Vandaag is het precies één jaar geleden dat de maximumsnelheid in Nederland omhoog ging. Sindsdien geven de koeien minder melk, vallen de schapen om van de stress, sterven mensen massaal door uitlaatgassen en geluidsoverlast; dat soort ongein. Omdat het zo niet langer kan, stapt een aantal gemeenten naar de rechter.
Aanstaande dinsdag zullen de eerste rechtszaken tegen 130 km/u worden behandeld in Den Bosch. Onder andere de gemeente Oss en Nuenen klagen dan over de supersonische snelheid op de A50, A59 en A270. Ook zou knooppunt Paalgraven al die snelle jongens niet aankunnen. Nuenen is vooral boos omdat de provincie Brabant had beloofd de snelheid op de A270 juist te verlagen, maar het tegenovergestelde heeft gedaan. Er zou nu niet genoeg bescherming zijn tegen het extra lawaai.
Ook de Friezen vragen de rechter iets te doen aan de verhoogde snelheid. Op 11 september wordt er in Leeuwarden over de A7 (bij Bolsward) en A31 geklaagd, betreft de verkeersveiligheid en geluidsoverlast.
Tenzij het een tweebaansweg met een hoop vrachtverkeer is, kan ik begrijpen dat een snelheidsverhoging geen goed idee is. De A15 is hier een mooi voorbeeld van. Er zijn echter genoeg brede, overzichtelijke wegen waar 100 km/u alleen maar frustraties en ergernissen oproepen (toch, A2?). Een goede geluidswal houdt dat extra beetje geluid prima tegen, zo spreek ik uit ervaring. Ben ik nou zo makkelijk, of houden Nederlanders gewoon te graag van klagen? (Via Nu.nl)
Hubert zegt
Het is nieuw voor mij dat je bij Nuenen 130 mag, maar ik ben er al een tijd niet meer geweest.
Voor de mensen die het niet kennen ; het is een extreem kort stukje snelweg tussen eindhoven en helmond. Puur stukje symboolpolitiek om hier 130 van te maken.
Je moet haast alweer afremmen tegen de tijd dat je op de 130 zit.
De tijdswinst 120 – 130 is slechts secondenwerk.
911GT2 zegt
@Hubert: Boeiend hoeveel je wint. Het gaat om consistentie. Snelweg? Dan 130! Het huidige beleid met al die uitzonderingen is gewoon erg verwarrend.
super zegt
@911GT2:
dat zou betekenen dat dat maximumsnelheid zou worden bepaald door het stuk waar je het minst hard mag, 80 dus. Overigens zijn er in alle landen variaties van max snelheid, in duitsland zijn er ook stukken waar je maar 80 mag.
mout zegt
@911GT2: Na een jaar 130 ben ik helemaal met je eens dat het om consistentie gaat.
Alleen is dat voor mij reden om dan maar liever te stoppen met de 130.
De stukken ‘130’ waar ik het meest kom, gelden allemaal ‘soms’. En ik zie er slechts een handjevol auto’s wat harder gaan rijden.
130, 120, 100, 80, 50.
Van 19.00 – 7.00 andere limiet.
Andere limiet bij open spitsstrook.
Andere limiet bij nat wegdek.
Matrix met 120, 90, 70 of 50.
Gisteren reed ik 100, toen ik langs een bord ‘einde beperkingen’ kwam, op 1 paal met ‘100’. En 10 meter voor een bord ‘100’ ‘bij nat wegdek’. Ondertussen stonden er in de berm hectometerpaaltjes waar de ‘100’ was afgeplakt met zwarte tape. Nog geen kilometer verderop een matrixbord met ‘einde beperkingen’. Maar die stond weer vlak voor een oprit, en aan het einde van die oprit stond nog maar eens een ‘100’.
Geen idee welke beperkingen er beëindigd werden, of welke snelheid er gold als het wegdek niet nat was.
mikex zegt
@mout: Ik moet toegeven dat rijden in NL zeer vermoeiend is met al die zeer snel variërende snelheidsbeperkingen. Ik vind het zelfs gevaarlijk want ik heb soms de indruk dat ik meer bezig ben met het zoeken naar “rijdt ik niet te snel?” dan me te kunnen concentreren op het echte rijden.
Betuttelend allemaal vind ik.
flutterby zegt
@Hubert: het is een maximum snelheid, niet een gemiddelde. Sinds 130 is ingevoerd zie ik juist steeds meer automobilisten rond de 110 rijden ipv 120. Brandstof prijzen zal hier ook wel invloed op hebben, maar toch het is een maximum en niet verplicht of de norm.
Als jij 90 wil rijden ga je gang, maar wel even op het gas als je naar de linkerbaan gaat svp.
mrcabdrivert zegt
@Hubert: Op de ‘Helmondweg’ bij Nuenen mag je op een kort gedeelte overdag 130 km/u rijden. ’s nachts moet je dan weer 100 km/u rijden. Anders kunnen de kindjes niet slapen (volgens de bebording).
Maarten123 zegt
Zeldzaam altijd, dat gemekker over die 130. Verschillen in geluid zijn helemaal niet te meten. Alsof met een 120 limiet er niemand 130 rijdt. Klagen om het klagen noemen we dat.
Robert zegt
@Maarten123: spijker, kop, raak.
6cylinder zegt
@Maarten123: En diegenen die 130 rijdt waar je 120 mag, wat denk je dat die gaan doen als je 130 mag?
Misschien niet precies met 10 km/u maar de gemiddelde gaat zeker omhoog. En als dat bij tien duizenden autos gebeurd is het ook zeker wel meetbaar.
HZW zegt
Nederlanders hebben altijd wat te zeiken.
Als ze in de file staan is het niet goed, nu kunnen ze lekker doorrijden is het ook niet goed.
En als het even tegen zit en je hebt een boomknuffelaar als rechter bij zo’n rechtzaak, maken ze ook nog kans op slagen.
4apaev zegt
@HZW: boomknuffelaar hahaha
Henk_he zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
OT: zucht, daar gaan onze OZB-euries weer naar nutteloze rechtszaken…
desjonnies zegt
Kunnen die gemeentes niet beter hun financiële zaakjes op orde proberen te krijgen en eens kijken naar alle heppie-de-peppie “projectjes” waar nu al het geld naartoe stroomt.
ipv eeuwig en altijd te ouwehoeren over de automobilist.
Wij betalen die sukkels immers.
@HZW idd, Nederlanders hebbenaltijd wat te zeiken
6cylinder zegt
De powers that be wisten donders goed dat het zo zou gaan.
Maarja alles voor het stem-vee nietwaar?
saxoke zegt
Als de gemeenten n Rechtzaakje beginnen over de130kmu….. dan begin ik er eentje tegen de files!
barbro zegt
Zal toch niks worden. De beslissing om 130 km/u te rijden is afkomstig vd overheid (de wetgevende macht). Mocht de rechter zich interveniëren met deze beslissing dan gaat hij op de stoel vd wetgevende macht zitten, hetgeen haaks is met de trias politica. Met dit in het achterhoofd stelt de rechter zich terughoudend op bij politieke keuzes.
super zegt
@barbro:
het is een rechtzaak tegen de beslissing om op dat bepaalde stukje 130 toe te laten, geen rechtzaak tegen de limiet op zich.
oxymoron zegt
@barbro: Maak het nou niet ingewikkelder dan het al is. De overheid is de uitvoerende macht, en daar vallen gemeenten net zo goed onder. Die mogen dus best klagen over in hun ogen verkeerde toepassing van wetsregels.
barbro zegt
@oxymoron: de overheid is zowel de uitvoerende als wetgevende macht: regering= uitvoerende macht. Regering en Staten-Generaal tezamen= wetgevende macht. Ze mogen ook wel klagen. Ik zeg ook niet dat ze dat niet mogen. Maar of de rechter daar ook iets mee gaat doen is een andere vraag. Ivm de trias politica gaat- althans behoort- de rechter zich terughoudend op te stellen.
dawwg zegt
@barbro: Niet terughoudend; kritisch. De rechter zal ook hoogstens kunnen toetsen of de klachten van de gemeentes terecht zijn en de rijksoverheid haar afspreken / eigen wetgeving niet nakomt. Niets politieke uitspraak …
j00rs zegt
Altijd gezeik in dit land. Laat die gemeenten zich nou maar bezig houden met de doorstroming in de stad en de veiligheid bij scholen en dergelijk. En het Nederlandse wegennet gewoon lekker overlaten aan de grote jongens. Als het aan de gemeenten ligt ben je straks 4 uur onderweg tussen Amsterdam en Einhoven.
rufctr01 zegt
Dat heb je met al die linkse geitenwollensokken figuren! Altijd maar zeiken en zeuren!
lamdi zegt
Verrassend in het land waar rechtzaken aangespand worden tegen het woordje zugeunersaus.. :/
st3fan zegt
“Klagen over de supersonische snelheid” hahahahahahahahahah
Ot92 zegt
Stelletje zeikerds… het is ook nooit goed he…
Ik ben juist voor nog een snelheidsverhoging (waar het ook kan), dan kunnen we tenminste een beetje doorrijden.
matje140 zegt
-_-
rovalo zegt
Oss en Nuenen huh? Dat begrijp ik wel. Die willen beide de snelheid zo laag mogelijk, zodat er misschien iemand per ongeluk de afslag naar die kansloze gemeentes neemt.
TDI-goeroe zegt
zoals gewon lijk gaat het hier weer nergens over. Die paar km bij Nuenen waar je 130 mag, woont geen hond naast de snelweg, niemand die er last van kan hebben.
mout zegt
Die gemeentes zullen die rechtszaken wel aanspannen omdat ze verplicht zijn een bepaalde fijnstof- of geluidsnorm te halen. Die normen staan vaak plannen voor nieuwbouw of infrastructuur in de weg.
Zo houden de regels samen lekker de ambtenarij en rechtbanken bezig.
sls63amg zegt
Dit gaat echt werkelijk nergens over! Wat maakt het nou uit of je 120 of 130 rijdt?
barbro zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
imaginenl zegt
Nogmaals
30 in de woonwijk
50 in t durp
70 buiten t durp
90 op provinciale wegen (want vrachtwagens rijden t al)
110 op autoweg
130 op autosnelweg
Gewijzigde snelheden alleen via matrixborden.
De 130 van de PVVee is alleen symboolpolitiek.
azenomei zegt
Wat een gezeur. Toen het overal 100/120 was reed ik overal op de snelweg 140 of sneller zonder problemen en dat doe ik nu nog steeds.
Frankypanky zegt
Over een ziekelijke cultuur gesproken…Het is inderdaad klagen om het klagen. Net als dat geroeptoeter van de Fietsersbond en Milieudefensie over de snorscooter…
MAB zegt
Wat een azijn pissers zijn het ook.
nielsvanderweiden zegt
Dat vind je alleen in Nederland: mensen die een lelijke vinexhut aan de snelweg of naast Schiphol betrekken en vervolgens gaan klagen over het verkeer. We leven met 16 miljoen mensen op een postzegel en verwachten dan dat we allemaal in volstrekte rust kunnen wonen.
Maar die mekkeraars gebruiken zelf nooit de snelweg? Rijden nooit nergens met 130 onder andermans balkon? Of is een plaats als Nuenen een volledig zelfvoorzienende gemeenschap waar niets of niemand het dorp uit hoeft voor werk of boodschappen? Mooi, dan kan de afrit daar ook weg. Scheelt weer verkeer en potentiële opstoppingen.
mashell zegt
@nielsvanderweiden: Nuenen is een vilawijk van Eindhoven toch?
VeniVidiVici zegt
Goh, laat me raden… Zitten er toevallig rode rakkers in die gemeentebesturen?
turbotoll zegt
De gemeente Nuenen is een échte NIMBY- gemeente.
Overal tegen.
metal zegt
Wat zeuren ze nou. Hoeveel mensen rijden er nou echt 130?
Ik rij best vaak over de a4 na 7 uur ’s avonds (Delft – Amsterdam). Dan mag je op de meeste stukken 130. Als ik zie hoe weinig mensen echt 130 rijden schrik ik daar best van. De meeste tuffen 100/110. Ik zie dit ook vaak op andere 130 stukken. Dus wat zeuren ze nou?
spotu2 zegt
Zeg wat een gezeur, verschillen in geluid/remafstand tussen 120 en 130 zijn erg klein. En we tuffen al traag genoeg over de straten.
ChevyLee zegt
Het is een limiet, je hoeft je er niet aan te houden! Als je zachter wilt rijden blijf dan gewoon rechts en geef alleen bij het inhalen wat extra gas, zoals het hoort. Vlot er voorbij zodat de mensen die wel de vmax willen rijden daar zo min mogelijk/geen last van hebben. Het is zo simpel… Echt niet normaal hoeveel er getrut wordt op de weg.