De meeste autoliefhebbers zijn het er met elkaar over eens dat een achterwielaangedreven auto meer rijplezier biedt dan een voorwielaangedreven exemplaar. De voorwielen kunnen zich op het stuurwerk concentreren en er kan wat sportiever mee gereden worden. Ford liet eerder weten RWD terug te willen brengen naar toekomstige modellen, en hiervan zou de nieuwe generatie Ford Capri mee kunnen profiteren.
Het zou dus een logische stap zijn om een nieuwe Capri met een RWD-layout uit te rusten, alsook het Interceptor-concept, mocht dit in productie gaan.
Maar er zitten ook nadelen aan: RWD is duurder, het maakt de auto zwaarder en het vergt iets meer stuurmanskunst om een dergelijke auto op de weg te houden, en niet te oversturen.
Het laatste probleem kan met de huidige hulpmiddelen als ESP makkelijk worden opgevangen, maar de prijs en het gewicht zijn grotere obstakels. Toch zou het geen slechte keuze zijn, om zo de sportiviteit van een nieuwe Capri extra te benadrukken.
Mocht de keuze op RWD vallen, dan is het de vraag wat andere fabrikanten gaan doen met hun modellen. BMW maakt al sinds jaar en dag gebruik van RWD, maar fabrikanten als Volvo en Alfa Romeo zijn hier al lang geleden van afgestapt. Ondergetekende zou in ieder geval geen enkel bezwaar hebben tegen de revival van RWD!
dekster zegt
Je kan ook gewoon de motor middenin leggen en zo gewicht besparen ;)
IlCuoreSportivo zegt
RWD komt terug op alle auto’ boven de middenklasse heb ik de indruk, bij alfa alleszins.
We kunnen dit alleen maar toejuichen.
Toch vind ik dat er niet gedaan mag worden alsof voorwielers per definitie niet fijn sturen, ik zij bvb liever met een voorwielaangedreven alfa dan een RWD bmw. Pas wanneer er echt veel pk’s aan te pas komen (250+) is het echt een must.
Alec zegt
Ik heb het in het eerste bericht al gezegd (Ford bevestigd achterwielaandrijving), de ford capri komt terug.
Dit is gewoon de opstap voor ford om een nieuw segment aan te spreken. Na de cougar is er niet meer een fatsoenlijke “sportwagen” (hoewel was de cougar een fatsoenlijke sportwagen??) geweest…
Overigens denk ik dat de capri waarschijnlijk weinig op z’n “opa” gaat lijken…en dat is dan weer jammer.
Roadronner zegt
@Alec: Cougar was meer een GT met als maximale aandrijving een leuk V6je. Verder niks bijzonders.
Alwood zegt
me neither! :D terug met de rwd! vive la revolution!
Als je ziet hoeveel awd modellen er gemaakt en verkocht worden is kosten en gewicht volgens mij ook geen issue meer.
Daarbij hang het helemaal van het onderstel van de auto af of deze moeilijk te controleren is of niet, fwd of rwd heeft hier verder geen(of weinig) invloed op. Een achterwielaandrijver kunnen ze net zo goed onderstuurd afstellen. Een rwd met goed onderstel breekt bovendien niet uit bij bijvoorbeeld een burnout. Met een lichte stuurbeweging is de achterkant naarbuiten te gooien maar zolang het stuur recht staat blijven de achterwielen achter de voorwielen.
Zonder fwd direct af te kraken… voor mensen met een beetje gevoel voor het technisch rijden van een auto zal een rwd in 90% van de gevallen beter te controleren en sturen zijn dan een fwd. Puur omdat je ook met je gas kan ‘sturen’ waar je met een fwd alleen maar kan ‘ontsturen’ door wel of niet te gassen.
bp zegt
rwd bied wel meer rijplezier naar mijn mening fwd voel nogal onrustig aan als je extra gas geeft in de bochte
Jerudo zegt
@ dekster
Had helemaal hetzelfde idee, leg de motor bij de achteras en je bent van het extra gewicht en de extra kost voor de overbrenging af.
jurrian zegt
Dit is altijd alleen maar goed nieuws, voor de saaie modellen zal er altijd genoeg fwd blijven. Maar ford en andere merken, geef ons liefhebbers weer de betaalbare rwd terug. :)
Maus zegt
@ Dekster:
Het klinkt wellicht vreemd in de oren, maar je kan de motor ook achterin leggen (zoals in een Porsche 911). De 911 is een dure sportwagen en dus niet bereikbaar voor iedereen. Porsche zou nooit een goedkopere 911 maken, maar daar is denk ik wel animo voor!
(Indien je totaal niet geinteresseerd bent in dit technische praatje, sla dit dan over! :) )
Door de motor op een uiterste te leggen, heb je meer ruimte in de cabine. Een middenmotor is in mijn ogen voor echte sportwagens zoals een Ferrari, totaal onpraktisch maar wel de beste verdeling. Door de motor achterin te leggen verminder je de krachtsverlies over de assen en tandwielen (die auto’s met een motor voorin wel ondervinden) en het gewicht van de motor zorgt voor meer tractie op de aangedreven achterwielen. Verder is indien gewenst overstuur zo op te roepen, indien het concept goed uitgewerkt wordt zoals in een 911.
Het enige nadeel dat ik zie is het onderstuur dat veroorzaakt wordt door het tekort aan gewicht op de voorwielen. Ik denk dat dit probleem overwonnen kan worden door aanpassingen aan de vering en electronische hulpjes.
Een Europese Mustang (motor voorin en RWD), indien goed geprijsd, zou ook een grote hit kunnen worden. Ze moeten alleen ver weg blijven bij de BMW coupes (135i, 335i etc.).
Maus zegt
Pardon.. correctie: ‘het krachtverlies’. Typfoutje! ;)
Alwood zegt
@maus
niet helemaal goed voorbeeld denk ik… volgens mij houd porsche de prijzen van de 911 wel heeeeeeel erg kunstmatig hoog en zouden ze die wagen (zeker met 993 techniek) echtwel goedkoop kunnen produceren.
Mochten ze een ‘simpele’ 993 opnnieuw in productie nemen met gewoon een 200pk 2.5L boxer erin bijvoorbeeld dan zou dat echt niet meer dan 45k hoeven kosten in NL.
Arie Nap zegt
Vergeet niet dat we dit misschien wel te danken hebben aan Hyundai, zij hebben namelijk als eerste de switch van FWD naar RWD gedaan, wanneer er meer volgen dan kun je waarschijnlijk niet achterblijven als fabrikant.
Vergelijk het met de CC revolutie van zo’n 6 jaar geleden, eerst was er de (dure) Mercedes SLK, maar toen Peugeot hetzelfde truckje deed op haar 206 en het een succes bleek volgde hordes andere fabrikanten.
Hopelijk is de nieuwe Hyundai Coupé een succes, dan kunnen we meer RWD Coupés verwachten en dat zal leuk wezen !
peter zegt
dit zou zeer mooi zijn. Moet je niet langer naar premium merken voor rwd. Eens RWD altijd RWD.
Neluhz zegt
Alwood: Een 993 is luchtgekoeld, wat vele nadelen met zichmeebrengt mbt de tegenwoordige geluids en mileueisen. buiten dat, ze hebben de boxter/cayman toch, hoewel de motor daar niet achterin maar middenin ligt is het gewoon een goede optie voor wie geen 911 wil of kan betalen, of gewoon een leuke roadster zoekt.
Ramshoek zegt
Een paar jaar terug werd er bij zowel Ford als GM al gesproken over de mogelijkheid van achterwiel aangedreven platforms.
Het prijsverschil zou zo’n $800,- zijn.
Da’s voor een sportieve wagen toch wel een te overzien bedrag. Daarbij, de besparing zou je kunnen zoeken in het achterwege laten van een 4 WD versie. Dus, duurrder basismodelletje, maar de reeks als geheel een stuk goedkoper (of meer marge op de dikkere uitvoeringen)…
Bertus zegt
De zogenaamde nadelen van AWA (achterwielaandrijving, we wonen hier gewoon in Nederland/Vlaandereen) beperken zich NMBM (naar mijn bescheiden mening) slechts tot het zwaarder zijn, dat het meer stuurmanskunst vergt is niet zozeer een nadeel als een eigenschap. VWA (voorwielaandrijving) is voor praktobakken, AWA is er voor de fun. Alfa moet maar gauw terug naar AWA, en de meeste Mercedessen kunnen best toe met VWA.
lincoln zegt
bij normaal rijgedrag is RWD de grootste onzin ooit ..
on-economisch on-praktisch on-logisch ..
MAW geef mij maar RWD ..
Apache zegt
Wat dacht je van dit editje van het Interceptor concept als voorbode van een eventuele Capri:
Ik noem hem de “Capricon” van Capri concept. :)
mashell zegt
Volgens mij is er gewoon een geschikt platform voorhanden binnen de brede Ford groep. De Mazda MX5 is immers ook RWD.
Ben zegt
Oehh dat mag er wel komen!
Ik dacht dat er stond RDW.. Hahahaha :)