![Ferrari 2016](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/ferrari-2016-racing.jpg)
De mogelijkheid ligt namelijk op tafel.
Hevige speculaties gaan er op het moment de ronde binnen het F1-wereldje. Max Verstappen had onlangs een interview met La Gazzetta dello Sport. Volgens het Italiaanse blad beschikt de 18-jarige coureur met zijn huidige contract over een clausule. Dit betekent dat als Red Bull Verstappen niet promoveert, hij vrij is om te gaan. Op papier loopt zijn contract tot eind 2017.
Max gaf eerder aan trouw te blijven aan zijn sponsor. Toch draait de speculatiemolen momenteel overuren. Verstappen spreekt in het interview met een aanwezige positieve toon over Ferrari-rijder Sebastian Vettel. Toeval? Zo noemt Verstappen Vettel als voorbeeld als het gaat om ‘coureurs die zich op hun gemak voelen bij een team.’
Later in het interview komt de Duitse F1-coureur nog een keer ter sprake. De interviewer vraagt of Max een idool heeft binnen de F1. Max zegt geen specifiek idool te hebben, maar ziet Fernando Alonso en Sebastian Vettel als coureurs die down to earth blijven, ondanks het scoren van een wereldtitel. Een transfervrije Verstappen is zeer aantrekkelijk voor geïnteresseerde F1 teams. Op de vraag of Verstappen en Sainz de nieuwe Senna en Prost zijn, antwoordt de Nederlander stellig: “Er is maar één Senna en er is maar één Prost.”
Prima! Max op monza boven de tifosi op het podium!!
als ik hem was geweest, nee. zeggen dat je eerst nog ervaring op wil doen, geen contract wil breken, en als de rb nog steeds niet vooruit te branden is in 2017 in 2018 is kijken.
@gwnbmw: De reden dat hij op zo’n jonge leeftijd al zo ver is gekomen is dat hij heel zijn leven ja heeft gezegd.
Zou mooi zijn voor Max en F1 minnend NL. Maar eerst komend weekend maar een goede prestatie neerzetten en de bolide heel over de eindstreep jagen.
Ik zie Ricciardo ook nog wel naar Ferrari gaan, en max doorschuiven naar Red Bull.
@bmw507coupe: dat scenario is realistischer.
@bmw507coupe: dat lijkt mij ook ja. Vorige week heeft ferrari al los gelaten dat ricciardo bovenaan hun lijstje staat
@clarkson: ja betekent geen mercedes, wel blijven nadenken he slimme
@wildbeest: Waar heb jij het over ?
@bmw507coupe: “maar ziet Fernando Alonso en Sebastian Vettel als coureurs die down to earth blijven, ondanks het scoren van een wereldtitel”
Zou me niet verbazen als Max ook een aanbod van McLaren krijgt met Alonso als teammate.
Nee zou een fout zijn, kijk naar de manier waarop Ferrari met haar coureurs omgaat en de overhyped overpaid media aandacht er omheen. Max gaat daar niet uit de verf komen denk ik. Het zou RedBull moeten worden naar mijn mening.
@Polo90: hoe gaat Ferrari met haar coureurs om dan?
@str8six: Als er een half slecht seizoen opzit, worden ze er uit geknikkerd xD Altijd gezeur en ruzies tussen coureurs en vaak ontevreden coureurs in het nieuws. Dat is wat ik er van meekrijg iniedergeval xD
@Polo90: valt volgens mij reuze mee.. de (italiaanse) pers doet dit wel…
maar zelfs uitgerangeerde coureurs als Massa..bleven gewoon op hun plek zitten.
@hans75: Ja oke dat is waar
@Polo90: dat was alleen met Alonso. Die dat overigens bij elk team waarvoor hij rijdt teweeg brengt. Heeft niets met Ferrari te maken.
@Polo90: Dan heb je Ferrari alleen tijdens de laatste Alonso jaren gevolgd. Massa presteerde na zijn ongeluk in 2009 in Hongarije maar belachelijk weinig en heeft toch nog nog de seizoenen 2010 t/m 2013 volledig voor Ferrari gereden. Met Kimi Raikkonen hetzelfde, die presteerde bij Lotus heel leuk en aardig maar zijn resultaten in zijn tweede Ferrari periode zijn ronduit mager. Hebben ze hem ook na een slecht halfjaar aan de kant geschoven? Nop.
Dat gezeur in de media en die ontevreden coureurs is vooral Alonso geweest. Alonso is een geweldige coureur, maar als de dingen niet gaan zoals hij wilt wordt hij snel een vervelend mannetje. Dat was duidelijk in 2007 bij McLaren, het jaar waarin hij en Hamilton elkaar het leven zuur maakten, dat was duidelijk in zijn laatste Ferrari-jaar en ook wel enigszins vorig jaar met opmerkingen als “GP2 engine, GP2 engine AAAAAARGH!!!” over de boardradio.
@Edge: Ja je hebt ook gewoon gelijk natuurlijk. Ik heb de laatste tijd Ferrari inderdaad niet zo veel gevolgd sinds de Max periode.
@Polo90: heerlijk die beste stuurlui aan wal altijd ;)
@Polo90: Ferrari is heel erg netjes met zijn coureurs, alleen wanneer je in het openbaar negatief uitlaat over het merk Ferrari zoals Prost zijn Ferrari vergeleek met een Traktor dan is het done en ziet Ferrari geen toekomst meer met je.
@eferrari: voor een tractor had ie bij Lamborghini moeten zijn :’D
Het is gewoon beter om te stoppen met dit soort speculaties, echt. We hebben er allemaal niks aan. En waarom naar Ferrari? Ja, ik vind het ook echt een prachtteam. Maar Max zit toch gewoon goed bij Red Bull? Is gewoon een topteam met veel geld dus veel mogelijkheden. Ze bouwen ontzettend goede auto’s maar hebben even de pech dat ze een slechtere motor achterin hebben liggen. Maar de successen die ze hebben behaald liegen er niet om. En Red Bull is ook niet dom. Als Max zich zo blijft ontwikkelen gaat Red Bull hem vanzelf wel doorschuiven naar het eerste team. Want coureurs als Kvyat en Ricciardo zijn geen echte wereldtoppers op dit moment. Sterker nog; ik zie Ricciardo eerder naar Ferrari gaan dan Max Verstappen. En dat is maar goed ook, want Max is niet het type rijder om als 2e coureur in de boeken te staan.
@viezefreddyw: Amen
@viezefreddyw: Ricciardo is wel een wereld topper. Kvyat niet. Maar zet Ricciardo in een competitieve auto en hij rijd zeker mee om het kampioenschap.
@kilum: Klopt, ik had het misschien even anders moeten verwoorden wat Ricciardo betreft, maar ik had het over ‘op dit moment’.
@kilum: Kvyat ook. Die jongen rijdt gewoon heel sterk, en presteert boven verwachting goed. Hoe verklaar je anders dat hij, ondanks dat zijn auto vorig jaar tijdens de opwarmronde van de eerste GP stuk ging en hij dus effectief één race minder had om punten te pakken, gewoon heel goed mee kwam met Ricciardo en zelfs drie punten meer scoorde in het kampioenschap? Geloof me, die jongen kan héél goed rijden.
@Edge: vind hem nog wel eens wat rare foutjes maken. Het kan misschien ook gewoon een subjectieve voorkeur zijn, dat ik niet zo van Russen hou…
Volgens mij wijzen de berichten meer op Ricciardo, veel meer ervaring. Een veel logischere keus voor Ferrari, ondanks dat Vettel daar zit.
Zou toch giga zijn!! Kan Kimi terug naar de rallysport, heeft Vettel een beetje tegenstand en Max en mooie uitgangspositie! Laat het maar gebeuren!
Wellicht kan hij naar Mercedes. Lewis gaat een nagelstudio beginnen #speculatie
Tis maar een spelletje ..
Dus follow the money ..
Samenvatting artikel: veel speculatie, geen aanwijzingen vooralsnog; kortom, we weten het niet (en max zelf waarschijnlijk ook nog niet)
We shall see!! Maar stiekem hoop ik er wel op, een Nederlandse rijder bij een team als Ferrari! Of het goed voor hem zou zijn is een tweede, maar we zijn toch aan het speculeren dus dat maakt even geen zak uit.
Het zou natuurlijk geweldig zijn. We gaan het zien.
Persoonlijk vind ik deze speculaties net zo betrouwbaar als Crashtors contract bij renault.
We gaan het zien waar max terecht gaat komen
Om toch maar elke dag 1 artikel over Max te hebben, zeker?
wat maakt het uit voor wie hij rijd? Al rijd hij voor Lada, als hij maar goed rijd.
@robert110: dat maakt veel uit, ik moet er niet aan denken dat max wereldkampioen word met het nagemaakte 020 van de F1 Mclaren
“Er is maar één Senna…”
Inderdaad, en ze heten Ayrton en Bruno ;-)
@escort77:
Je vergeet Viviane, zonder die Senna zou Ayrton nooit zolang onder de aandacht gebleven zijn.
ff wat anders, die neus van die Ferrari ziet er toch niet uit?
Zo recht van voren lijkt het wel een neusaap met een grote bek
Elke coureur die er niet van droomt voor Ferrari te rijden hoort niet in de F1.
Vind ’t altijd wel smakelijk, een speculaasie bij de thee.
Ferrari zoekt een tweede rijder in dienst van Vettel dus dat gaat hem niet worden met Max.
Laat hem volgend jaar maar in een Mercedes stoeltje plaatsnemen naast Hamilton of Rosberg.
Wat vergezocht dit weer zeg. Beetje ondermaats..
Iedere formule 1 coureur heeft op zijn lijstje staan wereld kampioen worden en daar boven staat wereld kampioen worden in een Ferrari.
We zullen het zien, als het zover komt dan hoop ik, om de droom compleet te maken, Max met nr 27 of 28
@thierryvth: Vergeet dat maar. Max heeft startnummer 33 al. Zo’n nummer kies je voor je gehele F1 carrière en wordt pas enkele jaren nadat je je laatste F1 race hebt gereden weer vrijgegeven. 27 komt pas drie jaar nadat Hulkenberg stopt vrij, en 28 in 2018 (aangezien Will Stevens vooralsnog in 2015 voor het laatst heeft gereden). Daarnaast moet Max dan een sabbatical nemen van minimaal vier jaar, iemand anders 33 nemen nadat dat nummer weer vrijkomt en Max het geluk hebben dat 27 en 28 dan vrij zijn. Dat is dus een onhaalbaar iets, helaas.
Ik snap het wel als Ferrari voor Max gaat. Hij is snel, zeer volwassen (oké, in Melbourne even niet) en heeft nog een enorme F1 carrière voor zich. Daarnaast heeft hij zich op moment van schrijven nog niet bewezen in de vorm van titels of overwinningen, dus op het gebied van salaris heeft Max nog niet al te veel te eisen. Als hij inderdaad via een clausule onder zijn contract uit zou kunnen komen, zou Max een hele goedkope jongen voor Ferrari kunnen zijn, waarmee ze voor de komende 10 tot 15 jaar een van de twee stoeltjes kunnen vulen
Als Ferrari nou eens wat presteert dan mogen ze Max hebben, anders kan hij net zo goed bij TR blijven. Zo lang Mercedes met de scepter zwaait kan hij beter naar Mercedes vertrekken.
@fapfap: In 2017 verdwijnen de tokens, waardoor je op motorisch gebied een stuk vrijer bent om updates door te voeren. Daarnaast veranderen de regels rondom het chassis behoorlijk (o.a. bredere banden, andere vleugels). Als er een moment is om toe te slaan voor Ferrari, is het 2017.
Ik hoop het
Hij kan beter stoppen in F1 en naar een echte race series gaan, zoals WEC. F1 autos zijn 10 seconden trager dan 10 jaar geleden, veel zwaarder, groter, lelijker, geen geluid op vreselijk saaie banen waar geen 1 bocht zoiets heeft van: WOAAA’ (Riciardo zei dat over Bahrein bv).
Nee, F1 is niks meer.
@john4545: zo,ruzie gehad met je vrouw of ben je altijd zo’n azijnzeiker?
@toniominestrone: Kan je nog een inhoudelijk reactie geven of zit je nog op de kleuterschool?
@john4545: hij heeft wel een beetje gelijk toch? Daarnaast zijn de auto’s ong. 6,5 seconden trager, 15% zwaarder, ze zijn kleiner en je vergeet waarschijnlijk de Eau Rouge, Parabolica etc. De rest ben ik het wel mee eens.
@str8six: de afgelopen race was de snelste raceronde van de winnaar 1.30.5. Dat is net zo snel als Heinz Harald Frentzen 19 jaar geleden deed in een FW19. Bijna 7 seconde langzamer dan Hamiltons pole, maar merendeel rond de 7 seconden op een korte baan als Albert Park. 7 seconden trager dan qualificatie in een F1 auto is belachelijk. Cruisen. Ter vergelijking: MotoGP was binnen 3 rondjes inside 2 seconden van de qualificatietijden. ZO ook 10 jaar geleden in F1.
‘Ik kan alle races behalve Singapore met 1 hand sturen, zo traag zijn we’ Button.
De autos wogen 500kg ex coureur. Volgend jaar wegen ze 726 kilo ex vloeistoffen ex coureur. De enige bocht is misschien Eau Rouge, Parabolica heeft ook allemaal asfalt gekregen. foutje is niet meer einde oefening, maar gewoon lekker verder stampen.
Maar dat geluid, omg dat geluid is zo verschrikkelijk zacht en lelijk, alsof iemand staat te kotsen. Ik hoorde de Minardi 2 zitter met V10 gehuil. Echt gehuil. Ik kan F1, ondanks Max, gewoon niet meer aanhoren of zien.
@john4545: Helemaal mee eens. Maar om nou te zeggen dat ze er beter mee kunnen stoppen vind ik ook wat extreem. Uiteindelijk zegt elke jonge karter “ik wil F1 coureur worden” en niet “ik wil WEC coureur worden”. Neemt niet weg dat het het een mooie klasse is hoor, maar F1 is imo nog steeds het neusje vd zalm. Maar volgend jaar moet het allemaal beter worden, ben benieuwd. De blueprints van de auto’s zagen er, van wat ik heb gezien, belovend uit!
@str8six: Die autos worden nog langer, 726kg zwaarder met nog steeds dezelfde beperkende banden (wel breder). Alonso zegt dat hij wellicht stopt als de autos nog steeds ‘boring to drive’ zijn. Hamilton laat dezelfde geluiden horen. Jongetjes die ik langs de baan tegenkom kijken allemaal erg verveeld om zich heen, waar ze in de V10-era ogen zo groot als schoteltjes kregen.
F1 is allang niet meer de koningsklasse wat het ooit was.
@str8six: De autos zijn tegenwoordig langer dan een Mercedes S-klasse. Meer dan 5 meter. Het is echt heel lelijk.
@john4545: ik denk laat ik mij eens verlagen tot het niveau van een verwende kleuter.
@toniominestrone: Dat gaat je goed af jongen. F1 is dus volgens jou iets wat je moet doorstaan, niet leuk mag vinden, en mensen die daarover klagen zijn verwende kleuters. Sterkte!
Het zou heel mooi zijn natuurlijk. Ben het alleen niet eens over Alonso, vind dat maar een vervelend ventje..
Ik ben niet zo’n fan van Alonso of andere Spanjaarden, maar hij haalde wel zoveel mogelijk uit de Ferrari toen hij daar reed en haalde vrijwel altijd het podium en won soms, nu met Mclaren Honda zal hij wel met weemoed aan die tijd denken omdat die steeds achterin eindigen en geen enkele podiumplaats hebben behaald het laatste jaar, ondanks dat ze twee wereldkampioenen als rijders hebben.