De spitsheffing wordt waarschijnlijk alleen ingevoerd in en rond Amsterdam, een meerderheid van de Tweede Kamer zou de invoering steunen. Met het geld van deze kilometerheffing-uitbreiding moeten extra wegen in de hoofdstad worden aangelegd.
De gemeente Amsterdam wil graag zo snel mogelijk beginnen met een spitsheffing op de grote toegangswegen naar de ringweg A10 en op alternatieve sluiproutes, zo lezen we op elsevier.nl. De heffing wordt alleen actief tijdens de spitsuren, dit is ’s ochtends tussen zeven en negen uur en ’s middags tussen vier en zes.
Camiel Eurlings (CDA) zei vorige week dat de Tweede Kamer zou mogen beslissen over het invoeren van spitsheffing. PVV, VVD en de SP zijn tegen deze extra belasting voor rijden in de spitsuren, omdat het volgens hen zal leiden tot lastenverzwaring.
De Amsterdamse voorzitter van de SP, Laurens Ivens, geeft een toelichting op de bezwaren: “Het is raar dat Amsterdammers gaan betalen voor hun eigen wegen, terwijl wegen in de rest van het land uit overheidsgeld worden betaald.” Maarrr, hoeveel gaan we dan betalen voor zo’n ritje over de Ring?
Treff zegt
en hoe gaan ze deze spitsheffing dan toepassen? Dat is natuurlijk de grote vraag, ik denk dat er dus weer extra camera’s geplaatst gaan worden, welke natuurlijk weer de nummerborden kan herkennen! Daardoor weten ze precies hoe laat, waar, hoe lang, enz. van je weten.
WEG PRIVACY!!
En wat staat er tegenover? Bij de kilometerheffing gaat de BPM en wegenbelasting eruit (hopen we), en wat krijgen we hier voor terug, naast de nieuwe wegen bij Amsterdam!
Kort samengevat, weer een manier om ons burgers geld af te troggelen omdat de overheid zijn zaakjes niet op orde heeft en daardoor geen geld kan besteden voor nieuw wegen. Daarom moet het weer van de burgers komen, alleen de wegenbelasting kunnen ze niet omhoog brengen! Dus dan moeten ze met een vaag idee komen om het geld binnen te krijgen. Wat krijg je dan SPITSHEFFING!
Waar gaat het heen met Nederland! :-(
robbie zegt
@Treff: de controle gaat gewoon via het kilometerheffing systeem.
B/\/\ \/\/ zegt
Die kilometerheffing zit sowieso raar in elkaar: wat dacht je van verschillende tarieven voor verschillende types auto’s! Was het niet één van de redenen dat de wegenbelasting afgeschaft moet worden dat er verschillende tarieven voor verschillende auto’s gelden, en dat dat oneerlijk is?! Bovendien, waarom een ingebouwd kastje, de kilometerstand is toch gewoon van mijn kilometertellertje af te lezen?! Wat je beetaalt voor gas, water en stroom wordt toch ook vanaf zo’n meterstand bepaald? Waarom dan een nieuw systeem verzinnen met alle gevaren van dien; dat het niet werkt, te duur is, en de privicy in gevaar brengt… Mmm, niet logisch. Minder files? Hoe dan, mensen stoppen met werken? Goed, stel, er komen minder auto’s op de weg, het werkt, dan gaan de (kilometer)prijzen omhoog, want met minder auto’s moet het hele systeem wel worden betaalt… Nee, slecht plan, en die spitsheffing is zo mogelijk een nog slechter plan!
Benjamin1 zegt
Spitsheffing gaat gewoon via het kastje.
Reken maar op dik 10cent de km op de A10.
Slaat het aan gaan de prijzen omhoog en wordt het uitgebreid naar de A2, A4, A27 en ga zo maar door.
uiteindelijk went men aan de prijzen, lopen de wegen opnieuw vol en voor je het weet betaal je een euro de km.
Texter zegt
Die extra wegen moeten er al liggen voordat de kilometerheffing wordt ingevoerd. Alle knelpunten moeten zoveel mogelijk worden verbeterd, omdat de overheid anders dermate tekortschiet, dat een spitsheffing alleen maar afpersing is, in plaats van een middel om een kritieke 1-2% aan weggebruikers te weren. Meer rendement dan een paar procent zul je echt niet bereiken met een spitsheffing. Ontevredenheid echter, gaat makkelijk naar 100%.
blackseries zegt
hey mannen, ik ga julie een tip geven ;)
schrijf julie auto in belgie in op de naam van een vriend
en je betaald gewoon je verzekeriing en belasting aan hem en de naft is voor je zelf, want belgen zullen wss niet worden aangerekend ;)
blackseries zegt
ik zal er geen probleem me hebben om het voor een paar te doen
Jan-Henk zegt
Gelukkig ben ik werkloos en rij ik dus nooit in de spits op mijn fiets.
John zegt
Dit zijn nog aardig lange spitstarieven, 4uur per dag! Het wordt dan ook vrij lastig om je werktijden aan te passen als je een uurtje reistijd hebt..
Goed nieuws is wel dat de filedruk afneemt!!
Jesper zegt
De ring A10 is één ding, maar ‘sluiproutes’ ook belasten?? Dus als je in de buurt van de ring woont mag je niet eens door je eigen woonwijk zonder spitsheffing te betalen? :o
Ze zijn nu echt doorgeslagen…
Sorcerer zegt
Tja, leuk, beetje omgekeerde wereld blijft het.
De A10 is de reden dat ik nooit voor 10u of na 14u een afspraak in Amsterdam maak :P
Zul je zien dat het dan ook vol staat zodra ze de spitsheffing invoeren…
KM-heffing blijft een goed idee, en dit is op zich ook niet verkeerd (MITS je eindelijk kunt doorrijden!!!), maar:
1) het gaat technisch mislukken of heel duur worden
2) het BPM-gebeuren zoals het er nu ligt is oneerlijk (nu auto kopen, dik afschrijven, en dan km’s betalen = dubbel belast + vage CO2-schalen)
3) het gaat technisch mislukken of heel duur worden
Majinstar zegt
Sinds mensen een vergoeding /opdracht kregen om de spitsuren te vermijden zitten wij nu al vanaf 15.00 in de spits rond de ring. Ben zeer benieuwd voor welke tijden de heffing in gaat.
Sorcerer zegt
Jesper: da’s inderdaad een goed punt, echter als je dichtbij de A10 woont dan zul je niet lang in dat tarief rondrijden gok ik, want óf je rijdt de andere kant op óf je rijdt richting de A10.
Dit is weer een punt over (on)eerlijkheid: het systeem voorziet enkel in ‘betalen per straat/gebied’, maar niet in ‘betalen per route’. Dus als je inderdaad een andere route neemt maar toch een stuk door spitsgebied reist, dan ben je de lul.
Overigens verwacht ik wel dat er nieuwe sluiproutes bij komen door heel Amsterdam als dit wordt ingevoerd. Wel nutteloos, want door die stoplichtenzee in Amsterdam verbruik je al gauw meer dan die paar cent die je extra betaalt als je over de A10 rijdt…
paulusrx7 zegt
nou dan ga ik toch werken in rotterdam…
opbokke met dat kabinet stelletje verrekte mongolen
Treff zegt
@Robbie:
Dat betekend dat we dus de kastjes al sneller in alle auto’s krijgen dan 2012 (dan gaat in principe pas de kilometerheffing in?
OT:
De Spitsheffing gaat zo snel mogelijk in gebruik! Dus er zitten nog zat haken en ogen aan dit hele systeem! Laten we maar eens eerst kijken hoe de kastjes werken met kilometervergoeding en dan pas verder kijken!
zondagsrijder zegt
Autoblog-redacteuren,
Doen jullie ook eens iets aan de rol van de ANWB in dit verhaal. Deze club heeft haar leden goed verraden en de leden kunnen weinig terug doen. Ik althans niet, want ik weiger genoegen te nemen met een veredelde afsleepservice..
Turbo zegt
Den Haag:
1. iedereen roept ‘heffing’
2. niemand roept hoeveel dat dan gaat kosten
Aptroot heeft keihard gelijk: veel lullen, maar alle kosten verborgen houden in de discussie.
johnny m zegt
Wie meer rijd en in de file en in de randstad , die moet betalen. Eerlijker kan het niet.
Simpson zegt
het word nog eens een statussymbool, ’s ochtends rijden op de A10! Rij jij een dacia? jaa, maar wel ’s ochtends op de A10! :mrgreen:
wat bin ik blied dat ik in Grunn woon! :-)
toyotaprius zegt
@Simpson: Hahaha inderdaad, rij jij ’s ochtends op de ring in Amsterdam?!?!?! Goh….
lincoln zegt
slim hoor .. want met de spitsheffing heb je noooooit files meer ..
de sjonnies zegt
Wat me opvalt is dat niemad reageert op de uitspraken van de minister, die letterlijk heeft gezegd dat er naast de kilometerheffing geen extra kostenzu llenkomen voor de automobilist.
We worden dus al verraden voordat het systeem daadwerkelijk is ingevoerd, wat denken jullie wat er van dit systeem terecht komt als het er straks zal zijn, dan kun je op een stuk autoweg voor drie gemeentes tegelijk gaan betalen !
Het ‘oude’ BPM systeem lijkt ineens heel eerlijk !
johnny m zegt
nee, hij heeft gezegd dat er nog een spitsheffing voor een bpaalde steden bovenop komt. Niemand luistert ……
wilco faber zegt
Ach, ik vind dat deze partij aan gort gestemd moet worden. Duidelijk de verkeerde partijen die aan de macht zijn. En duidelijk dat Eurlings het belang van de automobilist alsnog uit het oog verloren is (zit Bos hier achter??).
Cantago zegt
Wat wordt ik scheitziek van dit land, hoezo nou weer extra betalen daar? Dat slaat toch nergens op, iedereen mag “gratis” rijden, maar in Amsterdam moet je ineens extra dokken, nee fijn is dat!
toyotaprius zegt
Vraag ik mij af, hoeveel ben ik kwijt, als ik met mijn auto op dinsdagochtend naar het centrum van Amsterdam ga. Mijn auto parkeer bij de garage van het Lido, Leidseplein en dan in de spits weer naar huis…? Ik rij via de ring natuurlijk..
Martin zegt
Waarom rekent Camiel niet uit hoeveel bomen er gekapt moeten worden voor al die facturen?
Hoeveel CO2 uitstoot het rondbrengen val al deze post kost.
Ik denk dat dat deze maatregel slecht voor het mileu is, kastje kost stroom dus auto gaat ook meer verbruiken.
En voor alle mensen die pakketjes bezorgen, die zijn werkeloos want de polen kunnen het goedkoper die hoeven voor hun oude vervuilende auto geen km vergoeding te betalen.
Ik denk dat er ineens nog maar weinig auto’s in nederland geregistreerd staan.