Compleet onbegrepen, maar daardoor niet minder interessant.
Het is een bekend feit dat het erg lastig is om geld te verdienen aan een kleine auto. De ontwikkelings- en productiekosten zijn erg hoog, terwijl de marges klein zijn. Dat is de reden dat Peugeot voor zijn kleine auto’s samen ging werken met partner Citroën. Zo begon de kleine Peugeot 104 zijn carrière twee jaar eerder als Citroën en kwam er later zelfs een heuse Talbot variant (de Samba) van. De Citroen Saxo en Peugeot 106 zijn bijna identieke auto’s.
Uiteraard geldt hetzelfde voor de Peugeot 107, die nauw verwant is aan de Toyota Aygo en nog nauwer aan de Citroën C1. Al die auto’s hebben iets gemeen: het zijn basale, kleine stadsauto’s. Kleine, no-nonse hatchbacks. Klein, simpel en goedkoop. Precies wat je verwacht. Maar de tijden waren aan het veranderen. Mede dankzij MINI en Smart hoefde klein niet meer simpel en goedkoop te betekenen. Als je wilde kon je een klein vermogen op die auto’s stuk slaan. Iets wat veel eigenaren ook deden. Kijk, dan wordt een kleine auto bouwen opeens wél lucratief.
Peugeot had daar wel interesse in. Op dat moment, zo rond de millenniumwisseling, was men al bezig met de plannen en ontwikkeling van de 107-drieling. Dat zou een zeer simpele stadsauto worden. Het idee was om daar een kleine, doch luxe en innovatieve auto boven te positioneren. Vergeet niet dat het rond die tijd borrelde van de kleine, progressieve en innovatieve kleine concepts die ‘weleens in productie konden gaan’. Tel daarbij op dat het toentertijd in financieel opzicht uitstekend ging met Peugeot en dat de Fransen rond die tijd een gezonde dosis lef hadden.
In 2002 toonde Peugeot de Sesame concept. Het goudgele studiemodel toonde veel overeenkomsten met andere Peugeot concepts uit die tijd. Grootste attractie waren die deuren. In plaats van conventionele deuren die gewoon openden, was de Sesame concept voorzien van twee schuifdeuren. Nu waren schuifdeuren niet onconventioneel, diverse grote MPV’s hadden schuifdeuren voor de achterste zijdeuren. Het bijzondere was dat de Sesame alléén schuifdeuren had. Normaal gesproken worden bij concepts dit soort rare fratsen verwijderd, maar bij de Peugeot Sesame lag dat anders. Het door Pininfarina ontworpen autootje was namelijk volledig om die deuren heen gebouwd. Ook zag de rest van de concept er vrij levensvatbaar uit. De wielen waren niet 19″ grote jetsers, er zaten zowaar deurstrips op en de zijspiegels waren gewoon zijspiegels. Kortom, dit knotsgekke wagentje zou wel eens snel in de showrooms kunnen staan.
Aan het einde van 2004 wordt de Peugeot 1007 aan het grote publiek voorgesteld. Een groot verschil was de neus. Het front van de Open Sesame Concept leek wel erg op dat van de Peugeot 307. Of die voorkant erop vooruit ging, moet je zelf bepalen. Het was een periode waarin Peugeot volgens velen de weg kwijt begon te raken qua design. De koplampen waren enorm en de grille was nog groter. Maar het belangrijkste aspect aan de auto, was natuurlijk het feit dat ‘ie was uitgerust met twee schuifdeuren.
Aan het begin van 2005 kon deze rijdende telefooncel ook in Nederland besteld worden. Er was keuze uit twee benzinemotoren en een diesel. De 1.4 achtklepper met benzine was stokoud en niet heel krachtig, terwijl de 1.6 enkel en alleen leverbaar was met een zeldzaam slechte semi-automaat. De 1.4 HDi paste gek genoeg het beste bij het karakter van de 1007. Die hoge opbouw en die enorme deuren zorgden er namelijk voor dat de 1007 een behoorlijk obesitas-patient was. Het kentekengewicht lag al dik boven de 1.100 kg voor de lichtste variant. Op het niveau van een Peugeot 307 hatchback dus.
Ook de prijzen waren niet mals. Je moest een kleine 17 mille meenemen om jezelf eigenaar te kunnen noemen van de goedkoopste 1007, een 1.4 in Urban-uitvoering. Daarboven was er keuze uit een luxueuze Gentry uitvoering of juist een sportievere variant met de toepasselijke naam Sporty. Zonder gek te doen had je een 1007 voor 23 mille en moest je nog beginnen met het selecteren van opties.
Een heel briljante en bijzondere optie was het Cameléo interieur. Ventilatieroosters, sierstukken en zelfs de zittingen van de stoelbekleding waren afneembar. Bij de dealer kon je diverse andere kleuren bestellen. Op die manier kon je het interieur van je eigen 1007 telkens een nieuwe look geven. Gek dat die optie tegenwoordig nauwelijks meer voorkomt in dit tijdperk volgeramd met individualisten.
Maar Peugeot had plannen voor een nog duurdere 1007. Zo rond de introductie van de reguliere 1007 had Peugeot een concept gemaakt voor een ruigere 1007. Het resultaat was de Peugeot 1007 RC Concept. RC was destijds van Peugeot de benaming boven het GTI-label, dat met de 206 wat aan prestige verloren had.
De 1007 RC Concept was een soort MINI Cooper of Smart Brabus tegenhanger. Een kleine, chique stadsvlo met flink de kraag omhoog. De gele lak zag er best aardig uit. Dubbele uitlaatjes, dikke mistlampen, 18″ grote wielen en een heuse dakspoiler gaven de auto zeker wat cachet. Onder de kap lag een 1.6, ditmaal gekieteld met 140 pk. Deze was wel weer gekoppeld aan de verschrikkelijke semi-automaat. In het interieur had je de beschikking over sportstoelen in een fraaie leder-alcantara combinatie. Peugeot had er zelf niet al te veel vertrouwen in. De 1007 RC werd niet in productie genomen.
In 2005 toont Peugeot de 1007 D-Day Concept. Ten opzichte het van de RC-uitvoering was de D-Day juist iets chiquer. De velgen waren kleiner en de een spoiler moest de auto ontberen. Het was met name een luxe interpretatie van het concept 1007, terwijl de RC juist de sportievere variant was. De 1007 D-Day Concept haalde het productiestadium echter ook niet, maar er kwamen wel andere actiemodellen van de 1007 op de markt.
Aan het einde van 2005 kreeg de 1007 wat updates. Belangrijkste nieuws was de 1.4 16v, verreweg de fijnste benzinemotor voor deze auto. Deze was voorzien van de handbak, maar had 90 gezonde pk’s onder het guitige motorkapje. In 2006 zag Peugeot ein-de-lijk het licht en werd de 1.6 motor ook aangeboden met een handgeschakelde transmissie. Voor 2007 voegt Peugeot een nieuwe diesel toe aan het gamma, de 1.6 HDiF. Deze is met 110 pk en 240 Nm krachtig genoeg om de 1007 van een beetje vooruitgang te voorzien. Het was wel een dure uitvoering, want 25 mille was je zo kwijt.
In 2009 werd de productie van de 1007 gestaakt. De auto was dermate onsuccesvol dat ‘ie niet eens een echte facelift kreeg. Per verkocht exemplaar maakte Peugeot dik 15 mille verlies. In het topjaar (2005) werden er nog dik 53.800 gebouwd, maar dit aantal zakte elk jaar daarna behoorlijk in. Uiteindelijk zijn er in zes jaar tijd 123.900 exemplaren van gebouwd. Voor de 206 had Peugeot slechts een paar maanden de tijd nodig om zulke aantallen te halen. De Peugeot 1007 mag zodoende met recht en commerciële flop genoemd worden.
Uiteindelijk bleek dat er weinig mensen zaten te wachten op een kleine auto met grote schuifdeuren. Van een Peugeot hatchback verwachtte het publiek een leuk rijdende auto, iets dat ook absoluut niet het geval was. In de folder probeerde Peugeot te appelleren aan de jonge bestuurder met een ‘dynamische levensstijl’. Right. Je weet wat er dan gaat gebeuren. De enige parkeerplaats waar je de 1007 geregeld kon aantreffen was bij het betere bejaardenhuis. Dankzij (trage) schuifdeuren en de hoge instap was het de ideale senioren-mobiel.
Was de 1007 dan ook een slechte auto? Tsja, het ding was peperduur, loodzwaar en had de nodige betrouwbaarheidsissues. Dan is het heel erg makkelijk om een auto af te schieten. Echter, de 1007 was ook weer niet zó slecht. Sterker nog, de auto had een paar enorme pluspunten. Mede dankzij het hoge gewicht was het een zeer prettige auto op de snelweg. In zijn klasse misschien wel de fijnste snelweg-cruiser. Het interieur was niet alleen toegankelijk, maar ook erg ruim. Je kon er makkelijk met zijn vieren in zitten. Klapte je de achterbank neer, dan had je bovendien een behoorlijk laadruimte.
De schuifdeuren waren een beetje een vreemde feature. Heel veel moest er voor wijken: de auto werd er nodeloos hoog én zwaar van. Maar wie met een 1007 door een krappe binnenstad rijdt weet hoe fijn het is. Je kon werkelijk overal uitstappen. Je hebt ineens veel meer parkeermogelijkheden die je normaal gesproken als niet ruim genoeg zou classificeren. Ook niet in een kleinere auto dan de 1007.
Soms moet je gewoon wat proberen. Af en toe moet je een gok nemen en gewoon vreselijk op je plaat gaan. Het hoort bij het leven en het hoort bij het ondernemen. Voor een autofabrikant geldt exact hetzelfde. Peugeot stak zijn nek uit door met echt een bijzondere auto te komen. In tegenstelling tot Smart, bijvoorbeeld. Dat innovatieve merk lanceerde rond dezelfde periode de ForFour, een wel heel conventionele hatchback.
Bij de 1007 gingen er twee dingen helemaal fout. De aandrijflijnen waren nauwelijks adequaat te noemen en de marketingafdeling mikte op de verkeerde doelgroep. Het concept zou ideaal te combineren zijn met een elektrische aandrijflijn. Dankzij de hoogte van de auto is er voldoende ruimte voor de accu’s. Als je vervolgens zorgt dat de verkoop gericht is op ouderen, dan moet dat in deze tijden van vergrijzing toch een win-win situatie kunnen opleveren. Misschien een ideetje voor Peugeot?
Meer lezen? Deze 20 auto’s hebben eveneens bijzondere deuren en deze 8 kleine andere kleine auto’s mislukten ook jammerlijk.
skid zegt
Naast de gebruikelijke kwaliteitsissues van Peugeot in die tijd, waren de deuren bijzonder storingsgevoelig. Bijna elke verkochte 1007 kwam vroeg of laat terug in de werkplaats met deuren die niet dicht of open wilde. Sommige werden nooit storingsvrij, je leerde leven met 3x open- en dichtdoen om het gewenste resultaat te bereiken.
En de 1.4? Man, man, man. Wat had die serieus kracht tekort.
techniekmeneer zegt
@skid: Vergeet de wasstraat niet… Als je bij de supermarkt stond kreeg je de deuren met moeite open, maar als je in de wasstraat stond gingen ze ongevraagd open…
skid zegt
@techniekmeneer: Ah, maar daar hadden ze een oplossing voor. Weet niet precies wat, maar het stond in het instructieboekje. Moest je dan inderdaad wel even weten voordat de borstels met je deurgreep aan de haal ging.
lekkerlinksrijden zegt
@skid: je had ongeveer 25 seconden nodig om op de 100 te komen, volgens Jeremy C.
rickthestig zegt
@lekkerlinksrijden: volgens wel ingelichte bronnen is die test gestaakt vanwege tijdgebrek.
sirprize zegt
Autoblog onwaardige auto. Lelijk, onbetrouwbaar, ondergemotoriseerd en alleen geschikt voor bejaarden.
jeroenwz zegt
@sirprize: leuk zo’n comment met zo’n avatar…
sirprize zegt
@jeroenwz: Nico is niet bejaard ??
vondick zegt
@sirprize: Ik wou zeggen haal dat ding is heel gauw van me netvlies!
Volvo_440_turbo zegt
@sirprize: 1. Lelijk: hoeveel mooie auto’s rijden er tegenwoordig rond?
2. Onbetrouwbaar, een Italiaanse supercar is dat wellicht wel?
3. Ondergemotoriseerd: daar kan ik wel een beetje inkomen
4. Voor bejaarden: klinkt alsof jij weinig respect hebt voor mensen die voor jou welvaart en veiligheid
gezorgd hebben
Maw, als ik jou commentaar lees is autoblog totaal nutteloos volgens jou en vergeet niet, oudjes lezen hier ook mee. Oudjes die nog écht hebben leren autorijden met dubbel ontkoppelen en zo…
sirprize zegt
@Volvo_440_turbo: Er zijn genoeg leuke auto’s om over te schrijven, en waar in mijn comment ben ik respectloos naar bejaarden? Goed lezen maat.
willeme zegt
@sirprize: Als je leuke ideeën voor een onderwerp voor een special hebt, houden wij ons graag aanbevolen!
sirprize zegt
@willeme: special over Abarth, of Nederlandse autogeschiedenis, of weer eens een fijn stukje over techniek..
bischero zegt
@sirprize: wordt eens concreet, hier kan @willeme toch niks mee?
Om zelf een voorzet te doen:
De ontwikkeling van ABS bijv. Zeer relevant en goed vergelijkbaar met de opkomst van ADAS nu bijvoorbeeld. Ooit een unieke standaard op de Scorpio, later verplicht. De link naar nu is wel interessant imho.
Tenzij dit al een keer voorbij is gekomen natuurlijk ??
willeme zegt
@sirprize: Techniek is een andere categorie, waarbij verreweg het meeste al eens is behandeld.
De Nederlandse autohistorie:
https://www.autoblog.nl/archive/2006/12/22/de-nederlandse-autoindustrie
https://www.autoblog.nl/nieuws/9-nederlandse-autos-die-je-nog-niet-kende-88606
https://www.autoblog.nl/archive/2006/04/10/donkervoort_special_from_holla
https://www.autoblog.nl/nieuws/spyker-1999-2014-een-necrologie-72942
https://www.autoblog.nl/auto/fiatnederlandse-automerken
Abarth is wel een leuke om te doen!
shalomleon zegt
@willeme: een dodge daytona, de Amerikaanse tegenhanger van de 944 en tevens beter dan de 944. In speciaal de Shelby
Volvo_440_turbo zegt
@sirprize: Je categoriseert deze auto als minderwaardig die enkel goed is voor bejaarden. Denk je dat een bejaard persoon die dit leest zich daar goed zou bij voelen? Komt echt niet goed over hoor…
Het kan ook anders: Het is misschien niet de snelste, de betrouwbaarheid was spijtig genoeg niet super maar wel heel handig voor oudere mensen die moeilijk kunnen in- en uitstappen…
sirprize zegt
@Volvo_440_turbo: dat ik hem lelijk vind is slechts een mening. Dat hij onbetrouwbaar is, is een feit. Dat alleen bejaarden er in rijden is een feit. Je moet mij geen woorden in de mond leggen.
Volvo_440_turbo zegt
@sirprize: Ik leg geen woorden in jou mond. Ik interpreteer vrij correct denk ik, en jij probeert je er nu gewoon uit te lullen. Hoe kan je nu de zin die jij oorspronkelijk schreef positief ontvangen? Trouwens, het is geen feit dat enkel bejaarden hiermee rijden. Mijn ex haar vader was automonteur bij Peugeot,dit model werd hier in België ook vaak verkocht aan jonge gezinnen.
sirprize zegt
@Volvo_440_turbo: 1) jawel, jij legt mij woorden in mijn mond door “vrij te interpreteren”. En 2) dat noemen we “anekdotisch bewijs”. Fijne zondag!
notsobig zegt
@sirprize: Het zou pas anekdotisch bewijs zijn als hij dat als bewijs zou gebruiken dat alleen jonge gezinnen in deze auto’s rijden. Dat doet hij niet, hij zegt ermee dat het niet correct is dat er alleen bejaarden in de auto rijden. Maar ik ben erg benieuwd naar jouw niet anekdotisch bewijs voor jou bewering dat het een feit is dat er alleen bejaarden in deze auto’s rijden!
sirprize zegt
@notsobig: lees en leer: “Anekdotisch bewijs of n=1-onderzoek is een bewijsgebaseerd op een enkel opmerkelijk voorval. De anekdote moet in dat geval een fenomeen of karaktereigenschap verklaren. Vanwege de wet van de kleine getallen wordt het gezien als een matige onderbouwing.”
audicoupe84 zegt
@volvo_440_turbo: Er wordt in het artikel inderdaad meesmuilend gedaan over bejaarden. En inderdaad worden babyboomers ook wel graaiers genoemd. De werkelijkheid was dat er na de oorlog voornamelijk op fiets, brommer en scooter werd gereden. Pas rond de jaren 60 stapte men massaal in messerschmits BMW-Isetta Fiat-500. De babyboomers regelden AOW en Pensioen, ziektewet en dergelijken. Staakten voor een vrije zaterdag. Maar nu lees je regelmatig over bejaarden die maanden dood in huis liggen. Dat is de dank van de huidige generaties.
raym zegt
@sirprize: Daarom zijn deze specials juist leuk. Niet weer de zoveelste ferrari. Maar auto die je allang was vergeten. En een keer niet weet hoe en waarom hij is ontstaan.
autodrome zegt
@sirprize: dit is wel echt een 65 item idd, maar ook dit is ergens iemands (jeugd)sentiment geweest, ooit toen alles beter was en zo ….
kennone zegt
Ooit een half uur vast gezeten omdat ze de deuren niet meer open kregen. Was een mooie bevestiging op het niet fan zijn van dit model
frederik zegt
@kennone: Gingen de ramen ook niet meer open?
kennone zegt
@frederik: nope, accu was stuk
frederik zegt
@kennone: Pffff
jeroenwz zegt
Pfoe. Over een maand of 3 zit ik aan de verkeerde kant van de 50, maar wanneer ik ooit zo’n morfinebak zou willen, dan moet ik toch echt minstens 30 jaar ouder zijn. Of, wacht, nee, levensmoe.
E34M5Touring zegt
Buiten de storingsgevoeligheid vond ik het ook lang duren voor ze open waren. Je zit er een beetje op te wachten. Zou voor mij de voordelen al teniet doen.
menaz zegt
Nog een weetje: Peugeot mocht de naam niet uitspreken als één-nul-nul-zeven omdat de rechten op 007 bij de James Bond franchise lagen. Dus werd dit de duizend-zeven.
gebruikersnaam3 zegt
Een special over de 1007. Is dat echt de meest interessante auto die je kon vinden? Mijn kat heeft zojuist een haarbal uitgebraakt. Dat is nog interessanter dan de 1007. Ziet er ook beter uit ook trouwens.
Gulli zegt
@gebruikersnaam3: gooi op autojunk!
willeme zegt
@gebruikersnaam3: Het is in elk geval geen saaie auto ;-). We proberen altijd een beetje afwisseling toe te passen. Hot Hatches, klassiekers, youngtimers, sportsedans en af en toe ook bejaardenbakken. De Volvo 340 hebben we immers ook behandeld ;-). Mocht je een leuk idee hebben voor de zaterdag special, dan houden wij ons uiteraard van harte aanbevolen!
gebruikersnaam3 zegt
@willeme: Renault 25, Citroën HY, VW type 34, tatra T87, lada niva, fiat 500 (de echte), Audi TT, Renault alpine (wederom de oude generaties) enzovoort. Als je meer tips wil hoor ik het wel.
willeme zegt
@gebruikersnaam3: Die Lada Niva en Fiat 500 sla ik even op. Dat zijn iconen die absoluut behandeld moeten worden! Tatra is supercool, maar ik ben bang dat werkelijk niemand dat wilt (en gaat) lezen, alhoewel het absoluut verplichte kost is voor iedereen die ook meer ‘iets’ met auto’s heeft!
De overige auto’s hebben we al behandeld in een special:
Audi TT:
https://www.autoblog.nl/nieuws/het-verhaal-van-een-vergeten-audi-tt-105534
Renault Alpine:
https://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-renault-alpine-a610-82245
Volkswagen Karmann Ghia Type 32:
https://www.autoblog.nl/archive/2008/07/06/klassieker-volkswagen-karmann-ghia
Renault 25:
https://www.autoblog.nl/nieuws/renault-25-youngtimer-in-beeld-72739
Citroën HY:
https://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-citroen-hy-95990
Alvast dank!!
mark997gt3 zegt
@willeme: de 1007 is gewoon een bijzondere auto. Zeker als je kijkt in welke tijd hij kwam. Peugeot stak destijds zijn nek uit. Deze auto is zeker een special op Autoblog waard mijns inziens!
Esprit_de_Flandre zegt
@willeme: Goed zo Willemeke, bijt van je af! Al die negatievo’s met hun “de 1007 is niet interessant”. En dat noemt zich dan autoliefhebber, terwijl ze liggen te kwijlen bij BMW’s en Golfjes met bekakte velgen en dikkuh bumpuhs!
Aangezien je openstaat voor tips, bij deze:
De Iraanse auto-industrie is interessant, niet alleen maken ze nog die goeie oude Peugeots, maar ook de Nissan Junior, een kleine pick-up uit de jaren ’70. Moest die hier te koop zijn, ik kocht ‘m direct. Gewoon voor de lol. http://www.saipacorp.com/en/allproducts/Zamyad/zamyadvanetz24
Of, algemener, een artikel over auto’s die hier allang verdwenen zijn maar ergens nog voortleven. Iran telt veel oudjes die ze blijven maken, maar ook Egypte, India, Mexico, China, Uzbekistan…
karhengst zegt
@willeme: Zijn wagens als de Kia Soul en Nissan Cube wel eens voorbij gekomen? Zag er pas weer een paar rijden en had er nodige gedachten bij:
– oh ja! Die waren er ook nog!
– waren ze in het thuisland wel succesvol?
– zijn het wellicht geen overwacht praktische auto’s?
– zijn ze zo niet-aerodynamisch als ze er uit zien of is dat alleen optisch?
– zijn er nog meer van zulk soort karretjes, of opvolgers, die wij nooit gezien hebben?
Jorrit zegt
@gebruikersnaam3: Interessante gebruikersnaam…
dwersbongel zegt
Vooral die semi automatische bak ik mij bij gebleven. Wat een gevoelloos ding om in te parkeren oid. De dealer vertelde mij dat ze juist geschikt waren voor ouderen / minder validen omdat er makkelijk een stoel in kon die je kon draaien of er zelfs uit schuiven voor een rolstoel.
ghost zegt
Iedereen zou een 1007 moeten hebben. Nooit meer deuren in elkaars auto! ???
rovadepo zegt
@ghost: juist haha!
dirkv zegt
Ik heb geen ervaring met de 1007 maar ik vind het wel een geinig karretje om te zien.
vaakbenjetebang zegt
Draak van een auto. Die deuren lijken handig, en zouden dat denk ik ook wel geweest zijn als ze niet zo godsgruwelijk traaaaaaaaaaaaaaaag waren. Wel gaaf dat ze het ding toch gewoon gebouwd hebben.
Dutchdriftking zegt
Toen ik in 2005 als 13 jarige op de Rai al kon inzien dat op wat bejaarden na niemand het wat zou vinden was een behoorlijk heldere blik….
fanboy zegt
@dutchdriftking: Maar het is ook een beetje die houding. We willen niet alleen maar een praktische auto, maar ook een leuke auto.
phaeton zegt
15k verlies per auto? Da’s 2,5 miljard.
potver7 zegt
@phaeton: schrijf je altijd met een vork? 123.900 x €15.000 = €1.858.500.000 en ja da’s nog steeds een enorme berg ?
steelboy zegt
Ik vind het WEL een tof artikel! @willeme
dondeboer zegt
@steelboy: ik ook. Er komen weinig auto’s op de markt waarbij de fabrikant echt iets nieuws probeert. De 1007, de Multipla, de Smart ForTwo, interessante auto’s omdat ze een andere invulling geven aan ’t concept auto. Meestal niet al te succesvol. Maar juist daarom de moeite waard om niet te vergeten. Dank @willeme
hallokroket zegt
@steelboy:
Vind ik ook.
De 1007 was “quirky” genoeg om er een artikel aan te wijden.
markos78 zegt
Als de bebaarde metrosexuele hipsters dit ding -dat zo fout dat het ondertussen eigenlijk wel cool is- ontdekken gaan de prijzen door het dak! Mark my words!
potver7 zegt
Onvergetelijk: de aflevering van Top Gear waarin JC z’n moeder vraagt om de 1007 te starten :)
Crosscabouter zegt
Zo’n ding als dealer auto gehad. Een 1.6 16v met autotraag, maar nam je de tijd was t een geinig ding. De deuren waren traag, maar dat loste ik op door eerst de deur open de drukken en dan de gordel los te klikken. Altijd bekijks met de auto, maar men, wat hebben we veel auto’s terug in de garage gehad aan (nieuwe) 307’s en 1007’s
moveyourmind zegt
Aan de ene kant verbazingwekkend dat de 1007 het ooit tot productie-auto geschopt heeft. Zelfs vooraf was te voorzien wat we nu achteraf weten: dat het geen succesnummer zou zijn.
Maar toch ben ik blij dat de Fransen zo eigenwijs zijn om tegen beter weten in toch zo’n model op de markt te zetten. Als ze niet zo eigenwijs en eigengereid zouden zijn waren er een hoop andere bijzondere auto’s ook nooit uitgebracht.
Jansen zegt
Euhm. De 104 stamt uit ’72 en de LN uit ’76. Pas na de overname van Citroën in ’75 was dit mogelijk…
henkp1 zegt
@jansen: inderdaad en zo’n LN was ook wel een eh ‘apart’ ding. Nette carrosserie en dan met de pruttel-tweecilinder erin.
rovadepo zegt
Ik vind dit dus echt een leuke auto. Zeer uitgesproken , James Bond achtige deuren, toch geweldig. Deze zou zeker in mijn oneindige autocollectie komen. Even als een Multipla, stukje auto geschiedenis.
Hubert zegt
Ik heb er destijds regelmatig in gereden als leenauto van de garage (omdat mijn 406 zo betrouwbaar was….) en ik vond het een geinige en praktische auto.
Reed best ok en het was weer eens wat anders.
emping zegt
De gele lak zag er best aardig uit. Ben ik nu kleurenblind? Die RC is toch gewoon zwart?
palmeg zegt
Als 1 van de weinigen hier een 1007 Sporty gehad. Was 2 jaar een ongelooflijk fijne auto, die het op onze vele autobahn ritten naar Oostenrijk prima deed. Nooit spijt van gehad in ieder geval.
Ja de automaat was wat traag en door vorst zaten 1 maal de deuren vast.
Verder nooit ellende mee gehad.
thearchitect zegt
Vele, vele jaren geleden eens een 1007 een week als vervangende auto gehad. Vreemd genoeg bij een Volvo garage. Meen me te herinneren dat het een 1.6 was. In ieder geval met de alom verguisde semi-automaat. En dat is het ‘m juist: ik vond het juist een zeer relaxte automaat. Hij was zeer zeker lui en traag, maar het klopte wel voor die auto, vind ik. Je ging zitten en zat voor je gevoel een meter boven de rest, de beleving alsof je in een Espace zat. De aandrang om sportief te rijden was er nooit, althans niet bij mij. Zo’n lome semi-bak was wel lekker.
Jochempie zegt
Ik vind het eerlijk gezegd wel een grappig wagentje. Met een 1.6 zou ik ‘m nog wel overwegen.
E550 zegt
Waar zijn al deze auto’s gebleven? Voorheen zag je ze nog wel. Nu compleet uitgestorven. En dat terwijl je Clio’s, Saxo’s en 206’jes wel nog veel ziet.
stationcar zegt
@willeme;
-Edit: dank u! is inmiddels gefixt!-
Anyway, leuk artikel, bedankt!
Verder kan ik bevestigen dat dit ding daadwerkelijk een keer verkocht is,ik heb er ooit één zien rijden!
stationcar zegt
@stationcar:
Shit autocorrectie op m’n nieuwe telefoon, het ging over het ‘versen’ van een auto, dat vond m’n telefoon ook gek want hij maakte er ‘verwen’ van.
utregcity zegt
Altijd afgevraagd hoe je zo’n deur open moest krijgen als je door een aso tegen de vangrail zou zijn gedrukt? (Jaja komt zelden voor, maar toch) En de doelgroep door een raam of achterklep naar buiten zien klauteren, zie ik ook niet zo gauw gebeuren. R.I.P.? ?
turbodavid zegt
Ik weet nog goed dat mijn opa deze auto kreeg. Hij reed een mooie e39, maar wegens ouderdom was dat helaas niet meer te doen. Mijn vader en ik (ik was toen 10 of iets in die trant) zijn nog een hele middag autobedrijven langs geweest samen met opa om te kijken wat wel wat was. Een week later reden mijn vader en ik ineens achter de 1007 en maakte ik de opmerking dat dit misschien wel iets is voor opa, niet vermoedend dat mijn vader enthousiast zou worden en dat dit inderdaad de oplossing is. Twee weken later stond er een 1007 bij mijn opa op de stoep. Wat een plezier heeft hij de laatste jaren aan die auto gehad. Misschien wel de ideale bejaardenauto, die auto heeft nog veel vrijheid bezorgt aan oudere mensen. Top auto.
semmus zegt
Fridge