We moeten nog even wachten tot 2009 voordat de Toyota iQ ook echt rond zal rijden. Het nieuwe autootje moet net zo hip, maar wel ruimer dan een Smart zijn. Nu al beginnen de geruchten de ronde te doen over een uitbreiding van de iQ. Een roadster behoort dan zeker tot de mogelijkheden.
De iQ zelf is al geen grijze verschijning en een cabrio moet al helemaal de modewereld op zijn kop zetten. Sterk staaltje imago bouwen van Toyota als ze het karretje daadwerkelijk in Tokyo presenteren. Herinneringen van de Smart Roadster komen naar boven. Eigenlijk eenzelfde concept maar dan uit de tijd dat kleine auto’s geen voordelen hadden. Een belangrijk punt is wel dat de Smart altijd achterwielaandrijving heeft en de iQ niet. Nu kon je toch al niet driftend de bocht door met die driecilinder, maar het idee moet er zijn.
De Toyota is verder ook geen onaardige verschijning. Een cabrio met dermate lage gebruikskosten kan er in ieder gezin wel bij. Zeker met de 1.0L benzine die bij de introductie in de iQ zal zitten is ook de cabrio voor de helft wegenbelastingvrij. De tijd zal het leren of Toyota daadwerkelijk met een kleine cabrio aan het knutselen is.
En om straks geen verkeerde verwachtingen te wekken als jij die iQ roadster hebt aangeschaft. Wees van het imago op de hoogte. De score van een MX5 opgeteld bij die van de Yaris belooft een podiumplaats. Al kan de auto altijd aangeschaft op naam van de vrouw. (bron: Auto Motor und Sport)
Mr_R zegt
Wauw, geniaal als ze dat zouden doen! ‘Áls ze dat zouden doen’, helaas.
Van Project Kimber hebben we nooit meer iets gehoord, Volkswagen is al jaren van plan een roadster te bouwen, Mazda zou met een kleine MX5 komen, Renault zou iets doen met Alpine, BMW wilde een kleine Z4, Fiat dacht over een Dino en de soap rondom de Lancia Fulvia is volgens mij nog steeds niet afgelopen.
Marco Borsato heeft helemaal gelijk: de meeste dromen zijn bedrog. ;-) Maar toch… áls ze dit zouden bouwen…
bozewolf zegt
Een kleine mx-5? lol
Dat rode conceptje is guitig.
lincoln zegt
o,ja .. die jappen weer .. gewoon het model uitmelken ..
daar gaat de emotie met deze historische in-correctheid ..
zo gaat echt de hele iQ naar de klote ..
echt heilschennis .. pure blasfemie ..
heb het helemaal gehad met de iQ ..
vroeger waren ze veeeeeeeeeeeel beter ..
Citrofiel zegt
Leuk karretje! De kleine karretjes worden kek! Steeds meer leuk aanbod in het kleine segment. Maar zou het effect hebben op de uitstoot? Zou een SLK-rijder hier zijn Benz voor inleveren? Vast niet. Een mx5-owner mss nog net wel, hoewel die weer vaak verknocht zijn aan Mazda… Wat is de markt dan? Zou het geen stille dood sterven, net als de Smart Roadster?
@ lincoln; Ik voel je sarcasme en spot tot hier in De Bilt nog… ;)
kyanite zegt
Leuke cabrio, doet me denken aan de Suzuki Cappuccino en de Daihatsu Copen, kleine cabrio met een leuk uiterlijk en helaas een kleine motor.
vla zegt
@ lincoln
Potverderrie! Je hebt gelijk! Sinds ze er een watergekoelde 1.0 in gelegd hebben ipv die zwetende Chinees en de riksja veranderd hebben in een auto, is de hele sfeer errond verdwenen! Niets klinkt beter dan het gehijg van de Chinese man voor de riksja! Nu hoor je slechts gezoem…
DonKilluminati zegt
@ Autoblog. Die grote wallpaper op de achtergrond vern**kt de laadtijd van de site!.
RobertJ zegt
@Alwood: ‘voor de helft wegenbelastingvrij’
Dat is per 2009 dus een kwart ;) en geen bpm :)
én gezien ik wel in de Aygo pas, maar niet in een MX-5 of Z4, heeft dit dus wel degelijk perspectief
autoblogger zegt
Dit zou Porsche nooit doen, dat uitmelken…
Zeen zegt
In asia komt Toyota met Daihatsu al jaren met kleinere wagens, in USA neemt scion de budget wagens opzich. In europa hebben ze geen budget merk of komt Daihatsu niet echt van de grond, dus is het maar normaal dat modelen vanuit hun twee andere merken overvloeien naar toyota europe. Toyota is ook van mening dat elk continent zijn eigen smaak heeft. Dus daarom zien we 3 verschillende corola types, asia-usa-europa.
Toyota melk niets uit, ze heven ons gewoon de kans om een aangepaste Daihatsu (Toyota) Copen aan te schaffen aan maatschappelijke prijzen met de zelfde kwaliteit garantie.
Rick dos zegt
Ik zeg: een vergelijkingstest met dit tegen een GT-R op de Ring.
Durf te zweren dat dit ding ‘m helemaal afmaakt…
ELB zegt
@ Rick Dos
Op cute-factor ja ;)
Die IQ wordt een klapper! Let maar op. Kijk alleen al eens naar de Aygo.
Erwin zegt
En nu de 1.8 VVTi met 192 pk er in leggen :)
Rick dos zegt
@ELB
Wacht maar af. Dit ding krijgt een magische aandrijving. ;)
Melvivio zegt
Ik zeg doen ! Goedkoop leuk rijden wordt nu dus wel mogelijjk :D als de prijs rond de 10K ligt voor top spec model (kijkende naar de aygo, waar WEL BPM op zit) zou nog wel eens een hele goede seller kunnen worden.
Oh btw, nu beginnen alle bestellingen geleverd te worden van de Fiats 500, je ziet ze echt overal nu !
RobertJ zegt
owja, ik bedoelde voor 3kwart mrb vrij, 1 kwart wel betalen :o
Hemstra zegt
Ziet er erg leuk uit, die iQ wordt een groot succes denk ik.
Het wordt trouwens ook wel eens tijd dat Toyota weer met sport en/of cabrio modellen naar Europa komt!
Oxymoron zegt
Die cabrio moet wel klein zijn: stuur links, dashboard rechts. Of meteen al geschikt voor rijscholen?
STJ zegt
het lijkt op een retro toyota sports 800.
sjazz zegt
neus is een beetje een verwijzing naar de 2000GT
M-lover zegt
die rode op de foto ziet er niet eens zo slecht uit!
ZeRoo zegt
Leuk al die kleine wagentjes, maar wat als er een audi a6 bovenop je klapt?
Buiten dat is het alleen maar goed meer kleintjes, wagens die alleen maar groter worden hebben we in NL helemaal geen plaats voor! UITMELKEN die handel dus :)
Arnoud zegt
@sjazz:
Eigenlijk is het een verwijzing naar de Toyota 800. ;)
http://www.autocult.com.au/img/gallery/full/NH2RMXWX.jpg