Té ambitieus?
Het kan zo snel gaan. Pas sinds oktober vorig jaar was het 100 procent officieel en bevestigd dat we een Grand Prix Zandvoort gaan krijgen op Zandvoort. 3 mei is de datum waarop het circus neerstrijkt in de badplaats. De baan moest echter wel nog even veranderd worden. Dat is nog in volle gang, maar wel bijna klaar. Dus kan de tijd tot en met mei nog gedood worden door de rest van de organisatie te regelen.
Openbaar vervoer
Net zoals bij, nou ja, eigenlijk alles in Nederland, biedt het openbaar vervoer een uitkomst voor mensen die niet vanaf Amsterdam in de file willen staan. De trein zal dan naar verwachting ook een grote rol spelen in het vervoer van en naar het circuit. Maar ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Wie wel eens naar Zandvoort reist met de trein, weet dat het niet bepaald een HSL, TGV of ICE is. Nee, het is een stokoude Sprinter, model boemeltrein, die op niet hele hoge snelheid vanaf Amsterdam CS een paar stationnetjes aandoet. Zo kom je nog eens bij station Halfweg-Zwanenburg. Wat heb je daar anders te zoeken?
Ambitieus
Die trein kan wat verbeteringen gebruiken. Met behulp van investeringen gaat dat ook gebeuren. Degene die daar de leiding over heeft is ons welbekende ProRail. Zij zien op zich geen beren op het spoor, eh, op de weg, als het gaat om de perrons en het station van Zandvoort. Wel gaat de energievoorziening wat tijd kosten. Vrij veel tijd, waardoor de planning nogal krap is. Zo meldt Kees Rutten, regiodirecteur Randstad Noord van ProRail, aan BNR Nieuwsradio.
Het is allemaal niet onmogelijk, maar de tijdsverwachting geeft aan dat het met weken, dan niet dagen voor de GP pas af is. ” Ik zou het woord kielekiele niet willen gebruiken, maar het is krap gepland.”, aldus Rutten. Ook zegt de ProRail-directeur dat normaliter het tijdsbestek voor deze werkzaamheden zo’n drie jaar is. Alsnog is er geen reden voor vertraging tot dusver, maar het wordt dus wat krap.
Overuren
Want de treinen moeten van iets betere huize komen om de capaciteit aan te kunnen die Zandvoort wenst. Er moeten zo’n 50.000 mensen per dag naar het circuit kunnen. Daarvoor moeten er 12 treinen per uur rijden. Rutten noemt dat ook hartstikke ambitieus. Helemaal als iedereen massaal tegelijk op de terugweg gaat. ” Dat moet hier niet gebeuren, want dan sta je vier uur te wachten”.
Of de trein dan het ideale vervoersmiddel is naar Zandvoort? Dat kan meerdere kanten op. Wat niet meerdere kanten op kan is het autoverkeer naar Zandvoort: met maar één toegangsweg gaat het druk worden.
tjorque zegt
Leuke unimog ?
rynnus zegt
Ik vind het altijd interessant om te zien dat als iets écht moet gebeuren; er veel geld en reputaties op het spel staan, hoe snel men dan van alles uit de grond kan trekken!
Rick-dos zegt
Ik ga niet zeuren. Ik kan alleen maar respect hier voor hebben. Het is een mooi voorbeeld dat als we echt iets willen het ook lukt. Ik had echt niet verwacht dat ze in zo’n kort tijdsbestek zulke ingrijpende wijzigingen hebben kunnen doorvoeren.
Ik was echt in de veronderstelling dat er wat zaakjes geüpdate zouden worden en dat we een modderfiguur zouden slaan. Maar ik heb ongelijk gekregen en ben onder de indruk wat de verschillende partijen voor elkaar hebben gekregen. Chapeau.
Erik zegt
@Rick-dos:
“wat de verschillende partijen voor elkaar hebben gekregen.”
Toch vraag ik mij af wat deze mensen dan anders doen in een normale situatie. Dan duren projecten jaaaaaren.
Wordt er dan minder hard gewerkt en meer/langere pauzes genomen?
mennok zegt
@erik2907: of gewoon minder geld gespendeerd in zo’n korte tijd misschien? Daarnaast weet ik ook niet welke andere projecten grote vertraging hebben opgelopen door dit geintje.
gwnbmw zegt
@erik2907: geld, geld en geld. Kijk naar Wuhan, waar in 5(!!!) dagen een 1000 bedden ziekenhuis word gebouwd, terwijl je daar normaal alleen al 5 jaar voor aan het plannen bent. Vervolgens duurt de bouw 2 jaar, installatie van alle apparatuur een half jaar en dan nog 3 maanden testen voor het ziekenhuis voor de helft open kan, terwijl er in de andere helft problemen worden opgelost.
Bij de gp wordt er door Heineken en co verschrikkelijk veel geld tegenaan gegooid, waardoor alles opeens een stuk sneller kan. Meer mankracht, 24 uur per dag en ook in het weekend, beter opgeleide arbeiders etc.
Er zijn altijd 3 opties waarvan je er 2 mag kiezen: Snel, goedkoop of goed. Alle 3 gaat niet.
VeniVidiVici zegt
@erik2907: Nee, minder nu is er waarschijnlijk minder bureaucratisch geleuter i.v.m. Prins Bernhard. Maar inderdaad wat @Rick-dos: zegt, Chapeau voor wat ze daar in Zandvoort klaar spelen!
mc96 zegt
Hoop dat het op tijd allemaal klaar en getest is. Er wordt zo veel werk verzet aan circuit en infra dat je het ook gunt dat het een succes wordt.
cazzo046 zegt
Met de fiets vanuit Haarlem oid.
faalhaas zegt
Hadden we maar voertuigen die grote aantallen mensen konden verplaatsen zonder een infrastructuur van stalen rails om over heen te rijden, gewoon op asfalt ofzo.
maferick74 zegt
@faalhaas: ik snap je niet, wees wat specifieker…
faalhaas zegt
@maferick74: Een soort Suzuki Carry, maar dan in het groot..
lekbak zegt
@faalhaas: definieer “grote aantallen” eens?
rickthestig zegt
@faalhaas: gewoon met een stel omgebouwde Chinooks. Groot genoeg om ca 100 man/vrouw per keer te vervoeren en kunnen landen op het circuit of op het strand.
Teerdz zegt
Dat is nog eens een ander verhaal dan planning van de Uithoflijn..
pablo1971 zegt
Soort van bus of auto?
toyotafortuner zegt
In Haarlem hebben ze nog een zooi 21m bussen (op lijn 300) en dubbeldekkers (lijn 346) rijden. Kunnen ze die niet ernaast gebruiken?
cloverleaf zegt
Bussen met terreinbanden van HvH, Scheveningen, kattuk en Noordwijk!
edward330d zegt
Wel bijzonder dat dit allemaal kan. Als ik twee emmers zand moet verplaatsen om een schutting te plaatsen dan krijg ik met allerlei pfas en stikstof problemen te maken en daar wordt hier niet eens over gepraat…
mustang750supersnake zegt
met nog zo kort te gaan ziet de pitsstraat dr nog steeds belabberd uit…toch n uithangbord tegenwoordig voor ieder circuit?
ben bang dat t bij n likje verf gaat blijven..
KEV9 zegt
Gewoon 1 hele lange trein van 020 naar Station Zandvoort, en dan lopend door de coupe’s.. nog goed voor je conditie ook en kan je toch nog zeggen dat je met de trein bent geweest.
ben ook heel erg benieuwd hoeveel mensen die een peperduur kaartje hebben gekocht te laat of nooit bij het circuit aankomen vanwege de verkeerspuinhoop.. En hoe de organisatie die mensen dan weer gaat compenseren.
Crosscabouter zegt
Energieproblemen kunnen dit feest niet tegenhouden. Desnoods kunnen er een paar stevige diesellocs voor de treinstellen gezet worden. Lijkt mij een prima tijdelijke oplossing.
lucasspeedo zegt
“… Zij zien op zich geen beren op het spoor…” Nee, alleen herten ?
alteasportrider zegt
Serieuze hoedtik aan de mannen en vrouwen die werken aan de upgrade van de treinfaciliteiten. Het ziet ernaar uit dat die in goede handen is. Ik denk zelf dat de grootste logistieke uitdaging zal zijn de opvang van fietsers en de stalling van fietsen op een zodanige manier dat bezoekers hun fiets ook weer terug kunnen vinden. In het gebied van Langevelderslag tot IJmuiden zijn er nu al heel veel parkeermogelijkheden en ik neem aan dat er ook veel plekken bij zullen komen o.m. in de weilanden van de Haarlemmermeer. Inderdaad, het zal druk worden op station Halfweg/Zwanenburg.
Maar, gezien de vele mogelijkheden om met de fiets naar Zandvoort te komen, zal het leeuwendeel van de bezoekers kiezen tussen de trein of de fiets, vooral als het weer een beetje meewerkt. Wat mij een beetje zorgen baart, is dat ik nooit iets lees over maatregelen om met de ongetwijfeld enorme instroom van fietsen om te gaan.
jometdebanjo zegt
Onbegrijpelijk dat alles ineens kan en mag. Als vergunningen ineens zo snel kunnen, wat doen ze dan in de tussentijd? Precies, we kunnen met de helft minder.
Erik zegt
Het 5 dagen ziekenhuis is heel makkelijk te bouwen in China. Daar is één politieke partij met één leider en niet zoals hier een versnipperd politiek landschap waar iedereen hier in NL iets van moet vinden
pablo1971 zegt
Kapitaal is alles. Opeens zijn alle milieubezwaren toch ook van tafel?
Hopelijk is ProRail niet afhankelijk van een monopolist als Stedin infra, want dan gaat t alsnog mis.
vondick zegt
Gewoon met 500 Chinooks tegelijk iedereen overal heen. Lijkt me een mooi gezicht. En dan is de reis ook belangrijker dan de bestemming.
Dutchdriftking zegt
Zandvoort ligt aan zee, kunnen we hier geen gebruik van maken? een drijfponton vanaf het strand van een kilometer of zo, en dan een pendelboot naar Amsterdam. Het is maar een idee…..
henkhupelschoten zegt
Zo’n unimog kan zomaar de uitkomst bieden! Span er 3 wagonnetjes achter en laat er zo een X aantal rijden. Hoeven ze niets aan die bovenleiding te veranderen mijn gedacht.
ruud1954 zegt
Ach, de keren dat ik naar een F1 ging moest ik soms 1 of 2 uur wachten eer er beweging op de provisorisch gemaakte parkeerplaatsen kwam. Het zij zo.