De best verkochte concept car allertijden.
Van sommige auto’s weet je van tevoren dat het geen verkoopsucces gaat worden. Niemand dacht bij de introductie dat de Avantime het wel even zou gaan flikken. Maar sommige auto’s zijn niet bedoeld verkocht te worden. Of om gereden te worden. Het is enkel een statement. Geen statement was krachtiger dan de Renault Avantime. Voordat we de Avantime behandelen, een klein beetje context. Renault was in de jaren ’90 het brave jongetje van de klas. De auto’s waren saai, verstandig en precies waar de markt om vroeg. De Clio, Megane en Laguna waren prima auto’s in hun klasse: comfortabel, charmant en betaalbaar. Aan de top van segment stond de Renault Safrane (afbeelding onder). Een auto die moeilijk te verkopen was. De tijden waren aan het veranderen, niemand was meer geïnteresseerd in gewoon ‘een grote auto’. Het moest iets anders zijn: premium, een SUV of een combinatie van die twee.
Renault kondigde intern een renaissance aan. Het roer moest om. Renault mocht wel wat gewaagder worden. Gelukkig had men een aantal topdesigners in dienst rond die tijd. Uiteraard was Patrick LeQuement de grote man bij Renault. Renault werkte echter ook samen met Matra. Bij Matra was Philippe Guédon in dienst. Guédon kende een lange historie bij Simca, Matra en Renault. Volgens velen is Guédon de grote man achter de Renault Espace. De Espace werd weliswaar voor Antonis Volanis ontworpen, maar Guédon wist het productierijp te maken in zijn tijd bij Matra. Aanvankelijk was het plan om het idee te verkopen aan Peugeot, maar die hadden er weinig oren naar. Renault zag wél wat in de futuristische auto. Voor zowel Renault als voor Matra was de Espace een zeer groot succes. Renault had een auto in de aanbieding die geen andere fabrikant had en bij Matra kon de schoorsteen blijven roken, want zij waren verantwoordelijk voor de productie van de Espace.
De Espace was in productie sinds 1984, sindsdien was iedereen bekend met het fenomeen. Sterker nog, genoeg volwassenen die dit nu lezen hebben op een van de stoelen gezeten, tijdens ritjes naar school of naar Zuid-Frankrijk. Natuurlijk, kinderen vinden supercars als de Ferrari F40 of Porsche 959 ongelooflijk cool. Maar niets is gaver dan een gigantische auto met separate stoelen waar je vrienden ook in mee kunnen. In een MPV had je alle ruimte en zat je hoog. Met deze positieve associatie had Guédon een idee. Er zou namelijk een tijd aanbreken dat die (destijds) kleine kinderen zelf in staat waren om een auto te kopen. Waarom dan niet een supergave MPV maken? Yep, alleen Fransen kunnen met dit soort bizarre ideeën komen.
Guédon ging met dat idee aan de slag. Het moest een tweedeurs auto worden op basis van een Renault Espace. Aanvankelijk was het idee om er een coupe-cabriolet van te maken. Het was de bedoeling dat de D-stijl zou blijven staan en het dakgedeelte weg kon klappen in de achterbak. Mede daardoor was de achterkant vrij apart vormgegeven. Het idee van een cabriolet zou echter geen goedkeuring krijgen, maar het achtersteven zag er bijzonder uit. Op basis van die schetsen werd er een prototype ontwikkeld.
Toen de auto af was, werd de auto door Guédon en de zijnen aan Renault gepresenteerd. Patrick LeQuement, de grote man achter onder andere de Twingo was enthousiast. Deze auto was uitstekend voor de nieuwe designrichting van nieuwe Renaults. Vanaf dat moment nam Renault het project over van Matra. Dat moest ook wel, want Renault was zelf bezig met een bijzondere opvolger van de Safrane. Deze auto zou later de Vel Satis worden. Voor Lequement was het de uitdaging om 3 nieuwe auto’s in het hogere segment (Avantime, Vel Satis en Espace IV) een unieke identiteit mee te geven, met behoud van het Renault familiegezicht.
Ondanks dat de naam Avantime al in het begin gebruikt werd voor de auto, werd de auto niet onder die naam geïntroduceerd. De onthulling was overigens niet op een ordinaire autoshow, maar tijdens een speciaal evenement. De locatie: het Louvre, uiteraard. De naam van de auto: Renault Coupéspace. Een samenvoeging van coupé en Espace. De reacties waren overweldigend. Niet zozeer omdat iedereen hem mooi vond, integendeel. De reacties waren enorm positief én negatief. Patrick LeQuement vond dat prima. Zijn visie was dat een design polariserend moest zijn. Als mensen geen mening hebben over een ontwerp, is het te saai. Merde, niets is erger dan een saaie auto.
De Coupéspace was overduidelijk een concept car, maar omdat ze bij Matra vanaf het begin werkte met het Espace-platform kon de auto relatief goedkoop en eenvoudig in productie genomen worden. Uiteraard is dat ‘goedkoop’ relatief. De aluminum opbouw met kunststof bodypanelen was nog wel te doen. Beide materialen laten zich redelijk makkelijk vormen. De grootste uitdaging waren gek genoeg de deuren. De eis was dat de passagiers van de voorstelen alsmede die van de achterbank gemakkelijk moesten kunnen in- en uitstappen. Daarom zijn de deuren op een Avantime zo enorm lang. Er werd een bijzonder fraai mechanisme ontworpen met een dubbele scharnier. Zo was het mogelijk om in een kleine ruimte alsnog comfortabel uit te stappen.
In 2001 werd de productie van de auto gestart. De Coupéspace werd gedropt ten faveure van zijn oude werknaam: Avantime. Letterlijk vertaald: Avant = vooruit. Time: tijd. De auto was dus zijn tijd vooruit, maar voor klanten in 2001 was dat lastig. Wederom kreeg de auto lovende en minder lovende kritiek in de pers. Bijzonder knap dat ze een concept car gewoon in productie nemen, maar het idee van dit concept werd niet door iedereen begrepen. De Avantime was weliswaar een coupé, maar absoluut niet sportief. Toch kon je er maar met vier mensen in zitten en was de bagageruimte bijzonder klein. Ook potentiële klanten wisten niet wat ze met de auto aanmoesten. De Avantime werd mondjesmaat verkocht, in de eerste maand werden er slechts negen (9!) van verkocht.
Dat kwam mede door de vrij hoge prijs en de beperkte keuze qua uitvoeringen. De Renault Avantime was in het begin leverbaar met één motor: de 3-liter V6 met 24 kleppen. Het maximum vermogen was 207 pk en 270 Nm. Dat zijn nu geen topwaarden en dat was het destijds eigenlijk ook niet, zeker niet voor zo’n prestigieuze auto. Want dit was toch wel de ultieme coupe om mee te cruisen. De motor werd in samenwerking met PSA ontwikkeld en was ook te vinden in auto’s als de Peugeot 406 en Renault Laguna. We benoemen de prestaties om aan te geven dat de auto daadwerkelijk vooruitkwam, maar ze zijn niet van belang voor een auto als de Renault Avantime. De V6 leverde een maximum vermogen van 210 pk bij 6.000 toeren en een maximum koppel draaimoment van 285 Nm bij 3.750 toeren.
Je kon de Avantime V6 krijgen met een handbak en een automaat. De Avantime komt nog uit de tijd dat de handbak verreweg de zuinigste en snelste optie was: 0-100 km/u in 8,6 seconden en een top van 220 km/u. De automaat had 9,2 seconden nodig om de 100 te halen en hield het bij 215 km/u voor gezien. De verschillen waren ‘op de weg, in het vlees’ nog groter. De handgeschakelde zesbak had zorgvuldig gekozen verhoudingen, waardoor de auto altijd in zijn ideale toerengebied zat. Bij de automaat viel je daar geregeld buiten. Naast een automaat of handbak kon de klant kiezen uit twee uitvoeringen: de luxe ‘Privilege’ of de sportievere ‘Dynamique’.
Zo ver er klanten waren althans, want de auto verkocht niet al te best. Er werden slechts 2.067 van verkocht het eerste jaar. Renault had nooit verwacht dat het een verkooptopper zou worden, maar dat het zo’n drama zou zijn hadden ze niet voorzien. Dat was ook extra zuur voor Matra. De Espace die ze voorheen mochten bouwen verkocht aanzienlijk beter. Om de verkopen wat op te krikken werd het gamma uitgebreid met twee nieuwe motoren en een extra uitrustingseau. De eerste was een 2.0 benzine motor met twin-scroll turbo. Destijds was Renault een van de eerste met zo’n type motor. Op papier minder sterk en minder snel, maar omdat de motor wat beter bij de les was (250 Nm bij 2.000 toeren) was het eigenlijk een fijnere motor in de omgang. Zuiniger ook. Jazeker: effectief downsizen deed Renault 15 jaar geleden al.
Mocht ook die benzinemotor te duur in de omgang zijn, werd de 2.2 dCi aan het gamma toegevoegd. De motor kwam uit de Laguna II en was een van de fijnste diesels van dat moment. In de Avantime ging het net. Wel een fijne motor voor op de snelweg, maar de prestaties waren matig (11,5 seconden naar de 100!). Alle viercilinders hadden de handbak. De Avantime met dieselmotor was overigens ook te krijgen in een kale ‘Expression’ uitvoering.
De Avantime was dus een drama qua verkopen. Je ziet zo ook bijna niet voorbij komen. Over hoeveel aantallen hebben we het eigenlijk? Precies 8.450 stuks. In het eerste jaar werden er 2.067 verkocht. 2003 was een topjaar met 5.097 stuks en de laatste 1.286 werden in 2003 verkocht. Sommige exemplaren zijn pas later op kenteken gezet. Sommige dealers hadden moeite om de voorraad te slijten. Dat deze voorraad bestond uit één auto bestond doet daar niets aan af. De Renault Avantime werd vooral niet begrepen door het publiek. Waarschijnlijk omdat Renault zelf ook niet echt wist wat ze er mee aan moesten. Ze hadden een concept car voor de openbare weg gebouwd. In dat licht bezien is 8.450 exemplaren een bizar hoog aantal. Meestal wordt er van een concept een handjevol gemaakt, als het al meer dan eentje is. Rijden er op dit moment overal MPV’s met bijzondere dak- en deurconstructies? De Tesla Model X misschien, maar de Avantime is veel cooler dan die volgevreten Transformer.
Niet al te lang geleden vroegen we ons af: waar gaat het eigenlijk heen met de automobiel? Ondanks dat sportauto’s zullen blijven bestaan, is autonoom rijden veel dichterbij dan dat wij ons nu kunnen voorstellen. Denk aan concepts als de Volkswagen Sedric, dat is waar we naartoe gaan. Echter, al die concepts hebben iets treurigs. Daar komt de Renault Avantime om de hoek kijken. In 2001 kon je nog niet autonoom rijden, dus had de auto een stuurwiel en gas- en rempedaal. Maar dit zou een auto zijn die autonoom rijden cool kan maken. De stijl van de auto, het interieur, het gebruik van veel glas, de sfeer in het interieur: dit is gewoon een rijdende lounge. Reken maar dat we over 10-15 jaar weer auto’s gaan zien die qua concept op de Avantime lijken. Zijn tijd ver vooruit dus.
dedokter zegt
Top gear s12e03
shalomleon zegt
@dedokter: Die aflevering was opzich leuk. Maar ik zou helemaal blij zijn als ze ipv die rem upgrade een mega turbo erop hadden gezet….
lincoln zegt
Yep .. zal er eens effe eentje kopen ..
Belachelijk dat ik em nog steeds niet heb ..
Top .. thanks for the reminder ..
robert110 zegt
Altijd wel een geinige auto gevonden. Mooi niet echt maar wel geinig.
Die licht blauwe kleur daar in tegen vind ik echt prachtig. Mijn pa heeft een hele tijd een Megane in die keur gehad. Hoewel het verder een dood saaie station was, was ie met die keur en wat zilveren streepjes toch leuk om te zien.
desjonnies zegt
Eigenlijk is de Avantime een doorontwikkeling van de Twingo, zoals @willeme terecht opmerkt was Le Quements slogan bij het verkopen van ‘de idee’ Twingo aan de CEO door te zeggen dat het nemen van geen risico’s het grootste risico voor Renault was, doelend
op zaaddodende modellen als de 9, de 11, de 18 en de 19 van toen.
Zoals de Twingo de eerste echte kleine Monospace is geweest was de Avantime ook bedoeld om een nieuw segment aan te boren, dat van de grote luxe Espace-coupé.
De Twingo zie je vandaag de dag nog en masse rijden als Toyota, C1, 108, I10, Picanto noem maar op. De Avantime heeft nooit de kans gekregen, in deze klasse heerst het conservatisme.
Overigens was er voor de Twingo al een Pools prototype dat sprekend op de Twingo lijkt, de Beskid 106 van FSM.
autodrop zegt
@desjonnies: ben benieuwd wanneer jij voor AB gaat schrijven:)
ikbenmnzus zegt
@autodrop: Ik ben voor!
ibssr zegt
Ik heb ruim zes jaar een Avantime gehad. Deze Renault gemaakt door Matra had een slechte reputatie qua betrouwbaarheid (met name elektronisch). Vanaf de introductie van de 2.0 Turbo (medio 2002) was de kwaliteit echter significant verbeterd. Mijn late 2002 Avantime altijd als tweede auto gereden en buiten het reguliere onderhoud geen extra kosten gehad. Heerlijke vakantie GT met enorme bagageruimte (530 liter).
janmetdelangeachternaam zegt
Altijd al een zwak voor gehad, weet zelf eigenlijk niet waarom
dirkv zegt
@janmetdelangeachternaam: Nou ik weet wel waarom, dit is een ultieme auto om mee te ontstressen op lange afstanden
oemplus zegt
Toch bijzonder dat een auto zo lelijk kan zijn..
Loek zegt
@oemplus: oh het gaat weer over een Franse auto, typisch om de tekst niet te lezen en begrijpen waarom deze auto bijzonder is maar gelijk weer roepen dat het lelijk is.
Volgende special moet maar eens gaan over elke generatie Golf vanaf de 4, scheelt weet schrijven want daar is toch niks over te melden.
BaRa zegt
Fantastisch mooie bak! Niet veel later volgde dan de Mégane II, een ander icoon uit de Renault-stal – zeker in driedeurs een absolute beauty, met de legendarisch reclame “op de maan”. De Avantime staat al heel lang op mijn wishlist, voor als ik ooit nog eens een wat praktischer auto nodig heb. Beetje jammer dat er van dat verfrissend design vandaag niet veel meer overblijft, bij Renault. Enkel de Zoe smoelt nog een beetje, al is het dan op een girl-next-door-manier. Maar ach, als zelfs een “duf” bedrijf als Honda er in slaagt om de wereld te verbazen met twee zeer sexy EV-concepten, dan zal de slinger ook bij Renault vroeg of laat wel terug de juiste richting uit bewegen. Niet?
bisazza zegt
Ik heb deze auto altijd erg kunnen waarderen. Maar dat de bodypanelen volgens bovenstaande tekst van kunstogen is gemaakt wist ik niet :-)
Dizono zegt
Waanzinnig gaaf ding, waarbij het ongetwijfeld mee speelt dat ik zo’n kind was dat achterin een Espace opgroeide. Liefst in het groen en anders een blauwe of rode. Wat ik als kind al jammer vond aan de Avantime: het opgewaardeerde Espace III-interier, waarbij vooral het ouderwetse stuur detoneerde met de futuristische buitenkant.
Dimglor zegt
Prachtige wagen dit.
Altijd al een zwak voor deze gehad.
Blijft fantastisch dat Renault dit gewoon op de markt heeft gebracht.
Uiteindelijk inderdaad zijn tijd misschien voor.
Een luxe mpv is iets wat je nu toch vaker ziet rondrijden. (S-Max Vignale en vooral de Renault Espace Initiale)
vespinie zegt
Dacht je er als dealer eindelijk de verplichte demo af te zijn komt die wagen nog 20 keer terug voor terug roep acties vam renault uit ( serie 1 ) .
Blijft jammer dat de binnenkant zo bescheiden is t.o.v buitenzijde. Anders nog wel een optie kunnen zijn om te gaan rijden.
baserace zegt
Mooi artikel; kudos!
moveyourmind zegt
Aan de ene kant kan ik het tegendraadse design van de Avantime wel waarderen…
Maar de wat conservatiever vormgegeven Safrane, daar heb ik pas echt een zwak voor. Dat is een reisauto op zijn best, met een interieur dat nog steeds erg fraai is met die overkapping van het instrumentenpaneel en de fijne fauteuils waar je het uren in uit kan houden…
Je zou maar een Baccara BiTurbo onder je kont hebben. Om je vingers bij af te likken:
http://p3.storage.canalblog.com/35/26/1216565/97607764_o.jpg
macan zegt
@moveyourmind: klopt, de safrane was een heerlijke ingetogen reiswagen. En probleemloos.
Avantime heb ik nooit echt kunnen waarderen. Wel anders.
jeroenwz zegt
Prachtige auto uit een tijd dat Renault echt ballen had. Patrick le Quement heeft ooit eens over retro design gezegd: “the future lies ahead of us, not in the rearview mirror”. Het sterkste ontwerp van hem vind ik nog steeds de eerste Twingo. In de 13 jaar dat die auto gemaakt is, is hij nauwelijks veranderd. Nu nog steeds ziet dat karretje er fantastisch uit…
Leuk en lekker stuk weer Willem!
pomoek zegt
Leuke tekst, al vond ik de jaren 90 auto Sport Spider toch niet echt saai.
doublechevron65 zegt
Voor mij altijd een mijlpaal van Renault gevonden… Peugeot heeft idd geslapen, was goed voor een Double Chevron ?
rufctr01 zegt
Leuk artikel!
Ik heb altijd wel een zwak voor deze auto gehad. Eigenzinnig en mega comfortabel.
Robert zegt
Een vroegere buurjongen werkte een tijd lang bij een Renault-dealer, in die jaren dat ze deze auto ook in het modellengamma hadden. Af en toe nam hij het (enige) dealerexemplaar mee naar huis. Ook toen al vond ik het een prachtige auto.
Wat ik me nog wel herinner, was dat de baas van die buurjongen (de dealer zelf dus) de auto na een tijdje he-le-maal zat was, om één reden: telkens als hij dit ding ergens in de stad of bij een winkelcentrum een tijdje had geparkeerd moest hij, vóór hij weer vertrok, eerst een handvol nieuwsgierige mensen beantwoorden, wat dit dan wel niet was. Hij kon nooit ff snel weer weg. En niet zelden konden diezelfde nieuwsgierigen er ook met de tengels niet van afblijven. Helaas.
Volgens mij trek je ook nu nog volop de aandacht met deze auto. En dat zal ook nooit minder worden, denk ik.
rikus zegt
Hoeveel werden er eigenlijk in 2003 verkocht? 5.097 of 1.286?
chabar zegt
Deze ook niet vergeten
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Renault_Vel_Satis
Misschien leuk voor volgende keer een stukje over te schrijven.
Frenkyboy zegt
@chabar: deze is wel eens voorbijgekomen. Niet als ’special’: https://www.autoblog.nl/nieuws/lezersvraag-was-de-renault-vel-satis-wel-echt-zo-lelijk-85214
benzinehoofd zegt
Voor eenieder die nog twijfelt of dag in dag uit stokbrood in je wijn dopen een goed idee is: de Renault Avantime, lelijk en zinloos zoals alleen de Franse auto-industrie dat kan!
oemplus zegt
@benzinehoofd: Deze tekst kan zo op een tegeltje, prachtig!
SimonMc zegt
@benzinehoofd: Lelijk en zinloos? Lijkt me de perfecte beschrijving voor SUV’s, en die worden en masse verkocht.
Jochen zegt
Heb dit jaar nog sterk overwogen om er eentje aan te schaffen. Maar het vinden van een goed en betaalbaar exemplaar is lastig, in heel Europa. De beauties met lage kilometerstand zijn te kostbaar (20k) de andere zijn weer overgaar met een te hoge stand.
Joost zegt
@jochen: en onderdelenvoorziening is een drama! Motorisch niet uiteraard, maar probeer eens het glas van de achterlichten te vinden…..
frederik zegt
Altijd een gave maar licht onbegrijpelijke auto gevonden. De Espace IV daarentegen vind ik echt een prachtontwerp, net als de Megane uit die tijd. Hoogtijdagen qua design voor Renault. De huidige modellen doen mij niet veel.
nasty zegt
Schitterende special! :)
henkp1 zegt
Geweldig mooie auto natuurlijk!
Een andere ‘taak’ van de AvanTime was om het publiek alvast te laten wennen aan dit design wat dan ook is terug te vinden op de Mégane II onder andere.
In de jaren 90 leverde Renault inderdaad diverse mainstream modellen, maar toch ook diverse opvallende auto’s, zoals de Twingo, Mégane I coupé en cabriolet, Scénic I, Espace II en III, Sport Spider, Clio 16V/Williams, Safrane Biturbo. Er was genoeg leuks te vinden in de showroom van Renault.
Wat in het verhaal ontbreekt, is dat de auto een giga glazen dak heeft en grote zijruiten, waarbij als alles open is (kan door op één aparte knop te drukken) er echt een cabriogevoel is. In Nederland was dat standaard, in Frankrijk was een versie verkrijgbaar met een vast dak. Super zeldzaam.
Om het interieur nog specialer te maken, was er een keus aan behoorlijk spectaculiere interieurkleuren, zoals fel blauw en rood leer. Of fraai groen.
desjonnies zegt
Eigenlijk heeft Renault de rol van innoverend fabrikant in 1965 overgenomen van Citroën met de introductie van de Renault 16. Dat was de eerste serieuze hatchback die na de Renault 4, die eerder als concurrent voor de Lelijke Eend gezien moet worden, maar de eerste massaal geproduceerde hatchback was.
Daarna ontwikkelde Michel Boué helemaal alleen de Renault 5, die op het platform van de Renault 4 ontwikkeld was, hij zag de tijd veranderen en wilde een trendy volwassen kleine auto naken, de schildbumpers haalden de productie, de hooggeplaatste achterlichten (Volvo V70 station, Fiat Uno) helaas niet. Na de 5 volgde een zaaddodende periode met weinig inspirerende voertuigen maar daarna barstte de creativiteit weer los met auto’s als de Espace, Senic serie en de kleine Twingo.
En monenteel zitten ze weer in een politiek correcte periode.
frederik zegt
@desjonnies: Mooie samenvatting. Ik vind de BX en XM nog wel creatieve auto’s van Citroën maar daarna is de klad er definitief ingekomen. En wat Peugeot betreft schiet mij eigenlijk alleen de 205 te binnen als echt leuke auto uit deze periode. Hoewel de 206 en 406 ten tijde van de introductie ook wel fraai waren.
viezefreddyw zegt
@frederik: Renault Laguna Coupe. Misschien wel de fraaiste Franse wagen van de laatste 15 jaar.
frederik zegt
@viezefreddyw: Die is ook cool inderdaad, was ik even vergeten!
viezefreddyw zegt
Dit is voor mij zo’n type auto waar ik even naar omkijk als ik hem zie staan of rijden. Helaas gebeurt dat niet vaak.
cees2 zegt
Mooi stuk Willem. Heb sinds 2012 een Avantime. Auto met enorme X-factor. Blijft boeien, in rijden en kijken.
Inmiddels met bijschrijving.
robbiehifi zegt
Toch altijd een mooie auto gevonden! Nu nog steeds. Zo nu en dan kijk ik op marktplaats naar een dergelijke auto, maar tot de koop overgaan durf ik niet. Misschien toch echt eens doen. Hoewel iemand in huis het een spuuglelijk ding vindt….
LaLancia zegt
Dit is echt een coole auto. Le Quement is wat mij betreft een van de beste designers van zijn tijd. Wat een ontwerp!
joostmorra zegt
Ben autojunk en heb onder andere een Avantime 2.0T, met 160.000 km. Ik ben de tweede eigenaar. Omdat ik zes auto’s aan de borst heb, denk ik wel eens aan verkoop van de auto. Elke vierwieler kost immers maandelijks best een hoop geld. Maar elke keer als ik de Avantime weer eens rijd, stilstand is immers moordend voor elke auto, ben ik weer overtuigd dat ik de auto nooit moet wegdoen. Wat een heerlijk extravagant ding, met een superlicht interieur, oa door het gigantische glazen dak. ‘s-Zomers cruisen met dak open en stijlloze ramen naar beneden is een genot tot ongeveer 85 km/u. Dus lekker op ons gemak over de binnenwegen toeren met alles open. Voor hogere snelheden in de buitenlucht hebben we een BMW’tje 330 cabrio uit 2002, ook leuk. Volgens ons de laatste mooie 3 cabrio van BMW. Maar smaken verschillen natuurlijk….
Maar wat ik me altijd afvraag: Is er iemand die weet hoeveel Avantimes er in totaal nog over zijn? Ik weet uit de gegevens van de RAI, dat er in Nederland volgens de laatste cijfers nog 250 reden in 2016. Een jaar eerder waren het er nog 257. En het jaar daarvoor (2014) 275. De huidige exemplaren worden dus gekoesterd, er is niet veel uitval meer, zeker niet tussen 2015 en 2016. Overigens ook leuk om te zien, hoe het aantal Avantimes in de eerdere jaren op een gegeven moment daalde, daarna weer best fors opliep (waarschijnlijk door import uit het buitenland door liefhebbers) en nu dus heel langzaam weer daalt. Waarschijnlijk doordat auto’s geslachtofferd worden in auto-ongelukken of definitief uit de roulatie gaan, omdat ze niet meer te redden zijn.
Als iemand weet, hoeveel van deze exoten er nog rondrijden in Europa, graag een post. Groet, Joost Morra.
kalesander zegt
Blijft een geweldige auto! Was bij de intro en dat is me altijd bijgebleven.. qua uitstraling en karakter echt niet te evenaren. Heb er meerdere korte tijd gereden en sinds vorige week wederom 1 aangeschaft, een betaalbare vinden is echt een uitdaging aan t worden omdat ze alleen al in onderdelen veel geld waard worden. Blijft bizar dat zelfs 18 jaar na de introductie er nog steeds mensen bij een groen stoplicht vergeten op te trekken als je naast ze staat met een Avantime!