Met de Spectre Type 10 ben je een raspurist.
Ondanks dat de huidige Mini’s uiterst vermakelijk zijn, heeft het niet het cachet van het origineel. Die was veel kleiner, veel lichter en nóg wendbaarder. Om nog maar te zwijgen van de charme van de originele ‘echte’ Mini. Nu moeten we eerlijk zijn, de huidige slaagt met vlag en wimpel voor de EuroNCAP crashtest. Iets waar deze Spectre Type 10 wat meer moeite zal hebben.
Wat is de Spectre Type 10 eigenlijk? Het is in principe de zoveelste restomod. Het blijft populair om een klassieke auto iets te moderniseren en verbeteren. Oude auto’s zijn leuker om te rijden, maar dat is niet het grootste voordeel: je hoeft niet te voldoen aan moderne emissie- en veiligheidseisen. In principe zijn restomods op kenteken gewoon opgeknapte occasions.
Spectre Type 10
Nu zijn we al bekend met Mini’s die modern zijn gemaakt van David Brown Automotive. Die hebben als voordeel dat ze verschrikkelijk gaaf zijn, maar als nadeel dat ze schreeuwend veel geld kosten. En @jaapiyo stipt even keurig aan dat je dan misschien wel de duurste voorwielaandrijver van Nederland hebt. Dat probleem is opgelost met de Spectre Type 10, die is namelijk voorzien van achterwielaandrijving!
Dat komt door de motor, die overdwars in het midden ligt. Het is een raszuiver K20A VTEC-blok van Honda, in dit geval goed voor 230 pk. Deze is gekoppeld aan handgeschakelde versnellingsbak met zes voorwaartse verzetten. Er zijn verder nog niet veel technische details over de auto vrijgekomen.
Werkwijze
Wel kunnen de dames en heren van Spectre melden dat ze iets anders te werk gaan dan Singer en dergelijke. Normaal gesproken bouwen zij bestaande modellen om die overal vandaan komen. In het geval van de Spectre Type 10 gaan ze op zoek naar een geschikte Mini die in jouw land (of staat) straatlegaal is. Zo hoeft de auto niet op opnieuw ingevoerd te worden.
Dat zijn alleen maar voordelen! Althans, als je gezonde lucht en ongebroken botten niet interessant vindt. Zijn er dan ook nadelen aan dit kunstwerkje? Ja, zo’n 180.000 nadelen. Dit apparaat kost een nauwelijks te bevatten 180.000 dollar. Daar kun je gewoon (bijna) drie jaar een Alfa Romeo 159 van rijden. De auto wordt onthuld op de Monterey Car Week 2021 volgende week. Hopelijk worden dan meer details bekendgemaakt van de Spectre Type 10. Mocht je wat over de bijzondere stoelen willen weten, check dan onderstaande video:
Meer lezen? Dit zijn de duurste auto’s met een viercilinder!
potver7 zegt
Nou nee hoor, een raspurist zorgt er natuurlijk voor dat de uitlaten niet door de achterklep naar buiten komen. ;)
Ik hou wel van dit soort knotsgekke projecten. Het gaat helemaal nergens over, meer dan een handvol zullen ze er niet verkopen en toch gaan we ’t gewoon doen.
barchettadriver zegt
Wat gaaf zeg. Echt wow. Dit is inderdaad de overtreffende trap van zo’n David Brown restomod.
knapzuur zegt
Dan ben je aan het designen en dan heb je een heel lul verhaal maar vergeet je even dat er wielbouten op “standaard” plekken zitten en verpest je last minute even heel je velg ontwerp.. ok..
tenaci zegt
Interieur is echt waanzinnig. Ik vraag me alleen af waarom je juist van een van de best sturende voorwielaandrijvers een achterwielaandrijver wil maken.
sabrerator zegt
En dan is zo’n David Brown-ding duur?
Een Mini moet m.i. Een voorwielaandrijver zijn. Dat was nou juist het unieke van het ontwerp. Je geeft een Kever toch ook geen voorwielaandrijving?
Had ik er de centen voor over, ging ik shoppen bij mr. Brown. Maar dan mét felsnaden.
dondeboer zegt
@sabrerator: Denk dat je zojuist inspiratie hebt gegeven voor hun volgende project. Of zo bouwen hierna een Citroën Traction Avant RWD.
kevertje zegt
Het meest spectaculaire moeten de bandjes zijn. Die komen sowieso onder een of andere go-kart vandaan. Daar doet dit hele verhaal trouwens een beetje aan denken. Een opgepimpt stukje auto dat gemaakt is om te driften in een dure kart-club maar niet om te rijden.
joligejoffer zegt
Zijn gewoon Yokohama a032r 165/70/10 bandjes.
Ik had ze ook onder m’n mini, maar je ziet ze slijten. Zo zacht is het rubber
mc96 zegt
Een mini met achterwielaandrijving, nog erger dan een BMW met voorwielaandrijving 😄
SpeedGeek zegt
Bij het zien van dergelijke foto’s kan ik nog wel eens spijt krijgen dat ik mijn Mini 1300 heb weg gedaan. Gave projecten maar zie niet waarom je zoveel euro’s voor zoiets zou betalen. Liever bouw ik zoiets dan zelf.
Voor de Mini liefhebbers; op Youtube zijn nu twee heren bezig met Project Binky. Een klassieke Mini met het 4WD onderstel van een Toyota Corolla inclusief de turbo motor. Compleet met airco en hydraulisch stuurhuis.
Blijft machtig mooi wanneer iemand zo handig is dat ze twee auto’s kunnen fuseren.
mopar70 zegt
“Voor de Mini liefhebbers; op Youtube zijn nu twee heren bezig met Project Binky”
“Nu” klopt, maar is redelijk relatief. Dit project startte 8 jaar geleden en zal vermoedelijk medio 2231 afgerond zijn, maar dan heb je ook wat! Een van mijn favo nerdy YT channels trouwens.
SpeedGeek zegt
@mopar70: ik ben halverwege in het verhaal gestapt maar inderdaad. Twee heren die doen alsof ze maar wat aan knutselen maar ze weten het mooi te maken. Kijkt bovenal lekker weg.
mopar70 zegt
@willeme “Daar kun je gewoon (bijna) drie jaar een Alfa Romeo 159 van rijden.”
Heerlijk.