Met een heel lekker interieur.
Op de Autosalon van Genève vorig jaar werd de concept van de ‘SEAT’ el-Born onthuld. Seat wil het merk CUPRA gebruiken voor meer uitgesproken modellen en onder die categorie valt de el-Born zeker. De elektrische bolide is nu onthuld als de CUPRA el-Born. Niet alleen het uiterlijk is uitgesproken te noemen. Het interieur is minstens zo uniek.
De eerste elektrische CUPRA is volgens het merk het resultaat van een combinatie performance en elektrificatie. Het MEB-platform waar de el-Born op staat deelt de Spanjaard met zijn broertje de Volkswagen ID.3 en de Skoda Enyaq. De opgedofte el-Born staat op 20 inch lichtmetaal en krijgt een adaptief onderstel (DCC sport) en CUPRA modus op het stuur.
De Cupra el-Born prestaties zijn ook bekend. Een sprint van 0-50 km/u moet de 204 pk sterke elektrische Cupra halen in 2,9. De Cupra heeft een 82 kWh accupakket (77 netto) om tot een bereik van tot 500 kilometer te kunnen komen. In een half uur moet de accu weer goed zijn voor iets meer dan de helft van zijn actieradius.
De typische CUPRA-handtekening is overduidelijk aanwezig met de koperen details. Aan de binnenkant vinden we kuipstoelen en een stuur met Drive Profile Selection terug. Het head-up display heeft Augmented Reality.
Het paradepaartje zal in Zwickau van de band rollen en komt in 2021 op de markt. Naast de el-Born komt CUPRA volgend jaar ook met een plug-in hybride Leon en Formentor CUPRA is het aan zijn stand verplicht dat die ook aansprekende prestaties zullen hebben.
petroldrinker zegt
Heel de autobranche meet in 0-100, behalve cupra met de el-born… geeft al genoeg aan in mijn optiek, NEXT
ty5500 zegt
Ja binnenkort 0-30 per uur tijden voor in de stad die even nietszeggend zijn?
Dizono zegt
Doen ze niet voor niks, ding heeft net zoveel vermogen als de gewone ID.3 en El Born, maar een grotere accu en dus een hoger gewicht. Deze zal dus langzamer naar de honderd zijn dan een gewone.
Foramen zegt
Net als dat de hele industrie aangeeft hoelang het duurt voordat de accu naar 80% is geladen, hier hebben ze het over de helft..
Dizono zegt
SUV?! Dit is gewoon een lauwwarme ID.3, een soort elektrische Golf met een heel klein beetje auto emocion. Jammer dat ze meer op actieradius dan op echte actie hebben gefocust, 204 pk heeft een Kia e-Soul ook.
Dutchdriftking zegt
Een ID3 met een gek kleurtje. Het interieur is wijs. Het exterieur ziet er nog altijd niet uit.
subaru555 zegt
Heel lekker interieur? Dit wordt nergens in de tekst verder aangeduid, ziet er als een heel standaard interieur uit. Dacht even dat dit branded content was.
Alex_79 zegt
Gek is dat, zowel de El Born Seat als de El Born cupra vind.ik leuk, maar hun VW Id3 neefje vind ik helemaal niks. Beetje als Jeroen van Koningsbrugge die nummers van Marco Borsato ten gehore brengt. Je weet dat het onderhouds hetzelfde is, maar het doet toch heel anders aan. 500 km bereik is prima. Met de huidige afwijkingen is dat 375 km. Genoeg voor m’n woon werk verkeer
fransananas zegt
Ik hoor graag de prijs
RutgerK zegt
Ik dacht ook dat dit een advertorial was. De iD.3 1st komt dit jaar op de markt met een 58kWh acccu of een 44kWh. De 77 kWh accu staat ook voor 2021 gepland net als deze Seat. De vraag is alleen wanneer komt de ID. ‘GT3’. Voor de Cupra elBorn of erna zodat Seat zijn sportiviteit mag onderstrepen.
Oh, en waarom komt deze Cupra maar 500km ver op de accu van 77 kWh terwijl Volkswagen schermt met 550 km actieradius?
Esprit_de_Flandre zegt
@RutgerK: “waarom komt deze Cupra maar 500km ver op de accu van 77 kWh terwijl Volkswagen schermt met 550 km actieradius? ”
Omdat VW niet te vertrouwen is met cijfers…
saxoke zegt
3 sec naar 50 dat is ongeveer dik 8sec naar 100. Voor 200pk verwacht je meer.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik begrijp nog steeds niet waar het merk CUPRA voor dient. Dit had toch even goed een Seat kunnen worden… ?
20vtsport zegt
Recht van voren net zo’n getunede, foute tupperware 206
flyerbunch zegt
9,6 van 0-100 lijkt me nu niet echt Cupra materiaal! Gelukkig ziet hij er al beter uit dan de ID3. ?