
Elke auto die tegenwoordig uitkomt heeft minstens 20 millieuvriendelijke features. Of het nou hybride-aandrijving is of een interieur dat biologisch verantwoord recyclebaar is, als het maar lief voor het milieu is. Een creatieve geest heeft het eens van de andere kant bekeken en een exterieur design van hout gemaakt. Hierdoor mag er ter compensatie gewoon een dikke V8 in liggen.
Joe Harmon, een student industrieel ontwerp van de North Carolina State-universiteit, is echter bloedserieus met zijn Splinter. Het 1200 kg zware, 600 pk sterke sportieve concept met double-supercharged middenmotor is behoorlijk goed uitgedokterd, wat natuurlijk niet de garantie geeft dat alles ook werkt. Toch moet je wel bewondering hebben voor het idee en de uitwerking ervan.
Het grootste praktische bezwaar is de warmte die wordt gegenereerd door onderdelen als motor en uitlaat, en de stevigheid van de gebruikte materialen.
Om met het laatste te beginnen: hout is best stevig. Probeer maar eens met je S-klasse met 100 per uur tegen een boom te rijden, zullen we zien wie van de twee meer schade heeft. Voor de achilleshiel van de auto, de wielen, is er vernuftig aan de structuur van het hout gewerkt om het zo te verstevigen. Ik ben er nog niet helemaal zeker van of dit steviger is dan lichtmetaal, maar er is ongetwijfeld over nagedacht.
Voor wat betreft de hitte, die normaal gesproken niet zo’n goede vriend is van het brandbare hout, zijn er allerhande overkappingen, hitte-schilden en warme-lucht-ontsnappingsroutes uitgedokterd. Als het goed is zorgt dit er voor dat de Splinter niet zo heetgebakerd is als bijvoorbeeld de Caparo T1 (via autoblog.com).
Overigens is Harmon niet de eerste die op het idee komt om een houten auto te maken, we hadden al eerder de Oekraïense semi-cabrio en natuurlijk de dikke houten pattas voor onder je Skoda.
Autoblog trendwatch voorspelt trouwens dat houten wielen helemaal de shit gaan zijn in 2008. Vergeet enorme doorzichtige of diamanten-velgen, op de volgende SEMA ben je pas echt de man met hout onder je auto (zolang ze maar rond zijn).








Ziet er wat houterig uit dat design ;)
Nog een nadeel aan hout is dat het enorm kan uitzetten en krimpen onder invloed van water of ander vocht….
Milieuvriendelijk? Had liever gehad dat ze geen boom hoefden om te hakken om een auto te bouwen, allesbehalve lief voor het milieu dus. Staal kan je tenminste nog recycleren. Hier kan je je vervuilende open haard nog mee aansteken.
Lamborghini meets Bugatti EB 110 looks, maar wel een knap wagentje als het allemaal een beetje uitgekristalliseerd is.
Ik snap alleen niet waarom hij er een V8 in lepelt, elektrisch à la de Tesla Roadster had beter binnen het concept gepast.
Dat krimpen en uitzetten is onwijs mooi: in de zomerhitte een kleine sportieve auto en ’s winters genoeg ruimte voor je kerstboom of wintersportgear. (Dat rinspeed dit niet heeft uitgewerkt zeg)
ik hou van hout .. maar om dit te construeren en verstevigen heb je lijmen en kunstharsen nodig ..
eind van de dag veel minder vriendelijk dan een stalen carros ..
maar beeldschoon om te zien ..
hoe is de kreukelzone?
Als je zonder brandstof komt te staan, kan je in ieder geval je bumper nog verbranden!
De marcos had een houten chassis en was een hele mooie race auto en super snel
1965 Marcos 1800 GT
@Jerudo
Laten we ’t dan maar op ‘puur natuur’ houden.
Onder het motto, “waarom zouden we makkelijk doen als het ook moeilijk kan” een Northstar V8 met 2 superchargers in een houten auto lepelen vind ik een mooi staaltje Amerikaans doorzettingsvermogen / domheid.
Het is in ieder geval lekker tegendraads om niet mee te doen met de zero-emission-hype.
Earo 8 heeft toch ook houte basis, of is dat de eerste morgan zonder?
Verder cool enzo
Dan mogen ze hem maar beter goed afwerken. Anders heb je om de havenklap een lekke band van de splinters die van de body afkomen.
Regelmatig invetten… :D
Hoe wil je zo’n ding qua exterieur gaan tunen?
Ik vraag de dichtsbijzijnde gamma, of de timmerman wel :D
@ Civviej: hakke en zage :D
Hoe zit het met het gewicht van deze bolide? Vind m wel apart vormgegeven. De velgen zien er ook wel goed uit, alleen aan het idee dat ik houten wielen onder mn auto heb kan ik niet echt wennen.
Moedig concept. Als ze de testfase halen, dan gaat ze nog interessante dingen leren en beleven…………..
toepasselijke naam, maar één deukje dr in en je bent de l*l
Gefeliciteerd, dit keer is het een baby!
is zoo opgelost met een tube vloeibaar hout. Doen ze bij die oude amerikaanse woody’s ook;)
Hoe zit het eigenlijk met het interieur? Als er houten stoelen in staan krijg je een houten kont! ;)
die kont is echt wel vet
probleem met hout.. natuur product, het is niet op elke plek even sterk! Ik snap niet waarom een nederlander dit niet ontworpen heeft.. na de wooden shoes.. de wooden car!
Het concept is daarnaast wel goed uitgewerkt! lekker anders dan anders
@dirk
Precies, en je moet hem laten poetsen bij de meubelmaker. Het is wachten op Ikea, die vast wel met een voor iedereen berijkbare gelamineerde MDF-versie komt, die je zelf in elkaar moet zetten.
Maar serieus, het design vind ik zeer geslaagd, de wielen zijn echt ontzettend mooi. 1200 kg is overigens verbazingwekkend ligt, ik dacht dat hout best zwaar was.
lijkt me net echt veilig, brandje stichten, automatisch brand e.d.
Nog meer houten auto’s
http://spluch.blogspot.com/2007/06/great-looking-wooden-cars.html
zo vraag je erom hé…
en btw dan moet je niet alleen de motor olien (zo spel je het mensen!) maar ook het chassis :lol:
nice gedaan.. het is eens iets anders he:)
haha wat een onzin auto waarom zou je je daarin willen vertonen maarja..
als je het uiterlijk wil veranderen pak je gewoon een kettingzaag en wat schuurpapier:P
Het is niet alleen dat hout uitzet & krimpt, maar het wil ook nog wel eens krom trekken. Is natuurlijk best makkelijk bij een bocht, maar er zijn natuurlijk ook nog rechte stukken weg.
Is ’t wel goed hout dan? ;)
Het roest tenminste niet.. :)
greenpeace’s interpetatie van de reventon?
@ Stefan Schiulenburg
nee, het vermolmt
hij kan niet roesten maar je moet wel een bom kappe dus ja…
het is maar hoe je het bekijkt.
er is duidelijk niet ferm veel over nagedacht. hout is absoluut geen goed materiaal voor de buitenkant van een auto. het kan niet plooien en het kan niet veel druk verdragen dus bij botsing is splintert het hele boeltje kapot.. het is een beetje als een composiet met vezels maar geen opvulling die het juist zo succesvol maakt zoals bij koolstof vezels (carbon fiber)
@SR
Ik denk niet dat ze deze auto in de productie nemen,
dus zo’n reactie is niet nodig. Het gaat om het idee
ik vind het een unieke auto…
maarja na een botsing………………………………… :cry:
Jeee, eindelijk een auto die in elke kleur te krijgen is :d, denk dat de duurdere modellen van teakhout gemaakt worden en de goedkopere (Ikea ?) – modellen zijn van Fuhrenhout. hahaha, en je hebt ze ook als bouwpakket ;) en nog meer van dat soort grappen zal ik maar niet maken :P Maar wel leuk bedacht door die STUDENT….
Hoe zit het met de ophangingen eigenlijk? hout lijkt me dan niet echt veilig omdat je nogal veel nodig hebt om het echt stevig te krijgen maar dat gaat waarschijnlijk moeilijk omdat je weinig ruimte hebt.
Hahaha dan moet je je auto auto ook zeker beitsen zodat de hout niet gaat rotten:P.
Light it up !
Geen auto redt het bij deze ‘DS’ :lol: :


(sarcasme) ;) Maar hij loopt tenminste ook op hout!
Of deze ‘2CV’:
Maar ik zal niet weer net zo beginnen als bij dat half-moderne-half-ouderwetse-houten-auto-topic. Ik laat het wel bij deze foto’s. ;)
De klassieke Morgan, die volgens mij nu ook nog gemaakt word naast die scheel kijkende aluminium Morgan, heeft een houten chassis op een metalen ladder frame. Vroeger was er nog veel hout te vinden in wagens. De stiel van de carroserie komt natuurlijk uit dat van paarden koetsen.
De bezwaren vind ik vreemd. Boten en gebouwen worden al honderden jaren uit hout vervaardigd. Waarom zou er nu plots een probleem zijn met plooibaarheid, water, draagkracht,… Metaal is anders ook niet gespaard van kwaaltjes.
Ik denk dat hout zich niet gemakkelijk leent tot massa productie, en dat daarom staal de voorkeur kreeg. Daarom zie je ook geen massa productie wagens van Kevlar, en weinig van aluminium of glasvezel (dat nu per gewicht goedkoper is dan staal).
Best geslaagd design.
Even een kleine correctie op de mensen die denken dat alleen gelamineerd hout krimpt en uitzet, dit gebeurt met staal ook, nooit van lineaire uitzettings coefficient gehoord blijkbaar.
Overkappingen van grote sport- en evenementenhallen worden vaak ook van hout gemaakt. Dit is lichter, sterker en goedkoper als dezelfde constructie in staal. Het idee om een ‘houten’-auto te maken vind ik niet eens heel erg gek.
hij blijft wel drijven:P
als hij de juiste houtsoort en de richting van de vezelverloop in de juiste richting legt kan dit een hele crashveilige wagen worden die niet te zwaar is. hout kan, mits goed toegepast ongeveer dezelfde eigenschappen ontwikkelen dan carbon zonder dat niveau helemaal te halen trouwens. (en het is flink zwaarder!) ben benieuwd hoever hij dit concept kan uitwerken.
echt graaf. zou er zo een wille kopen of zelf wiilen maken. dat is gewoon graaf