De ultieme vergeten hot hatch.
Was de Peugeot 205 GTI nu echt zo goed? Of zijn we een auto die al jarenlang uit productie is (en aan geen enkele eis meer voldoet) onterecht aan het verheerlijken? Je werd meer betrokken bij het rijden, het overzicht was dankzij de dunnen stijlen veel beter en het gewicht was veel lager omdat er simpelweg minder auto was. Maar geldt dat niet voor alle auto’s? Eigenlijk hebben alle opvolgers van de 205 GTI enorm gefaald. Geen enkele keer haalde een opvolger het niveau van de 205 GTI.
Aanvankelijk wilde Peugeot er ook niet aan beginnen. Niet zozeer een 205 GTI in het specifiek, maar een 205 opvolger in het bijzonder. De 205 werd geïntroduceerd in 1983. Deze auto was de grote redder voor het noodlijdende Peugeot en haalde het merk weer uit het slop. Sterker nog, de 205 gaf het merk nieuw cachet. Omdat de 205 zó succesvol was, had Peugeot het glorieuze idee om de 205 te voorzien van niet één maar twee opvolgers: de kleinere 106 en de grotere 306. Klanten die een basic-205 hadden konden kiezen voor de 106 en de klanten met een luxe 205 konden overstappen naar de 306. Peugeot hield de 205 voor de zekerheid nog even in productie. Ten eerste om de transitie goed te laten verlopen, ten tweede omdat er nog voldoende animo was voor de auto. Tot 1998 deed de 205 in Generation-uitvoering het niet onverdienstelijk.
Aan het einde van 1998 kreeg de 205 dan eindelijk een langverwachte opvolger, de 206. Het is een van de weinige Peugeots waar geen Citroen -versie van was. De 206 stond dan ook op zijn eigen unieke bodemplaat. Pininfarina was verantwoordelijk voor het originele ontwerp. Het was een zeer charmant gelijnde en elegant geproportioneerde hatchback met naar keuze drie of vijf deuren. De driehoekige C-stijl was een hoedtik naar die van de 205. De dubbele luchtroosters moeten wel een eerbetoon zijn aan Patrick LeQuement, die eenzelfde decoratie tooide op de motorkap van de Renault Twingo.
Aanvankelijk was er keuze uit een beperkt aantal motoren die allen behoorlijk op leeftijd waren. Ondanks dat de meeste Japanse concurrenten al tien jaar lang louter zestienkleppers in de aanbieding hadden, was de 206 leverbaar met alleen achtkleppers: 1.1 (60 pk), 1.4 (75 pk) en 1.6 (90 pk) en een 1.9 diesel. Gelukkig kwam daar in het begin van de lente in 1999 verandering in met de 206 GTi. Qua motor deed deze er een flinke schep bovenop. De motor leverde 136 pk (bij 6.000 toeren) en 190 Nm dat vrijkwam bij 4.000 toeren. Het was gewoon de EW10 J4 motor die je ook kon vinden in de 406, 605 en 806. Prestatiecijfers van auto’s uit de jaren ’90 zijn een beetje misleidend. Want de officiële cijfers zeggen dat de 206 GTI in 8,6 seconden naar de 100 sprintte en een topsnelheid van 210 km/u kon halen.
Maar dat is slechts een gedeelte van het verhaal. In tegenstelling tot een even sterke 1.2 Turbo driecilinder downsize motor had de 2.0 er altijd zin in. Vanuit elk toerental pakte de motor soepel en zonder morren op. Met name met het uitaccelereren was het geweldig. Je tokkelt met het verkeer mee, maar je wil die 316d van de buurman even lossen. Mits je de motor een klein beetje op toeren hebt, reageert de motor vliegensvlug en gaat de 206 ervandoor. Geen bedenkingen, geen trage reactie en vooral geen turbogat.
Peugeot deed ook mee aan het WRC met de 206. Naar alle waarschijnlijkheid is het de fraaiste rally-auto ooit gemaakt. De bodykit met mega-spoilers, de 5-spaaks OZ-velgen en de fraaie kleurstelling (alhoewel de introductiekleur saai grijs was): al snel bereikte de 206 WRC een iconische status. Om mee te mogen doen met het WRC moest Peugeot ook 4.000 straatuitvoeringen maken ter homologatie. Peugeot was zeer secuur met het interpreteren van de reglementen en kwam met de 206 GT (Grande Tourisme). Deze auto had gigantische bumpers aan zowel de voor- als achterkant. De reden hierachter was simpel: ee WRC auto moest minimaal 4 meter zijn, terwijl de standaard 206 GTI 3,82 meter lang was, de 206 GT was 4,01 meter.
De 206 GT liep overigens geen streep harder dan de GTI, integendeel. De GT had een 2 km/u lagere topsnelheid en ging in 0,6 seconden trager naar de 0-100 km/u. Dit moet wel een van de sloomste homologatiespecials aller tijden zijn geweest. De 206 GT was aanzienlijk duurder, maar daar kreeg je wel een luxere auto voor terug. Alle opties die je op de GTI kon krijgen laten op de 206 GT. De 206 GT stond op 16” “Ouragan” velgen. Let goed op dat je niet te maken hebt met een imitatie. De bumperkit kon namelijk gewoon bij de dealer besteld worden en alle opties konden ook op een GTI besteld worden. Je kan een 206 GT herkennen aan een plakkaat op de B-stijl.
Gaandeweg nam de 206 GTI wat items over van de GT. Denk aan die 16” velgen, meegespoten bumpers en stootstrips, airconditioning, radio CD-speler met bediening aan het stuurwiel en een regensensor. Dat soort zaken zijn tegenwoordig gemeengoed, maar 20 jaar geleden waren het vrij zeldzame opties op een B-segment hatchback. In 2001 toont Peugeot een extra sportieve variant van de 206, maar niet zoals je het zou verwachten. De 206 SW is namelijk een stationwagon op basis van de 206. Een beetje een vreemde eend in de bijt. Het is niet zozeer de carrosserievorm die opzien baart, dan wel de aandrijflijn. Wederom een twee liter viercilinder, maar de EW10j4S onderscheid zich met andere in- en uitlaatspruitstukken en variabele kleptiming. De combinatie SW met deze motor zal uiteindelijk niet het levenslicht zien, maar de 206 SW komt wel op de markt. De snelste uitvoering is de 206 SW GTI met 136 pk.
Aan het einde van 2002 laat Peugeot dan eindelijk een absolute topversie van de 206 aan de wereld zien. Met het ‘RC’-label wil Peugeot modellen boven de GTI’s positioneren. De 206 RC heeft de motor van de 206 SW Concept onder de kap, dus een 177 pk sterke tweeliter motor. Let wel: nog altijd atmosferisch. Qua uiterlijk is de 206 RC subtiel dikker. De RC heeft standaard een achterspoiler en 17” ‘Atlantis’-velgen. Meest opvallende detail zijn de twee dikke uitlaten aan de achterzijde.
In het interieur waren de verschillen groter. De 206 GTI kreeg nog weleens de kritiek dat het gewoon een snelle 206 XS was en ergens was die kritiek ook wel terecht. De ambiance aan boord van de 206 RC was een stuk sportiever. Het meest opvallende waren de enorme sportkuipen. Hierdoor was de beenruimte achterin bijna niet bestaand, maar ze zaten een stuk beter dan de standaard sportstoelen van de XS/GTI. Ze waren bekleed met fraai alcantara. Ook fraai: de overkapping van de tellerwinkel was voorzien van leder. Lekker premium!
De 206 RC kwam in 2003 op de markt, bijna gelijktijdig met de facelift van de reguliere 206. Sterker nog, bij de introductie van de 206 RC betrof het een pre-facelift model, maar bij de dealers stonden vrijwel alleen postfacelift-modellen. De verschillen zijn niet heel erg groot. De grille was nu een honingraat-grille en de achterlichten leken op die van de 307 (de indeling van de lampenwinkel, althans).
De Peugeot 206 RC heeft de pech gehad dat Renault Sport op dat moment net op zijn hoogtepunt was met de Clio Renault Sport 172 & 182. Qua onderstel en motor was de Clio gewoon beter. Dat was ook de reden waarom de meesten kozen voor de hardcore Clio RS’modellen. Daarmee deden we de 206 RC wel tekort. De ambiance aan boord was bij de 206 RC beter voor elkaar, je had echt het gevoel in iets bijzonders te zitten. Natuurlijk, het was gewoon een 206-je, maar ze hadden hun best gedaan.
Qua rijkwaliteiten was de 206 RC de mindere in vergelijking met de Clio Renault Sport 182, maar de rijbeleving was er zeker niet minder op. Nog meer dan de Clio voelde de 206 RC aan als een old-school Hot Hatch. Je moest nog echt werken om alle snelheid eruit te halen, in vergelijking met de 206 GTI had de RC een minder dociel karakter. Maar juist het feit dat je je best moest doen, gaf een gevoel van voldoening. Ondanks dat ook hier de prestaties op papier niet veel voorstellen (0-100 km/u in 7,5 seconden en een top van 220 km/u), voelde de auto erg snel aan.
Voor wie behoefte had aan uiterlijk vertoon, kwamen er in 2004 de WRC Edition 1 en de WRC Edition 2. Je kan deze vrij eenvoudig herkennen. De auto was getooid met de zelfde stickers als de 206 WRC van Marcus Gronholm. De 206 RC WRC Editions werden alleen in Duitsland verkocht in een gelimiteerde oplage van 100 stuks per kleurstelling. Ondanks dat Peugeot de dezelfde specificaties opgaf voor de WRC Editions, weten we allemaal dat een auto met stickers veel harder gaat dan eentje zonder.
Aan het einde van 2005 werd de 206 uit het leveringsprogramma gehaald. De 206 RC mocht het nog een paar maanden langer uitzingen. Vrij stilletjes verdwenen beide sportieve 206’jes van de markt en eigenlijk heeft niemand er een traan om gelaten. Achteraf gezien is het natuurlijk heel erg zonde. De 206 RC werd uiteindelijk opgevolgd door de 207 RC, maar dat was een compleet andere auto. Er zijn twee gigantisch belangrijke verschillen. De 206 RC woog nog geen 1.100 kilogram en had een nerveuze en overlapte atmosferische tweeliter motor.
De 207 RC was meer an 1.300 kilogram zwaar en had een 1.6 turbomotor die weliswaar efficiënter was, maar minder direct qua reacties op het gaspedaal. De 206 RC is daarmee een soort vergeten held. Op papier en in ‘het blik’ is het een zeer vermakelijke en knappe auto. Het is zo’n typische hot hatch zoals alleen de Fransen hem lijken te kunnen maken. In principe voldoet de 206 RC aan alle eisen, het is echter wel de nummer 2 achter de Clio Renault Sport. Dat heeft wel zijn voordelen, want voor een appel en een ei heb je een auto die zich qua sensaties prima kan meten met de originele 205 GTI. We zijn het alleen massaal vergeten.
Meer lezen? Deze 12 rappe Peugeots zijn jullie massaal vergeten.
m5rijder zegt
Best leuke auto’s, maar helaas veel te klein voor mij ?
tjongejongejonge zegt
@m5rijder: de koningin spreekt ook altijd in meervoud
alex1589 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
phaeton zegt
@alex1589:
-edit: dank u! is inmiddels gefixt.-
Verder weer vermakelijk leesvoer op de zaterdagavond, de RC is precies op alle vlakken beter dan de GTI.
Silverarrow zegt
Bovendien was de motor in de 207 RC niet bepaald een betrouwbaarheidswonder. #THP
rufctr01 zegt
@silverarrow: #BMW motor
duderuud zegt
Leuk artikel. Moest gelijk denken aan de 103 Rallye.
-edit: is inmiddels gefixt, dank u!-
xiran zegt
@duderuud: er waren toch 2 (206 gti motoren)
choi zegt
@xiran: klopt, in de UK heet de RC anders; GTI 180.
shadowbroker zegt
@duderuud: rc had meer pk dan de gti
xiran zegt
@shadowbroker: dat kwam hoofdzakelijk door een bewerkte kop door lotus.
Loek zegt
@willeme
er was wel een Citroën versie van de 206. De Chinese C2, al kwam die veel later en niet hier, dus je hebt voor Europa wel gelijk. Bovendien wil ik hem ook vergeten, plaatje hieronder openen op eigen risico.
willeme zegt
@720s: dat was gewoon een 206 ;-).
Loek zegt
@willeme: wel met Citroen logo ;)
willeme zegt
@720s: Ja, en? Het is nog altijd een Peugeot 206. Normaliter ontwikkelde PSA een platform voor zowel een Citroen als een Peugeot. In het geval van de 206 was er geen Citroen versie, ondanks dat ze er Citroen op hebben geschreven. Op de Saab 600 staat ook ‘Saab’ en toch is het een Lancia.
Loek zegt
@willeme: dat snap ik allemaal, daarom begon ik mijn ‘suggestie’ door te zeggen dat het lichtelijk semantisch is. Er was geen Citroën-model dat ten tijde van de 206 het platform met die auto deelde, en dat klopt als een bus. Maar de C2 (vind ik, maar dat is kennelijk meningsgebonden) is een Peugeot 206 met een Citroën-logo en net iets andere uitstraling. Een Citroën-versie van de 206 dus. Net zoals dat ik de Saab 600 een Saab-versie van de Lancia Delta vind. Ik dacht dat het misschien leuk was om te vermelden, daarom zette ik het er even bij.
renegade zegt
@720s: zeker leuk! Maar doet idd wel pijn aan je ogen :)
tjorque zegt
Als je ze voor een appel en een ei kan kopen, lijkt het mij wel heel erg belangrijk om goed te checken of er niet teveel aan versleuteld is…
Lijkt me wel een leuk speeltje om te hebben. Jammer genoeg heb ik geen plaats in de garage om een verzameling aan te leggen van “de willeme’s vergeten pareltjes” ?
xiran zegt
De nieuwe 208 30th anniversary is de enige auto die na de 205 gti kan komen.
blo3to3t zegt
Vergeten met een reden, dingen zaten vol met storingen
rufctr01 zegt
@blo3to3t: ik heb een 307CC gehad met de 177pk motor. 235.000 probleemloze kilometers gehad. Maat van mij heeft vele 206 RC’s gehad zonder problemen.
Heeft er zelfs eentje die 230pk heeft, dat ding gaat niet kapot.
henrie zegt
@rufctr01: Challenge accepted! ;-)
Yzord zegt
Heb er ooit eentje gehad. Was leuk wagentje maar blijft Frans.
peugeotgek zegt
De 206 rc werd geleverd met de ” Atlantis” velgen, geen challengers.
Qua design zowat hetzelfde maar de challengers hebben een losse naafkap en de Atlantis velgen niet.
Vooral in het blauw vind ik het nog steeds een fraaie hot-hatch om te zien. En met een motor die niet kapot kan.
Sowieso vind ik de 206 een fraaie tijdloze auto.
willeme zegt
@peugeotgek: weet je dat zeker? Volgens de info van Peugeot zelf waren het ‘Challenger’ velgen. Of waren de 307 XSI en 307 CC velgen (die hetzelfde zijn) net even anders?
peugeotgek zegt
@willeme:
Dat weet ik zeker, de atlantis velgen en challengers zien hetzelfde uit, alleen zijn de atlantis velgen uit 1 stuk en het peugeot logo op de velg.
Bij de challengers zitten de peugeot logo’s op afneembare naafkapjes. En de ET waarde is anders.
Is een vergissing die vaak wordt gemaakt.
De challengers zijn geleverd op de 307.
willeme zegt
@peugeotgek: thanks! Zelfde
Design, op details nét even anders. Thanks, weer wat geleerd ;-).
bartsmit zegt
Ik heb ook destijds een nieuwe 206gti (2001) gekocht. Leuk en best snel maar weinig emotie. Zitpositie en bak waren best ruk nu ik ouder ben.
desjonnies zegt
Het is Peugeot vrijwel nooit gelukt een waardig opvolger van een succesnummer te maken, de 504 als opvolger van de 404 als groter, beter, sneller, de 505 als opvolger van de 504 had niets van dat alles en de 406 als-eveneens- groter, beter en sneller dan de 406, diens opvolger de 407 is imo één van de meest rampzalige auto’s die die zuurkooleters uit Socheaux ooit hebben gemaakt.
Over de 206 denk ik krek hetzelfde, hoe kun je in ’s hemelsnaam zoiets lichvoetigs, capabel, charmant en toch stoer als een 205 laten opvolgen door zo een grobbenkuiken!
rrk147 zegt
@desjonnies: Ach volgens mij is de 207 uiteindelijk prima geslaagd als opvolger van de 205, de 206 werd goed verkocht volgens mij. Maar 207 als opvolger van de 206 is denk ik een minder geslaagde opvolger geweest.
Dizono zegt
@desjonnies: ik denk dat ze daar bij Peugeot anders over denken. De 206 is met 10 miljoen exemplaren de best verkochte Franse auto, als we de verschillende generaties van de Clio tenminste niet bij elkaar optellen. Er zijn maar weinig auto’s die van een enkele generatie zovaak verkocht zijn. De 205 deed iets meer dan de helft bv.
desjonnies zegt
@dizono:
Sta ik weer voor joker!
dwersbongel zegt
Ik kreeg in die tijd als poetser heel wat 206-jes door de handen. Ook een RC, maar op de stoelen na kon het mij niet echt bekoren. Voor een twee liter motor klonk het ook erg plastic achtig. Gewoon net niet. Heb er niet mee gereden, maar wel met een gti die dat zelfde probleem had imho.
techniekmeneer zegt
Heb zelf ooit een 206 GTI gehad… Ik dacht; ik geef het een kans, het kost toch niet alles. Dat was mijn eerste en laatste Peugeot. Wat een gigantisch drama was dat. Interieur niet rammelvrij te krijgen, stoelen waren om te janken. Om de haverklap storingen, die vaak ook vanzelf weer verdwenen. Zoop olie, te weinig power om het GTI embleem te mogen dragen.. Na ruim een half jaar vol ergernissen het ding te koop gezet, raakte hem aan de straatstenen niet kwijt… Uiteindelijk ingeruild op een Bora, wat was ik blij dat ik van dat hok af was.
dare2think zegt
@techniekmeneer: Moet wel erg zijn geweest als een Bora een verbetering was..
techniekmeneer zegt
@dare2think: zekers haha! Heb nog steeds spijt dat ik die Bora destijds heb weggedaan, die reed echt heerlijk.
rufctr01 zegt
@techniekmeneer: met een Bora reed je wel zwaar voor lul.
Maar goed dat VW hun interieurs nu bij PSA haalt hè….
techniekmeneer zegt
@rufctr01: Ik schaamde mij meer voor de fout dat ik een Peugeot had gekocht.. Ja interieur is prima hoor, stoelen zijn over het algemeen weinig storingen mee, dus dat zal wel goedkomen..
lotuselises2 zegt
5 jaar lang een 206 xs gehad. Reed verschrikkelijk, zo slecht dat ik hem na een aantal jaar juist begon te waarderen aangezien het altijd spannend was of hij onder- of overstuur zou krijgen bij natte rotondes. Meestal onderstuur. Verschrikkelijke stoelen ook, na 1 uur was je er echt klaar mee. Toch deed hij het meestal wel.
alfalfa zegt
@lotuselises2: (H)eerlijke review! Het beestje had karakter dus. ?
lotuselises2 zegt
@alfalfa: karakter… net als die Lotus en Alfa die ik nu heb. Begin er steeds minder de charme van in te zien eigenlijk.
ikleesookoverautos zegt
@lotuselises2: en dan 5 jaar lang in zo’n onding blijven rijden.
lotuselises2 zegt
@ikleesookoverautos: Boodschappen autootje. Had (en heb nog steeds) een veel beter sturend Brits autootje wat dan wel weer een blijvertje is.
TimD zegt
Toevallig vanavond een gezien, nadat ik hem al jaaaaAaaren niet gezien heb! TOEVALLIG ..
kle500 zegt
Die 206 in WRC spec. Staat echt hoog op mijn lijstje met mooiste rallyautos..
rrk147 zegt
Ik heb niet zoveel met deze auto’s, nooit zelf gehad of de behoefte gehad om er één te kopen. Wel fijn leesvoer zoals altijd op de zondagmorgen!
lightisride zegt
Veel details, maar een belangrijke vergeten: de achteras.
De gewone GTI had niet een super stabiele wegligging. Een Autobahn bocht op snelheid nemen was best een beetje tricky.
In de RC zat een steviger achteras die op hogere snelheid, of hogere belasting veel voorspeldbaarder reageerde. Ik geloof dat het tenslotte dezelfde was die onder de SW zat.
Daarmee was de RC een heel leuke gooi en smijt auto, wat ik met de gewone GTI nooit echt goed durfde.
saxoke zegt
@lightisride: de SW heeft idd ook de achteras van de RC. Hoewel deze op enkele puntjes anders is.
FB_10213594414364854 zegt
Als 17 jarige tijdens mijn stage nog een 206 GT uit de eerste serie verkocht. Voelde me redelijk het mannetje de eerste te verkopen binnen het dealernetwerk. Hebben de vaste verkopers nog wel ff moeten horen. Mooiste was dat de nieuwe eigenaar tijdens de aflevering al de eerste peuk uit drukte in zijn asbak. Nog geen km ger den en toen al rokersbak. Heeft er denk nog 10 jaar mee rond gereden hier in Apeldoorn.
Jochempie zegt
Ik dacht er een paar jaar geleden nog over om er één te kopen, maar ik kan er geen fiets in gooien, dus te klein.
ikleesookoverautos zegt
@Jochempie: dan zet je die erop of erachter
jochempie zegt
@ikleesookoverautos: niet als de fiets een straatwaarde met vier nullen heeft.
rufctr01 zegt
Je ziet meer 206-jes rijden dan Polo’s uit die tijd! Zegt genoeg toch?
Jochempie zegt
@rufctr01: Dat tweedehands Polo’s razend populair zijn in andere landen, en hier dus massaal geëxporteerd worden?
rufctr01 zegt
@Jochempie: en de 206 is alleen hier populair? Of de Polo is alleen hier populair geweest? Klopt niks van je verhaal, de Polo in Duitsland is vele malen goedkoper dan in NL!
jochempie zegt
@rufctr01: hap!
jlachenal zegt
Heerlijke auto mijn 206 RC toen der tijd. Zeker naast mijn 106 GTI. Ik had toen een zwak voor de snelle Peugeots. Nooit geen problemen gehad met deze 2 snelle leeuwtjes.
saxoke zegt
Zelf heb ik sinds 3jr voor de fun (en mn vrouw haar dagelijks vervoer) een 206 GTi SW. De wielen van de RC zitten eronder, en dan ziet ie er nog redelijk uit. Voor afstanden langer dan 20km neem ik hier wel de C5, de 206 is daar gewoonweg niet voor geschikt)
ikleesookoverautos zegt
@willeme de 206 is wel degelijk als Citroën geleverd. Namelijk de Citroën C2, gebouwd door Dongfeng-Peugeot.
willeme zegt
@ikleesookoverautos: Net zoals met @720S: dat is gewoon een 206. Bij het ontwikkelen van het platform van de 206 was er geen Citroen versie van (Xantia-406, ZX – 306, Saxo – VTS, C5 – 407 etc). Pas aan het einde van de loopbaan van de 206 bouwde Peugeot de 206 in China met een Citroen logo. Blijft gewoon een Peugeot 206 natuurlijk ;-)
ikleesookoverautos zegt
@willeme: ok je hebt een punt.
ikleesookoverautos zegt
Vriend van me had een GTI. Ik zei toen al dat ie geen Franse rommel moest kopen. Toch gedaan, heel hoop ellende, slechte stoelen, rammeltjes en gedoe.
rufctr01 zegt
@ikleesookoverautos: hahaha, betrouwbaar verhaal!
Ik ken lui met Duitse en Japanse ellende bakken….
techniekmeneer zegt
@rufctr01: Elke auto gaat kapot… Het ene merk is er alleen net wat gevoeliger voor dan het andere merk.
dandi zegt
Ik rij al sinds een jaar de gti sw met veel plezier goedkoop om te rijdenen en vele vergissing zich in de auto als je gas geeft, en ja het is een Franse auto met kraakjes en onderstuur maar daar kies ik zelf voor