De Peter Pan onder de hatchbacks: deze wil nooit volwassen worden.
Kleintjes worden groot. Het is een bekend gezegde, zelfs in het A-segment tegenwoordig. Neem bijvoorbeeld de Peugeot 107. Deze auto voldoet aan alle basiseisen die je aan een auto kan stellen. Peugeot heeft een beetje een ambivalente verstandhouding met het A-segment. De afgelopen 13 jaar zijn ze zeer succesvol geweest, maar daarvoor was het een soort hit-and-miss. Het begon in 1972 met de Peugeot 104. Een kleine hatchback die in productie was van 1972 tot 1988. Een 105 stond toen nog niet klaar, maar waarom kreeg de 104 dan eigenlijk geen opvolger? Enerzijds kwam dat door de grotere 205. Peugeot moest wel kiezen voor een ‘tussenmodel’ want er was te weinig geld voorhanden. Normaliter begint een fabrikant direct bij de introductie van een auto aan zijn vervanger. Omdat Peugeot niet zoveel budget had, werd de ontwikkeling van de 106 niet gestart aan het begin van de carrière van de 104, maar pas aan het einde, in 1988.
Bij elke Peugeot hoort eigenlijk de 205 even benoemd te worden. De 205 was de redding voor het merk met de leeuw, maar met die uitspraak doen we de 205 eigenlijk tekort. Het was namelijk ook een hele goede auto. Net als de Mini en Golf was de 205 ‘klasseloos’. Iedereen kan er overal mee voorrijden. Net als die andere twee compacte iconen kon je de 205 in enorm veel uitvoeringen krijgen. Van eenvoudig transport tot luxe Roland Garros’ en snelle GTI’s. Er was een 205 voor iedereen. De 205 was de held van de jaren ’80, net als Ruud Gullit, die een rode GTI had. Niet alleen dat, de 205 was de voorloper voor al Peugeots die zouden volgen. Chique koetswerken, bovengemiddeld goede onderstellen en aanvaardbare prijsstellingen.
In positieve zin zat Peugeot enorm in zijn maag met de 205. Want hoe ga je zo’n enorm succes een vervolg geven? In eerste instantie dacht Peugeot niet aan één, maar twee opvolgers. Een klein, compact stadsrakkertje om de eenvoudige 205’jes mee vervangen. De andere was een grotere auto die in meer luxe en snelle varianten besteld konden worden. Die auto was de Peugeot 306 en kwam pas in 1993 op de markt. De 106 werd echter al gelanceerd in 1991. Het was echt een klein rakkertje. De lengte bedroeg 3,56 meter, de breedte 1,57 meter en het apparaatje was 1,36 meter hoog.
De Peugeot 106 leunde sterk op de Citroen AX qua techniek. Heel even waren de 1.0 en 1.1 motor met carburator leverbaar op sommige markten, maar al snel kreeg de gehele lineup indirecte brandstofinjectie in de viercilinder lijnmotoren. In Nederland begon het feest met een 1.0i, gevolgd door een 1.1i en 1.4i met respectievelijk 50, 60 en 75 pk. Snel waren ze absoluut niet, maar dankzij het lage gewicht en de relatief korte bakverhoudingen kwam je tot 80 km/u lekker mee in het verkeer.
Dat gold niet voor de 106 1.4 D. Deze auto was namelijk zeldzaam langzaam. Op papier had deze 50 pk, maar op asfalt waren deze nergens te vinden. Wellicht stond de ‘P’ in ‘PK’ voor Pony. Of Papegaai. De auto was namelijk tergend langzaam. Dat maakte de 106 diesel niet een saaie auto, integendeel. Iets simpels als invoegen vergde namelijk voorbereiding, inspanning en concentratie. Wat is de windrichting? Hoe sterk is de wind? Kan je een slipstream pakken? In de meest ideale situatie zat je in 21 seconden op de 100 km/u. Bleef je volgas geven, dan kon je 140 op de teller zien verschijnen. Waar de 106 Diesel ijzersterk in was, was brandstof besparen. 1 op 20 kon iedereen wel halen, als je je best deed kon het nog wel zuiniger. In 1993 werd er een vijfdeurs aan het gamma toegevoegd.
Die 106 diesel is een geinige herinnering aan zuinig rijden anno jaren ’90, wat nog altijd zuiniger is dan anno nu. Mocht je autorijden minder als zelfkastijding zien, dan had Peugeot al vanaf het begin een interessante variant klaarstaan: de 106 XSI. Dit was een typische warme hatchback. Genoeg vermogen (95 pk) om jezelf lol te verschaffen, zonder dat je meteen de straatstenen eruit reed. Een acceleratietijd van 10 seconden voor de standaardsprint was toentertijd niet zo heel verkeerd. Er bleven leuke 106’jes uit de fabriek in Mullhouse komen. In 1994 werd de ‘oude’ XSI vervangen door een XS 1.6 (90 pk) en een XSI 1.6 met 105 pk.
Misschien wel de leukste 106 kwam een jaar eerder in 1993 op de markt, de Rallye. Net als bij de 205 was de ‘Rallye’-uitvoering een soort homologatie-special. De 1.3 TU2J2L motor werd ook gebruikt voor competitiedoeleinden. Het was nog een ouderwetse, kernachtige, hoogtoerige achtklepper. Het maximumvermogen van 103 pk werd pas gehaald bij 7.200 toeren! De Rallye was erg snel dankzij het lage gewicht. Alle luxe items die mogelijk waren op de 106, zaten niet op de rallye. Wel kreeg je een kek bumperkitje, flitsende stickers, sportstoelen en witte Michelin ‘steelies’.
Aan het begin van 1996 word de gehele range van de 106 voorzien van een flinke facelift. Aangezien alles ronder wordt in de jaren ’90, volgt de 106 die trend. Met name aan de voorkant zijn de verschillen goed te zien. De koplampen lopen af naar het midden. De 106 kijkt, ondanks zijn ronde vormen, nu iets bozer de wereld in. Net als een blaffende puppy, dat kan óók eng zijn.
Het moment van de facelift werd gebruikt om Citroen ook te voorzien van een kleine A-Segmenter, als opvolger van de Citroen AX. Deze auto gaat door het leven als Citroen Saxo. Ondanks de uiterlijke verschillen zijn de auto’s bijna geheel identiek. De deuren kun je gewoon uitwisselen. Wel had de Saxo een iets moderner dashboard.
Natuurlijk was ook de 106 diesel van de partij, ditmaal met 1.5 liter slagvolume. De prestaties waren echter iets minder suïcidaal, het was vooral een zuinige auto. Peugeot had in datzelfde jaar nog een wereldverbeteraar op de planning staan, namelijk de 106 Electrique. Deze werd in samenwerking met specialist Hueliez ontwikkeld en gebouwd. De 106 Electrique geeft vooral aan hoe de techniek zich aan het ontwikkelen was. De topsnelheid bedroeg 90 km/u, maar dan kon je geen aanspraak maken op de maximum actieradius, die in het beste geval zo’n 100 km bedroeg. Peugeot had enorme commerciële plannen met de auto: jaarlijks moesten er 20.000 stuks van de band lopen. Dat gebeurde niet, er werden er slechts 6.400 van gebouwd. Een klein gedeelte daarvan werd ook daadwerkelijk door consumenten gekocht. De meeste gingen naar instellingen van de Franse overheid.
Het beste nieuws kwam ook in 1996, namelijk in de vorm van de 106 GTI. De 106 XSI was express een beetje ‘mild’ gehouden. Mochten er klanten zijn die meer prestaties op prijs konden stellen, dan was er natuurlijk nog altijd een 205 GTI. Met het verscheiden van deze legendarische auto, bleef er een gapend gat open. Uiteraard waren er ook snelle 306’jes voor die klanten. De 306 was echter iets volwassener en miste de absolute kwikzilverheid van de 205 GTI. Daar kwam de USP van de 106 GTI om de hoek kijken, want die auto was juist lichter en wendbaarder.
Dat zag je niet terug in de prestaties, zoals met wel meer auto’s uit die tijd. Van 0-100 in 8,7 seconden en een maximumsnelheid van 205 km/u kijkt niemand meer op. De 106 GTI voelde echter véél sneller aan en daardoor maakten de prestatiecijfers eigenlijk niet uit. De 1.587 cc metende viercilinder maakte met graagte toeren, heel veel toeren. Pas bij 6.600 toeren werd het maximum vermogen van 120 pk geleverd.
De 106 GTI was niet alleen een snelle hatchback, maar ook een luxe. Zo had de GTI standaard ABS tot zijn beschikking, evenals twee airbags. Dat was toen absoluut nog geen gemeengoed in die klasse. Ook op het gebied van comfort kwam je, relatief gezien, niets te kort. Prettige sportkuipjes, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare én verwarmbare spiegels kreeg je standaard mee.
Mocht je al die items maar overbodige onzin vinden, was er wederom een 106 Rallye. De 1.3 kon helaas niet meer aan de emissie-eisen voldoen. Daarom kreeg ook de 106 Rally Phase II een 1.6 motor mee van Peugeot. Wel in een andere specificatie. Zo had de 106 Rallye een achtklepper onder de kap. Een potige rauwdouwer die zijn krachten juist iets eerder vrijgaf dan de 16-klepper uit de GTI.
In combinatie met de sobere uitrusting was de 106 Rallye wel zo’n 80 kilogram lichter dan de GTI. In rechte lijn was de GTI marginaal sneller, op een bochtige binnenweg was het verschil te verwaarlozen. Het leuke is dat Peugeot gewoon twee Hot Hatches in de aanbieding had die qua prestaties dicht bij elkaar zaten, maar qua rijbeleving wel enorm anders waren. De Rallye was een tandje ruiger en harder.
In 1998 kwam er een variant tussen de GTI en de Rallye. Dat was namelijk de Peugeot 106 Sport 1.6 16v. Heel kort door de bocht; met de Sport had je de motor van een GTI, gecombineerd met de uitrusting van een Rallye. Je zat nog net op sportstoelen, maar het stuur was gewoon van rubber en lichtmetalen velgen moest je ontberen. Je kreeg wieldopjes mee van de Peugeot dealer. Nu moet het eerlijk gezegd worden, daar was de prijs ook naar. Want voor zo’n 30.000 gulden had je een pretletter van jewelste op de inrit staan. De 106 Sport 1.6 16v is slechts een half jaar in productie geweest.
In 1998 werd de 206 gelanceerd. De rol van de 106 was volgens Peugeot die van budget-stadsauto, als concurrent voor de Renault Twingo en Ford Ka. Het aanbod aan uitvoeringen werd flink uitgedund en alle sportieve varianten werden geschrapt. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de 206 de rol van de 106 zou overnemen. Net als met de 205 gebeurde dat niet. De consument bleek nog altijd interesse te hebben in de Peugeot 106. In tegenstelling tot nu kon je in 2001 ouderwetse techniek tegen een dumpprijs aanbieden en dat is precies wat Peugeot had gedaan. Ze brachten zelfs de GTI weer terug in de showrooms! Peugeot hield de 106 in het gamma zolang er vraag naar was.
In Nederland vind de importeur het in september 2003 wel welletjes en stopt de levering van de 106. De fabriek volgt twee maanden later met een definitieve productiestop. Met name qua veiligheid is de 106 niet meer aan te passen aan de telkens strenger wordende eisen. Alweer is Peugeot te laat begonnen met de ontwikkeling van een opvolger. In samenwerking met (wederom) Citroen en (verrassend genoeg) Toyota word er een nieuwe kleine auto ontwikkeld.
Dankzij de enorme populariteit van de 205 en 206 wordt de 106 nog weleens over het hoofd gezien. Dat is op zich volkomen logisch, want die twee auto’s verkochten immers nog beter. In zijn eigen recht is de 106 een absolute topper. Niet zozeer als beste auto in zijn klasse, dat was de 106 niet. Het interieur was saai, verouderd en inspiratieloos. Ook qua veiligheid scoorde de 106 niet al te best. Het was echter wel een traditionele Peugeot in de ware zin van het woord. Een Franse auto zoals we er meerdere kennen in de jaren 80 en 90. Een uitstekend onderstel, fijne besturing en subtiele lijnen van Pininfarina. Zeker in GTI uitvoering is het de belichaming waar de Fansen zo goed in waren in die periode. De 106 GTI was een van de laatste der mohikanen. Zoals in de openingen wordt aangehaald: het is de Peter Pan onder de hatchbacks. Hij zal nooit volwassen worden. En dat is maar goed ook.
Meer lezen? Check ook ons artikel over 12 rappe Peugeots die jullie massaal zijn vergeten.
205zonderdak zegt
Bedankt! Was weer prettig lezen!
rufctr01 zegt
Wederom een leuk verhaal.
De carrosserie van de Saxo was een fractie langer, een iets dikkere kofferklep….
Ik heb 2 Saxo’s versleten toen ik jong was en ik heb er echt van genoten.
rvm1200s zegt
Prettig leesvoer weer! Jonge gast hier in het dorp had een 106 Rallye voor een korte rijd. Alles behalve origineel gehouden. Na verloop van tijd zelfs het autootje uitgerust met rolkooi, sequentiële bak en open uitlaat. Wat een herrie was dat.
Overigens zelf ook nog een 106 overwogen als eerste auto, dat werd een Polo. Wellicht toch anders moeten kiezen na het lezen van dit artikel.
toyotafortuner zegt
@rvm1200s: doet me denken aan de ongelofelijke herriebak, dat ooit een 106 GTI was. Rijdt/reed in Amstelveen en staat garant voor oogbal-en oor terreur. Anderzijds is het haast komisch om m tegen te komen:
*Disclaimer: oogbalterreur aanstaande* https://static.autojunk.nl/pictures/2016/1018/182628/dikste-106-van-amstelveen_06.jpg
alloallo zegt
Ik had de rallye 1.3. Tegenwoordig heeft deze auto een heldenstatus, maar toentertijd was het een beperkt succes. Ik heb zelden een 2e rallye getroffen tijdens mijn vele kilometers,
Volgend mij was de sport geen aanvulling op de reeks maar een vervanging voor zowel de rallye en de GTI.
OT de Rallye blijft de leukste auto die ik ooit heb gehad.
mikje90 zegt
Leuk artikel, geen spijt dat ik geen boeken heb meegenomen naar de camping. Dit is prima informatief vermaak bedankt @willeme
jeebee zegt
Mooi artikel. Vooral de passage over de eerste 106D was erg amusant!
renegade zegt
@jeebee: Iets simpels als invoegen vergde namelijk voorbereiding, inspanning en concentratie. Wat is de windrichting? Hoe sterk is de wind? Kan je een slipstream pakken? Wahaha!
Bedankt @willeme. Fijn om weer even weg te dromen naar de Good Old ‘90’s :-)
jaapies zegt
Ga nu de kroeg in en heb geen tijd om dit te lezen…
Maar verheug me er nu al als ik vannacht thuis kom, dan kan ik op m’n gemakje deze special lezen! Zal alleen wel dubbel zijn ben ik bang!
honinggraat zegt
Wederom een leuk artikel. Ik denk wel dat er een foutje gemaakt is in de eerste alinea. Er staat: voor iedereen een 206 terwijl ik denk dat het 205 moet zijn?
honinggraat zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dwersbongel zegt
Ik heb heel wat varianten van de 106 gereden. Waren allemaal goed waarvoor ze bedoeld waren. Voor mij is de rallye wel het huzarenstukje. Ik ken iemand die een rallye had en op een gegeven moment vrolijk de stickers er af haalde… Andere velgen, motorkap en bumpers.. slaap er nog wel eens slecht van.
desjonnies zegt
Leuk, ik heb hem staan een echte witte fase 1, onverpruts gekocht van een meisje die alleen maar in de stad rondtufte. Onderdelen prijzen doen je lachen, radiateur 100 Euries en blokken en schijven 60 Euries. Meest betaalbare klassieker ooit, orginele Michelin velgjes gestraald, nieuwe banden, alles kost een drol voor zo’n ding.
Toevallig vandaag weer onder de druppellader gezet, ik rijd er eigenlijk nooit mee.
isn1981 zegt
@desjonnies: foto please……:)
desjonnies zegt
@isn1981:
Hoezo, wil je hem kopen?
isn1981 zegt
@desjonnies: hahaha misschien maar meer om er even met weemoed van te genieten.
desjonnies zegt
@desjonnies:
Ik heb helemaal geen foto’s van dat ding, gewoon een jaar of vijf? geleden gekocht, technisch en optisch in orde gemaakt omdat ik wist dat het een gewilde klassieker zou worden.
Is verzekerd en in de belasting, maar dit jaar nog maar één keer gebruikt, bestuurdersstoel wordt volgende week opnieuw bekleed, de hoes is kapot en heb een sloop stoeltje gekocht.
Zijn overigens talloze 106jes gesneuveld in de auto cross, ik heb een setje reserve Tupperware bumpers en spatbordverbreders van zo’n crossert gekocht. Dit omdat Eallye bumpers weer net iets anders zijn.
Dizono zegt
@desjonnies: nou… Ruilen tegen een 406 coupe? xD
mikje90 zegt
@dizono: deal of the century XD ;)
205zonderdak zegt
@desjonnies: ik wil het stof er wel vanaf blazen!
janfloor zegt
Mooi artikel, toevallig vorige week een S2 Rallye in Indigo blue aangeschaft. Lekker vlot wagentje die wel van een uitstapje houd in de bochten? heerlijk lachen ermee, en je hoeft niet zo snel bang te zijn voor je rijbewijs!
gerjan zegt
Die witte 106 uit 1993 precies zo eentje heb ik gehad. Alleen was die van mij eentje op grijskenteken en met trekhaak. Dikke 1.0 liter erin. Dat was mijn eerste auto. Wat heb ik daar veel mee beleeft. Op mijn eigen manier aan het rally rijden. Ding liep teller uit. De teller ging tot 170 wijzer kon niet verder. Handrem bochten met dat ding. Aanhangers er achter enkelasser tot schamelaanhanger. Omdat er geen Achterbank in zat konden er mooi straatbandjes is stenen knipper en klein trilplaatje. Karretje zand er achter en gaan. 1 keer de achter bumper er van af gereden. We zaten met ze 4en erin crossen over zand en modderpaden tot een gat te diep was. Klapte me te ver door de vering met de achterbumper op de grond. Met tyraps weer vast gemaakt. Auto wilde gewoon niet stuk. 2 kuub houtsnippers erachter geen probleem. Hij heeft mij 1 keer laten staan en ook meteen voorgoed. Ik reed keertje ergens weg gaf weer is onwijs veel gas wilde schakelen en toen stond de versnellingspook er heel raar bij. Kan er nog wel veel meer over vertellen wat een lol hebben we gehad. Aanhanger met takken er achter van 4 meter hoog. kofferbak open en rechter raam open. takken via kofferbak erin en via raam uit laten steken. Bomen er struiken uit de grond trekken. Mooie tijd!!!
postzegel zegt
@gerjan: Brabant?
moveyourmind zegt
@gerjan: De 106, de Unimog van Peugeot.
desjonnies zegt
Volgens mij klopt dat statieportret van die witte 106 Rallye niet, ze hebben geen getint glas, te duur ofzo. Althans mijne heeft gewoon glas en als je hem vergelijkt met de XSI van mijn broer (die wordt begraven in dat ding ) dan is zo’n Rallye wel karig uitgerust.
Wel leuke details als rode gordels.
MrH zegt
@desjonnies: nee hij klopt inderdaad niet want de tankdop hoort rechts.
isn1981 zegt
In 1999 1 gehad. Was mijn 2e auto wat een heerlijk ding was dat zeg pfffff. Zware koppeling geen stuurbekrachtiging. Maar wat een lol gehad ermee. Helaas onervarenheid, regenbui, overmoedig en verkeerd moment kiezen om het gaspedaal te vloeren en toen lag ik in het gras na een paar paaltjes en een boompje gekust te hebben. Jammer maar heb er wel van genoten en de auto erna was een Renault clio 1.8 16v
jeroenwz zegt
Bij de staf van het Engelse blad EVO is er zeker één redacteur die zo’n 106 Rallye privé rijdt, maar het kunnen er ook twee zijn…
Geeft wat mij betreft genoeg aan: die jongens rijden alles van Ferrari, Pagani, Koenigsegg, Porsche, Aston Martin, enzovoorts en rijden dan privé een 106! Dat zegt veel!
Leuk stuk trouwens weer Willem!
Gulli zegt
@jeroenwz: dat ze er slecht betaald krijgen? :p
ytbl zegt
Goed stuk. Erg leuk om te lezen!
desjonnies zegt
De stamvader, de 104 ZS, de driedeurs body is ook gebruikt om een laffe Citroën LN te bouwen, een auto voor schraalhanzen want die LNA had een twee cilinder boxertje.
http://bbsport64.skyrock.com/3096096749-PEUGEOT-104-ZS-1976-1985-voir-le-104-ZS-2-page-397.html
rufctr01 zegt
@desjonnies: en hondslelijk!
desjonnies zegt
Jean Todt ( jazeker die), is overigens zijn carriere begonnen in een 104 ZS die ook als Rallye is geleverd, echter was dat een pakket wat je bij Peugeot kon kopen.
http://www.slowlysideways.com/index.php/en/cars-en/167-peugeot-104-zs-1977-gr-2-rene-henckens-2
lefty00 zegt
leuk artikel.
Waar zat ook al weer die specialist van deze dingen. 106 rallye enzo verkocht ie, in t noorden. kan t niet meer vinden. in leek ofzo? iemand?
baardmijt zegt
@lefty00: Patrick eh…
baardmijt zegt
@baardmijt: ehm… In Hollandscheveld dacht ik.
baardmijt zegt
@baardmijt: Patrick Strijker.
V8Vantage zegt
Top auto. Ik heb de GTI direct gekocht toen deze in 2001 weer leverbaar werd. In 2002 mocht ik hem ophalen. Als ik die toch eens kon terugkopen, mits de prijs/staat verhouding goed is natuurlijk. Nog steeds een van de leukste auto’s die ik ooit gereden heb. Overigens ook de enige waarvan ik het nummerbord onthouden heb 52-HT-TF…
e28forever zegt
Leuk artikel.
Dit was de tijd dat ik groot fan was van Peugeot.
Heb indertijd het plezier gehad van de 205 GTI en Rallye te mogen rijden en de 309 GTI te bezitten.
Een vriend had de 106 GTI en was er ook gek op.
Hier is wel een foutje ingeslopen:
“Zo had de 106 Rallye een achtklepper 106 Rallye.”
MrH zegt
Leuk artikel.
Er staat nu trouwens een mooie zwarte fase 1 Rallye te koop!
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/peugeot/m1286132104-peugeot-106-1-3-rallye-1996-zwart.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
MaartenD zegt
Wederom een prachtig artikel
revstars-net zegt
Mijn eerste auto was een XSI 1.6, wat was dat een heerlijke bommetje en inderdaad wat was de snelheidsgevoel enorm! Je hoefde pas in zijn 3 te schakelen bij zo’n 90 km/h, zo licht en wendig heerlijk. Ook op de Nordschleife toen mee geweest en hoewel het heel leuk was, was het ook vrij eng (1e keer op de Nordschleife).
Zijn bijna niet meer te zien op de NL wegen. Als ik er een kon kopen (of een rallye of gti) zou ik het zo doen. Ben nu een zoveel auto’s verder maar ik denk dat de 106 voor altijd mijn hart gestolen :)
Hier nog een oude “GSM foto”
https://i.imgur.com/dmy8jgn.jpg
sezz zegt
@revstars-net: Op mobile.de staan een paar leuke exemplaren.
Davidov zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
hight96 zegt
Een klein foutje: het moet verschijnen zijn in plaats van verscheinen natuurlijk ;). Verder mooi stukje weer voor op de zondagochtend!
eelco106gti zegt
Leuk artikel! Zelf heb ik al 7 jaar een Peugeot 106 GTI uit 1996. Heb er 120.000 km mee gereden! Woon-werk verkeer, ski vakantie, weekendje parijs, etc. Klein, licht, wendbaar, 7300 tpm, top 220km en voelt idd veel sneller dan 0-100 in 8,7s. Dat is denk ik ook zo. Vaak 0-100 in 7,2s geklokt. Op de rollenbank 128,4 pk zonder aanpassingen. Volgens mij is de 106 gti daadwerkelijk sneller dan de 106 rallye. En volgens mij werd de 106 gti alleen in 1996 en in 2001 geleverd. Van 1997-2000 kon je idd de sport kopen wat een wat uitgeklede gti is.
Inmiddels ook een Volvo V70R met 300pk gekocht. Die is sneller maar wel 2x zo zwaar en heeft niet de fun van de 106 GTI.
https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-advies-van-peugeot-106-gti-naar-sleeperstation-75419
eelco106gti zegt
Dit is hem: https://instagram.com/p/Wr1fSXD3wE/
mfv1991 zegt
Wat een heerlijk stuk is dat! Mijn 2e auto was een fase 2 Rallye, mooi in het wit met de originele witte steelies, group n uitlaat eronder en nog wat motorische aanpassingen. Man wat was dat een heerlijk wagentje voor weinig geld! Helaas afscheid moeten nemen omdat hij van de onderkant aardig rot was en het motortje liep ook niet meer naar behoren. Altijd blijven kijken naar 106’jes, voor mijn gevoel de leukste auto’s om echt fanatiek mee te rijden. Een halfjaar geleden een 106 Gti aangeschaft in de mooie lichtblauwe kleur (vorige maand stond die hier op de voorpagina) helemaal motorisch, het onderstel aangepakt, momenteel wordt het interieur ook verwijderd en komen er een stel mooie kuipen in met 4 punts gordels. Klaar voor de Ring dus! Na een week in een lease auto rijden is het elke keer weer heerlijk om het motortje te starten en fijne kilometers te rijden, gegarandeerd feest zodra beide meters aangegeven dat de temperatuur goed is! Deze doe ik nooit meer weg!
mynameisjeroen zegt
Leuk stukje leesvoer. Ik denk met veel plezier terug aan mijn 106 XSI en 205 CTI. Toch zou ik nooit een noderne Peugeot kopen.
mynameisjeroen zegt
@mynameisjeroen: n=m
PeugeotGTI zegt
Jarenlang een GTI als tweede autootje gehad. Geniale auto, wat heb ik een lol gehad met dat ding. Op een b-weggetje is er weinig sneller dan een opgefokte 106 GTI. Een maat van me heeft een tijdje een Rallye gehad, dat ding was stiekum nog leuker, want daar zat écht niks op en aan. Stoelen, stuur, wielen en dat was het wel. Voor een habbekrats te fixen als de boel stuk gaat, nauwelijks vaste kosten, zuinig, wat wil je nog meer?
Oja, de ‘luxe’ van de GTI tov de Rallye viel toch wat tegen. Alcantara over de campingstoelen van de 106, het staat leuk in de folder, maar tegen de de tijd dat je in Parijs bent ben je gebroken. Die airbags heb ik ook nooit vertrouwen in gehad, volgens mij vouwde die hele auto op als je ergens tegenaan reed, dus dat veredelde boterhamzakje in het stuur gin het verschil echt niet maken.
Ok, op naar marktplaats.
allesmetturbo zegt
@willeme Heerlijke auto, zo’n phase 1 106 1.3 8V rallye. Echter had deze maar 98 pk en geen 103 zoals beschreven werd.
Dit was mn eerste auto dus weet nog goed wat er op het kentekenbewijs stond:p
Wat een super autootje was dat zeg. 816kg aan plezier, voelde best rap boven de 5000rpm, daaronder gebeurde niets.
Geen abs of dat soort zaken dus gegarandeerd zwarte strepen als je wegreed van het stoplicht of er juist voor remde, wat een lol was dat! En ook nog allemaal zonder echt veel te hard te rijden, maar de beleving was geweldig.
Erg leuk geschreven stuk! Ode aan de 106, de leukste peugeot ooit
kwurk zegt
@willeme: Allereerst vind ik ook dit artikel weer fijn leesvoer, zoals altijd!
Naar mijn idee was de 205 wel de directe opvolger van de (grotere) 5-deurs 104 maar kreeg de (kleinere) 3-deurs 104 pas met de 106 een opvolger. Maar juist al die modellen die elkaar net niet precies opvolgen of die tussen de segmenten in vallen, vind ik interessant.
nieuwerkerk zegt
Vrienden van mij gingen drag race doen tot ongeveer 120 kmh vanuit stilstand, 106 gti vs golf 3 vr6, de 106 gti won ; – )