Voor de autofabrikanten zit de echte marge niet in basismodellen, maar juist in extra opties en luxe aankleding. Jaguar Land Rover (JLR) stapt nu ook in het bespoke-bootje, en noemt zijn afdeling Special Operations.
Noem het Ad Personam, Tailor Made, Individual, of Q, het komt allemaal op hetzelfde neer: voldoen aan de vraag om de prijs van een nieuwe auto flink op te plussen met een lapje exclusief leer of een stukje carbon.
Iedere fabrikant die een bovenmodale auto produceert doet het, hoewel we ons bij JLR 2 dingen afvragen: ten eerste, krijgen ze geen heibel met McLaren, dat precies dezelfde naam hanteert, en ten tweede, is het niet een beetje dubbelop, aangezien Land Rover al een Autobiography-lijn heeft? Met betrekking op die laatste vraag: er was kennelijk plek voor een overtreffende trap van de Autobiography-uitvoeringen.
Speciaal voor het nieuwe programma bouwt JLR een nieuw, state-of-the-art Special Operations Technical Centre, waarin men zich richt op ontwerp en ontwikkeling van high-specification modellen, volledig maatwerk, heritage-producten en luxe artikelen. Hierbij wordt ook gewag gemaakt van gelimiteerde collector’s editions.
Zou dat laatste betekenen dat er bijvoorbeeld een kleine serie van de hierboven getoonde Pro(n)ject 7 aan zit te komen? Aston Martin deed hetzelfde met de CC100, waarvan uiteindelijk twee klantexemplaren werden gebouwd.
knipperlichtje zegt
Autobiography is volgens mij gewoon het dikste optiepakket. Maar goed dat dit er komt, in de prijsklasse waarin deze 2 merken opereren is er zeker wel behoefte aan dit soort zaken. Ik zou bijvoorbeeld graag een felblauwe RR sport willen, als al het zwarte plastic door aluminium vervangen kan worden zou ie helemaal af zijn. Wel vreemd dat instaplijsten met persoonlijke tekst al wel in de optielijst stonden, dat zou je toch bij ‘special operations’ rankschikken.
rb26dett zegt
Dit is echt een goed idee, je Jaguar naar eigen stijl aanpassen, Schitterend!
robert110 zegt
Ik ben dan wel benieuwd naar de eerste Defender die daar langs gaat.
baasbas zegt
@robert110: Gunrack met inscriptie :-)
pjp911 zegt
Een Project 7 voor zes miljoen miljard euro ws. Nee dank u, doe mij maar een “gewone” F-type dan.
Hupke zegt
Wat zie ik op die foto?
Een F-type die aangepast is om op een gesjonificeerde XK180 concept te lijken?
Jag, had er veel eerder mee moeten beginnen, toen jag’s nog bruut waren. Zo’n XKRR die je gewoon had kunnen kopen, of zo’n slanke pre-lexus XJ met nog een beetje extra…
Maar nu met die hotwheels jags die ze nu maken, zijn het gewoon rijdende cartoons.
laurensl zegt
Metcafle van Evo is gestopt bij Evo om daar te gaan werken. Dus ze zullen toch een paar dingetjes in pijplijn hebbem
mclarenf1lm zegt
Op de foto, is dat een BMC bus?
Trouwens, zolang er geld te verdienen valt zal ieder automerk op den duur dit wel gaan doen.
chaudfontaine zegt
@mclarenf1lm:
Binnenkort: ‘bespoke Dacia’
OT: goed dat ze hier ook mee beginnen. Ze hebben er namelijk echt het doelpubliek voor!
E34M5Touring zegt
Als je dan de link met Ecurie wil leggen, color match hem dan ook echt. Vind dit echt een Hyundai kleur. De ‘hump’ vind ik niet eens zo slecht staan, al zou ik hem liever aan beide kanten hebben dan.