De snelste en meest luxe mammoettanker ter wereld.
Mercedes en überluxe coupe’s met een neusje voor snelheid gaan eigenlijk al jarenlang goed samen. Je zou bijna kunnen zeggen dat het een discipline is welke Das Haus als geen ander weet te beheersen. We kunnen teruggaan naar ver voor de tweede wereldoorlog, maar het hoogtepunt in de geschiedenis moet toch wel de 560 SEC zijn. Deze auto had alles: stijl, vermogen, schitterende lijnen en een perfecte bouwkwaliteit. Omdat de auto gebaseerd was op de S-Klasse had de 560 SEC de laatste technologische noviteiten gecombineerd met ongekende luxe. Het is ook een auto waar AMG goede zaken mee deed. Hans Aufrecht en Melcher uit Grossapach hielden zich tot voor kort voornamelijk bezig met de autosportactiviteiten van Mercedes-Benz, maar kwamen erachter dat er een groep Mercedes eigenaren was die meer luxe, prestaties en prestige wensten.
Na de 560 SEC kende de grote Benz Coupé een dipje. Dat had twee redenen. Ten eerste was de S-Klasse Coupé (later CL genaamd) gewoonweg veel te groot en lomp. Dat had zeker zijn charmes (in sedan-vorm), maar de coupe was gewoon een corpulente sedan met twee deuren. De C140 was niet gracieus, elegant of sportief. Het was Luciano Pavarotti op wielen. Deed uitstekend wat ie moest doen, maar je wilde er niet een robbertje mee stoeien.
Mercedes-Benz had zelf ook wel door dat men een beetje was doorgeslagen met de C140. Halverwege de jaren ’90 kwam Das Haus met een conceptstudie dat moest aantonen dat Mercedes het nog wel degelijk in zijn vingers had om een knappe coupé te maken. Deze concept was de F200 Imagination. Het was een ranke, lange en stijlvolle coupé. Ok, de pastelkleuren en wielen zijn niet mooi oud geworden, maar de basis was niet verkeerd. De voorkant zou geadopteerd worden door de nieuwe S-Klasse, terwijl die fantastische daklijn zijn weg zou vinden naar de CL.
Het productiemodel van de CL kwam in 1999 op de markt. Er was een keuze uit een CL500 (5.0 V8, 306 pk) of een CL600 (5.7 V12, 367 pk). Niet veel later kwam het topmodel, de CL55 AMG. Het gaat te ver om te zeggen dat deze auto een teleurstelling was, maar het was niet de non-plus-ultra variant die het hoorde te zijn. Dat lag aan de motor. In principe was de 5.4 V8 met 360 pk voldoende sterk. Maar BMW had net de 400 pk sterke M5 gelanceerd en zelfs de gefacelifte Audi S8 had 360 pk. In vergelijking met de CL waren dat toch wel een beetje burgermans-bakken. Nog een nadeel: de V8 werd in bijna alle Mercedessen gelepeld (C55, E55, S55, G55, ML55, CLK55). De CL was behoorlijk groot en zwaar, dus helaas niet de snelste. AMG had dat zelf ook door. Het was mogelijk om de 55 AMG in Affalterbach iets te laten kietelen naar 390 pk. Dat kostte serieus veel geld, maar de CL55 kostte in guldens dik drie-en-een-halve-ton.
Ondanks dat de CL niet gebouwd is voor het circuit, werd de auto ingezet als Safety Car tijdens het F1 seizoen van 2000. Het seizoen waarin Jos Verstappen bijzonder mooie dingen liet zien in een Arrows Supertec en Michael Schumacher zijn F1 hegemonie hervatte. Geen van beiden mochten Bernd Maylander inhalen als hij op de baan was. De auto werd licht aangepast voor het zwaardere werk. Bernd Maylander, toen ook zeer verdienstelijk DTM coureur voor Mercedes, heeft nog nooit zo’n comfortabel jaar gehad.
Op basis van die safety car kwam er een bijzondere straatversie. Er werden 50 stuks gebouwd van de CL55 AMG F1 Special Edition. Nu klinkt dat als een een speciaaltje met wat luxere uitrusting en wat badges, maar daarmee doen we de CL55 AMG F1 Special Edition toch wat te kort. Ten eerste is dit de eerste in serieproductie gebouwde straatauto met keramische remschijven.
Deze remschijven zijn door AMG zelf ontwikkeld, met wat hulp van Brembo. De CL55 AMG werd gekozen vanwege twee redenen: het hoge gewicht en de prestaties waartoe de auto in staat is. Dan merk je een groter verschil tussen stalen remmen en keramische items. Een ander gaaf onderdeel waren de stoelen. In plaats van de comfortabele zetels met verwarming, verkoeling en massagefunctie (toen al), was de F1 uitgerust met racekuipen. Nice touch.
Gelukkig kwam er een overtreffende trap. In 2000 kon je op speciaal verzoek ook een AMG variant bestellen op basis van de CL600, de twaalfcilinder CL63 AMG. Hiervoor werden ouderwetse tuningstechnieken gebruikt, zoals het vergroten van het slagvolume. De motor ging van 5.7 liter naar 6.3 liter inhoud. Vandaar de naam 63 AMG. Het maximum vermogen zat op 444 pk met een koppel van 620 Nm. Eindelijk een AMG die over alle andere AMG’s heen ging. Het enige nadeel was dat je de CL63 AMG niet bij de Mercedes-Benz dealer kon bestellen, dat kon alleen rechtstreeks via AMG. Met 26 stuks is het ook een van de zeldzaamste AMG’s.
In 2002 werd de CL-Klasse lichtjes bijgepunt middels een facelift. Heel spannend was het allemaal niet. Andere velgen, kleurtjes, iets andere bumper, heldere koplampen en gewijzigde achterlichten. In elektronisch opzicht veranderde er wel veel. Het navigatiesysteem kreeg een update (groter scherm) en de elektronica an sich werd nog herzien. De eerste exemplaren hadden helaas iets meer storingen dan het imago van Mercedes-Benz toe zou mogen laten.
De CL500 behield zijn eigen V8, maar de CL600 kreeg een fonkelnieuwe V12. Aangezien Mercedes speciaal voor de Maybach een nieuwe motor had ontwikkeld, kon men deze mooi delen met de rest van de grote Mercedessen. De V12 was 5.5 liter groot, kleiner dan voorheen. Maar dankzij twee turboladers in intercoolers was het een enorm krachtige motor. Het maximale vermogen van 500 pk was destijds ongehoord, maar het cijfer voor de maximale trekkracht was Bizar: 800 Nm. Achthonderd!! Daar was zelfs de gemiddelde distributietruckchauffeur jaloers op. De CL600 kon je herkennen aan de gesmede pannenkoekvelgen.
Daarmee deelde de CL600 zijn toppositie in de CL-range, samen met de CL55 AMG. Deze kreeg de motor uit de SL55 AMG. Dat betekende in principe dezelfde 5,4 V8 als in de oude CL55, maar dan met een grote mechanische compressor, intercooler en diverse verstevigingen in het blok om het vermogen aan te kunnen. Dat was namelijk, gek genoeg, exact hetzelfde als de CL600, namelijk 500 pk. Het koppel was zelfs lager, 700 Nm.
Het grote verschil zat hem in het karakter van de auto. Die CL600 was zijdezacht, gecultiveerd en uiterst comfortabel. De CL55 AMG was iets minder discreet. De V8 blafte wat meer van zich af. De bumpers, velgen en uitlaten lieten er geen misverstand over bestaan dat deze CL nét even wat sneller is dan de gemiddelde auto. Alle CL’s waren vanuit de fabriek begrensd op 250 km/u, maar diverse exemplaren zonder begrenzer haalden op de AutoBahn zo’n 315 km/u. En dan te bedenken dat dit niet eens het topstuk was.
Die Rupsjes Nooitgenoeg uit Affalterbach waren namelijk alweer bezig met de volgende variant. Heel erg leuk dat de CL600 en CL55 AMG allebei bloedsnel zijn, maar is het dan niet tijd om die CL600 de AMG behandeling te geven? Waarschijnlijk was er destijds een Jordan Belfort-esque persoon aanwezig bij de salespitch, want het plan kreeg doorgang.
Het resultaat was de Mercedes-Benz CL65 AMG. In tegenstelling tot wat de naam suggereert heeft deze geen 6.5 liter onder de kap, maar een V12 met 6 liter inhoud, toch nog 500cc meer dan het originele blok. Ten opzichte van de V12 werd het een en ander aangepast. De handgebouwde V12 werd geblueprint en voorzien van gesmede zuigers, grotere injectoren, grote oliekoelers en een tweetal turbo’s van groter formaat.
Het resultaat was gargantuesk. De V12 leverde namelijk 612 pk bij 4.800 toeren en het koppel was begrensd op 1.000 Nm bij 2.000 toeren. Dit om de automaat enigszins te ontzien. De prestaties waren meer dan navenant. 0-100 km/u was gedaan in 4,4 seconden. Maar dan moest je wel nieuwe banden hebben en op een ondergrond staan met veel grip. De achterwielen gaven namelijk vrij snel de strijd op. Iets te veel gas en je werd getrakteerd op een fraai rookgordijn.
Maar dat was niet de reden waarom je bijna 3 ton in euro’s neerlegde voor een CL65 AMG. Met deze auto kun je dagenlang 110 km/u op de AutoBahn rijden. Alleen de gedachte al dat je sneller bent dan 99,9% van het wagenpark was rustgevend. Had je haast dan kon je enorm grote stappen zetten. De topsnelheid was uiteraard begrensd. AMG hield er al rekening dat deze vrij snel verwijderd zou worden en monteerde standaard een snelheidsmeter die tot 360 km/u liep.
Het begon met een overdadige 400 pk. Dat was de eerste boks die BMW (met de M5 dus) uitdeelde aan de concurrentie. Mercedes had het met de ‘600’ en ’55 AMG’ modellen erbij kunnen laten. Mercedes was, als het om paardenkrachten en newtonmeters ging, al Das Beste Oder Nichts. Als een ware Badr Hari sloeg AMG echter flink door na het uitdelen van de knockout. Als het ging om ware prestige-projecten had AMG een enorme stap genomen, enkel en alleen door een atoombom van een V12 te bouwen.
Sterker nog, je kan de motoren nog altijd bestellen in de line-up. De huidige S-Klasse is te bestellen als ’65 AMG’. In de jaren heeft AMG er wat CO2’tjes afgeschaafd en een paar pk’tjes erbij gesprokkeld: 630 pk. Het is tevens de motor waarmee Brabus er relatief eenvoudig en betrouwbaar 900 pk uit weet te halen. De motor wordt ook gebruikt voor boutique supercars zoals de Pagani Huayra en Tramontana. Lichtgewicht sportwagens waarbij de complete rijervaring gedomineerd wordt door die V12 Biturbo.
Een blok dat intussen al weer 14 jaar ongewijzigd in productie is. En ondanks dat de C215 maar heel kort geleverd is met deze motor, past het karakter van de auto er uitstekend bij. De leek denkt dat het een kamperbak is. De kenner ziet dat het vrij snel moet zijn. Alleen de ware nerd herkent de iets andere bumper en de antraciete velgen. Die weet dat je in een snelle Porsche of Ferrari moet zitten om deze kruisraket met lederen bekleding bij te houden. Het feit dat het je nul moeite kost om zo’n sportwagen achter je te houden is het toonbeeld van ware macht. Wat een machtige auto is het toch, zo’n CL65 AMG. En dat voor de prijs van een nieuwe Volvo XC40.
lincoln zegt
Prachtige bakken ..
De Cadillacs van de jaren 0 ..
Te zwaar ..
Te dorstig ..
Te groot ..
Te onhandig ..
Teveel onzin gizmo,s ..
Pure fucking overdaad ..
olivier420 zegt
@lincoln: te dorstig, Haha die is wel geestig ja.
Ik heb een buurman met zo’n CL500, blaast twee weken lang de hele buurt door, daarna staat twee weken ie stil.
Heel toevallig altijd de eerste twee weken na elke 25e vd maand….
lincoln zegt
@olivier420:
Thanks .. Goeie tip ..
Altijd zo rond de 20ste van de maand dit soort auto’s kopen ..
Nooit bij stil gestaan ..
Top tip maat ..
olivier420 zegt
@lincoln: Wat ben je zo nu en dan toch een lieverd ..
bmwfreak038 zegt
@olivier420: ????
bischero zegt
@lincoln: nog 1: te lelijk
batavus zegt
@lincoln: een beetje zoals jou dus?
reggie-boy_rood zegt
Echt een gave wagen. En je ziet ze Veelste weinig
viezefreddyw zegt
Dit type CL vind ik werkelijk schitterend. En natuurlijk, Stiflers mom had er eentje. Dan moet je er natuurlijk al een zwak voor hebben.
Een AMG-versie is natuurlijk het model die iedereen wilt. Maar voor mij niet. Ik ga voor een CL600 van na de facelift. Met de vreselijk mooie putdekselvelgen. Grijs staat de auto eigenlijk het beste maar toch ga ik voor diep donkerblauw. Met een zwart lederen interieur is dat toch een droomexemplaar.
Mooi stukje tekst Willem, alweer!
galgootje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
persian1 zegt
De techniek in dit apparaat is echt te woest voor woorden, begrijp heel goed dat je daar stil van wordt. Wat een fantastische wagen; elegant, imposant, imponerend!
bmwfreak038 zegt
Jannes had er ook jaren terug, vergeet nooit meer hoe hard hij de snelweg op knalde.
bischero zegt
@bmwfreak038: wie is Jannes?
bmwfreak038 zegt
@bischero: google maar even??
bischero zegt
@bmwfreak038: sjezus, bedankt .. ?
Nu weet ik waaromik de beste man niet kende; levenslied en afkomstig uit Emmen. ?
bmwfreak038 zegt
@bischero: kerel serieus ken je Jannes niet!? ??
haha ik dacht echt dat je een geintje maakte! Hij is Nederlandstalig zanger inderdaad.
bischero zegt
@bmwfreak038: nee echt niet!
Tja, ik bied trouwens wel een breed scala aan muziek aan mijn kids aan via spotify, van rock tot mediterraans en jazz tot hiphop. ?
Maar ik krijg zelf bultjes wanneer ik levensliederen en schlagers hoor. ?
granlusso zegt
@bischero: Maar stiekem tijdens de après-ski is het toch wel leuk ;)
rikus zegt
@bmwfreak038: Meneer is nu Audi liefhebber. De rest van het gezin ook trouwens.
kempenaer zegt
Mooi verhaal over een schitterende auto.
Indrukwekkende uitstraling, kracht en macht.
Eén van de pronkstukken van de Duitse automobiele geschiedenis.
Het brandpunt waar alles waar de Duitse auto-industrie voor staat, in samen komt.
En dat alles in een smaakvolle en sierlijke koets.
Zeer begeerlijk.
benzinehoofd zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Davidov zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Voor de rest weer een interessant stukje tekst!
E34M5Touring zegt
Ik zeg het vaker, maar zo’n ding moet ik echt een keer hebben. Hoeft niet eens perse deze te zijn, maar iets met die 65AMG motor. Man, wat een belachelijk ding. En daarom wil ik hem. 1000Nm ftw!!
granlusso zegt
Wát een geweldige wagen! De machtige afmetingen in combinatie met de luxe aan boord: geweldig zonder wanstaltig te zijn.
Ik word altijd blij als ik er eentje zie die nog in originele staat verkeerd, laat staan als ik een CL65 of CL63 zie.
De echte baas blijft echter de CL600, zoals @viezefreddyw ook al zegt. Die auto straalt pure discretie uit.
Ik had van de CL C215 een gloednieuwe brochure (een Duitse neef van mijn moeder was verkoper van het merk in Aachen). Wat zeg ik, een boek. In het Duits, zoals het hoort. Ik kon er hele middagen doorheen bladeren en wegdromen bij de foto’s als jongetje van 10-11.
De overtreffende trap van deze auto is overigens de C216, zijn opvolger.
granlusso zegt
@granlusso: @willeme dank voor het fijne leesvoer op de zaterdagavond!
mercs zegt
Prachtige auto. Jammer van het kamper/mocro imago.
Vraag: wanneer komt Mercedes met een nieuwe v12? Komt er überhaupt een opvolger voor dit blok?
Homer55 zegt
Donkerblauw exterieur en een zwart interieur met beige zetels en delen van deurpaneel. En dan een 600 met AMG pakket. Gaspedaal 1/5 ingetrapt en rustig varen.
yipikaye zegt
Prachtig en verhelderend artikel.
Hulde Willeme!
qoekje zegt
https://youtu.be/vyb7RMgcXO0
Joost zegt
Leuke artikelen @willeme, die specials.
En over deze auto: ik vind m zooooo fout. Die panorama-achteruit, de obese uitstraling. Ik vind het helemaal niks. Maar als ik morgen richting zuid Europa moet rijden in 1 ruk, doe mij dan deze maar :)
thoisss zegt
Techniek is echt wel gaaf, maar de CL is altijd een intens lelijke auto geweest zeg
SimonMc zegt
@willeme: Excuseer, maar het koppel van die 63 AMG versie is écht verkeerd. Ik weet dat er zeer weinig info over te vinden is, en Wikipedia zegt ook 730Nm ( je hebt toch niet Wikipedia als bron genomen he?! ) maar het kan gewoon niet.
De 5.8 liter V12 heeft 530Nm koppel, en dan zou door het vergroten van de boring met 500 cc, er ineens 200Nm ( 37,7 % ) meer koppel zijn? Kan gewoon niet. Ik heb ergens wel eens 620 Nm gelezen, en dat lijkt er al meer naar. Ik bedoel maar, de 7.3 V12 die oa in de SL73 AMG lag, heeft slechts 20Nm meer koppel…
SimonMc zegt
@simonmc: Ter vergelijk, de M3 CLS had toen op dat moment zowat de beste koppel/cilinderinhoud waarde van gelijk welke auto op dat moment. Pas vele jaren later deed de Ferrari 458 het beter. De M3 CSL had 115,6Nm per 1000cc ( 370 Nm op een 3200cc ).
Als 730Nm voor een 6.3 zou kloppen, zou dat een waarde van 115,8Nm per 1000cc betekenen…
willeme zegt
@simonmc: Thanks! Nee, Wikipedia is niet de beste, maar ik zie nu dat meerdere bronnen de verkeerde informatie hebben gebruikt. Het is inderdaad nogal een exoot ;). Cijfermatig klopt het ook niet voor een NA motor. Ik was waarschijnlijk in de war met de 73 motor, die heeft wel een soortgelijk koppel. Het is aangepast!
hartman zegt
Is 620 Nm. http://nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exotenforum/board_entry.php?id=81993#p81997
hartman zegt
@willeme, heb jij hier een bron van?
“Het was mogelijk om de 55 AMG in Affalterbach iets te laten kietelen naar 390 pk.”.
willeme zegt
@hartman: Algemeen bekend. Je kon direct bij AMG zo’n setje bestellen. Bronnen: diverse edities van Sport Auto, Auto Motor und Sport en Evo Magazine. Bij Sport Auto hadden ze zelfs zo’n duurtester ermee uitgevoerd. Uiteraard was de kit leverbaar voor meerdere ’55 AMG’-modellen.
hartman zegt
@willeme: “Algemeen bekend” doe ik niet aan! Een testbericht of iets dergelijks laten zien, zoals ik deed met de V220 S 63 AMG, is wat mij betreft een stuk overtuigender.
willeme zegt
@hartman: Nogmaals: diverse edities van (voornamelijk) Duitse autotijdschriften (in dit geval met name Sport Auto).
hartman zegt
@willeme: Heb je daar scans van? Zou ze graag ontvangen. Bedankt.
dawwg zegt
@hartman: Ga zelf googlen luie donder; of wees gewoon een man en zeg dat je Willem niet gelooft …
hartman zegt
@dawwg: Dat is ´t hem nou juist. Ik geloof ´m wel. Die 390 pk ligt volkomen in de lijn der verwachting. Die van Kicherer had 398 pk. MKB doet 403 pk. Black Series 400. Allemaal 5439 ccm. Dus 390 is helemaal niet onlogisch. Alleen, ik kan de bevestiging niet vinden. En op het woord geloven? Pas als Jezus voor me staat, geloof ik hem.
hartman zegt
@hartman: En Brabus heeft z´n B 55 Stufe. Volgens Fahrzeugbrief 282 kW. En volgens Brabus´ eigen documenten 286 kW en 555 Nm.
Dus 390 pk voor de AMG 5439 ccm is zeer goed mogelijk. Maar dan wel graag bewijs. De upgrades van Kicherer, Brabus en MKB heb ik gewoon als bewijs aantoonbaar. Maakt het toch een heel stuk overtuigender dan ´algemeen bekend´. Of niet dan.
En nu hou ik erover op. Dit wordt toch niks. Bewijs krijg ik hier niet.
m-tfsi zegt
@hartman: wat een kutleven heb jij als je op zondagochtend al zo in het leven staat zeg ??
hartman zegt
@m-tfsi: Waarom? Ik ben vanaf half 6 op mijn werk. Was voor half 5 al opgestaan. Ben dus goed wakker. En heb daarom niks aan praatjes. Ik wil bewijs zien. Die Willeme kan me nog meer vertellen. Dat jij zo goedgelovig bent kan ik niks aan doen.
hartman zegt
@willeme: Toch lees ik er hier niks over. https://mercedes-benz-publicarchive.com/marsClassic/de/instance/ko/Willkommen-bei-Classic-MaRS.xhtml?oid=12776901 Is toch het eigen archief van Mercedes. Die ‘zouden’ dat moeten weten, toch? Alhoewel ook daar fouten in staan.
hartman zegt
Overigens zijn er van de C140 meerdere AMG motorversies. Tot 555 pk aan toe. Althans, volgens de folder.
sanennan zegt
Wat een prachtige wagen.
Dit is 1 van de auto’s waar mijn Autoliefde is uit ontstaan.
Waren soms zware discussies in een BMW familie??
sanennan zegt
https://www.google.nl/search?q=blue cl 65&client=ms-android-huawei&prmd=ismvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiG_cD7_M7WAhWBJFAKHQO9B1YQ_AUIESgB&biw=360&bih=524#imgdii=z0dC5xIoeBfmnM:&imgrc=qUhN5gOCPPTa2M:
Alstublieft..
jeroenwz zegt
Leuk stuk weer @Willeme!
Toch zou ik 100x zo lief een gave 500 of 560 SEC willen hebben. Dat zijn zulke elegante auto’s.
Dan wel een die niet versjonnied is AMG of Brabus, “gewoon” standaard.
Dutchdriftking zegt
@willeme, geniaal en heerlijk geschreven. Vraagje, de SL65 AMG, is deze technisch niet enorm gelijk aan deze? De blackseries variant daar van is natuurlijk alles behalve zinvol, maar nog altijd mijn droom Benz!
willeme zegt
@dutchdriftking: Ja en nee. De motor en transmissie zijn hetzelfde. Alleen staat de SL op een ander platform. Scheelt ook iets in gewicht. De SL is ook een stukje sportiever. Maar de ’65’ motor is niet heilig. Op de Nordschleife is een SL55 AMG sneller dan de SL65 AMG.
v6ti zegt
Incl gratis aluminium woning op wielen.
davelepeef zegt
Obesitas op wielen. Doe dan de oudjes maar…