Als je niet meer van je fouten kan leren.
Het is tegenwoordig moeilijk voor te stellen, maar nog niet zo heel lang geleden was een D-segmenter de standaard leaseauto voor elke vertegenwoordiger, manager of persoon die een combinatie van die twee functies uitvoerde. In de jaren ’90 hadden alle merken een aanbieding hadden in dit specifieke segment, dat tegenwoordig met uitsterven bedreigt lijkt te worden.
Van dat laatste was in de nineties no geen sprake. Dit was bijvoorbeeld goed te zien in het BTCC, een van de gaafste toerwagenklasses ooit. In het Verenigd Koninkrijk was de (voornamelijk zakelijke) markt zo groot, dat veel merken het nodig achtten mee te moeten doen in deze raceklasse: Audi, Ford, Volvo, Honda, Nissan, op Volkswagen na deed eigenlijk elk merk mee, eigenlijk. Ook de Renault Laguna verscheen aan de start van deze raceklasse.
Het gold voor meerdere modellen in het BTCC, maar eigenlijk had de Laguna daar niets te zoeken. De eerste generatie Laguna was niet een heel bijzondere auto. Gewoon een keurige berline zoals er wel meer waren in die tijd. De auto was nog een overblijfsel uit de tijd dat Renault vrij behoudend te werk ging. Normaliter levert dat niet echt aansprekende resultaten op. Gelukkig was er een renaissance op komst.
Onder leiding van Patrick LeQuement konden wij Europeanen de Renault Twingo verwelkomen, een meesterlijk ontworpen kleintje. Renault was het publiek al lekker aan het maken met de meest heftige, inspirerende en choquerende concept cars. De Initiale Concept (afbeelding boven en onder) was de voorbode voor de Laguna. Nu weet ieder kind: een concept car komt bijna nooit ongewijzigd op de markt. Echter, Renault toonde zeer veel lef. Niet dat de concepts linea recta over werden geplaatst naar de showroom, maar de auto’s waren moderner, gewaagder en vooruitstrevender dan ooit.
De eerste auto die de nieuwe stijl van Renault moest gaan inluiden was de Renault Laguna II. LeQuement krijg zo’n beetje carte blanche van Renault. Het doel was dat de Laguna II de grijze massa kon ontstijgen zonder dat het design de beoogde doelgroep zou afschrikken. Het moest eigenlijk de tegenhanger van de Volkswagen Passat zijn. Die auto was dusdanig populair, dat Opel (Vectra C) en Ford (Mondeo) veel inspiratie bij die auto opgedaan hadden. Het resultaat was drie middenklassers die er min of meer hetzelfde eruitzagen.
Dat kon onmogelijk gezegd worden van de Renault Laguna II. De auto leek namelijk op geen van zijn concurrenten en het was absoluut een Renault in hart en nieren. Aan de voorkant waren de grote en platte koplampen zeer karakteristiek. Tussen de koplampen, boven de grille, prijkte een grijs sierstuk. Het zorgde ervoor dat je de Laguna direct kon herkennen. Aan de achterkant vielen bij de Laguna Berline de brede schouders op. De daklijn liep iets naar binnen, wat de auto een breedgeschouderde uitstraling gaf.
Heel snel na de Lagune Berline werd de Laguna Gran Tour onthuld. Van de eerste Renault Laguna was er ook en stationwagon (de Laguna Break), maar die auto was een aanfluiting qua design. Om kosten te besparen was dit eigenlijk een Berline waar het stationwagon gedeelte ‘opgeplakt’ was. Dat kon je zien aan de deuren: die waren identiek aan die van de vijfdeurs variant.
De Laguna Grand Tour moest geen pakezel worden, maar een modieuze en stijlvolle stationwagon. Dat betekende een fraai aflopende daklijn, wat op zijn beurt weer inhield dat de ruimte binnenin niet overbemeten was. Sterker nog, qua concept en ruimte waren beide auto’s zeer aan elkaar gewaagd. De bagageruimte van de Grand Tour was ietsje groter (475 liter ipv 430 liter), ook met de banken naar beneden (1.510 tegen 1.340 liter). Een beetje hetzelfde zien we tegenwoordig bij de Panamera en de Sport Turismo variant daarvan.
De Laguna was leverbaar met een keur aan motoren. Instappen deed je met de 1.6 (110 pk) die te licht was voor de auto. De 1.8 (123 pk) was al iets beter. Op papier was de 2.0 IDE (140 pk) de beste keuze qua prestaties en verbruik. De motor was voorzien van directe brandstofinjectie, wat destijds nog niet veel voorkwam. De sterkste benzinemotor was een 3.0 (eigenlijk een 2.9) V6 met 210 pk (bij 6.000 toeren) en 285 Nm bij 3.750 toeren. Deze was altijd gekoppeld aan een vijftraps automaat. Mede daardoor lijkt de 0-100 km/u sprint tijd van 8,3 seconden wat tegen te vallen. Met de topsnelheid van 230 km/u was weinig mis.
Zoals bij wel meer Franse auto’s moet je de benzinemotoren eigenlijk direct overslaan en opteren voor een diesel. Het is toch een discipline waar Franse autobouwers in uitblinken: zelfonbranders met manieren ontwikkelen. Rond deze periode liep met name de Duitse concurrentie behoorlijk achter: verfijning, geluidsproductie en een soepele loop waren ver te zoeken bij TDI (VW), DTI (Opel) en TDdi (Ford) motoren. De instapdiesel was een 1.9 dCi met naar keuze 100 of 120 pk. De 2.2 dCi zestienkleps diesel was zelfs goed voor 150 pk.
Dat was een enorm vermogen voor een diesel in deze klasse in die tijd. Op enkele premium Duitsers na, had Renault de sterkste dieselmotor in zijn klasse. Je kon kiezen tussen een vijftraps automaat of een handgeschakelde zesbak. Met die laatste kon je in tien seconden naar de 100 km/u snellen en een topsnelheid bereiken van 212 km/u. Maar daar kocht je deze auto niet voor. Nee, het waren die 320 Newtonmeters die al bij 1.750 toeren klaar stonden.
Je zou denken dat Renault het bij vooruitstrevende dieselmotoren en styling zou houden, maar niets was minder waar. Ook op het gebied van de veiligheid stelde Renault zeer hoge eisen. De EuroNCAP had net zijn intrede gedaan en het doel voor Renault was om vanaf dat moment zo hoog mogelijk te scoren. De maximale score van vijf sterren werd toen eigenlijk nog nooit behaald. Zelfs mobiele snoezelproducten als de Saab 9-5 en Volvo S80 bleven steken op vier sterren, waarvan men toen aannam dat dat een zeer verdienstelijke score was. De Renault Laguna scoorde als eerste auto ooit de maximale score van vijf sterren, in juni 2001.
Maar daar liet Renault het niet bij zitten. Nee, de Laguna moest op meerdere vlakken vooruitstrevend zijn. Dus werd er gekozen voor een vrij gecompliceerd elektrisch systeem. De auto openen en starten deed je niet met een sleutel, maar met een kaart: de Carte Renault. Deze kreeg je standaard op elke Renault Laguna, of je nu een Expression, Authentique, Privilege, Dynamique of Initiale had. Mocht er een elektrische storing optreden, dan kon je overigens alsnog de auto in. In de kaart zat nog altijd een fysieke sleutel verstopt. Je hoefde alleen maar het plastic kapje bij de deurgreep te verwijderen et voilà: je was binnen.
Helaas maakte je daar vaker dan je lief was gebruik van. Normaliter laten we in de specials de betrouwbaarheid van de auto’s over aan de aankoopadviezen. Maar de chronische onbetrouwbaarheid van de Laguna is gewoon legendarisch. Het rare is, dat de Laguna in samenwerking met Nissan is ontwikkeld. De laatste generatie Primera werd namelijk op hetzelfde platform gebouwd. Het mocht niet baten: de Laguna was zo onbetrouwbaar dat ‘ie een Lancia of Alfa uit die periode er uit laat zien als een wonder der degelijkheid.
Werkelijk alles wat maar kapot kon gaan aan deze auto, ging ook kapot. De Laguna was verkrijgbaar met een enorme hoeveelheid elektrische gadgets. Deze hadden één ding gemeen: het ging kapot en gaf storingen. Dat werd nog eens ‘verergerd’ door het feit dat de Laguna een gigantisch succes was. In de folder was de auto veel geavanceerder dan de concurrentie, zelfs de premium autobouwers liepen achter. Achteraf gezien best logisch: de techniek moest nog eventjes verfijnd en uitgekristalliseerd worden. Ook motorisch was niet alles koek en ei. De 2.0 IDE bleek zo betrouwbaar als een VVD’er als penningmeester. De 2.0 IDE werd daarom vervangen door een 2.0 met indirecte injectie (135 pk) en een 2.0 met turbo (165 pk).
Overigens zijn niet alle Renault Laguna’s zo slecht. Renault leerde snel van zijn fouten en voerde, in samenwerking met alliantiepartner Nissan, diverse verbeteringen door. Al de eerste generatie pre-facelift modellen werden zo aanzienlijk betrouwbaarder gemaakt. De facelift kon in 2005 niet snel genoeg komen Het front werd ingrijpend vernieuwd, om zo een familiegezicht te creëren dat in de pas liep met auto’s als de Megane II en Clio II.
De techniek werd ook aanzienlijk verbeterd. De elektronica was veel minder storingsgevoelig. Mede daardoor durfde Renault het aan om een elektronische handrem standaard mee te leveren op de Laguna II Phase II. Tevens was het navigatiesysteem en de bediening ervan ernstig verbeterd. De Renault Card was nu handsfree (je kon hem gewoon in je zak houden) en het Carminat navigatiesysteem had zelfs spraakherkenning. Leuk weetje: de gefacelift Renault Laguna maakte zijn werelddebuut op de AutoRai in 2005.
Een gedeelte van de motoren bleef gelijk: de viercilinder benzinemotoren werden nauwelijks gewijzigd. Wel kreeg de 2.0 Turbo een kleine vermogensboost naar 170 pk. De V6 bleef onveranderd. De eerste paar maanden bleven de dieselmotoren ook gelijk, maar ze werden vrij snel na de introductie van de facelift alsnog gewijzigd. Opmerkelijk, want meestal gebruikt een automerk juist de facelift om dat soort verbeteringen door te voeren.
Aan het einde van 2005 kwam er een nieuwe 2.0 dCi, in eerste instantie met 150 pk als vervanging voor de 2.2 dCi. Een jaar later kwam er weer een nieuwe variant bij, met maar liefst 175 pk (bij 3.750 toeren) en 360 Nm (bij 1.750 toeren). Deze motor was destijds de sterkste 2-liter dieselmotor. Geen andere motor op satansap met die cilinderinhoud had zo’n hoog specifiek vermogen. De dCi 175 was alleen leverbaar de ‘GT’-uitvoering, die eveneens gloednieuw was.
De GT was daarnaast leverbaar met een nieuwe benzinemotor, een 2.0 Turbo. Deze was voor de gelegenheid een stuk krachtiger dan de bestaande 2.0T. In de Laguna GT leverde dit blok 205 pk (bij 5.000 toeren) en 300 Nm (bij 3.750 toeren). Daarmee was de motor niet zo giftig als in de Megane Renault Sport, maar je was er uitstekend mee bediend. De verplichte stoplichtsprint duurde net iets langer dan zeven seconden en op de Autoroute kon je 235 km/u aantikken.
Het heeft dus eventjes moeten duren voordat Renault de ideale Laguna ging bouwen. Qua betrouwbaarheid en rij-eigenschappen staat de Laguna GT eenzaam bovenaan. Natuurlijk was het niet de meest sportieve auto, maar het gevonden compromis was typisch Frans. Dat wil zeggen dat alles heel soepel gaat, zonder dat het zompig word. Het comfort was, ook bij de GT, uit de kunst. Dat wilde niet zeggen dat je er niet lekker mee kon sturen. Natuurlijk, voor B-weggetjes moest je een vlotte Clio of Megane hebben, maar de Laguna GT was strakker dan menig concurrent, zonder te hard of stoterig te zijn.
Maar het maakte allemaal niks meer uit. Het kwaad was geschied. De Renault Laguna was een extreem onbetrouwbare auto in de ogen van velen. De auto verkocht aanvankelijk veel te goed en Renault had te weinig aandacht besteed aan het verfijnen van de techniek. Eigenlijk kwam de Laguna een jaartje te vroeg op de markt. De auto miste overduidelijk de laatste vijf tot tien procent van de ontwikkeling. Hierdoor kampte de auto met een matig imago. Dat is eeuwig zonde, want zet ‘betrouwbaarheid’ even aan de kant en de Laguna had een paar serieuze troeven achter de hand.
Het feit is dat de Laguna dusdanig verbeterd werd in zijn loopbaan dat een later exemplaar een wereld van verschil is met de eerste series. Doch de verkopen zakten in naarmate de betrouwbaarheidsonderzoeken werden gepubliceerd. De Laguna bungelde bijna bij elk onderzoek onderaan met schrikbarende cijfers. Volgens sommige publicaties kreeg maar liefst veertien procent van alle Laguna eigenaren te maken mechanische malheur onderweg.
Dit zag je terug in de bizarre verkoopcijfers. In het eerste jaar werden er namelijk meer dan 226.000 verkocht in Europa. Een jaar later, in 2002, waren dat er liefst meer dan 247.000! Daarna zakten de verkopen als de spreekwoordelijke plumpudding in naar 182.000 (2003), 137.000 (2004), 110.000 (2005) en 76.000 (2006) en 70.000 (2007). De Renault Laguna III die hem opvolgde was nóg betrouwbaarder. Dat ding was zo storingsvrij dat een Lexus-ingenieur er nog van onder de indruk zou raken. Het maakte niet uit, het leed was al geschied. De Laguna naam was dusdanig besmeurd geraakt dat de naam in 2016 werd vervangen door Talisman.
De Renault Laguna II affakelen tot de ventieldoppen is dus zeer verleidelijk en tevens erg eenvoudig. Het is makkelijk scoren. De auto is er mede verantwoordelijk voor dat veel mensen met een grote boog om Franse auto’s heen lopen. Het is een imagedeuk die zelfs een ras-optimistische francofiel niet kan wegpoetsen. Zelfs Cyril Abiteboul zou stamelend zeggen: “Zis wasn’t our finest moment, non!”
Zonde, want er was veel goed tot briljant. De Laguna II verschafte ‘de gewone man’ namelijk van gadgets die je voorheen alleen zag als opties voor peperdure premium toplimo’s. Wat te denken van een fullmap navigatiesysteem, keyless entry, xenon, regensensor of 17” lichtmetalen velgen? Dat was nog niet gemeengoed in die klasse. Tel daarbij op dat de Laguna II voorzien was van fraaie lijnen, een rijke standaarduitrusting en zeer hoge mate van actieve en passieve veiligheid.
Ook de puike diesels en het uitgekiende onderstel droegen bij aan de feestvreugde. Als laatste moeten we ook niet vergeten dat de Laguna absoluut niet duur was. Instappen deed je voor 23 mille en de prijs liep op tot 40 mille als je koos voor de V6 met automaat in Initiale uitvoering. Als de Laguna II betrouwbaar was geweest, had de rest van de concurrentie waarschijnlijk geen schijn van kans gehad.
mikje90 zegt
Mooi artikel jongens, lekker gewerkt!!!.
mikje90 zegt
@mikje90: En nog wat over de Laguna 2. Ze rijden echt super lekker, en je koopt hele nette voor een appel en een ei
chriscross zegt
@mikje90: maar zoals ook in het artikel beschreven, richt je wel op de Laguna 2 face ligt model. Heb hier destijds ook een tijd in mogen rijden en nooit geen probleem mee gehad en een prima snelweg cruiser
chriscross zegt
@chriscross: ligt=lift
toezichthouder zegt
@mikje90: Lekker laten staan het slechtste wat die Fransen ooit hebben gebouwd.
johnhert zegt
@mikje90: Of spaar nog een beetje meer en koop een laguna 3. Dan zit je helemaal goed…
nasty zegt
@johnhert: spaar een beetje meer en koop niks frans
vondick zegt
@nasty: Bullshit
audicoupe84 zegt
Mon père achète toujours le français, mais mon père avait toujours tort, alors je me promène avec tout ce qui vient de France! (Mijn vader zij altijd: koop Frans, maar mijn vader had altijd ongelijk, dus loop ik met een wijde boog om alles wat uit Frankrijk komt heen!)
rufctr01 zegt
@audicoupe84: wordt lastig voor jou dan als je een nieuwe auto wilt!
In de meeste Duitse merken zit een Faurecia interieur….van PSA dus?
stuko zegt
@rufctr01: 3,2,1 nutteloze discussie incoming over aandelen van PSA in een interieurbedrijf..
peug206 zegt
@rufctr01: niet alleen interieur… mercedes gebruikt ook gewoon renault motoren…
henkhekje zegt
@audicoupe84: en nu rij je in een opgevoerde Skoda met 4 penisringen in de grille? Waar is het bij jou dan misgegaan? Ik kan me best voorstellen dat je een specifieke voorkeur hebt voor duitse auto’s maar dan een Audi? Pffff
Robert zegt
Mooi oud geworden, zo’n pré facelift Laguna II. Een oud-klasgenoot werkte tijdens de introductie bij een Renault garage en die is om die auto uiteindelijk verkast naar een Ford-Mazda dealer, want hij was op een gegeven moment wel klaar met alle overwerk die deze rampenbakken hem opleverde. De eerste klanten werden onbedoeld allemaal testrijder voor Renault, zo zegt hij dat nu.
Toch denk ik, dat als je nu zo’n auto voor (heel) weinig als youngtimer kunt scoren, je er geen slechte auto meer aan hebt; de kinderziektes zullen er bij deze ‘survivors’ nu wel uitgehaald zijn.
mark383 zegt
@rrrobert: eens. Vooral het front van de pre facelift vind ik veel mooier.
posthumus zegt
In het dieselverhaal mis ik de JTD’s. Toch wel de benchmark destijds. En met de betrouwbaarheid van de Alfa’s en Lancia’s was in die tijd niet veel mis. Zeker niet bij de diesels.
eelco74 zegt
@posthumus: nou toevallig dacht ik zo rond 2003 het zelfde. Ik had een alfa 145 en een 156 gehad en er stond bij mijn nieuwe werkgever een mooie Laguna II niks te doen. Beide alfa’s waren tot dan toe probleemloos geweest. De Laguna was een lekkere luxe variant en bijzonder comfortabel. Met nog geen 8000km op de teller dacht ik wel even het lease contract te gaan oprijden. Maar ja een jaar later was ik 3x afgesleept, had zo ongeveer elk onderdeel zijn verbinding met de carrosserie verloren. Met meewoei dacht ik aan mijn 156 terug ,die alleen op papier en via borrelpraat zo onbetrouwbaar moest zijn. En de Renault dealer was ook niet erg behulpzaam, de auto kwam er vaak meer defect vandaan dan toen ik m inleverde.
Na de derde afleepbeurt stond er een gare gebutste alfa 156 op gas in de poel, zonder airco. Ik heb deze in 0,1 seconde omgeruild nooit meer omgekeken.
bouwt zegt
@posthumus: Waren deze weer niet verwant aan de Franse HDI’s?
koeckenbacker zegt
@bouwt: had italie met bosch het niet aan de fransen verkocht?
legion1349 zegt
Wij zijn ooit met 2 gezinnen naar de camping in Italië gereden. Waarvan de andere auto een splinternieuwe Laguna was. We hebben er 3 dagen over gedaan, die Laguna heeft langer op de sleepwagen gestaan dan zelf gereden. Nu leuk, toen niet.
maxhunter zegt
Even terug in de geschiedenis met dit artikel. Ik vond het destijds een droomauto. Mijn opa kocht hem na een half jaar configureren nieuw en niet lang daarna hadden mijn ouders hem. Wat een wagen! Onovertroffen qua comfort en prachtig van binnen en buiten. Een speciale vermelding mag ook naar de kleuren. Hele mooie diepe metallic lakken met een soort verkleuring erin al naar gelang het licht erop valt. Ik heb als eerste zakelijke auto toen een jong gebruikte 120pk dci gekocht op het moment dat ze al een slechte reputatie begonnen te krijgen. Een paar jaar erna zelfs nog een keer voor weinig een benzine gekocht voor erbij. Het vreemde is dat met alle Laguna’s in de familie nooit iets mis was. Maar aan de Renault garages te horen waar ik ze liet onderhouden zouden ze de eerste bouwjaren het liefst ritueel opbranden. Mocht iemand een hele nette v6 initiale willen aanbieden dan houd ik me aanbevolen. Ga ik hem heel lang bewaren…. nostalgie
pitapita zegt
@maxhunter: Mijn Franse collega heeft een V6 24V die hij wel wil verkopen vanwege nieuwe lease-auto. Tot nu toe altijd als daily gebruikt en meer dan 330k op de teller. Precieze uitvoering weet ik niet. Automaat, schuifdak, velours en volgens mij ook Xenon. Zilvergrijs metallic. Staat wel op Frans kenteken en we werken in Luxemburg, dus wel een eindje rijden en wat papierwerk. Als je geinteresseerd ben kan ik je in contact brengen.
maxhunter zegt
@pitapita: qua km niet helemaal wat ik zoek denk ik tenzij de auto echt super netjes is.
johnhert zegt
De diesels gingen ook om de haverklap kapot, turbo’s etc.
willempjuh zegt
@johnhert: Met dat probleem hebben wij op vakantie ook mee te maken gehad, de turbo ging kapot ergens op een bergpas in noord Italië. Voor de rest een geweldige auto!
mashell zegt
@willempjuh: eigenlijk zijn jullie geluksvogels dat jullie er nog zo ver mee kwamen.
KEV9 zegt
Ik rij nu precies 9 maanden mijn Renault Espace Initiale Paris Blue dCi 200 EDC en tot op de dag van vandaag geen seconde in de steek gelaten, rijdt ontzettend comfortabel, zuinig, ook bij hogere kruissnelheden. heel veel ruimte, stil.. en dan betaal je nog geen 70K. ruim 100K meer had ik eerder een Audi A8 4.2TDI waar de eerste 100.000km al nieuwe nokkenassen in moesten, veel van het electronisch systeem om de haverklap in storing viel, tussen 100 en 200K zelfs de versnellingsbak moest worden vervangen..
Ja Deutsche grunlichheit.. me reet. troep is het.
jeroenwz zegt
@soulmaster: ja maar! Die sluitnaden! En die zachte kunststoffen! En: echt priemijum! Jonge!
schuimbekje3 zegt
@soulmaster: ik ken mensen die roken en nog steeds geen kanker hebben, wat is je punt met je Renault?
burgerbak zegt
@Soulmaster: Gründlichkeit, niet grunlichheit…
KEV9 zegt
@burgerbak: bedoel ik :) geen edit mogelijkheid op autoblog
rufctr01 zegt
@Soulmaster: dat is anders, Audi is Duits, hoe slecht ook, het is altijd goed, gaat nooit kapot en zuipt amper olie.
Ik heb dezelfde ervaringen met een A6 gehad. Wat er kapot kon gaan ging kapot aan dat kreng. Daarna een 407 coupé 3.0 V6 gaan rijden en helemaal problemen gehad, wat een verademing was dat zeg.
KEV9 zegt
@rufctr01: Kijk uit hier wat je schrijft, voor je het weet sta je op de brandstapel want … duits… het beste dat de autoindustrie heeft voortgebracht. *kuch*
jeroenwz zegt
@rufctr01: ik neem aan dat je bedoelt ‘helemaal GEEN problemen’
schuimbekje3 zegt
Ik heb er twee moeten rijden en de reden dat ik vrijwel zeker nooit meer een Renault rij van mijn leven. De eerste 1.6 was een ramp. Wanneer ik parkeerde bij de zuurstokbrigade dan deed de afstandbediening het niet meer en deze autos waren zonder afstandbediening niet erg handig open te krijgen. Ook de regensensor die de ruitenwissers moesten aansturen deden steevast de beide voorramen naar beneden als het ging regenen. Niet erg handig. De 1.6 was misschien nog trager dan de Volvo V40 1.9 d europa en dat is al knap op zich. Daarna kreeg ik een 2.0 omdat VVSN mij te vaak zag. Maar die was op LPG. Dat blok was al geen feest maar als je onder de 1800 rpm kwam sloeg ie af. En als je terugschakelde voor verkeerslicht dan had je vaak een backfire waarbij menig keer het luchtfilter ontplofte en op de uitlaat landde met rook tot gevolg. Met koppeling in afremmen werkte dus ook niet want dan sloeg ie dus af. Uiteindelijk voor ander bedrijf gaan werken om van die kiou@$$%$! Renaults af te zijn.
LaLancia zegt
Ik was toen toen deze auto uitkwam. Wat was ik onder de indruk. Echt een schitterende auto. En dat vind ik nog steeds. Le Quement is een genie!
LaLancia zegt
Toen= tien
jarnobakker zegt
Ik heb 6 jaar een Grand Scenic gehad met een 1.6 benzine uit 2005. Nooit geen grote problemen mee gehad . 1 keer een bobine kapot en dat was het. Die auto was wel echt zo traag als drek. Nu rijd ik een Ford S-max uit 2011 met 2.0 ecoboost. Dit jaar al 6000 euro aan reparatiekosten gehad
frank2b zegt
@jarnobakker: Soms zit het mee, soms tegen.
techniekmeneer zegt
@jarnobakker: Nooit geen grote problemen? Nooit geen… Altijd dus?
baklava zegt
@jarnobakker: 6000 euro? Dat is die auto toch nooit waard? Verkopen!
jarnobakker zegt
@baklava: vind jij er maar eens 1 voor minder als 15000 euro met deze motor en 90000 kilometer op de teller.
alassad zegt
Ooit een 2004 laguna station gekocht, in 2013. 3 maanden later voor de helft vd prijs weer weggedaan. Wat een rampenbak. Elke keer als mijn vrouw mij belde was ik bang dat ze weer ergens langs de weg stond. Geen goede herinneringen aan deze bak. Wel aan de laguna 3 overigens, mn pa heeft daar 6,5 ton, verspreid over 3 (lease)auto’s, in gereden zonder ook maar 1 probleem.
alassad zegt
@alassad: gekocht bij SK autocenter in Heerlen overigens. Kan ik dus afraden.
techniekmeneer zegt
@alassad: Dat bedrijf kan er niks aan doen dat het een waardeloze auto is?
TimD zegt
@alassad: wauw….. de garage de schuld geven… die zijn vaak de dupe van oneerlijke particulieren!
alassad zegt
@timd: ehm.. nee. Auto had eerste dag na aanschaf een lege accu, banden liepen leeg en schakelkabel lag eraf. Zalen die overduidelijk vlak voor de proefrit nog eventjes waren opgepoetst zodat het niet op zou vallen. Dus nee, ik geef niet zomaar de garage de schuld. Dit was gewoon oplichting vd garage zelf! Na 5 minuten onderweg na aanschaf begon het eerste lampje te branden; ben teruggereden en het bedrijf was dicht. Verder op de weg naar huis begon er een raar geluid uit de motor te komen. Uiteindelijk niet eens terug durven rijden uit angst dat ik nooit aan zou komen.
transaxleman zegt
Ik heb op de HTS nog een docent gehad die zijn carriere aan deze auto te danken heeft. Hij was monteur bij een Renault garage, en die garage is gewoon failliet gegaan aan deze auto. Dus toen zat hij zonder werk en heeft zich omgeschoold.
Maar hij heeft nog steeds geen goed woord over voor deze auto, wat een absoluut verschrikkelijk stuk slechte techniek.
Vader van een vriend van mij heeft er ook een gehad, en die auto had echt de meest bizarre storingen. Willekeurige functies die uitvallen waarna opeens de auto niet meer wil starten, en dan begon dat k*t ding ook nog eens tegen je te praten.
darrock zegt
@transaxleman: dat praten is wel storend ja. 1x een foute sensorwaarde door een druppel water en je hebt een esp storing inspuitstoring versnellingsbakstoring etc te pakken. De auto is dan vrolijk 2 minuten aan het lullen wat er allemaal mis is met je bak. Gelukkig wel uit te zetten ;)
darrock zegt
Dan toch een paar toevoegingen: keyless entry en zelfs keyless go was al vanaf het eerste bouwjaar beschikbaar op de meest luxe uitvoeringen. Daarnaast zaten hier ook automatisch dimmende binnen én buitenspiegels op, onthield de sleutel de stand van de radio, de stoelen, de spiegels en van de climatecontrol en konden ook ramen en schuifdak automatisch sluiten bij het op slot zetten van de auto. In de sleutel werd ook allerlei informatie over de auto opgeslagen als ik mij niet vergis. Dingen zoals bandenspanning en dergelijke. Eigenlijk is het eeuwig zonde dat de elektra zo slecht was. Technisch is de 2.0 (niet IDE) met automaat hartstikke goed maar het zijn de enorme hoeveelheid aan sensoren die roet in het eten gooien. Een paar praktijkvoorbeelden: weerstand in het dashboard dat slecht gesoldeerd is waardoor de dynamo niet functioneerd, garage vervangt vaak het voledige laadsysteem en uiteindelijk ook de tellerbak wat al snel boven de 1000 euro op loopt. Er zit een speciale variabele aircopomp op, waarbij de sensor onder richting het wegdek zit, hiervan gaat de bekabeling corroderen, resultaat: filters en condensor vervangen, pomp vervangen en nogsteeds werkt het niet. Uiteindelijk sneuvelt door kortsleuting dan soms ook nog het aircopaneel. Kosten: boven de 2000. Of een slecht afgeschermde kabel van het gasklephuis waardoor deze door storing een eigen leven krijgt en in de noodloop schiet. Allemaal problemen waar relatief nieuwe laguna eigenaren voor kwamen te staan en die jarenlang amper opgelost konden worden. Onderdeel na onderdeel vervangen en nog werkt het niet. Tegenwoordig is alles te vinden op internet en is dit alles voor krap 200 euro te fixen. Maar ben slim, koop een fase 2, dan is het meteen goed. Hier moet ik wel bijzeggen dat het, zeker voor zijn leeftijd, een waanzinnig comfortabele auto is die je vanwege zijn reputatie voor een prikkie koopt. Bij 120 kun je nog fluisteren en hoor je de brandstofpomp zachtjes piepen zo stil.
emping zegt
Franse rommel..
Net zoals de Franse politiek..
En de connaisseurs weten het wel beter..
v6ti zegt
@emping: gelukkig is de Nederlandse politiek perfect en rijden we en masse naar de Franse camping.
emping zegt
@v6ti: Franse campings, weleens iets over gehoord.
Iets met stokbroden, muggen en rouleau de papier toilette.
Lijkt me niks voor mij.
stekkerbak zegt
Ik heb de 98JLXD in z’n begin jaren mogen besturen.
Op 1 defecte keycard na, geen problemen gehad.
Was een fijne auto en met de 1.6 16v niet eens zo traag.
Silverarrow zegt
“…, want zet ‘betrouwbaarheid’ even aan de kant…” Dat zullen ze bij Renault ook gedacht hebben, negeer gewoon even dat het een kansloze rampenbak is en dan zie je dat het eigenlijk een hele goede auto is. LOL!
fettasedano zegt
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de buurman : De C5!
Net zo’n rampending ( heb bij citroenen dealer gewerkt en durfde na een tijdje de telefoon niet meer op te nemen door alle problemen met die p*sbak)
Wel moedig dat de naam c5 nog bestaat.
Sorry
vpowert zegt
Mooi artikel! De TV commercial vond ik toen ook heel tof: https://youtu.be/0s37awUqkqg
moveyourmind zegt
De Laguna heeft nog een probleem dat niet genoemd is. En best wel een groot probleem:
En dat is de Safrane.
Daarvoor zou ik de Laguna zonder meer links laten liggen als ik een youngtimer van Renault zou zoeken, helemaal als het een dikke Baccara is.
biohazardracer zegt
Ik ben zelf trots bezitter van een 2003 laguna 2, 1.8 ph 1, met nu ruim 277xxx op de teller. Ik heb een paar kleine storingen gehad en die zijn nog vrij goedkoop opgelost,voor de rest weinig tot geen problemen. Het is gewoon een hele fijne en rijk uitgeruste cruiser die behoorlijk wat luxe bied
biohazardracer zegt
@biohazardracer: iets te snel op de versturen knop gedrukt. Imo is en blijft dit het mooiste model laguna die er is gemaakt. Prachtige lijnen en anders dan vele anderen en zelfs in hedendaags verkeer is hij nog niet eens zo verouderd.
emping zegt
@biohazardracer: zit er bij jou ook zo’n lelijk stuur in?
biohazardracer zegt
@emping: nee eigenlijk niet. Voor zijn leeftijd ziet het stuur er nog goed uit
tjorque zegt
Onze 2006 scenic 1.6 16v heeft maar twee dingen verkeerd gedaan: z’n airco versleten na 120.000km en gewoon te traag zijn voor een acceleratie addict als ik.
Maar verder nooit ellende mee gehad.
De Laguna 2 en 3 vind ik mooie auto’s.
Zo’n Laguna 3 grantour met 2 liter turbo benzine in GT trim zou ik niet afslaan. ?
turbodaily zegt
@tjorque: een acceleratie-addict die een Scénic 1.6 16V koopt, wat gaat er dan mis?
tjorque zegt
@turbodaily: de scenic was 4500€ goedkoper dan de auto die ik op het oog had… m’n schoonvader deed hem voor ons aan een heel zacht prijsje weg.
Dus een verstand boven goesting (zin) keuze…
Dutchdriftking zegt
Tja de post facelift moet je hebben, maar de pre facelift is vele malen fraaier!
baklava zegt
Dat mensen vrijwillig een Renault kopen, ik kan me het nog steeds niet voorstellen
techniekmeneer zegt
@baklava: Ze zijn gewoon goedkoop… Goedkoop is duurkoop.
jeroenwz zegt
@baklava: joh. Hetzelfde heb ik met VW en Audi:
– TSI/FSI motoren die binnen de 100.000 km in de soep draaiden.
– DSG-transmissies die na 75.000 km naar de gallemiezen waren.
– En iets met sjoemelsoftware. En toch zijn er legio landgenoten die nog steeds die wagens kopen.
Maar ja: priemijum hè. En die sluitnaden! En die zachte kunststoffen in het interieur.
baklava zegt
@jeroenwz: ja Vw en Audi snap ik ook niet.
edward330d zegt
Een Laguna van de eerste generatie als youngtimer gaan rijden… Misschien krijg je dan wel subsidie ipv bijtelling.?
TimD zegt
Mijn vader heeft zo’n ding gehad. Hij had bij een klant gereden. Was direct in de wolken. Destijds zijn E280 die net nieuw was ingeruild voor een 1.9 diesel. Bij Renault vonden ze dat maar gek! Het was zijn eerste auto die in een streep naar Zuid Frankrijk kon zonder te tanken ( 1300 km ) en de stoelen… ik moet het nog aanhoren.. die waren het beste! Haha
p3r0x zegt
Mijn ouweheer had in 2002 een 120pk DCI als lease auto. 4 jaar lang in een schone auto gereden zonder zelf amper één keer te wassen, want werd bij elk garagebezoek gedaan. Maar als ie het deed: wat was dat dan een fijne auto!
potjak zegt
Blijft een mooie auto om te zien. Zelf jaren in z’n tweeling zusje (de Nissan Primera) gereden, probleemloos.
rrk147 zegt
Mooi stukje tekst! Vind het nog altijd een mooie auto, en was destijds als 13 jarig jochie ook best onder de indruk van de auto, met alle gadgets als de sleutel enz. Vind overigens de Model S wel wat weg hebben van de concept, voorafgaand aan de Laguna.
ghost zegt
Heerlijk hoe chauvinistische autobloggers hier nu hun hart op halen over hoe goed de Franse Voitures wel niet zijn. Mijn ervaring is; elk autoland van afkomst heeft wel iets, De Fransen hebben de elektronica, de Duitsers de olieboten, kettingen en sjoemelaars, de Engelsen hebben zo’n beetje alles wat je niet wilt, de Italianen hebben roest maar wel karakter, de Yanks een drankprobleem en de Japanners hebben eigenlijk geen problemen, al blijven die veelal lichtjaren achter in (dashboard-)design.
Anyhow; leuke wagen om te zien die Laguna, maar ik bedank er toch voor. Als het dan Frans moet zijn, zou ik voor een 406’je gaan. Ook niet vlekkeloos maar heb ik meer mee.
vaakbenjetebang zegt
Wat had Renault zichzelf toch onsterfelijk kunnen maken door de auto nog een jaartje langer uit te ontwikkelen en al die technologische snufjes op orde te krijgen en ze dan ‘gewoon’ in een D-segmenter te leveren, in een tijd dat je in (om maar eens wat te noemen) een VW Passat als achterpassagier nog altijd zelf je raampjes moest zwengelen. Zeker als phase 1 ook een ontwerp dat nog altijd fraai oogt.
mashell zegt
Het was een wonder hoe Renault opeens een wagen kon bouwen die zulke goede crashtest resultaten haalde. Heeft toch wel de een trend ingezet dat gewoon alle wagens veilig moesten zijn en 5 sterren moesten halen.
20klepper zegt
Ding heeft mn opa gehad, volle trots altijd…
Elke week storingen, motor beroerd lopen, centrale deurvergendeling die random begon te rammelen.
Een slome 2.0 bezine automaat..
Verder bakken water in de deuren, zuipen als een beest, en een automaat uit het jaar 0.
Waarom kopen mensen überhaupt een Renooit? En ja het is makkelijk afzeiken omdat het ook makkelijk achterhaalde en slechte gebouwde auto’s zijn:)