Porsche-tuner 9ff verkeert in zwaar weer, dat bedrijf heeft inmiddels insolventie aangevraagd. SpeedArt zit echter verder in de problemen. Zij hebben zich nu officieel failliet laten verklaren, maar gaat niet bepaald stilletjes ten onder. In een schrijven geven ze Porsche er nog even van langs.
SpeedArt grossiert al 14 jaar in het aanbieden van tuningkits voor Porsches, en tovert de auto’s uit Zuffenhausen met regelmaat om tot bijzondere -of soms verschrikkelijke– creaties. Immers, de vraag naar personalisatiemogelijkheden in dat wereldje is groot, en speedArt sprong ooit handig in dat gat. Daarnaast hebben ze een klassiekerafdeling waar ouden van dagen als de 356, 914 en 924/944 voor onderdelen of upgrades terecht kunnen.
Toch zit er in de bedrijfsvoering van SpeedArt iets dat Porsche niet helemaal zint. Volgens eigenaar Björn Striening zijn ze al jaren verwikkeld in een intensieve strijd met Porsche. Een rechtszaak waarvan SpeedArt de kosten nu niet meer kan opbrengen, aldus de claim, en Porsche is niet van plan om te stoppen.
It is with heavy hearts that we regret to inform the Porsche tuning community that speedART has had to declare bankruptcy due to mounting legal fees from an intense battle with Porsche. Since 1999, Mr. Striening and speedART have been making exclusive conversion kits and individualized tuning for Porsche models. However, due to some unfortunate circumstances in the past, Porsche has been moving forth with an aggressive lawsuit against Porsche tuning companies, such as speedART and others. Although Striening fought hard for his company, it has become impossible for him to keep the battle alive, with legal fees growing and no sign of Porsche backing down on this issue.
For 14 years, speedART has remained dedicated to the driving force behind its creation: to allow enthusiasts everywhere to create a Porsche as individual as them. From their modern tuning programs to their classic restoration program, they refused to manufacture anything less than high quality products their clients could be proud to show off. We know that speedART will be sorely missed by many across the tuning community.
Over de inhoud van die rechtszaak kunnen we alleen maar gissen, maar het ligt redelijk voor de hand dat Porsche haar naam liever niet terugziet in de uitingen van SpeedArt. We kunnen ons overigens moeilijk voorstellen dat een rechtszaak de enige reden van SpeedArts ondergang is, maar dat terzijde.
De zinsnede “an aggressive lawsuit against Porsche tuning companies” duidt er op dat Porsche meer tuners bij de keel grijpt. Wie is de volgende?
rotjeknor zegt
Porsche weer he…….VAG hates everything…..
gash zegt
Belachelijk! Ik cancel direct mijn order voor een 911 Turbo. Blijf dan voorlopig nog maar in mijn Seat Leon rijden.
sjamp zegt
@gash: ééns. Ik ben solidair en cancel ook mijn 911. Blijf voorlopig nog maar even in mijn ouwe bakken rijden. Scheelt ook weer een ritje naar de bank. :-)
schellekens006 zegt
Porsche wil gewoon niet dat er van de lelijke creaties rond rijden. Doet de merk naam niet goed dat er dan alleen sjonies en drugsdealers in rijden.
benzinehoofd zegt
@schellekens006: Dan kunnen ze beter zelf de poorten sluiten! Enige model dat eruit ziet als een auto en bovendien motor en aandrijving op de juiste plaats heeft is de (oorspronkelijke) 928.
Svda zegt
@benzinehoofd: 928 ziet er al helemaal niet uit. Maar Porsche bouwt al jaren modellen die toch goed in de smaak vallen bij mensen, zakelijk zowel op het circuit.
jrk68 zegt
@dahlback:
Persoonlijk heb ik wel een zwak voor de 928, maar dat kan natuurlijk jeugdsentiment zijn.
Destijds volgens een hoge ome bij Daimler Benz de best auto op de markt trouwens.
porsche928 zegt
@benzinehoofd: de Porsche 928 is inderdaad een geweldige auto en terecht auto van het jaar destijds.
tupperware zegt
@schellekens006:
Als ze echt niet zouden willen dat er Sjonnies en drugsdealers in hun auto’s rijden kunnen ze de Panamera en Cayenne wel uit hun gamma schrappen. Ook de 911turbo is best populair onder handelaren in geestverruimende middelen.
mclarenmercedes zegt
Als Porsche een rechtszaak heeft aangespannen vanwege het feit dat SpeedArt verschrikkelijke creaties maakt geef ik ze groot gelijk! Ik denk dat ze het vervelend vinden om dat SpeedArt zich presenteert als een soort “huistuner” van Porsche, wat ze natuurlijk absoluut niet zijn. Tja, heel veel gaan we er toch niet meer van horen
Simpson zegt
Uiteraard. Elke getunede 911 is weer een variant of special edition minder :-)
Orichy zegt
Ik denk, dat dit een beetje overeen komt, met de grapjassen die van die replica’s maken.
In iedergeval liggen beide in elkaars verlengde, aan beide hebben merken zo onderhand hun buik en handen vol, zeker om het te laten stoppen, met het “roven” van klanten. In dit geval wil Porsche de individualisatie in eigen hand nemen en, of houden en zit niet te wachten op tuners en custombuilders, zeker nu de crisis een beetje lang aanhoudt.
Ook Porsche zal wel enige achteruitgang merken en probeert dat hiermee te verzachten.
Ik vind het dom en kortzichtig, maar naar machtsmiddelen grijpen, is de grote merken niet vreemd, dus als zij eenmaal de smaak te pakken hebt, dan gaan zij vrolijk door, terwijl die mensen andere mensen een dienst bewijzen, worden zij toch de nek omgedraaid. En probeert Porsche er nog geld aan over te houden.
Misschien is het wel slim om failliet te gaan, om dan een door start te maken, met een andere naam, of op een andere grondslag. Lekker Porsche naar haar centen laten fluiten, nu de boel failliet is, tenminste als zij hun zakelijke kant goed geregeld hebben.
toroloco zegt
Jammer dat Porsche en sommige andere merken zo reageren, dan ga ik mijn GT3 RS per total slaan en laten samenpersen tot er een kuub schroot overblijft! Hoe hoog staat de metaal prijs tegenwoordig?
gieltj zegt
@toroloco: in model-autotjes zit niet veel metaal hoor..
beiersmonstercocksyndroom zegt
@gieltj: rimshot accepted
ezrider zegt
” We kunnen ons overigens moeilijk voorstellen dat een rechtszaak de enige reden van SpeedArts ondergang is, maar dat terzijde.”
Grote bedrijven hebben een hele lange adem en een hele diepe buidel als het om rechtszaken gaat die ze dan niet eens hoeven te winnen: ze putten hun slachtoffer gewoon financieel en mentaal uit. Zo winnen ze dus altijd ongeacht de al dan niet niet gerechtvaardigde inzet van het geschil.
natos zegt
Ah joh, vast wel een rijke moslim ergens die in plaats van een voetbalclub een tuner overneemt. Hoera! Speedart gered!
rob68 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mout zegt
Misschien is Porsche de oorzaak van hun faillissement.
In elk geval hadden ze zonder Porsche niets te tunen gehad.
Frankypanky zegt
Ik vind het erg triest zoals hoe Porsche of Ferrari reageren. Overigens winnen ze niet altijd!
In de VS verloor Ferrari een zaak tegen een custombouwer -naam kwijt-, die Ferrari’s 328 ombouwde in 288 GTO met zelfs meer vermogen dan het origineel!
Het verweer was dat een klant ZELF mag weten wat ze met hun eigendom doen. Als SpeedArt zich richt op eigenaren van Porsche’s en aan hun wens c.q. vraag voldoet, dan kan Porsche toch niet gaan klagen bij dat bedrijf?
En Porsche gaat de klanten niet aanklagen, zo gek zijn ze ook weer niet…
Hupke zegt
@FrankypankyV8:
Het zou zo simpel moeten zijn. Spijtig genoeg is men erin geslaagd van alles extreem ingewikkeld te maken.
speedie zegt
Als tuners buiten wat carrosserieaanpassingen ook nog aan motortuning doen (lees opfokken) gaat dit begrijpelijk ten koste van de mechanische levensduur en betrouwbaarheid en daar is Porsche zeker niet mee gediend.
Esprit_de_Flandre zegt
@speedie: Dan laten ze gewoon de garantie vervallen.
“Porsche is niet aansprakelijk als je anderen laat prutsen aan je toestel…”
Opgelost.
911GT2 zegt
Ach er is een oud gezegde: “Goede wijn behoeft geen krans.”
Dat gaat voor Porsche precies op. Ik kun eigenlijk maar heel weinig tuners die het beter maken (optisch) dan wat Porsche zelf doet.
upstream zegt
Het zal wsch gaan om “intellectueel eigendom en gebruik van merknamen”.
Voorbeeld: stel Wouter van Autoblog in een creatieve bui zijn blik Coca Cola wil tunen (bv blik volledig zilver kleuren met een paar leuke accenten). Dan is het niet toegestaan om het blik te verkopen als “Autoblog Coca Cola”…
desjonnies zegt
Bij merken als Subaru en Mitsubishi zijn ze veel ruimdenkender.
En koesteren ze stiekem de enorme aftermarket onderdelen business voor hun voertuigen.
En dat is ook 10 keer slimmer dan je in te graven en te gaan schieten
Het is juist goed dat jouw product geliefd is in deze wereld.
De oer-Mini was trouwens de eerste auto waar de hele aftermarket wereld zich op heeft gestort, met sportstuurtjes, houten dashboards, imitatie Cooper en Cooper S meuk en niemand bij eerst BMC en later Leyland heeft zich daar ooit ene seconde druk over gemaakt.
’t zijn zielepoten daar in Zuffenhausen.
En ze hebben een dubbele moraal : Ooit de 911 van Nina Hagen gereden, was gekocht door een auto handelende vriend van me, ding had een afschuwelijke kleurstelling die Nina af fabriek had besteld met spezial lackierug.
Zat paars en roze in die wagen.
Het interieur was nog lelijker dan een gebreide hippie-trui.
Maar NIna betaalde aan Porsche dus was het goed.
Die ex Nina Hagen 911 rijdt nog steeds rond hier in Nederland.
911GT2 zegt
@desjonnies: Meestal is het helemaal geen verbetering wat tuners doen. Eerder een verkrachting. Ik zie het een beetje als een snor op de mona lisa tekenen. Sommige zullen er om kunnen lachen, anderen zullen het wellicht kopen, maar de kunstenaar kan er alleen maar om huilen.
desjonnies zegt
@911GT2:
Wees eerlijk, als Porsche alleen maar een chique rijke clientele zou hebben, waren ze al jaren geschiedenis.
Dit soort merken draait gewoon voor een groot gedeelte op nieuw geld.
Frankypanky zegt
@911GT2:
Degene die de Mona Lisa gemaakt heeft is toch al dood? LOL!
[geintje]…