De return van de GP van Turkije in de F1 kent wat lastigheden, momenteel omdat het circuit in Istanbul gisteren extreem glad was. Vanuit Turkije krijgt de FIA daar de schuld van.
De Formule 1 wist gister weer eens geinige content om naar te kijken te geven. Al was het voor de coureurs op de baan minder leuk. Tijdens de vrije trainingen bleek de baan net een ijsbaan te zijn, met een hoop glibberpartijen tot gevolg.
Olie
De reden is simpel: het is gloednieuw asfalt. Er is al negen jaar geen F1 GP gereden op het circuit Istanbul Park in Turkije. Om het circuit weer brandschoon te krijgen voor de GP dit jaar, is er een nieuwe laag asfalt neergelegd. Dat is zo recent gebeurd dat de olie in het asfalt nog niet volledig verdwenen is. Indien een coureur niet extreem voorzichtig is, voelt de baan aan alsof je erop rijdt met dienbladen onder je achterwielen.
Schuldkwestie
Zoals altijd is er dan nog de wil van mensen om de schuld bij iemand in de schoenen te schuiven. In dit geval de organisatie van de GP, dus Turkije en het circuit. Maar die incasseren het niet zo makkelijk als je denkt. Een promotor van de Turkse Grand Prix liet weten dat de FIA het niet gemakkelijk maakte om de Turkse manier van schoonmaken te gebruiken. Zo mochten er geen auto’s de baan op om de olie sneller ‘eruit te rijden’ met het rubber van de banden. Nee, de coureurs moesten dat maar doen met hun eigen, fragiele, 1.000 pk sterke bolides.
Bovenstaande poging om met een rits reguliere auto’s toch nog de baan een beetje droog te krijgen heeft de Turken nachtwerk opgeleverd. Ietwat tevergeefs: tijdens de derde vrije training voor de F1 GP van Turkije is het nog steeds spekglad. Oppassen geblazen voor de coureurs dus. (via GPtoday)
scott zegt
Laat er even wat trouwstoeten overheen rijden.
sinanberk27 zegt
@scott: like
polpol33 zegt
@scott: ??
ukbob zegt
@scott: plusje
RiKe zegt
@scott: Gaat geen succes worden, ze mogen zo laat niet meer tuuteren
azmo83 zegt
@scott: we have a winner
Robert zegt
Ik zit net de derde vrije training te kijken, terwijl de regen uit de lucht valt. Verstappen op P1 dankzij een rondje op intermediates, direct na aanvang gereden, maar na een minuut of 10 was dat al gewoon niet meer verantwoord. Het is nu één grote glijpartij, zelfs op full wets.
Die sarcastisch bedoelde opmerking van MV33 gisteren, dat ze baat hebben bij spikes, is echt helemaal zo gek niet op dit moment.
Echt, níet normaal meer. Coureurs rijden met full wets op halve snelheid, dus komt er te weinig warmte in de banden en zelfs op het rechte stuk glijden ze er af.
deduitsedrie zegt
Zo lang het veilig blijft maakt het natuurlijk helemaal niet uit hoe hard je over het circuit kan. Ik kijk al uit naar het spektakel tijdens de kwalificatie en de race!
dees zegt
Precies. Misschien dat we eens een race gaan krijgen die niet saai is.
Goede coureurs zullen erachter komen wat het limiet gaat zijn op dit circuit.
Minder janken
fmgarcia zegt
Laat me raden, de FIA is zeker Frans..
toniominestrone zegt
@fmgarcia: Bauer?
jack_abarth zegt
@toniominestrone:
Duits
enricoleerdam zegt
Ik ben heel benieuwd zometeen bij de kwalificatie.
jdeboer zegt
Zoals naar goed Turks gebruik is het niet hun schuld..
Nee, de jongens van de FIA hebben die baan heel stiekem in het holst van de nacht geasfalteerd.
Tja, in het land van de almachtige roerganger Erdogan is het natuurlijk nooit je eigen schuld.
raoufff zegt
Een paar liters Dasty ontvetter en het probleem is opgelost!
realhustler zegt
FF los van de regen zullen die straat auto’s niet veel hebben gedaan op die baan. Racebanden zijn veel zachter, en hebben veel meer grip, waardoor ze veel meer effect hebben. Straatauto’s doen 20k met hun banden, dan moet je 3750 rondjes rijden, pfff. Een straat auto doet 5 minuten over een rondje (of meer want het is glad). Dus 13 dagen. Misschien 30 auto’s 10 uur lang op max snelheid rondjes.
eirmakk zegt
@realhustler: zolang gaat een Renault niet mee.
JanJansen zegt
FIA heeft een beetje last van het cultuurverschil. Best aandoenlijk dat naïeve.
Dieseltor zegt
Wellicht hebben ze tot het laatste moment gewacht met een nieuw laagje asfalt, omdat een GP in Turkije best wel omstreden was.
Waarom het circuit bijwerken als er straks toch geen GP wordt gereden hier?
jensoffbutton zegt
Wat een gezeik. Voor elke coureur zijn de omstandigheden gelijk. Dit maakt net de F1 wat spannend/uitdagend ipv enkel een processie.
rotarypowah zegt
“De return van de GP ”
Wat is er mis met ‘De terugkeer’?
theghost zegt
Ook lekker slim om met je straatauto op een spekglad stuk asfalt zo wild te slingeren, valt me mee dat er niet een paar haaks rechtsaf (of linksaf) van de baan zijn gestuiterd bij die poging…