De heldenauto die iedereen over het hoofd ziet.
Japanse renaissance
Zo rond de jaren ’90 werden de gaafste auto’s geproduceerd, met name de ‘sportieve’ uitvoeringen waren briljant. De Amerikaanse merken klommen uit een (diep) dal, de Franse merken trakteerden ons op de fijnste hot hatches en sportieve sedans, de Duitse merken kwamen met de meest imponerende sportlino’s en uit Italië zagen we de meest tot de verbeelding sprekende supercars rollen. Kortom, het was een geweldige tijd om autoliefhebber te zijn. Een nieuwe speler die een enorme indruk maakte was de Japanse automarkt. Pas in de jaren ’60 kwam deze op gang. In de jaren ’70 groeide deze gestaag. In de jaren ’80 begonnen de Japanse merk ook succesvol te exporteren. Maar in de jaren ’90 gingen ze compleet los met de meest prestigieuze projecten.
Aangezien er zo veel indrukwekkende automobielen uit het Oosten naar Nederland kwamen, sneeuwden er ook een paar onder. Tevens waren er veel gave modellen die (nog) niet naar Europa kwamen. Deze gouden periode van de Japanse autoindustrie kent een aantal schatten, eentje die te vaak vergeten wordt is de Nissan Sunny GTI-R. Is dat wel terecht?
De Europese ‘Sunny’
Om met de naam in huis te vallen, technisch gezien is de Nissan Sunny geen Nissan Sunny. De laatste generatie Sunny die wij in Europa kregen heette in Japan de Pulsar. De Europese Nissan Sunny is typisch Japanse Ritalin op wielen: saai tot en met. Op visueel gebied was er bijzonder weinig te beleven aan de Golf concurrent. Je kon de Nissan Sunny bestellen in vier carrosserievarianten. Een driedeurs hatchback, een vierdeurs sedan, een vijfdeurs liftback en een stationwagon. De oplettende JDM-kenner kan ons erop attenderen dat er ook een Coupé was, maar deze auto behoorde wél tot de echte Sunny familie en had niet zoveel met de Pulsar te maken. Beetje ingewikkelde naamvoering voor zo’n saaie auto. Gelukkig waren de motoren ouderwets slaapverwekkend. Je kon kiezen 1.4 met 75 pk of een 1.6 met 90 pk, alletwee hoogstandjes en soepele naaimachientjes. Minder hoogstaand, maar wel onverwoestbaar, was de 2.0 dieselmotor. De atmosferische viercilinder leverde slechts 75 pk en 132 Nm. Niet vooruit te branden natuurlijk (16,2 seconden naar de 100 km/u!), maar zuinig (1 op 18 haalde je altijd) en niet kapot te krijgen. Die goede oude tijd, ook.
Sunny GTi (N14)
Gelukkig was er ook een optie voor de Sunny rijder met haast, de Sunny GTi. Deze had een flinke tweeliter zestienklepper onder de motorkap, destijds het beste recept voor een goede hot hatch. Dankzij twee bovenliggende nokkenassen en zestien kleppen in totaal was het vermogen niet verkeerd: 145 pk bij 6.400 toeren en een maximum koppel van 180 Nm bij 4.800 toeren. Vergeet niet dat de Sunny GTi relatief licht was (zo’n 1.100 kilogram) en dat de versnellingen van de bak lekker kort gespatieerd zijn. De auto voelde aanzienlijk sneller aan dan dat de cijfers deden vermoeden: 0-100 was in 8,2 seconden achter de rug en op de snelweg in Duitsland kon je 210 km/u halen.
Pulsar GTi-R (RNN14)
Maar er was meer! Wij moesten er op wachten tot 1991, maar in Japan kregen ze al in 1990 een nóg snellere Sunny. Deze auto werd de Sunny GTi-R genoemd (Pulsar GTi-R in Japan). Onder de kap lag een wel heel bekende motor, de SR20DET. Een twee liter viercilinder met zestien kleppen en een behoorlijke turbo, bekend uit onder andere de Nissan 200SX. De auto was specifiek gebouwd volgens de Group A reglementen van het WRC, een homologatiemodel dus. Aan het uiterlijk was het bijzonder lastig te zien dat dit echt een bizar snelle auto was. Er zat een grote, herkenbare luchthapper op de motorkap en de dakspoiler was net iets te groot. De Nissan-rijder zal het opvallen, maar naast een Integrale Evo of Escort RS Cosworth viel de auto -visueel gezien- in het niet. Om het vermogen goed kwijt te kunnen had de GTi-R vierwielaandrijving, door Nissan ‘ATESSA’ genaamd. Inderdaad, een versimpelde uitvoering van de Nissan Skyline GT-R.
Pulsar GTi-Ra (RNN14)
De Pulsar GTi-R kwam er in twee smaakjes. De eerste was de Pulsar GTi-Ra. Dit was de ‘civiele’ uitvoering. Deze auto was ontwikkeld voor straat-gebruik. De Pulsar GTi-Ra was met airconditioning, ABS en elektrische ramen + spiegels behoorlijk compleet uitgerust. Van deze auto zijn er verreweg het meeste gebouwd, namelijk 13.131 stuks. In de Japanse uitvoeringen leverde de motor 230 pk en 290 Nm koppel. In 5,4 seconden knalde je naar de 100 km/u en de topsnelheid bedroeg 232 km/u. Dus ook ten opzichte van nieuwe auto’s is de GTi-R echt heel erg snel.
Pulsar GTi-Rb (RNN14)
Deze uitvoering was specifiek bedoeld voor competitie-doeleinden. Zo was de GTi-Rb niet voorzien van airco, elektrische ramen/spiegels of ABS, alhoewel sommigen het er wel op bestelden (dat kan dan weer wel). Het interieur was helemaal een lachertje, want de GTi-Rb kreeg het standaardinterieur uit de instap-Sunny. Dus eenvoudige bekleding met lachwekkend weinig steun en minimaal comfort aan boord. Dat was ook niet nodig, want het werd er toch uitgehaald voor professionele racestoelen. Wat wel een populaire optie was, was de versnellingsbak met extra korte overbrengen. Qua uiterlijk leek de Pulsar GTi-Rb veel op de GTi-Ra. Je kan ze eenvoudig uit elkaar houden. De Rb heeft zwarte buitenspiegels, bij de Ra zijn ze gespoten.
Nismo Pulsar GTi-R (RNN14)
Jazeker, er was ook een Nismo variant van de Pulsar. Deze waren allemaal op basis van de GTi-Rb. De insteek was niet zoals bij sommige andere Nismo’s voor straatgebruik of voor trackday’s, maar een bijna compleet geprepareerde auto. Er zijn er slechts 21 stuks van gebouwd. Qua hardware paste Nismo veel aan. De auto werd compleet gestript en ontdaan van alle luxe zoals bekleding, geluidsisolatie en tapijt. Ook de achterbank werd verwijderd. Er werden ook dingen toegevoegd, zoals een rolkooi, veerpootbrug, racestoelen, beschermplaten aan de onderkant en competitie-onderstel en differentieel. Wel apart voor een Nismo: de motor bleef onaangetast.
Autech Pulsar GTi-Rb (RNN14)
Het leuke van Japanse auto’s is dat er onnoemlijk veel varianten van zijn, zoals de gemiddelde Gran Turismo-gamer kan beamen. Om sommige modellen hangt een zweem van mysterie, zoals de Autech Pulsar GTi-R. Er rijden uitvoeringen rond met de Autech-badges. In principe zijn dit gewone GTi-Rb’s, maar met enkele opties van Autech. Bij Autech kon je terecht bij voor de opties en accessoires uit de Nissan en Nismo catalogus. Het was de instelling die verantwoordelijk was voor de montage van de onderdelen. Autech is een gigantisch bedrijf van Nissan dat voornamelijk aftermarket en diensten levert. Niet alleen sportieve auto’s (zoals deze snelle Nissan station), maar ook aanpassingen voor lichamelijk gehandicapten en rijles-auto’s, maar dus ook rally- en trackday onderdelen voor je Pulsar GTi-Rb.
Nissan Sunny GTi-R (EGNN14)
Ook in Europa mochten wij genieten van de Nissan Sunny GTi-R. Wij hadden veel minder keuze, in vergelijking met Japan. ‘Onze’ uitvoering leek het meest op de Pulsar GTi-Ra, alhoewel de Europese uitvoeringen minder luxe waren dan de Japanse varianten. Vanwege andere brandstofkwaliteit en emissies werd de motor iets anders afgesteld. De Europese versies leverden 220 pk en 267 Nm. Qua prestaties moest de Euro versie iets inleveren: 0-100 km/u in 6,4 seconden en een topsnelheid van 220 km/u waren de opgaven van Nissan. Er zijn 771 exemplaren verkocht in Europa, waarvan 668 stuks met het stuur aan de linkerkant, de andere 103 waren bestemd voor Engeland, Ierland, Malta en Cyprus. De Europese modellen hebben platte en lange kentekenplaten en plaathouders, de Pulsars hebben de smalle platen.
Concurrentiepositie
De Nissan Pulsar GTi-R en Sunny GTi-R waren geen lang leven beschoren. In rallytrim bleek de auto niet bijster succesvol. De Sunny GTi-R kreeg in het begin van zijn carrière te maken met de Lancia Delta HF Integrale en Ford Escort RS Cosworth, terwijl aan het einde van de productie (1994) de Subaru Impreza WRX STI en Mitsubishi Lancer Evolution net furore maakten. Het zijn juist ook die vier auto’s die wel erg populair zijn. De Delta vanwege zijn directe besturing, drama en fraaie koetswerk. De Escort vanwege de Cosworth motor. De Impreza vanwege zijn boxer en de vlijmscherpe Lancer om het 4G63 blok en de fabelachtige handling. De Nissan doet overigens vrij weinig voor de auto’s onder. Het is gewoon een bescheiden auto die er niet zo mee te koop loopt. De Nissan Sunny GTi-R is zo’n auto waarvan ‘men’ het gewoon niet weet dat ‘ie er is.
Nalatenschap
Dat maakt de auto tot misschien wel de beste sleeper aller tijden. Omdat het uiterlijk erg duf is, zal niemand doorhebben dat het een snelle auto is en een ware Hot Hatch voor de liefhebber. De 220 pk is overigens slechts het begin. De motor laat zich kinderlijk eenvoudig tunen. Met een uitlaat, chip en inlaat is 260 tot 280 pk geen enkel probleem. Met een grotere intercooler en turbo is 350 pk vrij eenvoudig haalbaar. Er zijn genoeg exemplaren die relatief probleemloos 400 tot 500 pk eruit halen. Het is Japanse techniek, dus met de juiste zorg en aandacht gaat het nog lang mee ook. Het is een kanon eerste klas, zowel op het circuit als op onverhard kun je er goed mee uit de voeten. De Sunny GTi-R heeft altijd een rol in de marge gespeeld en dat is nu eigenlijk nog steeds het geval. Zo op het eerste gezicht maak je er geen indruk mee. Dat is niet zijn makke, maar juist zijn USP.
SpiderIV zegt
Karakter bakkie. Idd perfecte sleeper.
De Toyota Corolla had ook van die uitvoeringen die “grijs” maar toch bijzonder vlot waren en leuk reden.
drsjeroen zegt
@spideriv: eerste auto was een 1988 Corolla 1.6 16V. Volgens mij eerste 16-klepper. 110 pk in een bejaarde groene auto van nog geen 1.000 kg, ik krijg de pretoogjes er alweer bij
SpiderIV zegt
@drsjeroen: zo’n licht groene ;-) . Mooie herinneringen!
drsjeroen zegt
@SpiderIV: bij mij donkergroen metallic. De bejaarde daarvoor had zich flink uitgeleefd ;-)
desjonnies zegt
Eerlijk gezegd nooit wat gevonden, hetzelfde met die Mazda 323 BF of GTX hoe dat ding ook mag heten.
Later met die andere Japanse groep A kanonnen daarentegen..
johnhert zegt
@desjonnies: Ik had verwacht dat je er ooit wel één gehad zou hebben waar je 150.000 probleemloze kilometers mee hebt gemaakt…
desjonnies zegt
@johnhert:
Ik ook!
rufctr01 zegt
@desjonnies: ik was er ook niet kapot van.
Toen voor een BX16V gekozen. 160pk op 1040kg. 0-100 in 7.8 sec en liep de teller uit!
rolov zegt
Ik vond het toen ik erachter kwam dat er een gtr blok in lag een vreselijk dikke sleeper. Helaas waren er toendertijd al weinig te koop . Of stond er een te koop op een verkeerd moment voor mij. Killers terwijl iedereen snelle golfjes had. Tenminste dat dachten ze ;)
notsobig zegt
@rolov: SR20DET is geen GTR blok…
rolov zegt
@notsobig: kwam goed in de buurt. ;)
deora zegt
@rolov: SR20DET is de motor uit de Nissan Silvia. Een GTR heeft de RB26DETT.
e28forever zegt
@willeme:
“De Europese Nissan Sunny is typisch Japanse Ritalin op wielen: saai tot en met.”
Effe opgezocht wat Ritalin voor effect heeft (domme Belg):
“Methylfenidaat is een stimulerend medicijn. Het verbetert de aandacht en de stemming.”
Dus de Europese Sunny verbetert de aandacht en de stemming?
willeme zegt
@e28forever:
Wellicht handig om even verder te zoeken dan enkel die zin ..
Het is algemeen bekend dat bepaalde kinderen (of volwassenen) erg rustig van Ritalin kunnen worden ..
Dat is een beetje het doel van het medicijn ..
Maar ja, het moment dat je het moet uitleggen is de lol er vanaf ..
Prettig weekend ..
e28forever zegt
@willeme:
Primair is wel dat het de concentratie en aandacht verbetert.
(Ik heb een zoon die dit voorgeschreven krijgt ivm concentratiestoornissen.)
Kan ik er wat aan doen dat je een medicijn met verschillende uitwerkingen relateert aan een auto, waardoor er ook verschillende interpretaties mogelijk zijn?
Prettig weekend nog verder.
Trouwens interessant stuk hoor.
renegade zegt
@willeme: Haha the Lincoln revival :-)
maferick74 zegt
@renegade: wie..? ?
e28forever zegt
-Edit: Dude… Ga gewoon genieten van je vrije dag. Maak een wandeling. Haal een kopje koffie.-
Volvo_440_turbo zegt
Mijn vroegere mechanieker, helaas nu aan de benen verlamd door een ongeval met een motor als ik me niet vergis, had er zo eentje, zwaar motorisch getuned. Hij vertelde me dat ie tijdens het weekend aan de fancy Belgische discotheek de Porsches en dikke premium auto’s ging opwachten om ze uit te dagen. Op de bestuurderszetel zat na een tijdje bijzonder veel speling dat het niet mee veilig leek om er nog mee te rijden, waarom speling? Puur door de veelvuldige en krachtige acceleraties dat het karretje te verduren had!
Volvo_440_turbo zegt
@volvo_440_turbo: edit, disco Carré bedoelde ik
toyotaprius zegt
@Volvo_440_turbo: ik dacht Willy’s Moustache
Volvo_440_turbo zegt
@toyotaprius: Lol, die disco die bekend was om…als jonge man nooit alleen buiten te komen ;) :p
mopar70 zegt
Geweldig ding en een van mijn all time favourites! In die die tijd was het uiterlijk echt niet duf hoor en bovendien onwaarschijnlijk snel. Bestaan ook leuke wide body varianten van.
ownkruid zegt
Denk niet dat een petrolhead deze over t hoofd ziet hoor?
shibby zegt
Ok @willeme, nu wil ik er één! *opent de bekende autoapps*
mopar70 zegt
@shibby: Been there, done that.
Robert zegt
@shibby: staat er ééntje op Marktplaats: Nissan pulsar gti-r 415 pk tomei getuned 18.000 km 4×4. Voor ‘maar’ net geen 22 mille. Wow. Maar goed, te duur is altijd beter dan helemaal niet te koop, hè.
shibby zegt
@RRRobert: dat is wel gortig.. voor 22 mille valt er veel leuks te vinden
Robert zegt
@shibby: een ’93 GTI-R met maar 18.000 km’s op de teller, da’s wel ‘als nieuw’ te kwalificeren. In dat opzicht is het nog niet eens zo’n heel gek bedrag.
renegade zegt
@RRRobert: 18000 originele km’s. En hoe veel km’s zijn ermee gereden toen ‘ie niet meer origineel was? Lijkt me een tikkeltje minder aannemelijk. Anyway, een brute auto die er ondanks z’n 25 jaar prachtig bij staat en die je de stuipen op het lijf kan jagen met de AWD.
rolov zegt
@shibby: daar koop je geen e30 m3 voor , geen cossie , geen goede delta enz enz. 22k is een mooie prijs. Klassieker is het
kniesoor zegt
@rrrobert: gemeten naar ‘bang for the buck’ een behoorlijk scherpe prijs. Maarrr : nog niet op (NL) kenteken en benieuwd hoe moeilijk of makkelijk dat te realiseren zal zijn. Zou die grootspraak over Porsche en Ferrari zoek rijden wel eens bewezen willen zien. Zeker met die lullige bandjes, die eronder zitten, wens ik de eigenaar veel succes.
e28forever zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
e28forever zegt
Best wel een cool ding.
Verras je nu ook nog menig “onwetende” mee…
kennone zegt
Altijd een zwak voor gehad!, wat me opvalt is dat je met 10PK minder een hele seconde inlevert op je sprint naar de 100
redbeams zegt
@kennone: Klopt maar koppel is ook stuk minder ;)
maxidyne zegt
John Bosch, die wist goed de Sunny de sporen te geven. Blijft een geweldige wagen, mooi stuk Willem, van genoten.
jeroenwz zegt
Leuk artikel weer van @Willeme!
willeme zegt
@jeroenwz: Thanks!
frank2b zegt
Heerlijke special weer! Wist inderdaad niet dat dit bestond. Meestal kwam ik niet verder dan ‘Nissan Su….’ en wég was mijn aandacht. Grappig ding, jammer van de supersaaie koets nog steeds. Ik reed in die tijd de Mazda 323F – heb beide versies gehad. Die wagentjes zijn precies het tegenovergestelde: leuke koets maar de prestaties waren niet denderend (tenzij je de 2.0 met zes smurfen reed dan….)
drsjeroen zegt
Heerlijk stuk om te lezen. Ik dacht, ik sla mijn spaarvarkentje stuk en ga met een paar mille er 1 kopen in DE
I found this offer at mobile.de:
https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=268189257&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios
Nissan Pulsar (Sunny) GTI-R AT/DE Papiere
First Registration: 12/1990
Mileage: 155.000 km
Fuel Type: Petrol
Price: € 19.999
notsobig zegt
@drsjeroen: Staat wel in een leuke omgeving, kan je er wel gelijk een vakantie aan plakken en hem nog even lekker uitlaten over de bergweggetjes daar in Oostenrijk…
henk_he zegt
Al draagt een aap een gouden ring…
karaya zegt
@henk_he: Ik bespeur weinig goud.
Wat is je probleem? Is je zilveren Golf CL stuk?
hartman zegt
Autovisie’s Jeroen Jongeneel heeft in 1991 de ZF-81-HB getest. En die staat warempel nog gewoon op kenteken.
basman147 zegt
@hartman: Ik meen mij te herinneren dat ze die auto na afloop van de test door een wasstraat hebben gehaald (want je wil hem wel netjes teruggeven…) maar dat de borstel vervolgens achter de spoiler bleef hangen. Auto werd even opgetild maar het was uiteindelijk toch iets te veel gewicht en hij brak af.
hartman zegt
@basman147: Ik heb de test nog even nagelezen. En het klopt helemaal. Je herinnering is goed.
kruger51 zegt
Ik ben een gelukkige belgishe eigenaar van een Sunny GTI-R LHD (oorspronkelijk NL wagen)
Als Nissan liefhebber was dit als jongeman altijd mijn ultieme droomwagen.
Ondertussen al 12 jaar in mijn bezit.
Altijd super dat weinig mensen deze wagen herkennen, en zeker niet wat er onder de body zit. En dan de reacties, ah is een nissan sunny, 2 liter turbo? Is dat 4×4? Oei, amai best snel dus ?
tjorque zegt
5,4 seconden naar 100… ??? damn! Met zo’n slaapverwekkend uiterlijk is dat echt wel dé sleeper der sleepers!
Een turbo benzine blokje met 290Nm is vandaag zelfs nog bijzonder te noemen, toen moet dat helemaal machtig geweest zijn.
kennone zegt
@tjorque: asls ik me niet vergis was 300pk met de originele turbo ook mogelijk!
sr20det zegt
@kennone: sr20’s kunnen ongeveer tot 350-360 pk met een standaard turbo.
hahaha zegt
“Er zijn genoeg exemplaren die relatief probleemloos 400 tot 500 pk eruit halen”
Relatief probleemloos 400/500pk wat een grap.
Met ’n uit/inlaat, fmic, en een nieuwe mapping, gaat het al billenknijpen worden bij die SR’s
willeme zegt
@hahaha: ALs je de temperatuurhuishouding in de gaten houdt en/of opwaardeert en de cilinderbussen vervangt kun je een heel eind komen. Er rijden zat exemplaren rond met dergelijke vermogens. Met name in de UK zie je ze geregeld voorbij komen.
ikleesookoverautos zegt
Ooit een gevonden, maar was het toch niet geworden mede door het uiterlijk
rob5nismo zegt
Leuke auto een oud klasgenoot heeft er 1tje gehad de gti r uitvoering maar dat is al wel 15 jaar of al langer geleden
mynameisjeroen zegt
Ik had als 18 jarige snotneus de snelste auo van school. Tot iemand dit wagentje kocht.
allesmetturbo zegt
Ultiem
toyotafortuner zegt
Toch wel een gave wagen! Heb er even geleden weer eentje gespot. Op een Cars and Coffee.
Gaaf dat ie een special krijgt hier op autoblog
Dutchdriftking zegt
Een aantal jaar geleden vertelde een collega van mij dat hij vroeger een Sunny had gehad welke in 5,8 seconden van 0 naar 100 ging. Ik deed alsof ik hem geloofde en dacht bij mij zelf, het zal wel het dubbele zijn…. Toen ik uit nieuwsgierigheid even ging googelen kwam ik er achter wat voor iconische auto deze collega heeft gehad. Er gaat geen week voorbij dat deze collega mij er aan herinnerd hoe de geboorte van zijn dochter en de mening van zijn vrouw er voor hebben gezorgd dat hij zijn droom moest verkopen…..