography zegt
Ik rij zelf een AMG GT S (staat overigens te koop). In dit lijstje ook absoluut de keuze die ik zou nemen. Comfort en sportief gecombineerd, en de looks ja ik ben nog steeds verliefd!
Svenska II zegt
Wat is die originele AMG GT mooi hè… Als je dan naar de huidige anabolen versies kijkt, is het eeuwig zonde dat ze het ijzersterke basisontwerp zo verkracht hebben!
petroldrinker zegt
Ik heb juist precies andersom, vind de originele te “vrouwlijk” als je ziet hoe ze nu zijn veelal, veel stoerder in mijn ogen
XiPHiAS zegt
“De Lotus Evora heet immers niet de mooist klinkende motor aller tijden. ” Dit artikel is geschreven door een stagiaire of jobstudent? 🤔 Wat een kemel voor een site als autoblog.nl De Lotus Evora is een der best klinkende 6 cylinders op de markt… google of youtube het maar. 🙈
Rob zegt
Ik begrijp dit soort adviesvragen nooit zo goed. Met dit budget kun je ongeveer alles kopen wat je hartje begeert. En gezien het wagenpark weet Martijn donders goed wat hij leuk vind. Waar heb je dan precies advies voor nodig?
Maar goed, ik zal lekker mee doen in het wensdenken; Aston Martin Vanquish. Er staan, enigszins tot mijn verbazing, best wat te koop in Nederland. Maar zo’n mooi exemplaar als deze dan weer niet:
https://www.classicdriver.com/en/car/aston-martin/vanquish/2002/840695
En daarna moet je hem naar Ian Callum brengen om er een moderne sportwagen van te maken.
Ik weet het, een advies waar niemand wat aan heeft. Maar mensen die tegen een ton uit willen geven aan een auto hebben sowieso niks aan een advies op autoblog.nl …
pittigesaus zegt
Ik mis in dit rijtje eigenlijk de Maserati GranTurismo/GranCabrio. Volgens mij vallen die redelijk binnen budget (Misschien zelfs een MC?) en die motor….och och och, dat is toch de definitie van beleving? Mijn buurman heeft een GranCabrio en ik kan vertellen, kippenvel als hij om 9uur ’s ochtends met dat ding vertrekt!