We wachten er al sinds 2010 op, maar vanaf nu zijn de spitsstroken op de A4 tussen knooppunt Burgerveen en de aansluiting Hoofddorp (De Hoek) in beide richtingen altijd open.
Minister Schultz riep in 2010 (en 2011) al dat ze van mening was dat (bepaalde) spitsstroken beter altijd open konden zijn. Op de A4 bij Hoofddorp is dat nu gelukt en zijn de spitsstroken dus permanente rijbanen geworden. De spitsstroken hebben dezelfde breedte als de overige rijstroken en dus zijn extra aanpassingen niet nodig.
De spitsstrook tussen knooppunt Burgerveen en de aansluiting Hoofddorp (De Hoek) was sinds 1999 in gebruik en de strook de andere kant op werd sinds 2003 gebruikt. Zo’n 10 jaar later is het dus een normale weg geworden.
Laten we hopen dat dit ook snel ingevoerd gaat worden bij andere snelwegen. Heeft iemand nog een voorkeur?
ferrari94tr zegt
A12 bij veenendaal.
lemans96 zegt
@ferrari94tr: Die is zeker niet altijd open.
rsvbf1 zegt
@ferrari94tr: Word eens tijd dat die de hele tijd open blijft, en dan wel 120 aanhouden ipv 100, heb je een extra baan, mag je hem.nieteens gebruiken
BRT zegt
@ferrari94tr: Laat die maar lekker dicht zodat we overdag gewoon 120 en s’avonds 130 kunnen blijven rijden. Daarnaast is die plusstrook smaller dan de andere stroken.
Wat me trouwens ook irriteerd is dat ze die stroken veel te snel open doen. Om 2 uur s’middags bijvoorbeeld. Dan is het meestal niet nodig en toch gaan ze open als het rustig is.
thomaz zegt
A12 Woerden-Gouda.
VeniVidiVici zegt
Ja hoor geef het beestje dan gewoon meteen een andere naam… 3 baans snelweg!
VeniVidiVici zegt
@VeniVidiVici: sorrie, 5 baans natuurlijk
betonstaal zegt
@VeniVidiVici: banaan
ropbp zegt
Alle spitsstroken! Ze liggen er toch niet voor niets?
lemans96 zegt
De spitsstrook. Eén van DE voorbeelden van de ambtelijke kortzichtigheid in dit land.
Hoe vaak wel niet is gebleken dat deze spitsstroken juist werden gesloten TIJDENS het spitsuur. Men kwam dan met onzinredeneringen als: ‘ja, maar zo voorkomen we een file bij die en die bottelnek’. Aah, om de file maar vervolgens éérder te laten beginnen? *facepalm*
Hoe vaak ik wel niet die spitsstroken heb gebruikt als er van die hinderlijke rode kruizen boven zichtbaar waren…
toyotafortuner zegt
Hoera, hoera hoera.
Lustigson zegt
Da’s wel typisch. Gaat het op de A4 soms om spitsstroken naast de linkse baan? Dan is het effectief gewoon een extra rijbaan geworden. Prima.
Maar als het om een spitsstrook helemaal rechts gaat, is er toch geen vluchtstrook meer. En dan is het argument altijd dat het de veiligheid niet ten goede komt. (Vandaar dat het bij geopende spitsstroken doorgaans langzamer rijden is.)
Teerdz zegt
A27 hoeven ze voor mij niet permanent open, maar zorg op z’n minst dat die flessenhals-bruggen worden aangepast. De oude Moerdijkbrug bij Raamsdonkveer mogen ze vervangen voor een 6 baans exemplaar en helaas is die bij Gorichem nog te nieuw..
darkpluisje zegt
@Teerdz: inderdaad! Moet er vaak overheen en maakt bijna niet uit welk moment van de dag je komt, het loopt daar altijd vast of flink trager..
Maar wat gebeurt er nu met de borden 120 bij spitsstrook open/gesloten
betonstaal zegt
een mooie duiding is dat er eigenlijk te weinig asfalt ligt in Nederland.
Megakix zegt
kortom, extra rijbaan erbij….de tekst ‘spitsstrook permanent open’ is overbodig dan…
mercedesbenzzzz zegt
Me happy
lincoln zegt
ik wil de carpool stroken terug ..
want toen was geluk nog heel gewoon ..
Emile_Benz zegt
Denk ff na wat dit met de maximumsnelheid gaat doen omwille van “het milieu”… :(
cupsport zegt
Ik rij elke dag over de A4 en ik heb mezelf vaak afgevraagd waarom die stroken juist TIJDENS de spits dicht waren. Dit met langzaam rijdend verkeer op de andere rijstroken tot gevolg… Maar het beleid paste wel bij de twee trajectcontroles, lagere snelheidslimieten en dagelijks mobiele flitsers. Misschien hebben ze nu genoeg burgertje gepest…?
bakkertje10 zegt
En dan weer 110 km/h gaan rijden! Ja leuk top echt geweldig
baasbas zegt
Ik kom nooit op de A4, maar elders zie ik dat ze echt slecht gebruikt worden… Veel dufkoppen die gewoon middenop blijven rijden
mashell zegt
Gokje: binnen een halfjaar heeft een aanliggende gemeente ze bij de rechter weer dicht gekregen.
shew zegt
Jazeker, de strook voor vrachtwagens op de A16 vanaf knooppunt Ridderkerk richting knooppunt Terbregseplein moet permanent open voor al het verkeer.