De Mexicaanse sponsors van Sergio Perez gaan erg ver om Checo in de Red Bull te houden. Ze zouden zelfs het team compenseren als het ‘dankzij Sergio’ geen kampioen wordt.
Sergio Perez ligt al tijden onder vuur in de F1. Dat is niet per se gek, want dat is nou eenmaal je lot als je de teammaat van ene Max Verstappen bent. Ricciardo (in de laatste fase), Gasly en Albon kunnen erover meepraten. Niemand kan zo hard rijden in een auto met een listige staart als onze held Max Emilian.
Gedecimeerd
Na het genoemde drietal mocht Perez het proberen bij Red Bull. Destijds echt een dingetje, want de Mexicaan kwam niet uit de koker van Helmut Marko. Hij was daarmee de eerste sinds Mark Webber die ‘van buitenaf’ werd aangetrokken. Op zich een klap in het gezicht van Der Helmut. Maar ook wel exemplarisch voor hoe hard Gasly en Albon gedecimeerd werden door MV1. Zelfs Red Bull snapte dat nog een jong talent (dat men ook niet direct had) in die gehaktmolen duwen, voor niemand zin had.
Teleurstelling wordt kans…en weer teleurstelling
En zo kwam men, naar verluidt vooral ook door aandringen van Christian Horner, uit bij Perez. Die werd bij Racing Point namelijk de laan uitgestuurd, uitgerekend nadat hij eindelijk zijn eerste race in de F1 gewonnen had. Voor PER werd die teleurstelling echter zijn nieuwe grote kans.
Het leek erop dat die niet meer zou komen op dat moment. Checo gold altijd al als groot talent. In de GP2 (nu F2) reed hij eigenhandig de droom van onze Giedo van der Garde aan diggelen. Die moest kampioen gaan worden bij topteam Barwa Addax. In plaats daarvan reed rookie Perez onze Giedo om de oren. Hij was wisselvallig, maar bloedsnel in zijn beste weekenden. En dat willen de teambazen toch vooral zien van de jongelingen: pure snelheid. De rest kan je leren.
Of misschien niet, zo moeten we concluderen na ruim 10 jaar Perez op de grid. Tuurlijk heeft hij zich bewezen als puike coureur. Nadat zijn eerste grote kans in de sport bij McLaren een sof werd omdat McLaren dat jaar door het ijs zakte, deed hij regelmatig van zich spreken door podia te pakken voor Force India. Net als hij voorheen deed bij Sauber. Hulkenberg wordt nu opeens weer gezien als een (semi-)topper. Maar toen de twee teamgenoten waren, was Checo de man op het podium en Hulkenberg, zoals we weten, niet.
Onvriendelijke jaren
De jaren bij Red Bull zijn echter niet vriendelijk geweest voor de (reputatie van de ) Mexicaan. Er zijn nog enkele overwinningen bijgekomen. Maar het is allemaal niet consistent genoeg (wat het al nooit was) en nu ook in vergelijking met Max, niet snel genoeg. Dat laatste is misschien nog wel erger dan het eerste. Inmiddels is het een reëel risico dat Red Bull de constructeurs titel verliest omdat hij veel minder punten haalt dan Max. Dat kost Red Bull dan niet alleen prestige, maar ook geld.
Velen stellen dan ook dat Perez alleen nog in zijn stoel zit vanwege sponsorgeld en merchandise-verkoop. Volgens een bericht op motorsport.com zou geldschieter Carlos Slim nu zelfs bereid zijn Red Bull te compenseren voor ‘financiële schade’ als het met Perez de titel verliest.
Gaat allemaal wel erg ver dus. Als dit zo is heeft Perez bijna net zoveel baangarantie als Lance Stroll. Het bericht wordt echter ook alweer tegengesproken. Maar eerlijk gezegd; het zou ons niet verbazen als het wel zo is. Perez is gigantisch populair in Mexico. Zo lang dat zo blijft, zullen zijn geldschieters het feestje ook draaiende willen houden. Waarvan akte.
Richmond zegt
Het zal zeker meespelen maar het is te kort door de bocht. Je bent halverwege het seizoen je kan hem wegsturen en dan Ricciardo, Lawson of Yuki erin zetten en dan? Als ze dan ook niet kampioen worden kost het ze veel geld vanwege perez, maar ook de sponsors van Ricciardo die niet blij zijn omdat die weg is bij vcarb en het kost dat team ook weer punten. De kans op veel verlies in punten en geld door een verandering is groter dan dat het je veel meer oplevert. en als de auto goed is voor Perez heeft die laten zien dat hij er podiums mee kan halen. Het geheugen van mensen is te kort.
brammetjedeb zegt
Die auto is gewoon te tricky. De FIA heeft iets ontdekt en verboden, waardoor de RB ineens een hok werd om in te rijden. Een ‘teef’ volgens Marko zelf. Blijven geruchten, maar als je van 20 seconde voorsprong naar vechten om überhaupt op het podium te komen gaat dan is er m.i. iets fundameneels aan de auto’s veranderd. Dat gaat een andere coureur echt niet zomaar oplossen tenzij world class.
Dutchdriftking zegt
Daar kon je wel eens een punt hebben inderdaad. Ze hebben het concept niet voor niets op z’n kop gegooid… Dit seizoen lekker vol maken met Perez, dan heb je rust. Vanaf 2025 Liam bij RB en Yuki naar Redbull. Ik gun het Daniel ook, maar ook hij is helaas over het hoogtepunt heen.
Richmond zegt
Dat is nog korter door de bocht en doet de prestaties van andere teams teniet. We zitten in het derde jaar van de regels, er is een costcap en red Bull heeft last van minder wind tunnel tijd doordat ze eerste zijn geworden vorig jaar en door de straf die ze 2 jaar terug gekregen hebben. Dat telt allemaal op. Andere teams hebben ook laten zien, hoe moeilijk deze auto’s te ontwikkelen en af te stellen zijn. Mercedes was lange tijd nergens en hebben nu 3 races gewonnen. Ferrari was eerst sterk eh nu ook de weg kwijt.
De schuld geven aan iets wat illegaal is (wat allang door iedereen ontkend is en geen enkel ander team heeft aangevochten) is te gemakkelijk.
mashell zegt
Hoezo heeft de FIA iets ontdekt en verboden? Dat was dan toch wel bekend gemaakt? Anders zou het niet fair zijn naar de andere teams toe. Misschien is het eerder: Red Bull heeft ontdekt dat Red Bull iets deed wat niet reglementair was, ze hebben dat meteen aangepast voordat de FIA het ontdekte en sindsdien werkt de auto niet meer zo goed.
brammetjedeb zegt
Da’s logischer inderdaad, maar strekking was hetzelfde: red bull moest (gedwongen) de auto aanpassen
tommycooker zegt
Speculaas.
pomoek zegt
Tja. Ik begrijp natuurlijk volkomen waarom Perez dat aanbod van Red Bull in volle overtuiging heeft aangenomen. Maar als dat niet het geval was geweest zou hij nu een legendarische status hebben. De coureur die werd ontslagen nadat hij zijn eerste GP had gewonnen.
kilum zegt
Dit is alweer ontkracht. Is niet waar.