Dit is zonder twijfel de coolste auto die vandaag onthuld is.
Het aantal onthullingen op de Autosalon van Genève was niet heel talrijk en de auto’s die onthuld werden waren allemaal elektrisch. Er is vandaag echter ook nog een auto gepresenteerd die het hart van petrolheads sneller doet kloppen. Een Alfa met een hele dikke V6…
Het gaat om de Totem GTAmodificata. In de basis kennen we deze auto al: dit is een bloedmooie Giulia-restomod van het Italiaanse Totem Automobili. Die was er tot dusver in twee varianten: de volledig elektrische GT Electric, en de GT Super, met de 2,8 liter twinturbo V6 uit de Giulia GTA.
De aandrijflijn uit de Giulia GTA is met 600 pk al niet misselijk, maar Totem presenteert vandaag een nóg heftigere versie. Daarvoor zijn ze overgestapt naar een andere motor. De Totem GTmodificata heeft geen 2.8 V6, maar een 3.2 V6.
We horen jullie denken ‘Busso V6?!’, maar dit is toch een ander blok. Het gaat om een V6 met een blokhoek van 90 graden en een dry-sumpsysteem, ontwikkeld door Italtecnica. De motor doet qua opzet denken aan de Nettuno V6 van Maserati, maar die is met 3,0 liter iets kleiner.
Met behulp van twee turbo’s levert deze V6 een krankzinnige 810 pk, wat volledig naar de achterwielen gaat. Dit is helemaal veel als je bedenkt dat deze auto een carbon fiber monocoque heeft en maar 1.095 kg weegt. Daarmee kun je in 2,6 seconden van 0 naar 100 knallen. En dat in een ‘oude’ Giulia!
Qua uiterlijk is de GTAmodificata overigens gebaseerd op de Giulia 1750 GTAm uit 1970. Net als het origineel heeft deze auto extra brede wielkasten met popnagels en een set rallylampen aan de voorkant. De GTAmodificata onderscheidt zich verder van de GT Super met zijn naakte carbon carrosserie.
Al met al is de Totem GTAmodificata een extreem gaaf speeltje. Helaas is het maar voor weinigen weggelegd om hiermee te spelen. Er worden namelijk slechts vijf exemplaren gemaakt. Het prijskaartje is uiteraard ook niet mals: ze kosten €1,1 miljoen per stuk.
Aon zegt
Shut up!
rwdftw zegt
Hij lijkt uit proportie te zijn. Maar dat is denk ik gezichtsbedrog door de kleurstelling. Hier moet gewoon een kleurtje op.
Verder : Alfa, dus maakt hebberig.
spidermann zegt
Yessss doe maar
racerx zegt
Wat een extreem ruig ding, zeker dat motorblok maakt nieuwsgierig.
Michel zegt
Dit is lekker! En even geen nieuws van de beursvloer van de Renault grouppe :-)
drdre1 zegt
Mooi hoe ze het glas in de lichtunits authentiek hebben gemaakt. LED gemixt met oud glas.
Dutchdriftking zegt
Alle genoemde motoren zijn in de basis de California T motor min twee cilinders. 2.9 liter inhoud. Uiteraard is dit te vergroten naar 3.2.
mattr zegt
Helemaal nieuw dus geen restomod obv een oud chassis? Wat vinden ze hier bij Alfa zelf eigenlijk van? Betalen ze royalties oid?
machielvdd zegt
Sorry de titel was misschien beetje verwarrend, maar het is wel echt een restomod, op basis van een oude Giulia
rollingstoned zegt
In het rood graag! Bella bella 🇮🇹
ericc zegt
Had graag gezien dat ze de Alfa Montreal een keer hadden genomen.
mrrobot zegt
Oef! Tutto posto
baardmijt zegt
Wat een over the top ding is dit. Mix van klassieke lijnen met die moderne verlichting werkt voor mij niet zo. En 810 pk? Ik kan me niet voorstellen dat dit werkt als totaalpakket met dit gewicht. Niet zo mooi, exorbitant duur en sterke twijfels bij de tijd baarheid. Doe mij voor de zekerheid maar een Alfaholics dan. Niks mis met een goede viercilinder. Stop die fraaie zespitter maar in een GTV6 ofzo.
kennone zegt
Die 810PK werkt wel hoor. Met de juiste velgen en banden en sperdif kom je een eind. Lagere boost in versnelling 1 en 2 en vol van af 3 kom je goed weg. Ken zat 2JZ’s swaps in E30’s of andere oude licht gewicht kooien. Sommige met het zelfde vermogen en ook rond de 1000/1100kilo. 100-200 sprint in 4 seconde is dan gewoon mogelijk! Rijd je letterlijk alles snot in je retro hok!
baardmijt zegt
Ah, ik geloof je direct. Geen ervaring met zulke verhoudingen. Maar het spreekt me ook niet zo aan. Het zal me worst zijn of andere creaties sneller zijn. Boost beperken zie ik als kunstgrepen, doe mij maar analoog gevoel en behapbaar gedrag waar nog mee te spelen is. 240 pk op zo’n 850 kg lijkt me echt meer dan genoeg.
Maar ieder zijn meug natuurlijk. Op een dragstrip heb je natuurlijk andere wensen, maar daar kom ik toch nooit.
Paul58 zegt
Maar is het nodig? Zeker als je het filmpje hebt gezien van de GTA-R met 250pk op 800kg. Met Chris Harris. Ik ken geen enkel ander filmpje in de auto’s waarin iemand zoveel plezier beleefd aan autorijden. De auto perfect in balans en hartstikke rap.
joosstra zegt
Ik vraag me af of de wielen niet tegen de spatborden komen bij een hobbel, zo te zien is er geen enkele speling. Of heeft hij gewoon geen enkele vorm van vering/demping? Verder vind ik het restomod gehalte iets teveel van het goede.
shibby zegt
Krijg je er voor dat geld onbeperkte nieuwe onderbroeken bij?
mc96 zegt
Ik vind dit dus helemaal nix. Het doet het origineel totaal geen eer aan maar is gewoon volledig over de top. Het zou mooi zijn geweest als ze het origineel eer aan hadden gedaan door bijvoorbeeld een moderne 2 liter Alfa motor in een lichte koets met een modern onderstel te monteren. Maar nee, dat zal wel niet spectaculair genoeg zijn geweest…
grandmasterb zegt
Spannend, maar jammer genoeg wel erg aan de prijs. Ik heb het origineel gehad, een 2000 GTV, een van de mooiste sportwagens ooit en die woog ook ongeveer hetzelfde.
Robert zegt
Kijk, retro vormgegeven velgen met lekkere ‘beefy’ banden er omgelegd. Zoals het ‘heurt’.
cossiekiller zegt
Meaty tyre fitment… Mooi voor de foto’s, maar wel een beetje te breed. Ofwel is die zo hard afgeveerd dat het niet meer leuk is. En met 800pk is dat niet meer leuk als je rondstuitert