Dat is nog eens jammer voor Koos. Hij had nog wel zo’n goede hoop toen hij de dertig motoragenten in burger uitzwaaide op een regenachtige ochtend in 2007. De extra mankracht zou veel geld in het laatje gaan brengen door automobilisten met een telefoon aan hun oor genadeloos op de bon te slingeren. Maar nu blijkt dat het stel prutsers helemaal niet zoveel boetes heeft kunnen uitdelen.
Of dat betekent dat we met z’n allen nu toch aan het bluetoothen zijn, dat we onze oren minder vaak hoeven te verwarmen of dat de politie gewoon de hele dag zit te niksen, laat ik even in het midden. In ieder geval zijn er door de extra motormuisjes slechts 19.600 boetes in tien maanden uitgedeeld, op een totaal van 107.600.
Dat is natuurlijk een beetje weinig eypo’s, hoewel Koos beweert dat het hoge aantal boetes dat hij wil behalen alleen dient om mensen angst aan te jagen. Er zijn jaarlijks namelijk 45 doden en 600 gewonden te betreuren door mobiel bellen, en die getallen verdwijnen uiteraard als sneeuw voor de zon wanneer er meer boetes worden uitgedeeld. Koos pleit er dan ook voor om de proef, die eigenlijk een jaar zou duren, te verlengen. De Raad van Hoofdcommissarissen buigt zich erover.
Met dank aan Eg voor de tip!
Kakel zegt
Ik vraag me af of deze man een pr adviseur heeft. Het lijkt mij van niet namelijk. Als hij die wel had zou deze waarschijnlijk adviseren om dit soort lompe uitspraken niet te doen. Maar aan de andere kant, misschien wil Koos wel een lomp imago hebben, dat kan natuurlijk ook.
Kawouter zegt
Ik tel 30 extra motoragenten die (minus vakantie en bureau-werk) 3 dagen per week surveilleren.
In 10 maanden zitten 43 weken, dus per agent is dat 130 bekeur-dagen. Maal 30 agenten is 3100 dagen.
In die 3100 dagen zijn 19.000 bekeuringen geschreven, dus da’s 6 belbekeuringen per agent per dag.
Als die agent tussendoor ook nog moet tanken enzo is dat ieder uur 1 beller opsporen, aanhouden, preek houden en bekeuring uitdelen.
Dat klinkt niet heel gek. Wat had Spee verwacht? Dat ze per agent 50 bellers per dag konden vinden en bekeuren?
JJ zegt
Toch vind ik het goed dat niet-handsfree bellen extra aandacht krijgt van onze vrienden. Er zijn namelijk twee factoren die bijdrage aan verkeersonveiligheid. De concentratie voor het autorijden is minder (ook het geval bij bellen mbv een carkit overigens) en men lijkt niet meer in staat een voertuig correct te besturen. Je haalt ze er zo uit, mensen die met de handjes zitten te bellen. De symptomen varieren van het niet gebruiken van de richtingaanwijzers en het ongelukkig nemen van bochten tot het onvoorbereid naderen van kruisingen. Hierbij dienen voornamelijk de zwakkere verkeersdeelnemers extra te anticiperen om het geklooi van getrainde weggebruikers op te kunnen vangen.
Jandepandaman zegt
Misschien zoeken die teams wegen uit die lekker rustig zijn en waar ze het overige verkeer zo min mogelijk hinderen omdat dat te gevaarlijk is of zo…?
Laat ze hier in de stad op de grote uitvalswegen maar eens staan met zo’n flitser die de bestuurder fotografeert- echt elke 10e auto Prijs. Maar ja, ik ben alleen maar een van die onbenullen om zich heen vele bellers ziet, maar die er ongetwijfeld niets van snapt hoe dat soort dingen werkt. Sorry- telefoon gaat- even opnemen.
smoke zegt
Sorry Koos, maar ik heb mijn best voor je gedaan
Frasker zegt
Ahhh, wat jammer nou, we zullen volgende keer beter ons best doen :kuch:
@Sir Smokalot
1tje maar? :D
smoke zegt
@Frasker
Gelukkig wel, van de snelheid zijn er wat meer, maar die vallen gelukkig qua prijs wat meer mee. Ik kreeg er vorige week weer een met de criminele snelheid van 128 km/u (“nee agent, ik moet gestraft worden, stoute Smoke!”).
Maar je moet het maar als een stukje liefdadigheidswerk zien, dan jeukt ’t ook minder.
RenesisHP zegt
@Sir Smokalot.
Ik heb al een stapeltje hardrijboetes, maar die zijn bij elkaar maar net iets duurder dan deze ene belboete. Hoezo belachelijk. :?
RenesisHP zegt
@Sir Smokalot.
Ik krijg vooral boetes van trajectcontroles bij tunnels en van die lullige “4a5 kilometer te hard na correctie” boetes. Soms een uitschietertje.
m5 zegt
@ mx5/rx8owner de volgende keer meer gas geven ;)
RenesisHP zegt
@m5.
Dat doen wij wel, maar dan worden we(gelukkig) nooit gepakt. Op langere ritten rijden we steevast 40+km/u te hard. Meestal net onder rijbewijssnelheid.
Over km’s gesproken. Ik mag binnenkort de rx8 wegbrengen voor de eerste beurt. De eerste 10.000 km sinds onze aankoop is al weer bijna gezet. Voor het bedrag van zo’n beurt kun je aardig boeterijden. Ik heb dat bedrag nog niet gehaald. :roll:
dj_raoul zegt
@mx5/rx8owner: wij??
RenesisHP zegt
@dj_raoul.
Yep, er is ook een mx5/rx8ownster en die houd ook van opschieten. :D
Jurjen zegt
Tja, ik bel ook nog wel eens in de auto. Er kan nu eenmaal niet op elke kilometer snelweg een politieauto rijden.
RobTWo zegt
Het probleem voor deze mensen is, dat het proces niet geautomatiseerd kan worden, zonder inbreuk op onze privacy. En agenten kunnen nu eenmaal alleen maar geautomatiseerd (lees: met flitskastjes) hun aantallen halen….
Majinstar zegt
Zijn strategie werkt voor geen meter. Zelfs ik zou het beter doen dan hem.
Als hij nou gewoon juist automobilisten aanspoort om meer te bellen in de auto, kan hij meer boetes uitdelen en komt er meer geld in het laatje. ???
jopie zegt
Koos S. zegt dat hij vaak mensen in de auto ziet met een telefoon in hun hand, en dat het aantal bekeuring daarom tegenvalt. Wat hij eigenlijk zegt is dat die agenten hun werk niet goed gedaan hebben.
Dan heb je al een baan waardoor je in de achting van de medemens zodanig daalt dat je nergens meer eerlijk durft te zeggen wat voor werk je doet; gaat je baas ook nog in de krant roepen dat je je werk niet goed doet. Hoe motiverend is dat?
vla zegt
Idee! Jullie houden niet van Koos Spee, Koos Spee houdt niet van jullie. Als jullie hem willen ruïneren op financieel vlak dan is alles wat je moet doen een beetje trager rijden, dan kan hij geen boetes uitdelen en heeft hij minder geld! En hij kan er niets op zeggen want hij moet nu eenmaal zorgen dat jullie trager rijden.
de sjonnies zegt
” hoewel Koos beweert dat het hoge aantal boetes dat hij wil behalen alleen dient om mensen angst aan te jagen. ”
Let op Koos wil hebben dat we BANG worden !
Vroeger had je bij Bassie en Adriaan toch zo’n kwelgeest ofzo?
Dit is gewoon een farce, mensen bellen in hun auto of het nu mag of niet, ik heb zelf bluetooth, maar merk toch dat je minder goed oplet als je aan het bellen bent, zelfs met die bluetooth neem ik em gewoon niet altijd op !
Een betere ontwerper zegt
Niet genoeg boetes = niet genoeg geld = weer een nieuwe belasting erbij?
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
Theoretisch gezien een prachtig idee, praktisch gezien compleet kut en slaapverwekkend. :P
Senor Ignis zegt
Wat echt zou werken: in plaats van een boete van € 150 euro, het VERPLICHT laten aanschaffen van een Parrot o.i.d. en deze komen laten zien op het bureau. Op deze manier bellen minder mensen met de telefoon in de hand.
Ik ben zelf ook in het bezit van een Parrot en ik ben er meer dan tevreden over ik snap niet dat ik dat niet eerder heb gekocht.
Jeroen zegt
Wat ik me nou altijd afvraag: als je in je auto een iPhone in je hand neemt om een ander liedje op te zetten krijg je een bon (het is immers een telefoon) terwijl exact dezelfde actie met een iPod Touch niet strafbaar is! Ik vraag me af hoe ze voor de rechtbank kunnen verdedigen. Misschien is het eens leuk om massaal een Touch te kopen en hiermee in de hand door Nederland te gaan rijden.
GOD zegt
laat de regering maar telefoon abonementen verkopen aan kinderen, daar valt pas geld te halen, grapje natuurlijk :D
Super zegt
@de vlaeminck
ik heb wel eens gehoord dat de hoogte van verkeersboetes wordt geoptimaliseerd op opbrengst. Stel dat de boetes extreem hoog waren; dan zou niemand een boete willen riskeren en zou de boete opbrengst dus erg laag zijn. Het gaat er dus om de boetebedragen zo te kiezen dat er veel mensen zullen zijn die het risico nemen om beboet te worden. Dus lage bedragen voor kleinere overtredingen etc.
In californie staan er extreem hoge boetes (>1000) op bijvoorbeeld het “litteren” (afval uit raam gooien) langs de snelweg, moet zeggen dat het er ook redelijk schoon was.
Altijd als ik Koos Spee op tv zie komt hij op mij over als een gefrustreerd persoon, hij lijkt de objectiviteit uit het oog verloren te hebben. Een voorbeeld hiervan is dat ik hem een keer uit heb horen halen naar de “flitswaarschuwingen” van bnr terwijl de politie veel van die waarschuwingen zelf uitgeeft.
vla zegt
LOL @ mx5/rx8owner
@ Super
It makes sense… Hangt de politie dan zoveel af van boetes? Ze krijgen toch nog voldoende overheidsgeld? (jullie geld dus)
lincoln zegt
Spee kan maar niet hard genoeg huilen .. hoop dat ie uitdroogt .. kan ie verder tjenken in de hell ..
classic red zegt
Het ziet er naar uit dat Koosie zijn target niet gaat halen. Dag bonus. Het wordt een schrale kerst dit jaar, in huize Spee.
dekster zegt
Spee, als je het niet meer ziet zitten, pleeg dan zelfmoord.
Dat help evenveel als jouw beleid op verkeersboetes. ;)
Mr. Fabulous zegt
“De Raad van Hoofdcommissarissen buigt zich erover.”
Koos S. buigt zich voorover…
Pim Brussee zegt
Bellen tijdens het rijden is bloedlink. Er is echter geen verschil in gevaar tussen handsfree en gewoon bellen met je mobiel in je hand. Dit is o.m. onderzocht bij Bosch Stuttgart. Er zijn al bedrijven in Nederland die hun vertegenwoordigers verbieden te bellen in de auto, dus ook niet handfree.
In de UK zijn de bekeuringen voor bellen achter het stuur stukken hoger dan hier, daar kost je zo’n geintje ruim € 700,00. Niet voor niets is het verkeer in Engeland het veiligste van Europa. (minder doden per 1000 weggebruikers).
Niet alleen bekeuringen, maar ook goede educatie en voorlichting is debet aan de meer veilige verkeerssituatie aldaar.
B. Oosenbrug zegt
Koop gewoon een horloge telefoon, die heb je nooit in de hand want die zit veilig om je pols :-)
-edit: reclame maken doe je maar ergens anders-