Het Nederlandse Miles Benelux BV zal het importeurschap van de Koreaanse Spirra op zich nemen. Dit geldt voor de brandstof versies (de Spirra S en de Spirra T) maar ze zullen in april 2009 ook als eerste de Spirra E (electric) introduceren!
Miles Benelux houdt zich bezig met het importeren en ontwikkelen/bouwen van elektrische auto’s in de Benelux/Europa. Onlangs heeft men te horen gekregen dat men de Spirra-import voor de Benelux op zich mag nemen. Op dit moment heeft men nog geen officiële dealers aangesteld, dit zal uiteraard wel komen maar in een later stadium.
In april van dit jaar onthulde producent Oullim Motors de Spirra S, deze auto zal samen met de Spirra T in oktober op de markt komen. De Nederlandse prijzen voor de SPIRRA zijn als volgt (inclusief BTW en BPM):
– Spirra S (400pk): € 136.000
– Spirra T (500pk): € 170.000
– Spirra E (300pk): € 183.000
De Spirra E wordt pas eind April 2009 geïntroduceerd. De elektrische Spirra is door het Nederlandse Allgreen Vehicles BV ontwikkeld en gebouwd en zal tevens vanuit Nederland verkocht en geleverd gaan worden. De Spirra E heeft een vermogen van 300 pk en 480 Nm aan koppel. Acceleratie 0 naar 100 km/u kan in minder dan 4 seconden! De actieradius op 1 lading is 320 kilometer, zo laat Jan van der Kamp (Allgreen Vehicles) ons weten.
corrado vr6 slc zegt
Wauw, in minder dan 4 sec op de 100 met 300pk met de Spirra E!
Hoe snel wordt die Spirra T dan met 500pk???
Ze zien er ook zeker niet verkeerd uit.
audi-fan zegt
zien er cool uit
maar was dit vroeger niet de proton spirra
Oly zegt
wel vrij prijzig voor een koreaantje. 170.000 of 183.000 zou dan denk ik toch wel wat anders kopen. maja we zullen zien.
w0o0dy zegt
Beetje prijzig…. volgens mij kom je daar in NL niet mee aan de bak. Kopers hier zijn aars(geintje)-conservatief en zullen dus waarschijnlijk snel naar de bekende merken rennen.
Maar wel een fraaie sportwagen. Moet ie alleen nog het weggedrag van een Noble hebben dan maken ze wel een kans.
VonStroke zegt
Vrij kansloos met zo’n prijzen inderdaad.
-Niet zo mooi
– Koreaans
– Duur
– Kwaliteit?
Ik ben benieuwd.
Edman zegt
Mooie wagen, als die een aardig weggedrag heeft is ’t best een leuke auto voor die prijs.
jampa zegt
@ VonStroke
Helemaal met je eens, alleen vergeet je het belangrijkste punt: het is een hybride ‘auto’! Het is natuurlijk belachelijk dat zoiets als ‘auto’ door de deur gaat! Het is geen auto, het is lelijk en tegennatuurlijk, auto’s moeten lawaai maken en stinken naar benzine! auto’s moeten grote motoren hebben en niet rijden op batterijen, dat was leuk toen ik 6 was, toen vroeg ik voor sinterklaas een op afstandbestuurbare auto op accu, nu, nu we groot en volwassen zijn, kopen we auto’s! Auto’s hebben een verbrandingsmotor, dit is essentieel, anders is het geen auto, slechts een blik op wielen. Een ‘auto’ zonder verbrandingsmotor, is GEEN auto!!
Edman zegt
@ Iedereen die ’t ding duur vindt
Voor een Ferrari F430 betaal je 250-280k (490pk), voor zo’n Spirra T betaal je 170-200k (500pk). Dus als de wagen lekker bochtenwerk heeft is ’t zeker een leuk ding (ze moeten eigenlijk gewoon een goede tijd op de ring neer zetten).
Matt zegt
@ Jampa
En voor jou moet een trein dikke rookwolken uitspuwen en tsjoeke tsjoeke tsjoeke doen…
jampa zegt
@ matt
jep! als het maar hard gaat en veel geluid maakt ÉN, als het maar benzine slurpt!
Matt zegt
@ corrado vr6 slc:
Die Spirra T met 500 pk is waarschijnlijk niet sneller dan de Spirra E met 300 pk (die in 4 sec naar de honderd moet gaan). Dat komt omdat bij een elektrische motor meteen 100% trekkracht ter beschikking is, terwijl die bij een verbrandingsmotor lineair wordt afgegeven. Om een zelfde versnelling te bereiken heb je in een elektrische auto dus veel minder pk’s nodig.
Wat is die Spirra E duur trouwens. Als je een Fisker Karma kunt krijgen voor 80.000 euro en een Tesla Roadster voor 100.000 euro, zou er dan iemand 183.000 euro neertellen voor deze Koreaanse wagen?
corrado vr6 slc zegt
@ Matt: Ja ik weet het hoe dat gaat met electrische motor en het ligt ook véél meer aan het koppel dan aan de peekaas, jammer dat er niet bijstaat hoeveel nm’s die Spirra T heeft.
GeoBem007 zegt
Matt: De Tesla zit tegen de 120.000 aan in Duitsland, go figure voor jullie Nederlanders ;-)
Heb het nooit echt gehad voor van die one-off brands die even een supercar maken..
kowalsk zegt
Lijkt een beetje op die Noble, gave kar hoor.
Björn Borgmoer zegt
Hey autoblogger,
Als ik naar de Proto Motors site ga, dan ziet het model Spirra er behoorlijk anders uit. Staan er onder het artikel nou oude plaatjes, of is die site van hen in geen eeuw meer geupdate?
Best een coole auto, hij zat ook in GT4 en daar was het weggedrag best te pruimen, dus ik vermoed dat dat in het echt ook wel snor zit. Bovendien is 170K voor 500 pk écht niet duur, dus laat maar komen!
Doewap zegt
@ iedereen die over de prijs begint te zeuren
Klanten voor dit soort zaken zijn niet bezig met zich af te vragen wat ze nog meer zouden kunnen kopen voor dat bedrag. Dit soort auto’s heeft tijdens de levensduur vaak meerdere eigenaren, die soms speculeren, soms gewoon liefhebber zijn. En heel vaak hebben ze die 911 al.
Deze auto maakt juist wel kans omdat hij uit Korea komt: een kenner weet dat de maker van deze auto de zaak heel erg serieus aanpakt.
Hoeveel van dit soort projecten zijn er wel niet? En hoe vaak zie je die auto’s in werkelijkheid rijden? Ik denk dat tegen 2011, de Spirra een relatief succes zal blijken te zijn.
autoblogger zegt
@Bjorn: denk dat dat oude plaatjes zijn. De Spirra was destijds ontwikkeld door “Proto Motors“, dat bedrijf is echter in mei 2007 overgenomen door Oullim Motors. Zoals ik ook hier al schreef:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/26/spirra-s
Björn Borgmoer zegt
Aha,dat verduidelijkt een hoop. Thanx.
Gnermo zegt
Heerlijke auto dit, ik geloof dat de 500pk versie dezelfde motor als de Koeninsegg heeft. 4.6l V8 als ik het goed heb
PyroZnype zegt
Ik vind dit een erg mooie wagen, vooral de achterkant ziet er lekker uit. Alleen die prijs…die is best aan de hoge kant als je ziet wat er nog meer te krijgen is..
Matt zegt
@ GeoBem 007:
Die Tesla Roadster gaan ze toch echt voor 100.000 euro hier verkopen, voor zover mijn info strekt. Het staat onder meer hier:
http://www.technischweekblad.nl/tesla-roadster-in-europa.41146.lynkx
Zo’n prijs is ook wel logisch, als je die afzet tegen 100.000 dollar in de States. Overigens zal-ie in Nederland niet duurder zijn dan in Duitsland, want op elektrische auto’s zit 0% BPM!! En de BTW in Duitsland is zelfs ietsje hoger, 20% vs. 19%.
Er is nu al wel een elektrische Lotus in Europa te koop voor 120.000 euro, ik denk dat je hem daarmee verwart. Ze lijken wel veel op elkaar, maar het is net iets anders dan de Tesla Roadster.
tt zegt
180.000 euro si veel in vergelijkin met de andere gelijkaardige Electrische wagens.
De tesla, de fisker, de gt ligthing.. allemaal zijn ze goedkoper dan deze wagen en dat si toch opmerkelijk.
Ook de cijfers ( acceleratie, bereik) zijn niet spectaculair voor een Electrische superwagen.
Iemand zij het al, mss voor speculanten iets, maar daarbuiten niet vrees ik…
Mr Hyde zegt
@ matt, je bedoeld de Venturi Fetis?
Matt zegt
@ Mr Hyde
Die Fetis(h) kost geloof ik zelfs 300.000 euro.
primramessar zegt
Wel goed dat de auto in nederland is ontwikkeld. Er is genoeg talent en kennis in nederland aanwezig en wie weet wat in de toekomst nog komt.
De heren van allgreen vehicles mogen zichzelf een schouderklopje geven.