Vind jij het ook zo irritant dat er hele dagdelen geen gebruik wordt gemaakt van ons fijne, dure, gladde asfalt, terwijl dit best zou kunnen? Dan heb ik (mondjesmaat) goed nieuws voor je: de spitsstroken worden voortaan eerder open gegooid. Maar niet te enthousiast worden: het blijft gekeutel in de marge.
Momenteel gaat het gehate rode kruis boven het maagdelijke stukje asfalt er af zodra er meer dan 1.500 auto’s per uur voorbijrazensukkelen. Dit gaat naar 1.350 auto’s per uur, als het aan Melanie Schultz ligt. En zij heeft het voor het zeggen, dus het gaat gebeuren, naar verwachting per december.
Dit betekent echter nog steeds dat je tijdens een rustige avond met 140-150 op de klok op de A1 richting Deventer gewoon in de ankers moet als er weer zo’n natte tosti van de club van 90 zijn auto met een marginaal snelheidsverschil langs een rij vrachtwagens laat kruipen.
Of is toch dat stukje wegdek met een rood kruis pakken dan een optie? Het is wel beter voor het milieu, maar ik weet niet of je dankzij de aanwezige camera’s een bon thuisgestuurd krijgt. Zijn er wat dat betreft ervaringsdeskundigen in de zaal?
bozewolf zegt
Het blijft een bespottelijk idee toch eigenlijk…zo’n spitsstrook.
Een stuk prima functionerend autobaan, maar je mag er niet altijd op rijden…
Welk groot licht heeft dat destijds bedacht en voor welke reden in godsnaam?
norge zegt
@bozewolf: Zeker een Hollander.
Stender zegt
@bozewolf: Des te minder je iets gebruikt, des te minder het slijt.
GOD zegt
@Stender: des te meer de andere baan slijt.
nielsvanderweiden zegt
@bozewolf: dat is voortgevloeid uit het idee dat extra rijstroken voor meer geluid en uitstoot zorgen. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of het nu echt uitmaakt of een x aantal auto’s zich over twee of over drie rijstroken beweegt, maar dat is de achterliggende gedachte. Daarom heb je dus ook die verlaagde snelheidslimieten bij opengestelde spitsstrook, en daar komt ook die waanzin vandaan dat je maar 100 mag op een vijfstrooks A2 terwijl je 120 mocht toen er nog maar drie lagen.
De spitsstrook en de plusstrook zijn een hoop ambtelijk gezeik om weer ander ambtelijk gezeik te voorkomen. Kafka in het kwadraat…
bigcar zegt
@nielsvanderweiden: Kafka??
nielsvanderweiden zegt
@bigcar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Franz_Kafka#Kafka_in_de_Nederlandse_taal
bigcar zegt
@nielsvanderweiden: dank, weer wat geleerd hier op ab
mashell zegt
@nielsvanderweiden: die spitsstroken zijn ook smaller, is ook een reden voor de lagere snelheidslimiet.
meneersander zegt
@mashell: prima voor vrachtwagens toch??
amateur zegt
@bozewolf: Simpele ziel, ehm… spits strook, misschien iets met de spits.
Het schijnt dat je dan meer kans op file hebt.
Meer banen geeft een betere doorstroming.
Je komt weer gebrainwashed over.
bozewolf zegt
@amateur: Zeg redactie, kunnen jullie niet es zorgen dat deze stalker zn klep houdt?
Serieus gast, je bent alleen maar bezig met specifiek reageren op mijn posts met on-onderbouwde onzin.
Zoek een hobby en laat mij met rust ofzo.
amateur zegt
@bozewolf: Jij valt mij aan, ik geef gewoon mijn mening.
Jij lult dat ik van een brug moet springen, dat vind ik niet zo netjes.
Je toon is wat overheersend, iets wat je niet bent.
Je bent iets wat gehersenspoeld, dat is MIJN mening.
sir_smokalot zegt
@bozewolf Ok, meningen gespuid nu. Klaar.
mightymike zegt
@amateur: maakt toch geen zak uit al plak je er 3 banen bij nederlanders kunnen niet auto rijden, ze verspreiden zich dan over 5 banen ipv 4, rijden nog steeds op de linker 3 banen ipv van, als je toch niet inhaalt, gewoon rechts gaat rijden, dan pas kan er een betere doorstroom komen.
Waarom moeten jullie altijd lopen zeiken op elkaar dan? Is dan je dacht compleet als je weer een mening over een ander gegeven heb? Ook typisch nederland als we maar kunnen klagen en het liefst op elkaar
bigcar zegt
altijd weer gedonder.. geen zin om erover te zeiken, want het levert toch geen bal op…
Jantje_555 zegt
belgie heeft nu ook een spitstrook, en de eerste dag dat het in gebruik is genomen, dacht maandag of dinsdag stond er al een vrachtwagen in panne hierop (omdat uiteraard de vluchtstrook is opgegeven voor de spitstrook) toch wel weer een #FAIL
nielsvanderweiden zegt
Mooi historisch plaatje trouwens als ik er zo naar kijk, ik moet er niet meer aan denken dat al dat verkeer zich over dat karrespoor moet persen. Twee keer vier stroken zijn dan toch fijner…
dennisr zegt
ze doen maar, als het in de file te lang duurt weet ik die baan toch wel te vinden, onder het mom van ”meest rechtse baan kiezen” :)
mashell zegt
We moeten niet te vroeg juichen, immers bij een open spitsstrook is de snelheidslimiet lager (die om onduidelijke redenen op borden met heel erg lange palen wordt gepresenteerd). Ik heb ze eigenlijk liever zo min mogelijk open, natuurlijk wel als het te druk is maar zeker niet altijd. De vraag is of 1350 voertuigen niet al te vroeg is. We zullen zien hoe het uitpakt.
consumptieverplicht zegt
@mashell: Borden op lange palen zie je van een grote afstand staan. Dus dat je zo vroeg mogelijk kunt anticiperen op (af)remmende/ stillstaande menigte.
mashell zegt
@consumptieverplicht: maar zo werk het niet. Je kunt het getal (100) pas lezen als je er dicht bij bent. Borden met snelheden horen op ooghoogte te staan. Bij Matrix borden is dat anders omdat die vooral waarschuwen, of er 70 of 50 staat maakt niet veel uit maar je weet wel dat er wat aan de hand is.
Tommy2 zegt
En als je nou pech hebt, waar moet je dan staan? Daar zijn die vluchtstroken oorspronkelijk voor bedoeld.
autogedrocht zegt
@Tommy2: om de zoveel meter een pechhaven?
consumptieverplicht zegt
Jongens (& meisjes). Ons wegennet kent helaas een aantal ‘bottlenecks’ (knelpunten). Dat wil zeggen, op sommige plaatsen op onze snelweg kan er niet zoveel verkeer doorheen dan gewenst OF er is gewoonweg meer verkeer dan op andere plaatsen.
Deze bottlenecks hoeven echter de spitsstroken te zijn. Deze knelpunten, waar files ontstaan, kunnen er ook achter liggen. Door spitsstroken ‘aan’ of ‘uit’ te zetten (en daarbij de snelheid aan te passen), is de stroom van het verkeer te reguleren. Door de spitsstroken dus altijd ‘aan’ te zetten, kan er wel veel verkeer door dat stukje weg, maar kunnen er dus ergens anders ophopingen ontstaan in het wegennet.
consumptieverplicht zegt
@consumptieverplicht: Mijn excuses voor de spelfouten.
consumptieverplicht zegt
@consumptieverplicht: “Deze bottlenecks hoeven echter NIET de spitsstroken te zijn.”
GOD zegt
@consumptieverplicht: We hebben 8&10 baans wegen waar je maar 100km/h mag terwijl er bijna geen hond rijd.
Heeft niks met bottlenecks te maken maar met ambtenaaritus.
enveekaa zegt
@GOD: ambtenaaritus :) +1
GOD zegt
@enveekaa: :lol: ;)
mashell zegt
@GOD: of met kapitaal vernietiging, blijkbaar waren al die extra stroken helemaal niet nodig.
mightymike zegt
@GOD: blijkbaar kom je ook niet verder dan alleen maar roepen zonder na te denken? Als je nou aan een trechter denkt, gaat ook een hoop in, maar minder uit;) logisch toch of niet? Misschien voor jouw nog makkelijker, 8
GOD zegt
@mightymike: Ik quote mezelf “We hebben 8&10 baans wegen waar je maar 100km/h mag terwijl er bijna geen hond rijd.”
Denk dan vooral niet aan een trechter maar aan een dikke buis waar een paar druppels doorheen glijden.
Voortaan zelf even nadenken voordat je iets gaat roepen.
zounds010 zegt
De spitsstrook openzetten bij weinig verkeer bevordert de doorstroming niet: Nederlanders kunnen nog steeds niet omgaan met meer dan 2 rijstroken naast elkaar en gaan massaal links of midden rijden met het verstand op 0, zodat je alsnog op de linkerstrook niet kunt doorrijden. Bij 2 rijstroken heeft men meestal nog wel het benul om naar rechts te gaan.
Arnoud zegt
Ik zou het toch fijn vinden als er een vluchtstrook is. Je zal maar pech krijgen en nergens een veilige plek kunnen vinden om je voiture stil te zetten. Dus de spitsstrook hooguit in de spits gebruiken en daarbuiten niet.