Voor wie het nog niet had meegekregen: in Duitsland wordt er bij de spoorwegen gestaakt. Voor de autofabrikanten is dit slecht nieuws, want veel van hun aanvoer verloopt over het spoor. De onderdelenkrapte is inmiddels dusdanig erg dat de werknemers van de Audi-fabriek in Brussel morgenochtend niet op hun werk hoeven te verschijnen.
Duitse machinisten willen meer loon hebben en hebben daarom het werk er bij neergelegd. Voor autoconcerns als Volkswagen en Audi betekent dit een grote logistieke uitdaging en een miljoenenstrop. Gevolg voor de consument is weer dat hij een paar dagen langer op zijn zwarte lease-A3 (die je hier in kuddes rond ziet rijden) moet wachten. The humanity!
Gelukkig kan het vervoer van complete auto’s voor een groot deel opgevangen worden door ze via de weg te laten transporteren (als ze maar niet naar Amsterdam moeten), maar de productie gaat waar mogelijk gewoon door. Zo heeft Audi in de thuisbasis Ingolstadt een groot oppervlak aan ruimte gehuurd om circa 1000 nieuwe auto’s te stallen.
Laten we voor de Duitsers hopen dat de staking snel afgelopen is, anders wordt het nooit wat met de ambitie van VW! Hoewel ik vermoed dat de Belgische werknemers er vanavond een extra pintje op drinken.
Alec zegt
Tja. het is eigenlijk belachelijk dat de economie van zo’n groot bedrijf nog afhankelijk is van zoiets antieks als de spoorwegen…
Verder denk ik dat binnenkort de treinen gewoon wel weer gaan rijden, en dan lost het probleem zichzelf heel snel op.
raul8711 zegt
Als Audi nou slim is betalen ze de bewuste machinisten gewoon uit eigen geld.
Nu lopen ze immers ook miljoenen mis…
XF zegt
hebben die machinisten bewust zo gedaan dat ze het hart van economisch Duitsland raken? is wel zeer slim van ze, maar dit soort stakingen gaan meestal toch nooit lang door, dus vrees maar niet VW
lincoln zegt
goede anti-openbaar vervoer campagne van VW ..
om die machinisten te laten staken.
Xiphos zegt
dat is het nadeel van het moderne productie proces, onderdelen op voorraan kost geld en ruimte, dus laten bedrijven alles het liefst op het laatste moment bij de fabriek komen, zodat ze zo min mogelijk op hoven te slaan. als echter het transport stil ligt ontstaat er een probleem
Bol zegt
Als ze 2 weken gaan staken kan je lachen
MarcO zegt
Waar zouden we zijn zonder de trein…
Citrofiel zegt
@ MarcO; Nóg vaker in de file…
Guan zegt
K kan je vertellen dat er een jaar geleden 1000 Passat’s per dag van de band in Emden rolden. Nu gingen die merendeels direct de boot op.
In Inglostad gaat dat niet. Dus, een parkeerplaats voor 1000 auto’s…. wat heb je d’r aan…
Carabo zegt
@Alec, waarom is een trein antiek. Moeten ze onderdelen verplaatsen met een teleporter ofzo?
Bulkvervoer met de trein is een degelijke vervoers optie. niks vreemds of doms aan.
realcar zegt
Inderdaad hoezo is de trein een antiek vervoermiddel. Bij de afvoer van auto’s passen er 10 auto’s op één wagon. Wel 50 wagon’s kunnen gecombineerd worden tot één trein. Capaciteit 500 auto’s per keer. Hoeveel trucks is dat achter elkaar naar Nederland? Trouwens, kan me herinneren dat die truckers ook wel een staken.
Zorn zegt
@ realcar
ongeveer 500 gedeeld door 8?
davy zegt
Ja, ze staken… de tisten ;)
Wat vroegen ze ook al weer? Ik heb het vanmorgen nog gehoord. Ach ja… 30% loonsverhoging. De 2 grootste vakbonden hebben een loonsverhoging van 4,5% bedongen. De kleinste vakbond is er niet mee akkoord en als ik me niet vergist heb heb ik op de radio gehoord dat zij 30% vragen!!!!
Even rap tellen. Stel dat een gemiddelde mens 1.300 € per maand verdient (als arbeider). Dan zou hij/zij volgende maand 1.690 € per maand verdienen.
Is niet slecht hé!!! En als je het niet krijgt kan je gewoon staken, ze hebben je heel hard nodig.
Dat de mensen een stakingsrecht hebben is prima. Meer dan prima zelfs. De mensen hoeven zich niet te laten “pushen” alsof ze kleine randdebielen zijn. Maar na een reeds verkregen loonsverhoging van 4,5% toch nog te gaan staken in een sector die zo gevoelig is. DAT kan er bij mij niet in.
En vanaf vandaag gaan ze diezelfde staking ook nog eens doorvoeren bij het personenvervoer.
Dit kost Deutschland H-A-N-D-E-N vol geld!!
Henk zegt
Quote: “Gevolg voor de consument is weer dat hij een paar dagen langer op zijn zwarte lease-A3 (die je hier in kuddes rond ziet rijden) moet wachten.”
Wel triest om zo’n opmerking te maken als newsposter….