De geheel nieuwe BMW R18 is de ideale stijlvolle, puristische cruiser.
BMW heeft het doek getrokken van de geheel nieuwe R18. Jazeker, helemaal spiksplinternieuw. Ondanks de klassieke looks is dit een moderne fiets. Het is geen restomod, nee: zo komt de R18 van de band af te rollen.
BMW R5
De nieuwe BMW R18 is onderdeel van de BMW Heritage modellijn. Zoals de naam het al een beetje weggeeft, focust BMW zich met deze productlijn op de klassieke motorfietsen. Daarbij kon BMW in dit geval inspiratie putten uit het verleden, zoals de R5 (afbeelding onder).
R18 Concept
De eerste tekenen van de nieuwe BMW R18 liet het Beierse merk zien in mei van vorig jaar met de BMW Motorrad Concept R18 (afbeelding onder). We vonden het toen al een schitterende retro-motor. Het is altijd even wachten wat er bij een concept overblijft, als het productiemodel getoond wordt. Dat is dus niet alleen bij auto’s het geval, maar ook bij motoren.
BMW M Roadster
Je kan de nieuw BMW Motorad R18 het beste zijn als het motorfiets-equivalent van de BMW M Roadster: retro, puristisch en veel vermogen. De motor is de grootste boxer motor die BMW ooit gebouwd heeft. De Beiers noemen het dan ook de Big Boxer. Met 1.802 cc is elke cilinder 901 cc groot! De motor is overigens gebouwd voor het betere cruisewerk, niet voor topvermogen.
Vette Newtonmeters
Maximaal levert de motor namelijk 91 pk bij 4.750 toeren. Op zich voldoende, maar daar gaat het niet om, het is de maximale hoeveelheid trekkracht die het blok ontwikkeld en bij welk toerental. Welnu, maximaal staan er meer dan 150 romige, vette Newtonmeters paraat tussen 2.000 en 4.000 toeren.
Cardanas
De brute fiets zit verder vol fraaie details. Zo kun je de cardanas zien draaien. Een cardanas (samen met de tweecilinder boxermotor) zijn typische BMW Motorrad-kenmerken. Aan de achterkant zien we een dubbele swingarm, aan de voorkant een telescopische voorvork. Een wiegframe moet alles bijelkaar houden.
De tellers zijn weliswaar rond, maar erin zit een modern display. Ondanks dat het een puristische fiets is, zijn er diverse rijmodi mogelijk. Optioneel kun je zelfs kiezen voor Hill Start Control en Reverse Assist. Altijd handig met zo’n joekel van een motorfiets.
R18 First Edition
Er komt ook een BMW R18 First Edition, deze zie je op de foto’s. De First Edition is voorzien van zwarte lak met de kenmerkende witte biezen van de R5.
Dutchdriftking zegt
Ik zal hem niet snel overwegen als nieuwe fiets, maar hij is wel heel gaaf!
gregorius zegt
Voor de kenners,
Als je dit ding hebt, of een Harley, of een concurrent.
Na het hebben van 5 jaar (en 5 jaar aan onderhoud), waarmee ben je dan het gelukkigst?
supertjeduc zegt
@gregorius: een Harley is best erg goed en simpel te onderhouden
Wat goede olie ( in sommige gevallen paar soorten ) en een olie filtertje en je kan weer
En onderdelen zijn best goedkoop ook al omdat er 10 tallen aanbieders zijn( kijk maar eens op de site van motorcyclestorehouse of zodiac)
Bij bmw weet ik niet uit eigen ervaring maar lees op fora dat bmw dealers goed voor zich zelf zorgen
HIM zegt
@gregorius: tjah… weet ie waar Harleys gemaakt worden?
supertjeduc zegt
@him: bmw heeft ook niet de kwaliteit niet meer van 20 jaar geleden , Harley heeft die nooit gehad dus ze zijn naar elkaar gegroeid
JanJansen zegt
Dit is natuurlijk een directe aanval op het noodlijdende Harley Davidson, waar geen enkele jongere meer op gezien wil worden. Zou deze fiets icm COVID-19 de doodsteek van Harley worden?
Wat deze R18 betreft; Zou er meteen een andere uitlaat op zetten om die gave “blootliggende” cardan-as te zien.
lithiumion zegt
Ik denk dat Indian, met hun comeback(?), veel meer klanten voor de neus van HD weg kaapt, die gaan verder met relatief ruig uitziende tweewielers, waar HD de afslag heeft genomen, naar hoog glans en chroom dokter en advocaten-fietsen. Met uitzondering van de HD Livewire, die is ruig in een compleet nieuw (electrisch) jasje. OT: wel een rete-ro vette uitvoering, deze R18! Alleen die uitlaat, daar heb ik persoonlijk wat moeite mee, naast de prijs denk ik ;-)
Dizono zegt
Vergeet de nieuwe Harley Davidson Bronx en Pan America niet, beide onwijs vet wat mij betreft. LiveWire is ook een heel fijn sturende fiets, echt een goed doordachte fiets, alleen wel erg duur helaas.
Bronx:
https://ab-magazine.nl/images/harley-davidson/Harley-Davidson-Bronx-19-rzij.jpg
Pan America:
https://www.harley-davidson.com/content/dam/h-d/images/motorcycles/future-vehicles/pan-america/20-future-vehicle-pan-america-hero-mobile.jpg
Overigens vond ik ook een gewone Sportster veel leuker rijden dan ik vooraf verwacht had. Het kan wel zo zijn dat de Amerikaanse wegen ook wel aan het gevoel hebben bijgedragen.
JanJansen zegt
Zeker, Indian heeft een veel positiever en stijlvoller imago om zich heen hangen en ze maken ook nog eens meer betaalbare en lichtere motoren. Ook Triumph and Ducati snoepen klanten bij HD weg.
Ik denk dat het opstappen van CEO Matt Levatich niet meer dan terecht is. Tuurlijk, hij heeft het roer volledig om gegooid, wat hem zeker een paar jaar van zijn leven heeft gekost, maar hij deed dat wel 3 jaar te laat. HD is nu volledig de aansluiting met de concurrentie kwijt.
dtwo zegt
Gaaf hoor, ik overweeg spontaan een motorrijbewijs bij het zien van dit soort apparaten.
Papageno zegt
Auto rijlessen mogen niet ivm die anderhalve meter. Maar motorrijlessen zou toch moeten kunnen? (afgezien van theorie dan)..
henkp1 zegt
Tof ding; toch liever een Harley. Waarom? Nou gewoon, omdat een Harley Davidson een Harley Davidson is. Het leven kan zo simpel zijn.
JanJansen zegt
Ik weet niet waarom, maar ik krijg altijd een beetje een gevoel van medelijden als ik een HD zie rijden. Alsof de bestuurder niet helemaal lekker in zijn vel zit. Is het een midlifecrisis of is het meer geld dan hersenen? Beetje voer voor psychologen. Ik sluit niet uit dat het ook aan mijn brein kan liggen (integendeel!), maar ik vind het toch altijd een beetje sneu.
mashell zegt
Dat jij zulke vreemde associaties hebt bij een Harley daar weten de psychologen zich natuurlijk ook geen raad mee. Uiteraard is het een motorfiets voor de rijkere man met een midlifecrisis die zich een klein beetje een motorbende bad boy wil wanen nu hij bijna opa wordt, maar dat is niet echt iets om medelijden mee te hebben. Heb dan medelijden met zijn buren, die schrikken elke keer weer als hij met met de Harley op pad gaat. Heel luid Plof, Plof, Plof en dan sneller opeenvolgend langzaam uitstervend Plof, Plof, Plof, plof, plof, plof…
henkp1 zegt
Zegt meer over jou dan over die HD’er
henkp1 zegt
Over simpel gesproken: schrijf toch gewoon puur of pure in plek van puristisch. Puristisch komt uit de kunstwereld, houdt verband met kubisme enzo.
torsen zegt
@henkp1: Volgens mij is je eigen interpretatie een beetje simpel.
Purisme als woord en concept bestond al eeuwen voordat het een kunststroming werd.
Als je de algemene term aanhoud kun je het op alles toepassen.
purisme o [1]
1. streven naar puurheid
henkp1 zegt
Puur, purisme ok, maar dus niet puristisch. Zoek maar op.
mashell zegt
Wou je beweren dat dit geen kunst is? Serieus, in de auto en motorwereld betekent “puristisch” een hang naar het verleden, waarin vermeend alles beter was. Als je de Porsche 911 maar niks vindt omdat een echte Porsche een 4 cilinder heeft en enigszins betaalbaar is, dan ben je een purist. Het is gewoon gangbaar taalgebruik in de autowereld.
henkp1 zegt
Omdat je van puur houdt, ben je purist. Niet omdat je van puristisch houdt, want dan ben je een kunstliefhebber.
griffendahl zegt
Concept: Hell yeah !!
Productiemodel: Meh…
LexusNX zegt
Dit is een heel erg mooie motor, maar…waar vrijwel elke custom rijder over valt is de onmogelijkheid om forward controls/highway steps te plaatsen door die prachtige boxer. Dus na een uurtje pijn in de knieën. Die blootliggende cardanas is een throwback naar de klassieke modellen, die hadden dat ook altijd.
RobTWo zegt
Je kan je onderbenen toch gewoon op die twee uitstekende bulten aan de zijkant leggen….
supertjeduc zegt
@bmw523: de keuze is forewards is pijn in je kont of mids is pijn in je knieën ( al heb ik daar nooit last van
Lijkt me bij deze dat je wel lekker hete poten krijgt als je door een hete stad tokkelt
v10m5 zegt
Jammer dat voor dat geld het zadel van plastic is. Het was af geweest wanneer je een mooi cognac- of zwartkleurig lederen zadel kreeg met baseballhandschoen achtingen stiksels….
zo is er altijd wel wat te zeuren??
v10m5 zegt
@v10m5: achtige -sorry-
mashell zegt
Het is een BMW, dus het zal vast een optie zijn. Op de laatste foto zit er ook al een heel ander zadel op.
supertjeduc zegt
@v10m5: en jij denkt dat bmw die niet gaat verkopen voor een 1000€ ofzo
mashell zegt
In eerste instantie denk je “gaaf!” en dan kijk je wat nauwer en dat zie dat de motorfiets net wat te lang is, de uitlaten hele enge gezwellen hebben en dat de eigenaren er straks met een vreselijke constructie (de kentekenplaten bieden een voorproefje) van de lelijke hoekige “Long Way Round” koffers aan gaan hangen en dan natuurlijk niet twee maar wel drie van die koffers (als je drie koffers nodig hebt op je motorfiets: koop een auto). Voor mooie moderne ouderwetse motorfietsen moet je toch nog bij Harley of Triumph zijn.
racerx zegt
Muv de Livewire heeft de rest van het HD gamma weinig moderns hoor. Maargoed, ik rijd dan ook andere types motoren dus mijn referentiekader is volstrekt anders…
spence zegt
Knappe video hier: https://www.rideapart.com/articles/407899/2021-bmw-r-18-unveiling/
sabrerator zegt
Qua zitten zal het denk ik wel meevallen, het is tenslotte BMW en die weten wel hoe je een goed zittende motorfiets maakt.
Ongetwijfeld wordt het een kostbaar dingetje, en ik denk dat ik liever de Triumph Rocket III zou hebben. Als ik in dat segment zou willen shoppen dan.
iannuzi zegt
Op de boxer na lijkt dit wel heel veel op de Triumph Bobber, die er ook nog imo mooier uit ziet.
emping zegt
Niet mijn type, en wat een lelijke uitlaten!
e1000bmw zegt
“Een cardanas (samen met de tweecilinder boxermotor) zijn typische BMW Motorrad-kenmerken.”
Uh, en Moto Guzzi dan…?