The best four by four by far
Sommige auto’s lijken gewoon geen houdbaarheidsdatum te hebben. De normale levenscyclus voor een model is zo’n 7 tot 8 jaar. Dan staat de opvolger klaar om het stokje over te nemen. Bij sommige auto’s gaat die vlieger niet op. Die kunnen middels simpele updates jarenlang mee. Dat kan natuurlijk meerdere redenen hebben. Als een fabrikant te weinig financiële middelen heeft moeten ze het model langer voeren, bijvoorbeeld. Maar bijna altijd is de basis gewoon dusdanig goed dat het een verse aanbieding blijft.
Er zijn genoeg voorbeelden. Denk aan de Porsche 911 of 928. Maar gek genoeg zijn het de Britten die hier het vaakst mee te maken hebben gehad. De Morgan Plus 4, de Mini, de Land Rover en ook hun tweede product, de Range Rover.
We gaan terug naar het einde van de tweede wereldoorlog. Bij British Leyland zijn ze zwaar onder de indruk van de Willy’s Jeep, de auto die Europa bevrijd heeft. Het was een eenvoudig, maar effectief ontwerp. Met die auto in het achterhoofd werd de eerste Land Rover ontwikkeld. Het was aanvankelijk de bedoeling om de auto tijdelijk in productie te nemen. Aluminium en groene lak waren nu eenmaal ruimschoots voorhanden. De productie zorgde voor werkgelegenheid en de auto zelf vond gretig aftrek.
De originele Land Rover was simpel, eenvoudig te repareren en bovenal inzetbaar voor allerlei doeleinden. Het was letterlijk en figuurlijk een werkpaard voor de middenklasse. De Land Rover was namelijk erg betaalbaar en de onderdelen eveneens. Maar naarmate de tijd vorderde, ging de klandizie hogere eisen stellen aan de auto’s. Land Rovers waren standaard enorm kaal. Een dak en verwarming waren optioneel. Ook waren er bedrijven die zich specifiek bezighielden met het luxer maken van een Land Rover.
Natuurlijk wilde British Leyland niet dat er te veel kaas van hun brood gegeten werd. Ze begrepen de vraag van de markt. Al in 1958 waren ze bezig met het bouwen van prototypes die aan die vraag konden voldoen. Het idee van de Road Rover was geboren. Het plan was om de terreinwaardigheid van een Land Rover te combineren met het comfort van een Rover. Dat was eigenlijk ook meteen de uitwerking van het plan: een Land Rover chassis met een soort stationwagonachtig koetswerk erop gemonteerd. Het project kreeg geen doorgang en werd gestopt omwille het gebrek van levensvatbaarheid.
Het waren de Amerikanen die hetzelfde idee hadden. Denk aan de Ford Bronco en Jeep Wagoneer. Om deze auto’s enigszins te kunnen pareren had de Amerikaanse importeur het glorieuze idee om het Land Rover Series II-chassis te combineren met een kleine V8 motor van Buick. Eindelijk begreep Land Rover welke kant het moest opgaan. Naast de V8 Defender haalde Rover nog wat uit Amerika: een Ford Bronco. Dat was namelijk een van de terreinauto’s die naast terreinwaardig ook comfortabel is dankzij de schroefveren. Veel gewone auto’s hadden nog bladveren, terreinauto’s hadden in principe altijd bladveren.
Het Charles Spencer King die aan het hoofd stond van de ontwikkeling van het nieuwe luxe-Land Rover project. De basis was een 100” chassis van een reguliere Land Rover. King was zelf een fervent fan van de Rover P6. Dat was namelijk een auto met soepele vering. Daardoor kun je met een redelijke snelheid comfortabel over slechte wegen rijden. Ook was King ervan overtuigd dat de auto permanente vierwielaandrijving moest krijgen. Dat had nog wat voeten in de aarde, want zo’n systeem ontwikkelen is behoorlijk prijzig. Gelukkig had Land Rover ook een aanvraag gekregen voor een project van de Britse regering voor een militair voertuig. Toevallig had die auto ook permanente vierwielaandrijving nodig. Zo kon Rover de kosten mooi uitsmeren over twee projecten. De naam van het project: Velar. Weet je meteen waar die naam vandaan komt.
In 1968 waren King en zijn team al erg ver. Onder leiding van David Bache werd de koets ontworpen. De auto stond op een stalen ladderchassis met een aluminium body erbovenop, net zoals de reguliere Land Rovers. Maar de Range Rover stond op schroefveren en kon een snelheid van meer dan 160 km/u halen. De Range Rover was comfortabel en ruim. Ook was de keuze erg simpel: een Range had altijd een driedeurs carrosserie, een V8, een handgeschakelde vierbak en zoals gezegd permanente vierwielaandrijving. Om de boel weer op tijd tot stilstand te kunnen brengen had elke Range Rover hydraulische schijfremmen rondom.
Jaren ‘70
:
De Range Rover komt in 1970 op de markt. In vergelijking met de concurrentie is de Range Rover veel verfijnder en comfortabeler. Maar dat is in vergelijking met heel erg rudimentaire auto’s. Tegenwoordig kunnen we de auto beter omschrijven als eenvoudig, kaal en functioneel. Wel bijzonder: de vering is nog altijd bovengemiddeld soepel. De motor was de 3.5 ‘Rover-V8’, van origine een Buick aggregaat. Het blok bood diverse voordelen. Het uit aluminium opgetrokken blok was compact en licht. Een maximum vermogen van 130 pk klinkt niet bijzonder. Is het ook niet, maar de motor was erg fijn in de omgang. Niet zo’n powerhouse als sommige Amerikaanse tegenstrevers. Toch was de Range Rover meer dan vlot in de omgang. Een kleine 13 seconden naar de 100 was toen niet zo vreemd.
In het begin van de carrière was die Range Rover vrij kaal uitgerust. Per modeljaar kwamen er een extra opties en accessoires beschikbaar. Wat blijkt: deze zijn populair bij veel mensen. Vergeet niet dat in de jaren ’70 niet alle wegen overal even goed waren. Er waren genoeg mensen die redelijk wat te besteden hadden, maar niet in de stad woonden. Voor hen was de Range Rover een uitkomst. Door de jaren heen werd de Range Rover telkens een klein beetje aangepast. Zo krijgt de Range Rover vanaf 1974 de achterste stijl in het donker, waardoor de auto een ‘zwevend’ dak lijkt te hebben. Een design-karakteristiek die de huidige lijn van Range Rovers immer kenmerkt.
Jaren ‘80
Wat opvalt bij de Range Rover is dat derde partijen eerst met het idee komen en Land Rover het zelf implementeert. Een duidelijk voorbeeld is de conversie van Monteverdi. Monteverdi was een kleine Zwitserse autofabrikant/specialist. Het Zwitserse bedrijf kreeg er lucht van dat er vraag was in het Midden-Oosten naar een meer praktische variant van de Range Rover. Er werd een kleine serie van 300 stuks van gebouwd en verkocht.
Een andere specialist die zich met de Range Rover ging bemoeien was Schuler. Hun visie van een ideale Range Rover was die van eentje met een automatische transmissie. Begin jaren ’80 was een automaat zeker geen gemeengoed. Luxe Mercedessen en vooral Amerikaanse auto’s hadden een automaat, maar de handbak was de standaard transmissie. In de jaren ’80 groeiden de tuners en veredelaars als paddenstoelen uit de grond. Klanten hadden meer te besteden en in de jaren ’80 was er nog genoeg te verbeteren. Ondanks dat de Range Rover reed als een luxe-auto, was het in het interieur een werkpaard. Veel bedrijven hadden hier al een antwoord op met luxere bekleding en een hoger uitrustingsniveau. Om aan deze vraag te doen kwam Land Rover in 1980 met de Range Rover Vogue. De Range Rover Vogue had lederen bekleding, airconditioning, houtinleg, luxe vloertapijten en zelfs aparte bekleding voor het reservewiel.
In de jaren erna nam Land Rover de trends over de tuners al lang toepasten. In 1981 kwam er een vijfdeurs variant en 1982 de automatische transmissie. Letterlijk het idee van Schuler werd gebruikt: een drietraps Torque Flight automaat van Chrysler. Elk jaar wordt de Range Rover een beetje bijgepunt. In 1985 wordt de Chrysler automaat vervangen door een vierbak van ZF. De V8 krijgt elektrische brandstofinjectie van de firma Lucas. Hiermee stijgt het vermogen aanzienlijk: de 3.5 liter motor levert nu 165 pk.
Die motor past uitstekend bij de Range Rover. In sommige markten is die V8 juist de reden dat de Range Rover slecht verkoopt. Denk aan markten als Italië, waar de auto’s belast worden op cilinderinhoud. Daarom komt er een Range Rover Turbo D, met een 2.4 viercilinder turbodiesel van VM Motori. Aan de ene kant past zo’n motor niet bij het rijke gevoel dat een Range Rover geeft. Aan de andere kant was het een van de meest indrukwekkendste dieselmotoren van zijn tijd. We hebben het over 1985 en de diesel had net zoveel koppel als de V8.
Ook zijn er meerdere tuners die van de Range Rover een sportievere auto willen maken. Wederom springt Land Rover hier wat later op in. In 1986 staat op de Birmingham Motor Show de Range Rover Olumpic. Er worden drie prototypes gebouwd. Driedeurs Range Rovers met V8 en handgeschakelde vijfbak. Het derde prototype krijgt ook een sterkere 3.9 liter motor. De auto zou later als Range Rover CSK in beperkte oplage leverbaar worden.
Om de vraag van de markt te beantwoorden komt er in 1988 een nog luxere Range Rover, de Vogue SE. Naast leer en hout krijgen Vogue SE eigenaren elektrisch verstelbare stoelen en een dakraam, onder andere. Een jaar later wordt dan eindelijk de 3.9 ‘Osprey’ V8 leverbaar, vooralsnog voor de Amerikaanse markt.
Jaren ’90
Vanaf 1990 word de 3.5 vervangen door de 3.9 in alle andere markten. Het vermogen bedraagt zo’n 180 pk en het koppel 320 Nm. De Range Rover is nooit bedoeld als snelle auto, maar je hebt nu eindelijk de luxe om redelijk makkelijk te kunnen inhalen. Dat wordt in 1992 nog makkelijker, want de Range Rover krijgt een nog sterkere V8.
De 4.2 LSE is de ultieme Range Rover. De V8 levert 200 pk en 340 Nm. De LSE heeft ook een 20 cm langere wielbasis, waar met name de achterpassagiers profijt van hebben. De 3.9 blijft leverbaar voor de Vogue en Vogue SE modellen, terwijl de VM diesel wordt vervangen voor een ‘200 Tdi’-motor van Rover zelf. Een 2.5 liter viercilinder met 112 pk en 265 Nm.
In januari 1994 wordt de laatste tweedeurs Range Rover gebouwd. Dat had twee redenen: ten eerste was de vijfdeurs veel populairder. Ten tweede vanwege de ‘P38’, de tweede generatie Range Rover. Deze stond namelijk al te trappelen om het stokje over te nemen. De oude vijfdeurs Range Rover blijft nog even in productie onder de noemer ‘Range Rover Classic’. Deze zou nog een jaar verkocht worden naast de nieuwe generatie. De laatste 25 exemplaren waren zogenaamde 25th Anniversary Editions. Na 25 jaar is het dan echt over en uit voor de Range Rover Classic.
De impact van de Range Rover is enorm. Het was niet de eerste luxe offroader. Maar de niche die men gevonden heeft met de Range Rover was zoals de Engelsen zeggen ‘spot on’. Het was precies de auto waar de markt om vroeg. Dat geldt nog steeds. We zitten inmiddels op de vierde generatie Range Rover. Nog altijd een Range Rover in hart en nieren. Wat ook altijd is gebleven is die ultieme zitpositie. Een hoge zit, maar wel een lage raampartij. Nog altijd is het de enige auto in zijn klasse die extravagante luxe en ongekend comfort kan koppelen aan zeer terreinwaardige capaciteiten.
T16 zegt
De Jeep Wagoneer is de eerste luxe 4×4, verkocht en geproduceerd voor Jeep van 1963 tot 1991. Een 4WD Wagoneer zag slechts kleine mechanische veranderingen tijdens zijn 28-jarige productieloop, de derde langste in de automobielgeschiedenis van de Verenigde Staten.
De Wagoneer werd in november 1962 (modeljaar 1963) geïntroduceerd als opvolger van de Willys Jeep Station Wagon, die sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog werd gebouwd. De Wagoneer was een pionier voor het sport utility vehicle concept. Ondanks het chassis van de pickup truck en de boxy vorm was het meer carlike dan enige 4×4 op de markt. De Wagoneer heeft zijn debuut gemaakt zeven jaar voordat Land Rover zijn Range Rover in Groot-Brittannië lanceerde.
desjonnies zegt
@t16:
Inderdaad.
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-range-rover/
noosaheads zegt
Een zaterdagavond en een stukje van @willeme De kleine slaapt.Ik stop mijn pijp en L. brengt mij een glas cognac.
Wat is er gebeurt ?
m550d zegt
@noosaheads: dit geeft zoveel ruimte voor een gevat antwoord… Ik zal je sparen.
noosaheads zegt
@m550d: Als ik jou was zou ik dit juist niet doen.Kansen te over om gevatte meningen te plaatsen.Mooi toch?
noosaheads zegt
@m550d: Ik vraag je nogmaals om mij gevat de oren te wassen.
mauking zegt
@noosaheads: gebeurd
noosaheads zegt
@mauking: Serieus ? Je hebt gelijk, sowieso.Maar toch.
mauking zegt
@noosaheads: Haha ik kreeg echt kriebels
renegade zegt
@noosaheads: Dat gevoel idd. Zaterdag 18:00 uur weet je dat er weer heerlijk leesvoer ligt. En ach een schrijffoutje gebeurd iedereen wel eens ;)
kenner zegt
@noosaheads: Lincoln?
porschepdk zegt
Leuk artikel, net lid geworden en opzoek naar een RangeRover Sport uit 2015. Weer wat geleerd.
viezefreddyw zegt
Toch fraai hoor. Een auto als de Range Rover kan mij eigenlijk totaal niet bekoren. Ik weer niet, ik heb er eigenlijk helemaal niets mee. Maar de stuk tekst is dan weer zeer interessant en dan krijg ik er toch een soort van sympathie voor.
robert110 zegt
100 inch, volgens velen was dat de ideale wielbasis voor de Series Land Rover.
Land Rover zelf heeft maar een stuk of 15 Series 3’s op een Range Rover chassis gezet ergens rond 1978, als proef voor het Franse en Zwitserse leger. Deze prototypes waren voorzien van Range Rover blokken en Range Rover assen en hadden daarom schroefveren. Hiermee waren dit de eerste Series Land Rovers met schroefveren. De 100 inch Series 3’s zijn nooit in productie genomen. In 1983 werd de Series 3 opgevolgd door de 90 en de 110 (later Defender) welke uitgerust werden met schroefveren, net als de Range Rover en de 100 inch Series 3’s.
Velen proberen die magische 100 inch Land Rovers zelf te bouwen, door een Land Rover body op het chassis van een Range Rover te bouwen.
http://www.dunsfoldcollection.co.uk/img/gallery/french-swiss-100-v8-pick-up/large/1.jpg
Gulli zegt
@robert110: weet ik eindelijk waar die 90 en 110 op slaan ?
janmetdelangeachternaam zegt
Heerlijke auto’s, mijn ouders hadden destijds een 1e generatie Discovery Vogue SE . Uitgerust in british racing green en een crème kleurig lederen interieur en een 3,9 liter V8. Wat een herinneringen en wat een heerlijke auto.
SimonMc zegt
“Nog altijd is het de enige auto in zijn klasse die extravagante luxe en ongekend comfort kan koppelen aan zeer terreinwaardige capaciteiten.”
Is de Mercedes G-klasse geen goede concurrent? Of is die op de eerste 2 vlakken wat minder?
robert110 zegt
@simonmc: De G is in de basis nog gewoon een ouderwetse terreinwagen en heeft daarom starre assen voor en achter. Dat maakt de G niet echt comfortabel. De G staat daarom ook eigenlijk dichter bij de Defender dan de Range Rover.
v6ti zegt
Ooit een p38 gehad. NOOOOOIT meer. Worst four by four by far.
roeldriesvink zegt
Wat een icoon. Een sieraad voor de weg.
Arnoud zegt
De laatste auto die je koopt. Als je een Range Rover hebt heb je geen andere meer nodig. Je kan hem misbruiken als werkpaard en na een wasbeurtje voorkomen rijden bij een 5 sterren hotel of sjieke opera uitvoering en alles ertussenin.
tievdz zegt
“Het was letterlijk en figuurlijk een werkpaard voor de middenklasse”
De Land Rover was vroeger letterlijk een paard?
Robert zegt
@tievdz: dan was de Land Rover feitelijk een gemechaniseerd muildier.
boomhauwer zegt
@tievdz: hatelijk he als schrijvers het woord letterlijk niet begrijpen.
kruimel zegt
Meer van dit soort specials aub!
kenner zegt
@kruimel: elke zaterdag avond
thomasthomas zegt
Ze hadden die oude Range Rover gewoon nog in het programma moeten hebben, net als de G bij Mercedes.
spylegion zegt
@thomasthomas: Hebben ze ook weer; voor 150K Pond Sterling de uwe!
desjonnies zegt
Peugeot’s succes in Afrika was Rover niet ontgaan.
De extreem lange veerwegen die de 404’s McPherson voorwielophanging had, maakten deze sedan een beter alternatief gedurende de droge periodes dan de Land Rover.
Daar komen die extreem lange veerwegen op de Range vandaan, verder heeft de Range’s ontwikkeling aan een zijden draad gehangen toen BMC, BMH en Leyland fuseerden tot British Leyland.
De nieuwe chairman Sir William Lyons -ooit wonderkind en mega verkoper van Leyland vrachtwagens geweest- zag deze Britse Wagoneer wel zitten en heeft uiteindelijk het groene licht gegeven.
Het ontwerp van de hand van David Bache was eigenlijk gelijk al spot-on.
Heel veel later heeft Spen King verteld dat hij helemaal niet blij was hoe de Range uiteindelijk is verworden tot P.C. Hooft tractor, zijn bedoeling was the best of both worlds re creeëren, een robuuste wagen die zijn mannetje in het terrein staat en een wagen die niet als een tractor rijdt op de snelweg.
Overigens heeft BMW volop DNA van Rover gebruikt bij de ontwikkeling van de X5.
Ik heb ooit een Range Rover ex- testwagen gekocht bij BMW München waarbij de bemiddelend BMW ingenieur me het journaal van mijn wagen liet zien, waar keurig in vermeld stond dat ene Pischetsrieder een paar keer met die wagen op stap was geweest. Helaas moest het journaal daar achter blijven.
ukbob zegt
@desjonnies: was BMW ook niet eigenaar van Land Rover op dat moment?
desjonnies zegt
@ukbob:
Jazeker toen BMW de Rover groep (eigenlijk het oude British Leyland) weer verkocht moesten de 50 Range Rover testwagens discreet verkocht worden. En ik was één van de klanten.
rovadepo zegt
@desjonnies: heb je de RR nog in bezit?
desjonnies zegt
@rovadepo:
Nee, ik reed toen best veel en iedere keer 70! liter tanken om 350 kilometer ver te komen ging me tegenstaan, hij trok bij iedere benzinepomp naar rechts. Hij schijnt later na nog 3 eigenaren de export ingegaan te zijn, ik bedoel maar 1 : 5 is echt niet leuk, al kun je -of de zaak- het betalen, daarna kwam de eerste moderne Diesel, ik dacht tijdens mijn eerste rit met die wagen dat de brandstofmeter kapot was !
rovadepo zegt
@desjonnies: haha dat kan ik mij voorstellen dat tanken is erg irritant. Wel leuk verhaal iig
Alexke zegt
@desjonnies: De L322 was BMW’s duurste project ooit voor de het BMW i Project
samen ontwikkeld met de X5 van BMW delen ze vooral de infotainment , drivetrain en motoren.
De l322 had zelf kevlar underbody bescherming!
Het grappige is dat ze het quattro systeem gebruikten (torsen diff in het midden).
desjonnies zegt
Ow, de Range Rover is de eerste wagen geweest die Parijs – Dakar heeft gewonnen.
toyotafortuner zegt
Totaal niet mijn ding. Geef mij maar de Wagoneer. Met de 6.6
Hupke zegt
Het ziet er leuk uit zo’n 2 deurs. Rubberen maten erin, schapenvelletje overal versleten laarzen… je weet wel dat soort gedoe. Maar als je daar dan zo’n landbouw/militaire 2 deurs G-klasse langst zet… Die doet alles, en dan net dat beetje meer op dat imago na dan.
Gulli zegt
Ik zag er gisteren nog eentje staan, een redelijk nieuwe Defender. Volgens mij is dit het enige merk dat zijn auto’s gedeukt aflevert ?
E34M5Touring zegt
Ik vind zo’n laatste serie Vogue van de eerste Range nog steeds fraai. Statige auto. De opvolger was een stuk anoniemer en misschien wel de slechtste Range ooit gemaakt. Man, wat hadden die dingen veel problemen.
quinn zegt
“Nog altijd is het de enige auto in zijn klasse die extravagante luxe en ongekend comfort kan koppelen aan zeer terreinwaardige capaciteiten” uh, de Mercedes-AMG GLS63 of de G63 / G65 even vergeten???? Die zijn de overtreffende trap van het eerst Chrysler toen BMW en nu TATA product…
willeme zegt
@quinn: Qua terreinwaardigheid zitten de G-klasse en Range Rover dicht bij elkaar. De GLS legt het af. Sowieso zijn de AMG varianten minder terreinwaardig van de G en GLS. Qua comfort kan de G-klasse niet in de buurt komen. Dus nee, die combinatie heeft nog geen enkele concurrent weten te behalen. In de jaren 70 niet en nu nog steeds niet. Gewoon een constatering.
stekkerkoning zegt
@willeme: concurrentie is er natuurlijk in de vorm van de Toyota Land Cruiser. En wel de Land Cruiser 60, Customwagon, 100 en V8. Huisvervoer van de Verenigde Naties en niet kapot te krijgen.
spylegion zegt
@quinn: Natuurlijk! Met de full on sport banden die erop, noodzakelijk, geleverd worden ben je blij als je ongeschonden over een grindpad rijdt.
petervee zegt
Zelf nog een uitvoering gehad met luchtvering. Zuipen als een malle maar wel een heerlijke auto.
De korte zitting van de stoelen vond ik wel een enorm nadeel