Dikke chaos verwacht bij Amsterdam doordat één van de belangrijkste tunnels in Nederland is afgesloten.
Het ging gistermiddag mis in de Schipholtunnel op de A4 richting Den Haag: door een korte, felle brand raakte de tunnelbuis beschadigd. De brand werd snel geblust maar het camerasysteem waarmee toezicht wordt gehouden op het verkeer in de tunnel raakte zodanig buiten werking dat het niet verantwoord bleek mensen door te laten rijden. Rijkswaterstaat is sindsdien volop aan de bak om de boel te herstellen.
Gisteravond beloofde men nog alles in het werk te stellen om in ieder geval twee rijbanen open te krijgen, maar dat is niet gelukt. De Schipholtunnel zit in ieder geval vanmorgen nog potdicht. Dat leidt nu al tot flinke files op de A4 vanuit Amsterdam richting Den Haag. Ook de aansluitende A9 is flink dichtgelopen, alsmede de sluiproutes en het lokale verkeer. Verkeer wordt geadviseerd een omleiding via de A5 en A9 te volgen, dus ook daar zal het flink drukker worden waarschijnlijk. Mocht je vanaf Schiphol moeten vliegen vandaag, ga dan liever op de fiets. Of als het echt niet anders kan, zou je zelfs de trein kunnen overwegen.
Het is vooralsnog onduidelijk hoe lang de problemen nog duren. Doordat bepaalde bekabeling voor het camerasysteem en de stroomvoorziening niet op voorraad bleek heeft Rijkswaterstaat al flinke vertraging opgelopen. En de voorspelling was al dat het sowieso niet volledig opgelost zou zijn voor de avondspits vanavond. Wij raden aan om het Twitteraccount van de VID in de gaten te houden.
Foto: VID
Gulli zegt
Ach, in 1980 ging het toch ook vaker goed dan fout zonder camera’s? Die paar dagen overleven we wel.
olivier420 zegt
@Gulli: das 37 jaar geleden. Het is inmiddels wat drukker op deze aardbol :-).
theiz zegt
@Gulli: de huidige tunnel is pas in 2000 geopend.
Daarnaast twijfel ik of camera’s in de jaren 80 al niet aanwezig waren in dit soort tunnels. De Maastunnel bijvoorbeeld werd ‘bewaakt’ door agenten die liepen op de verhoging die nog steeds aanwezig is daar. Dat zal met de huidige arbo regels wel geen alternatief meer zijn voor camera’s gok ik.
olivier420 zegt
Ik vond het best gezellig.
2wheeler zegt
Waar dienen deze camera’s voor? Als ze voor de stoplichten zijn kan ik het enigszins begrijpen, al het andere lijkt me niet noodzakelijk toch?
stihl zegt
@2wheeler: Wanneer er een ongeluk gebeurd in de tunnel is het prettig dat RWS dat ziet zodat ze de matrix borden kunnen aanzetten.
pinut187 zegt
@2wheeler: staat in het artikel: het camerasysteem waarmee toezicht wordt gehouden op het verkeer.
2wheeler zegt
@pinut187: stom, overheen gelezen! Hersenactiviteit is bij mij ’s ochtends vrij laag, met een beetje logisch nadenken had ik het zelf ook wel kunnen bedenken. Tijd voor koffie nummer 3…
lekbak zegt
Bekabeling niet op voorraad? Al ligt die meuk in Zuid Spanje, een privé vliegtuigje is in een paar uur in Nederland hoor. Hupsakee, spijkers met koppen slaan en die meuk maken. Geld is toch van ondergeschikt belang bij dit soort kwesties. Ondertussen kan natuurlijk alles al zover klaar gemaakt worden dat de kabels er alleen nog maar tussen hoeven…
draadloos zegt
@lekbak: denk dat de kabels het meeste werk zijn….
lekbak zegt
@draadloos: voordat je de nieuwe kabels er tussen kunt hangen moet het eerst schoon, uit elkaar, de oude kabels netjes gesorteerd en voorbereid worden om te verlengen aan twee kanten (ik neem aan dat ze het er tussen maken ipv de complete kabel vervangen) en dan, als alles weer netjes is kunnen de nieuwe stukken er tussen. Er zit echt de nodige uren voorbereidend werk in hoor. Afwerken kan wel terwijl de tunnel weer open is.
stijnn zegt
Dus het lukt Rijkswaterstaat niet een paar extra tijdelijke camera’s op te hangen in één nacht? Dan maar gewoon verkeersinfarct… wat zijn dit voor mensen?
rhellema zegt
@stijnn: ik zou zeggen, meld je bij RWS, voor experts zoals jij valt er bakken met geld te verdienen.
tunefuldjmike zegt
@stijnn: Op volgens mij de NOS werd aangegeven dat ook de stroomtoevoer beschadigd geraakt zou zijn. Dus dan heb je niks aan tijdelijke camera’s
phevtreb zegt
@tunefuldjmike: dan maar tijdelijke camera’s én een tijdelijke aggregaat toch?
stijnn zegt
@stijnn: jullie hebben volkomen gelijk, wat stom van mij om zoiets te zeggen. ik ga direct solliciteren bij ze, om uit te leggen dat je tegenwoordig draadloze camera’s met accu’s hebt. :-)
al69 zegt
@stijnn: Even voor de duidelijkheid… RWS doet niets behalve toezien dat het werk uitgevoerd wordt. De aannemer en onderaannemers zullen het werk moeten doen. Afhankelijk van de schade kan het inhouden: vervangen camera’s, vervangen behuizingen van camera’s, vervangen van ophangbeugels, vervangen van bekabeling, vervangen van video converter, vervangen van voeding unit van video converter, vervangen van glasvezels enz. Na het fysiek vervangen moeten de onderdelen ook geconfigureerd, inbedrijf gesteld, en getest worden. Dus men doet dat niet “eventjes.”
pinut187 zegt
Slecht service contract afgesloten met de camera leverancier. Dit soort kabels zouden er binnen een paar uur beschikbaar moeten zijn.
al69 zegt
@pinut187: Meestal hangt er ook een boeteclausule bij de servicecontracten onder het kopje MTTR, dus de aannemer zal de pijn wel voelen.
Tenck zegt
De een zijn dood is de ander zijn brood, ik was nog nooit zo snel thuis gisteravond omdat er op de rest van de A4 geen file stond (en dan met name voor Leiden).
Gulli zegt
@Tenck: dat heb ik letterlijk meegemaakt. Ik reed een keer de A12 op in de spits en het was bizar rustig dus ik werd meteen vrolijk en kon lekker doorkachelen. Bleek later dat er 400m vóór de oprit een dodelijk ongeval was gebeurd waardoor de snelweg was afgezet :(
sam84 zegt
Gewoon de trein pakken en niet moeilijk doen ;-)
lekkerlinksrijden zegt
@sam84: hahahaha die is grappig, op een autofielen site als AB over het ov beginnen :-)
Dinky_Toy zegt
@sam84: En dan 2 uur stil staan op 500 meter van station Hoofddorp zeker ivm een valse brand melding in de trein tunnel en zo alsnog je vliegtuig missen…
escort77 zegt
En als je nou eens het verkeer tussen pakweg nieuw-vennep en de ring a10 gewoon door laat rijden met 70 km/u?
Of denk ik te simpel?
mrrallycross zegt
Vraag mij altijd af hoe er brand kan ontstaan in zo een tunnel
desjonnies zegt
@mrrallycross:
Vuur schijnt negen van de tien keer de oorzaak van brand te zijn.
silenro zegt
@desjonnies: burnnnnnnn
Dutchdriftking zegt
Tja, werkend op Schiphol ken ik voldoende sluiproutes. Tip van de dag, Schipholweg en Aalsmeerderdijk nemen.
lekbak zegt
@dutchdriftking: tip van de dag: niet zulke tips van de dag geven.
crisisfour74 zegt
@driftking hou je mond,het was 0515 al druk door al die geluiperds.P40 was moeilijk bereikbaar.