Een nieuwe motor, gepatenteerde techniek en een hoop mensen die het nog niet begrijpen. Tijd voor een spelletje. Voor techjunkies of niet, dit is gewoon echt heel gaaf!
De Omnivore Engine van Lotus (Engineering) doet zijn naam eer aan. Als het vloeibaar en ontvlambaar is (zelfs diesel), werkt de eencilinder er naar alle waarschijnlijkheid op. Dit komt door toepassing van een variabele compressie en nog wat snufjes. Het is allemaal wel uit te leggen, maar het verhaal wordt al snel lang en saai. Verder moet dit blok een meer complete verbranding verzorgen. Dit heeft weer lagere emissies tot resultaat en daar wordt iedereen blij van. Omdat het een tweetakt motor is, is deze bij kleinere inhoud ook nog een stuk krachtiger dan een ‘normale’ viertakt. Zie jij de volgende Elise al met eencilinder rondrijden?
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden en een flash-spelletje zegt meer dan duizend plaatjes. KLIK dus snel door naar lotus en draai die knoppen in de rondte! Steek je meteen nog wat op, zo vrijdag ’s avonds laat. En het is natuurlijk een fantastisch verhaal voor in de kroeg. ;)
henk zegt
slim dat andere daar niet zijn opgekomen
wimpie zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
vincent_995 zegt
Dithelpt best wel goed om het uit te leggen, interactief leren.
RobertJ zegt
Interessant, wat zorgt ervoor dat de lucht de cilinder in stroomt?
Jan zegt
Onderdruk in de cilinder i guess.
Maar hebben de uitlaatgassen niet bijzonder weinig tijd om de cilinder weer uit te stromen? Een soort van interne EGR ofzo? :p
Kevski-Style zegt
@Jan:
Je bedoelt underdruk in de zuiger. cilinder heeft juist overdruk als de verbranding heeft plaatsgevonden. Onderdruk wanneer de inlaat plaatsvind….
Kevski-Style zegt
@Jan:
Mybad, dat zei je ook :) Is overigens met 4 takt niet anders….
Kevski-Style zegt
@Jan:
Je moet het zien als een nokkenas. die heeft een 2takt namelijk niet, net zoals kleppen.Naarmate het toerental stijgt moet de inlaat en uitlaat langer open blijven staan. Dat kun je ook aanpassen met het model en goed zien als je inzoomt….
rudi zegt
De uitlaatgassen staan onder sruk als de zuiger de uitlaatpoort opent, dus de meeste gassen ben je zo kwijt. De verse lucht wordt via een externe blower (supercharger) toegevoert.
vale46 zegt
Mooie “uitvinding”! 2takt maar dan een modernere versie daarvan. Hoe de lucht aangezogen word is me nog niet helemaal duidelijk, het uitlaatsysteem zorgt ook nog voor vele vragen. Maar eens naar Google gaan…
vale46 zegt
Niks speciaal gevonden. Op de site van Lotus staan ook niet veel interessante dingen. Als iemand wat meer info hierover heeft… ik wil hierover wel wat bijleren hoor!!
Kevski-Style zegt
@vale46:
Zoek gewoon eens op 2takt, dan snap je het wel. In feite wordt de lucht hetzelfde aangezogen en afgevoerd als anders met een 4takt. Alleen doent de zuiger tegelijkertijd als klep, i.p.v. de nokkenas, tuimelaars en kleppen….
vale46 zegt
@Kevski-Style: Ik weet perfect hoe 2-takt werkt hoor! Dat is het probleem niet. Ik snap niet hoe er druk komt in het inlaatkanaal? zit er dan ook ergens een terugslagklep in zoals in een gewone 2-takt? Alvast bedankt voor de hulp!!
Kevski-Style zegt
@vale46:
Geen echte druk. De druk is daar normaal. oftewel 1 atmosfeer of bar. Doordat uitlaatgassen ontsnappen via de uitlaatpoort wordt de druk gelijk. Echter, is de temepratuur ook gedaald in de cilinder en gaat de zuiger naar beneden toe. Zodoende dat er als het ware lucht naar binnen gezogen wordt. hetzelfde principe geld ooverigens ook voor 4takt….
Kevski-Style zegt
Interessant concept waar ik het bestaan al een hele tijd van weet. Membraam in de uitlaat is oud nieuws op zich. de variabele compressie is dat echter niet. het enige waar ik echt benieuwd naar ben is of het mogelijk is om de verbrandingkamer op deze manier dicht te houden? De variabele compressie gooit naar mijn idee nogal wat roet in het eten. Voor zover ik weet is het concept dan ook nog steeds niet productierijp. Tel daarbij op het feit dat er olie gebruikt moet worden bij de benzine. Dan heb je wel kleine super efficiente motoren, maar tegelijkertijd ook meer vervuilendere motoren dan andee motoren met dezelfde grootte maar 4 takt. Geen idee of dat tegen elkaar opweegt….?
Klassiekerrally zegt
Ik snap het nog niet helemaal… Maar hey! Het is van Lotus. Dus cool!
Kevski-Style zegt
@Klassiekerrally:
Wat snap je er niet aan dan????
Klassiekerrally zegt
Niks. Vooral ook omdat ik me er nog niet in verdiept heb. ;)
rudi zegt
@kevski style:
Word geen olie bij de benzine gebruikt, want de motor wordt niet via het carter van benzine/lucht voorzien.
En doordat de compressie super hoog is verbrandt de motor het mengel heel schoon. dus eigenlijk heel efficient en zuinig/schoon. Misschien niet rijp voor productie maar techniek werkt wel.
Kevski-Style zegt
@rudi:
Je geeft zelf al aan dat de motor niet via het karter gesmeerd wordt.Dat kan ook niet, want dan zou het grootste gedeelte via de uitlaat ineens verdwijnen. Er moet dan ook wel olie bij vermengt worden. dat is het hele principe van 2takt. Zou je dat nniet doen dan zou de motor droog lopen. Iets wat geen nekle motor lang volhoudt….
RP zegt
Gave applet!
Leuk om mee te piellen
withgold zegt
is toch gewoon 2takt prinmcipe :o?
IrT zegt
@withgold: tweetaktprincipe met variabele compressie en HCCI is niet meer gewoon tweetaktprincipe ;-).
lincoln zegt
geweldig ..
auto heeft meteen geen uitlaat meer nodig ..
luchtfilter is ook overbodige luxe ..
geweldig ..
BXL zegt
Mooi, maar alweer het zoveelste verhaal van variabele compressie, ondertussen heeft peugeot en saab ook al dergelijke “innovaties” gebracht, maar zijn zoals vaak (nog) niet doorgebroken…
Het nieuwe van lotus is echter wel dat het gecombineerd wordt met 2takt principe, waarschijnlijk puur door plaatsgebrek voor kleppen etc. Dit roept vervolgens weer de vraag van smering en olieverbruik op…
Maar ik zie in elk geval eerder dergelijke systemen met kantelbare of verplaatsbare cilinderkop werken dan het principe met excentrische kruktappen!
Oh en natuurlijk in de autoindustrie moet elke “E” voorkomende in typebenamingen tegenwoordig groen zijn!
Anders ben je niet lief bezig..
BXL zegt
@vale46
Hoe de lucht aangezogen wordt vertelt kevski-style al ongeveer, de neerwaartse beweging van de zuiger zorgt voor onderdruk, waardoor de motor lucht aanzuigt.
De uitlaat wordt gevormd zoals bij alle 2takts met een expansievat, wat zo wordt vormgegeven dat het de drukgolven van de uitlaatslagen terug laat weerkaatsen naar de uitlaatpoort van de cilinder. We timen het moment van opniew terugkaatsten (van uitlaatpoort naar uitlaat) zo, dat het samenvalt met het moment waarbij de zuiger naar beneden komt, en de verbrande gassen naar buiten drukt, op deze manier verlaten de verbrande gassen sneller de cilinder doordat ze “aangezogen” worden door de zuigkracht van de weerkaatste durkgolf.
Resterende verbrande gassen in de cilinder is bij 2takt principe bekend, hoe vollediger de verbrande gassen weggezogen worden, hoe meer plaats voor nieuw mengsel, hoe meer vermogen/rendement.
Kevski-Style zegt
@BXL:
Bij dit systeem zal de uitlaat echter wel van veel minder belang zijn dan conventionele 2takt motoren, doordat de poortgeometrie verandert wordt aan de uitlaatkant. Waar het voor racedoeleinden noodzakelijk wordt om voldoende gasstroming te bewerkstelligen is dat hier niet meer van toepassing door de klepfunctie/membraam die dit blok heeft….
GOD zegt
@ BXL
Klopt niet helemaal wat je zegt.
Er stroomt altijd wat onverbrand mengsel via de uitlaat poort er uit.
De drukgolf word zo berekend dat ie precies op dat moment bij de uitlaatpoort komt en zo het onverbrande mengsel weer terug in de verbrandingskamer drukt.
Meer mengsel dus meer vermogen.
De uitlaat gassen verdwijnen niet door de drukgolf maar door het vacuum dat ontstaat na dat de uitlaat poort opent na de explosie van het mengsel.
Kevski-Style zegt
@GOD:
Klopt niet wat je zegt. Ik sluit me aan bij BXL. Simpel gezegd zou dat laatste je vermogen kosten. Een EGR klep doet hetzelfde als wat jij omschrijft bij 4takt motoren. Als je tree hugging hippie bent dan heeft het zin om je uitlaat zo te construeren, maar anders totaal niet. De expansiekamer zorgt voor een drukgolf die weggaat van de uitlaatpoort, om zo een extra onderdruk te creeeren. door de overdruk die in de verbrandingsruimte ontstaat worden uitlaatgassen sneller afgevoerd….
rikkon zegt
Kev, nu even lekker slapie slapie doen!
super458 zegt
Nu begrijp ik waarom dit artikel niet onder games staat… Het is gewoon een normale motor die op alcohol kan rijden.
OffTopic: Wanneer komt de VriMiVideo?
BananaFlip zegt
@super458: Variabele compressie, tweetakt eenpitter met hetzelfde vermogen als een 4-in-lijn. Dit is toch echt wel een technisch behoorlijk anders systeem dan de conventionele viertakten.
Kevski-Style zegt
@BananaFlip:
Wie zegt dat het hetzelfde vermogen als een 4 in lijn geeft????
BananaFlip zegt
@Kevski-Style: Lotus zal naar alle waarschijnlijkheid geen motor ontwikkelen die veel minder vermogen levert dan hun huidige motoren. Toch?
Kevski-Style zegt
@BananaFlip:
Waarom niet. Lotus is tegenewooridg een maleisische firma, niet engels. tuk-tuks zijn in die contreien nog steeds gemeengoed, waar een auto te duur is….
vale46 zegt
@Kevski-Style:
Waar haal je het vandaan dat Lotus Maleisisch is? Het F1 team van Lotus is in handen van Maleisische investeerders. Maar Het merk Lotus zelf is puur Brits!
btw: Deze motor is gemaakt door Lotus engineering, een aparte afdeling van Lotus. Zoals ook Lotus cars een aparte afdeling is binnen lotus, die maken de Lotus wagens die wij kennen.
Lotus is veel meer dan lichtgewicht sportwagentjes!
BananaFlip zegt
Dat is inderdaad wel heel erg heftig cool. Mooi systeem, ik vraag me wel sterk af wat voor geluid eruit komt… Eencilinder, tweetakt..
RRRobert zegt
Wat zit dit er super simpel uit, als je dit vergelijkt met de pogingen van Mercedes om met de Diesotto motor tot vergelijkbare resultaten te komen.
rudi zegt
@ kevski style @BXL @ GOD
De lucht wordt niet aangezogen door alleen de onderdruk in de cilinder, dan kan helemaal niet want er zijn nog verbrande gassen aanwezig (hoge druk). En het tweetakt principe is inderdaad olie bij de benzine om het carter (zo zuigt een normale 2takt gassen aan) te smeren maar dat is bij dit blok niet nodig. Het heeft gewoon een normale oliepan zoals een 4takt. En EGR zou toegepast kunnen worden door de timing van de klep in de uitlaat te veranderen/optimaliseren. Er zit helemaal geen expansievat bij het uitlaat, totaal niet nodig en nutteloos in dit geval, uitlaat heeft sowieso al lagere druk dus die gassen gaan daar toch al heen, het gaat alleen om de timing. Dus dat drukgolvenverhaal past hier even niet.
Kevski-Style zegt
@rudi: Deze gassen zijn al eerder verplaats door door het eerder genoemde hoge druk onderdruk verhaal. aan de uitlaatkant. Verder had ik al aangegeven dat een expansiedemper minder zinvol zou zijn, maar je hebt het nog steeds nodig voor iedeele prestaties. Overigens ook met 4 takt systemen, maar dat is een ontwikkeling van de laatste paar jaren. Een normale oliepan kan helemaal niet. heel simpel: De zuiger gaat voorbij de uitlaatpoort. Zelfs wanneer deze dicht gezet wordt door de klep heb je al het probleem dat door het gat zelf de olie van de zuigerveren af is, en het bovenste stuk de zuiger droog loopt. Simpel gezegd moet door de contructie olie bij de brandstof gemengt worden.Anders gaat het niet. Of ze moete een constructie hebben gemaakt die ervoor zorgt dat als de klep dicht zit, deze srak aansluit op de cilinderwand, maar dat zal wel niet, want dat is te duur, en vanwege het uitzetten van materiaal is dat vragen om problemen. Verder zuigt een normale 2takt gassen aan via de inlaatpoort. In het carter zit ATF olie. Olleen voor de zuigersmering aan de bovenkant van de poorten wordt de mengsmering gebruikt….
M-lover zegt
2takt… klinkt vies :P
Zeer leuk idee, alleen kan er weer zoveel meer kapot gaan, en je kent het gezegde: ‘als er iets mis kan gaan, zal er iets mis gaan’ dat zie je tegenwoordig wel met allemaal die opties en hightech, vroeger draaide een motor of draaide hij niet :D
Kortom, eerst zien… en dan geloven (oei, ik begin al als een echte typische ingenieur te klinken, wss vroegtijdige beroepsmisvorming :P)
Simpson zegt
als dit zometeen maar niet klinkt als een kudde opgevoerde scooters…
Maar wel bereinteressante techniek.
Kevski-Style zegt
@Simpson:
Ik gok erop van wel. Zal wel iets anders klikken (zwaarder), maar je krijgt echt wel een 2takt geluid. Eerlijk gezegd gok ik er ook op dat dit uitgevonden is door maleisie. In die regio’s rijdt heel veel 2takt rond. Ik gok eop dat dit nooit in auto’s toegepast gaat worden, of als vervanging komt in een elise….
rudi zegt
@kevski style
Nogmaals; expansie demper past niet in dit verhaal (en al helemaal niet in een 4takt) je wilt de druk wel zo laag mgelijk houden maar die drukgolven zijn niet nodig want de uitlaatpoort-klep regelt de timing. Bovendien is er geen onverbrand mengsel meer want je spuit direct de benzine in en het is een zelfontbrander (zoals een diesel) dus met deze injectie technologie zul je alle benzine/alcohol verbranden.
Ik kan me voorstellen dat de klep als het ware de cilinderwand vormt waar de uitlaatpoort zat/zit. Of er ztten zuigerveren aan de onderkant van de zuiger (de olie schraap veren) maar dan zou het bovenste gedeelte inderdaad srog lopen, dat is op zich wel interessant…
Kevski-Style zegt
@rudi:
drukgolven idd niet nee, maar resonantiegolven wel. 3 keer raden hoe je die krijgt. Zelfs F1 maakt er gebruik van en dat zijn toch 4 takt motoren…. Ik ben er zelf ook al jaren mee aan het testen op 4taktmotoren. De regel dat de beste uitlaat geen uitlaat is gaat tegenwoordig niet meer op namelijk. Ik ben het met je eens dat het een zelfontbrander is, behalve bij hoge belasting en hoge toeren. Ze willen knock opwekken in plaats van tegengaan, maar dan verbarnd niet alles. Bovendien, er blijft altijd CO2 over. Dat laatste moet nog steeds afgevoerd worden. Ik ben het met je eens dat een klep goed genoeg werkt om timing te genereren die er conventioneel niet was. (tenminste, eigenlijk is het er al jaren in de vorm van een draaischijf, maar dat is te duur om algemeen te worden toegepast. Alleen voor racerij) Maar je zult nog steeds baat hebben bij een veel kleinere expansieruimte. Kijk anders eens bij motorfietsen, waar dit soort systemen juist toegepast worden op de 4takt motoren. overigens laat de gadget de zuigervern aan de bovenaknt van de zuiger zijn. Moet ook al, want anders kantelt de zuiger….
vale46 zegt
@rudi:,@Kevski-Style:
Korte samenvatting:
Dit is dus een 2-takt motor waarbij op de inlaat kunstmatig een druk wordt gezet(supercharger?) en waarbij de opening van de uitlaat variabel is.(ik zou anders niet weten hoe er lucht in kan als er nog een kleine overdruk is om de uitlaatgassen kwijt te kunnen)
Het carter is zoals bij een 4-takt gevuld met olie.
De cilinder heeft een variabele compressieverhouding.
Kevski-Style zegt
@vale46:
Hetzelfde als met een normale 2 of 4takt het geval is. zuiger gaat naar benenden =vacuum is lage druk, ten opzichte van normale druk in het inlaatkanaal, wat een stroming naar de cilinder mogelijk maakt. Redelijke basiskennis wat betreft de werking van auto’s. Supercharger is niet nodig. Sterker nog, super goed gaat dat niet samen met 2takt vanwege de olie en de grotere warmte die er bij een superchrger of turbo gepaard gaan. dan krijg je met wat ongeluk daar al detonatie….
vale46 zegt
@Kevski-Style: Als ik jouw uitleg lees zie ik het principe van een 4-takt. de 2takt slagen gaan alsvolgt:
• 1ste slag: arbeidsslag+uitlaatslag
De zuiger is op zijn BDP en het luchtmengsel wordt tot ontploffing gebracht d.m.v. een bougie. Hierdoor ontstaan een immense druk en zal de zuiger met een grote kracht naar beneden geduwd worden. Als de zuiger in het naar benden bewegen voorbij het uitlaatkanaal komt zal het ontbrande luchtmengsel de cilinder verlaten door de resterende druk die er nog heerst.
• 2de slag: inlaatslag+compressieslag
Als de zuiger nog verder naar beneden beweegt voorbij het inlaatkanaal zal de zuiger een nieuw luchtmengsel naar binnen zuigen tot de zuiger zijn onderste dode punt(ODP) bereikt heeft. Als de zuiger voorbij zijn ODP is en daarna de in en uitlaatkanalen terug heeft afgesloten door naar boven te bewegen, zal er terug een compressie van het luchtmengsel ontstaan.
Deze motor is echter iets anders qua bouw waardoor er vooraf geen druk opgebouwd wordt ik heb carter, iets wat bij normale 2takt wel gebeurt. Dus de inlaat is 1Bar terwijl er in de cilinder een kleine overdruk heerst(>1bar) die de uitlaatgassen naar buiten doet stromen. en mocht je er aan twijfelen, lucht zal NOOIT van lage druk naar hoge druk stromen, en zal dus nooit de cilinder in stromen zonder dat er druk staat op de inlaat.
btw: detonatie in je charger?? hoe flik je dat? de injectie is pas in de cilinder zelf!
rudi zegt
@ kevski style
Ok misschien kan je met resonantie golven de prestaties optimaliseren (een klein beetje mijns inziens). Maar de clue van dit blok is juist ultra lean combustion (bijna 0 NOx) en super efficiency.
En onvolledig verbrandde CO en hydrocarbon’s door de HCCI (wat jij knock opwekken noemt denk ik) kun je met een katalysator onder controle krijgen.
Kevski-Style zegt
Knock is wat ik detoneren noem. Benzine is van zichzelf redelijk klopvast, en alcohol ook. We praten hier over heel serieus hoge compressie. CO en met name NOX zal wel laag zijn idd. Co2 is gewoon een verbrandingsproces. Enige kanttekening is de Co. Olie toevoegen verhoogd dit juist weer dramatisch.
Vermogenstechnisch praten we over we over 1 enkel punt op het gehele toerengebied. zoiets kun je echter ook variabel maken. Winsten qua VE zijn 3 tot 5% bij goed gebruik. Voor kleine motoren is dat niet noemenswardig, Bij een Veyron is dat een kleine 100pk Pk en nog wel meer Nm….
rudi zegt
waarom zou de motor detoneren, je spuit de benzine in een paar graden vóór bdp en door de homogene verbranding loopt de temperatuur helemaal niet zo hoog op dus heb je geen last van detonatie. En ja dat co2 gewone verbranding is dat weet ik wel, en is ook niet te vermijden.
Olie toevoegen is natuurlijk helemaal not-done dus CO jaag je gewoon door een kat.
Ik moet zeggen dat ik niet weet waarom bij hoge toeren+belasting een vonk nodig is.
Citrofiel zegt
Euh… Weet je wat? Het zal allemaal wel werken, daarvoor hoef ik het niet te snappen. ;)
Cantago zegt
Prachtige uitvinding, eindelijk een echt stapje vooruit in de motorenbouw! Leuk ook dat ze de moeite genomen hebben om er een applicatie omheen te maken, maakt het allemaal een stuk duidelijker!
vale46 zegt
zeer mooie animatie van het normale 2-takt principe:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Two-Stroke_Engine.gif
vale46 zegt
@ mezelf:
foutje rechtzetten:
de zuiger zal de lucht niet naar binnen ZUIGEN maar zal naar binnen STROMEN omdat in het carter druk is opgebouwd door de neerwaartse beweging van de zuiger en de terugslagklep na de luchtfilter.
De principe werking van een normale 2-takt is niet meer volledig van toepassing op de motor van Lotus.
Kevski-Style zegt
@vale46:
Daar van de detenoatie zeg je wat idd. My bad indeed….
Wat betreft de rest:
Zie het als volgt:Je comprimeert mengsel. ontstekeet d boel, waardoor het warmer wordt en uitzet, met overdruk als gevolg. Zuiger gaat naar benenden en de uitlaatklep gaat open. op dat moment onstaat er een stroming van uitlaatgas van de cilinder naar de uitlaat. Ik neem aan dat aan bovenstaande niks schokkens is. Nu komt echter een gedeelte van het 4taktprincipe, waar het lastiger wordt. Door de klep zal de stroming door een venturi sneller en langzamer stroming, om zo een venturieffect te veroorzaken. Door de venturi zaullen er 2 dingen gebeuren. Luchtstroom wordt extra versneld, waardoor er een vacuum kan ontstaan in de cilinder. Het 2de wat er gebeurt is dat er geen reversie meer kan plaatsvinden: Gas kan niet terug de ciinder in door de klep. Door de klep daarnaast nog eens voor het onderste dodoe punt af te sluiten creer je met het onderste stuk slag een extra vacuum. Genoeg om verse lucht die onder admosferische druk vrkeerd naar binnen toe te trekken. Daarnaast praat je nog over extra vacuum wat veroorzaakt wordt door temperatuurschommelingen, Meer dan genoeg om een de cilinder vol te trekken…..
vale46 zegt
@Kevski-Style:
Zo had ik het nog niet bekeken…
Alleen vind ik dat de uitlaatgassen wel redelijk weinig tijd krijgen om naar buiten te gaan. Maar dat is bij een gewone 2-takt niet veel meer. Anderzijds is de snelheid van de zuiger rond zijn ODP niet relatief laag, dus de ingaande lucht blijft naar binnen stromen en krijgt tijd tot de schuif terug gesloten word door die onderdruk.
Nu ik het volledig snap heb ik echt respect voor die Lotus ingenieurs!!
Ik heb zelf al voorstellingen over verbrandingsmotoren moeten doen, maar deze is toch wel wat meer dan een simpele 2takt.
BTW: Hoe heb jij ontdekt hoe deze motor werkt? parate kennis of kon je het afleiden uit de animatie?
alvast dikke merci!
Kevski-Style zegt
@vale46:
Een beetje van beide. Ik heb best veel met 2takt gewerkt in mijn tijd met brommers en motoren. Het systeem voor de inlaat en uitlaat bestaat al langer in een andere vorm. Namelijk met roterende schijven aan de inlaat en uitlaatkant. Hierdoor kan je als het ware in en uitlaattiming bepalen, zonder de plaats van de poorten een rol speelt. Hierdoor is het mogelijk om grotere poorten te gebruiken die openen en sluiten wanneer jij dat wilt. De dingen die relatief uniek zijn zijn de variabele compressie door de kamer zelf te verkleinen en het draaien zonder vonk. O.a. de scheepvaart maakt al tientallen jaren gebruik van 2takt diesel. Het gaat dan ook meer om de combi van de zaken in een simpel robuust pakket wat het mooi maakt. De in en uitlaatschijven hebben nogal eens last van lekkage….
rudi zegt
@ kevski style + vale 46
Ik vind het wel fascinerend hoe kevski style aan het fantaseren is geslagen bij deze motor, ik wil best wel geloven dat je met een venturie effect de druk omlaag krijgt in de cilinder maar NEVER genoeg om redelijke vulling te garanderen. Dus vale 46 had het al beter door toen hij het hele principe van de 2takt opsomde en concludeerde dat er ook wel een aantal wezenlijke verschillen waren.
kevsky : zoals je misschien wel weet werken die scheepvaart diesel 2takts ook met blowers om aan te zuigen.
Kevski-Style zegt
@rudi:
Klopt als een bus dat die daarmee werken. Maar dat is dan ook meer om de specifieke output te verhogen. miet voor de vulling. Bedenk je anders eens het volgende: Hoe vult een normale 4takt zich denk je? Die hebben het idee van de kleppen. Een 2takt overigens ook door de werking van de zuiger, maar dat doet er even niet toe. Uiteindelijk zullen we het anders wel gaan zien, of niet? Ik ben de beroerdste niet om te zeggen als ik het fout heb, maar voorlopig geloof ik nog steeds in wat ik schrijf. vanwege meerdere redenen. 1 ervan is vanwege diezelfde kleppen. Door de kleppen is de plaatsing van de spoelpoorten niet meer van belang, aangezien de plaatsing van de poorten geen rol meer spelen voor de timing….
Kevski-Style zegt
eerste gedeelte moet overigens wel weg wat betreft de deisel en compressor, want daarmee heb je gelijk….
rudi zegt
@ kevski style
Een normale 2takt zuigt eerst aan door het carter en pompt het mengsel dan omhoog (door de beweging van de zuiger). Heb je een wet sump dan valt deze gehele werking weg, dus dan zul je wel moeten gaan kijken naar mechanisch bekrachtigde aanzuiging (bv. supercharger). En btw. de cilinder van een viertakt is op het moment dat de inlaatklep open gaat al nagenoeg leeggepompt, dus als de zuiger dan omlaag gaat vult de cilinder zich weer.
friso zegt
heel cool!