Een stijlvolle, excentrieke en puike auto voor een redelijk bedrag. Tegen beter weten in probeerde Lancia het nog eenmaal.
Jaren ’50: Lancia’s hoogtijdagen
Eigenlijk is het heel erg vreemd dat we wederom kijken naar een auto die het niet heeft gered in het goede maar ultra-saaie segment van de grotere middenklassers. Jarenlang was Lancia namelijk toonaangevend als het ging om grote zakensedans. De Lancia Aurelia is misschien wel de meest vooruitstrevende limousine die er ooit gebouwd is. De bijzondere ondersteltechniek en motoren (V6) maakten Lancia ook ná de Tweede Wereldoorlog een merk om rekening mee te houden. Ook met de opvolger van de Aurelia, de Flaminia, bewijst Lancia nog altijd tot de top van hun segment te behoren.
Jaren ’80: Thema
Daarna lijkt Lancia zich iets in te binden. De Gamma is iets kleiner en enkel leverbaar met viercilinder motoren. Niet echt wat je wil bij een luxe auto. Lancia word in deze periode overgenomen door Fiat. Dat zie je ook aan de styling, helaas. Lancia raakt in een vrij ‘verlegen’ periode. De Thema is een fraaie auto, maar niet bijster onderscheidend. Dat komt natuurlijk ook doordat de auto ontwikkeld is in samenwerking met Saab. Het is een feite een soort basis-sedan, en je kan deze voorzien van de neus die je zelf prefereert: Fiat, Lancia, Saab en later zelfs ook Alfa Romeo. Dankzij de Thema 8.32 spreken we nog geregeld over deze auto, door diens Ferrari motor. Het was overigens niet de ‘dikste’ motor van de Thema: De Thema Turbo i.e. leverde veel meer koppel en de V6 had een groter slagvolume.
1994: Kappa
De Lancia Kappa was een typische jaren ’90 Lancia. Bijna te subtiel. Waar een Alfa Romeo 164/166 een sportief assertieve uitstraling heeft, wilde de Lancia vooral niemand tegen het hoofd stoten. De lijnvoering was eenvoudig en elegant. Met de Kappa Coupé toonde Lancia aan nog steeds aristocratische automobielen te kunnen bouwen. Een groot succes werd het niet. Er werden er zo’n 115.000 van verkocht. Niet echt voldoende voor een fabrikant om van te kunnen overleven. Overigens speelt nationalisme een grote rol: het overgrote gedeelte van alla Kappa’s werd in Italië verkocht. Niet alleen door de consument, maar ook voor overheidsbedrijven was het de standaard-sedan.
1998: Diàlogos
Volgens velen was Lancia, net als Maserati in die tijd, veel te verlegen geworden. Deze merken kunnen buigen op zo’n grote en rijke historie. Zowel qua design, techniek en imago. Eind jaren ’90 waren er heel veel nieuwe, spectaculaire designstromingen. Denk aan LeQuement bij Renault, het retrodsign van de MINI, New Beetle en PT Cruiser, de Bauhaus stijl van de Audi A2, A6 en TT, de New Edge designtaal van Ford of de modernisering van Peter Horbury bij Volvo. Een aansprekend design was toegestaan, nee hoognodig, om een statement in een klasse te kunnen maken.
In 1998 laat Lancia alvast een tipje van de sluier zien. Het resultaat heet de Diàlogos en wordt gepresenteerd op de autosalon van Turijn. Eindelijk was hier weer een schim van het echte Lancia, het trotse Lancia. De Daîlagos maakte ontegenzeggelijk gebruik van retro-elementen, maar compleet anders dan hoe MINI en Chrysler het toepasten. Het was niet zo dat de lijnen overgetekend werden, maar de bravoure en trots werden wel toegepast. Het was overduidelijk een conceptcar. De wielbasis bedroeg meer dan 3 meter en er lag geen motor in. De Diàlagos was een bewijs dat Lancia nog steeds Lancia was en de langverwachte renaissance van het eens zo trotse merk dan eindelijk aanstonds was.
2000: Lancia Giubileo
Het design van Mike Robinson viel in de smaak bij pers en publiek. Achter de schermen wordt er gewerkt aan de auto. Voordat de Diàlogos op de markt kwam, had Lancia een tussentijdse verrassing. Het project heette de ‘Giubileo’ en was een gift aan Paus Johannes Paulus de tweede. Nu kreeg deze Paus in die tijd al meer auto’s dan ritjes, maar dat mocht de pret niet deren. De tijd voor een opvolger begon wel degelijk te dringen, want de Lancia Kappa werd rond dezelfde periode uit productie genomen. Er waren geen concrete aanwijzingen dat de opvolger direct klaar zou staan.
2001: Lancering Lancia Thesis
Dat klopte ook, want de opvolger van de Kappa en het productiemodel van de Diàlogos werd pas in 2001 onthuld op de Salon van Geneve. We kunnen dan alleen kennis maken met het markante uiterlijk van de auto. Pas bij die IAA, een half jaar later, wordt het interieur getoond. Het resultaat heette de Lancia Thesis en was eigenlijk een grote tegenvaller. Ondanks dat alle elementen van de Diàlogos waren overgenomen, waren de verhoudingen compleet anders. Die rare koplampen en achterlichten waren op een vrij conventionele sedanvorm toegepast. Dankzij Italiaanse flair, veel alcantara en puike motoren leek het een avantgardistische auto, maar tegelijkertijd was het een soort Italiaanse Ford Scorpio II van na de facelift.
Layout
Die verhoudingen kwamen mede door de technische layout van de auto. In tegenstelling tot veel limousines in deze klasse had de Lancia Theses voorwielaandrijving. Daardoor lag er visueel (en in werkelijkheid!) veel gewicht óver de vooras. De conventionele sedan-uitstraling voegde weinig ‘dynamiek’ toe. De Thesis was absoluut een originele auto en vanuit sommige hoeken erg fraai, maar het totaalplaatje was veel minder spectaculair dan de Diàlogos.
Interieur
Dit werd voor een groot gedeelte goedgemaakt in het interieur. Dat was namelijk beeldschoon. Naar keuze was er bekleding in wol, alcantara of leer. Welke ook gekozen werd, je had het gevoel in een klasse hoger en luxere auto te zitten. Waar bij sommige auto’s het leer snaarstrak om de stoelen is getrokken, was het Paltrona Frau leder in de Thesis juist wat losser en soepeler. En ondanks dat de plastics en knopjes ondermaats waren voor zijn klasse, waren de bekledingen juist weer bovenmaats. Zie het als Santoni schoenen met plastic klittenbandsluiting.
2002: leverbare motoren
De Lancia Thesis was verkrijgbaar vanaf 2002 met 4 verschillende motoren. Gek genoeg maakte het eigenlijk niet uit welke je koos, ze waren allemaal even sloom. Nu gaat het bij luxueuze sedans niet om topprestaties, maar welke motor je ook koos, de auto ging in zo’n 10 seconden naar de 100 km/u. De instapmotor was een 2.4 vijfcilinder twintigklepper met 170 pk. Een stapje hoger was de 2.0 Turbo, eveneens een vijfcilinder, met 185 pk. Deze was voornamelijk interessant voor de thuismarkt, waar cilinderinhoud bepalend is voor de hoogte van de belastingen.
De topmotor was een drie liter grote Busso-zescilinder, goed voor 215 pk. Vanwege het torenhoge gewicht (meer dan 1.800 kg) was dit geen snelle auto. Zoals wel vaker met Italianen uit dit tijdperk, is de diesel de beste keuze. Dankzij het vroeg leverbare koppel kan het gewicht enigszins verbloemd worden bij tussenacceleraties. Desondanks was de keuze te beperkt en schoot deze tekort om een goed weerwoord te bieden tegen zijn concurrenten. De Thesis koppelde viercilinder prestaties aan zescilinder dorst. Geen gelukkige combinatie.
2004: uitbreiding motorpalet
Betere motoren kwamen pas een jaar later. Er kwam een nieuwe topmotor bij in de vorm van de 3.2 V6, wederom een overheerlijk Busso blok. Sterker nog, de Lancia Thesis zou de laatste auto worden die leverbaar was met deze magische zescilinder. Overigens zat die magie voornamelijk tussen de oren, want de motor leverde met 230 pk slechts 15 pk meer dan de 3.0. De acceleratie was nog steeds knudde (9 seconden naar de 100 km/u), maar je kon nu een redelijk partijtje meeblazen op de Autostrada. De tweede nieuwe motor was een 2.4 JTD met vier kleppen per cilinder en 175 pk.
2006: kleine wijzigingen
In 2006 wordt de 3.0 V6 met pensioen gestuurd en krijgt de 2.4 diesel voortaan 185 pk. Ook worden er diverse speciale uitvoeringen op de markt gebracht. Allemaal zeer bijzondere auto’s. Het probleem was alleen overduidelijk: niemand zat op zo’n auto te wachten. Ondanks dat de auto overwegend comfotabel en capabel was, werd ook duidelijk dat Lancia gewoon geen vuist kon maken tegen de producten van Audi, BMW en Mercedes-Benz. Die auto’s hadden betere onderstellen, betere automaten en superieure motoren. Het gat was gewoon te groot aan het worden.
2008: einde productie
In 2008 wordt de levering in Nederland gestopt. Bij gebrek aan interesse komt er ook geen opvolger, iets waar Lancia sowieso teveel mee worstelt. Alleen de Ypsilon heeft constant een opvolger gekregen. Ook de Lybra is inmiddels een stille dood gestorven. De laatste paar jaren van de productie worden er jaarlijks zo’n 1.000 exemplaren verkocht. Niet in Nederland, maar in totaal. Van de Audi A6 (ook een FWD limo met retro-grille) worden er rond die tijd zo’n 130.000 in Europa verkocht.
De Lancia Thesis was echter niet 130 keer slechter. Sterker nog, de betrouwbaarheid is echt in orde. Dat was met de Kappa al het geval en de Thesis was een tandje bedrijfszekerder dan zijn Duitse tegenstrevers. De Lancia Thesis is een bewijs dat er in deze klasse gewoon geen behoefte is aan ingetogen individuele klasse. Faux-sportieve bumpersetjes, veel te grote wielen en een arrogantie uitstraling is gewoon wat men behoeft in deze klasse. Een veel te groot aanbod aan modellen is in korte tijd weggevaagd en de Lancia Thesis was er daar eentje van.
Gelukkig hebben ze het bij Lancia wel geprobeerd. Met producten als de Delta, Lybra en Thesis toonden ze aan dat er ook in het nieuwe millennium een interpretatie van Latijnse luxe mogelijk was. Ze waren echter niet bij machte om dat om te zetten in commercieel succes. Laten we de latere gerebadgde Chryslers vergeten. Dit was de laatste grote en grootse Lancia. Voor zo’n 5 mille tik je er eentje op de kop. Het is niet alleen een uniek stukje automobiele geschiedenis, maar nog altijd een fijne reislimo. Zelfs met V6 kan het niet op tegen bijvoorbeeld een 535i of E500. Maar dat geeft niet, ze kosten niet meer zoveel nu. Ten opzichte van een 520i of E200 heb je wel een veel bijzonderdere auto. Dat is zeker ook wat waard. Geniet ervan zo lang het kan.
kobus1967 zegt
Ha Willeme, daar is ie dan.
joris02 zegt
@kobus1967: ha kobus
baklava zegt
Ik zou nog wel een keer in de 8.32 willen rijden. Geweldige auto.
Dizono zegt
@baklava: als je denkt dat het een geweldige auto is, denk ik dat je er beter niet in kunt rijden en gewoon die gedachte moet koesteren.
rhellema zegt
@Dizono: klopt, als er iets een tegenvaller is dan is het de 8.32 wel. Dan vele malen liever de Thema Turbo welke veel minder zwaar in de neus is en daardoor een veel lekkerdere auto is.
Dizono zegt
@rhellema: het geluid van zo’n ding is wel heerlijk, al is een vroege V8 met carbs nog leuker. Tijdje terug in een 308 GT4 mogen sturen, wat een genot. Het blok in de Lancia is echter flink geknepen om de bandjes te sparen.
rhellema zegt
@Dizono: ja het geluid is absoluut prachtig. Heb hem nooit in de 308 kunnen horen (zal nog wel een keer gebeuren) maar in de Thema is het prachtig. Maar dat is dan ook het enige. En sleutelen daarna…dat wil je al helemaal niet, dan vervloek je hem echt haha
Jimmie zegt
@dizono en @rhellema: Harry Metcalfe is het niet met jullie eens: https://youtu.be/y3rHl4DH-fY
willeme zegt
@Jimmie: ah, dan moet ‘ie er binnenkort weer eentje aan de straatstenen kwijtraken ;-)
rhellema zegt
@willeme: ???
sr20det zegt
@Dizono: reed laatst in een ouwe Def110 met V8 carburateur, man wat een ervaring
joostgrn zegt
@Dizono: Ik heb ooit in een exemplaar proefgereden. Het geluid was fantastisch en het lederen dashboard heerlijk. Maar de 164 Q4 die ik uiteindelijk gekocht heb bij de desbetreffende handelaar was stukken beter qua rijgedrag!
min2max zegt
De Lancia Thema was het laatste succes in het E segment. Ook de Delta en Prisma verkochten in die periode goed. Lancia was toen een sportief/luxueus merk en concurrent van Alfa Romeo (toen nog in staatsbezit). In die dagen ook winnaar van WK rally. Nadat Alfa in 1986/1987 werd gekocht door Fiat ging het volledig mis met Lancia. De Delta HF integrale kreeg geen echte opvolger meer. Inmiddels een auto met icon status.
coffeecup zegt
@min2max: voor mij is dat dus de Kappa. En dan vooral de station. Een geweldige auto die in mijn ogen mooier oud wordt dan de Thesis.
drsjeroen zegt
Fantastisch stuk weer, wat mij betreft mag je van alle specials een boek uitbrengen en voor de kerst in de winkels
isn1981 zegt
@drsjeroen: Ik vind dat wel een geniaal plan.
toniominestrone zegt
@drsjeroen: De witte boekenhallen liggen er vol mee!
drsjeroen zegt
@toniominestrone: ik weet het, dit zijn vaak wel enorme boekwerken. Mooie aan deze stukken is dat je het ff snel kan lezen (op de plee ;-)
eaudi zegt
Mooi stukje, dank je Willem. Forza Lancia!
strammermax zegt
Bedoel je niet Alfa 164 en 166 ipv 165 en 166? Anyway, bedankt Willeme altijd leuke geschiedenislessen!
Pallas zegt
Waarschijnlijk zet ik dit onder elk artikel over de Thesis; Waardeloos design, saaie sedan met gekke voor en achterlampen. De eerste keer dat je er één ziet denk je “wauw!” Maar dan ga je goed kijken en is het helemaal niks. Als een vrouw met veel make-up en neptieten, even leuk maar haalt het op lange termijn niet bij een natural beauty.
mikje90 zegt
@pallas: en toch zou je haar neuken op een dronken avond!!!
potjak zegt
@mikje90: op een dronken avond kun je beter niet in een Lancia stappen, tenzij het een taxi is ?
granlusso zegt
Ik zou heel graag een Thesis willen kopen. En dat het niet snel is, maakt dat wat uit? Helemaal in dit tweedehands prijssegment vind je weinig grote auto’s die echt snel zijn. En ik hoef niet in een afgetrapte A6 gezien te worden eerlijk gezegd.
rufctr01 zegt
Het schijnt een uitermate fijne reisauto te zijn!
KEV9 zegt
@rufctr01: fout… het is…..
qoekje zegt
Morgan achterlichten ;-)
joostgrn zegt
@qoekje: Thesis achterlichten ;)
Jochen zegt
Lancia Kappa coupe. ?
raoufff zegt
Kim Holland!
punt666 zegt
Toen ik een jaar of 20 was heb ik in een opwelling een Thema turbo i.e 16v gekocht. Vierkanter (op Volvo na) werd het niet. Maar wat was het motorisch een fijne auto zeg! Bloedsnel en zelfs een heuse “overboost” functie. Maar buiten de motor om was het niet veel soeps. Elektronica was een regelrechte ramp met als hoogtepunt dat ik ooit eens via het schuifdak moest “uitstappen”! Maar wat was ie mooi en heerlijk snel….
pa045 zegt
@punt666: altijd wanneer ik zo een verhalen lees, denk ik: zal wel een gevalletje geweest zijn waar de 20 jarige op zoek is naar een auto, bij het openslaan van de Telegraaf (zo zocht je toen je nieuwe auto) viel het oog op een Thema die erg goedkoop is. Hij kan dus een auto kopen die 2 klassen hoger is dan hij eigenlijk kan betalen. Helaas bleken de 5 vorige eigenaren ook al de auto op die basis gekocht te hebben. Hierdoor heeft het beestje totaal niet het onderhoud gehad welke nodig was. En achteraf noemen ze de auto dan onbetrouwbaar, of slecht.
punt666 zegt
@pa045: Hij was van een “liefhebber” geweest. Oudere man uit Hilversum die hem van de hand deed omdat hij te groot werd. Heb hem van marktplaats en heb hem voor 2750€ gekocht (2002) en de Thema was van 1990. Was wel een van de duurdere op marktplaats destijds… en wilde perse een Turbo i.e 16v
Maar reed voor de Lancia een Citroën CX gti turbo 2 dus was wel gewend aan wat “bugs”. De Lancia spande wat dat betreft de kroon met ramen die spontaan open gingen, CV die tijdens het rijden open en dicht ging. Instrumentarium wat er mee ophield. Dat kende ik van de CX niet. Na het uit de auto klauteren via het schuifdak was ik er klaar mee. Bij Wim Prins in Nunspeet de auto na laten kijken en daar bleek dat er door het aftermarket ingebouwde alarm de kabelboom verprutst was. Heb toen bij Prins een Alfa 164 2.5 td gekocht en de Lancia daar achter gelaten. En de 164 met heel veel plezier 1,5 jaar lang gereden.
Stiekem kijk ik regelmatig nog of er een mooie Thema of Kappa te koop staat. Maar woon in Duitsland en hier vind je ze net als de Thesis bijna niet…
frederik zegt
@punt666: CV die vanzelf open en dicht gaat tijdens het rijden heb ik in mijn CX ook wel eens meegemaakt hoor. :)
raymster zegt
De betrouwbaarheid op orde? De motoren waren goed ja, maar de elektronica een ramp! Wij hadden er een paar in onderhoud en ze waren een ramp. Veel lekstroom problemen onder andere.
KEV9 zegt
@raymster: oorzaak… de net te korte kabelboom
KEV9 zegt
Gewoon de mooiste, beste, apartste auto die ik ooit heb gehad en nog steeds heb. een supergeweldige 2.4JTD 20V met gekieteld chipje. 250pk bijna 500nm. heerlijke auto. of zoals ‘wij’zeggen een diva …
SpiderIV zegt
Fijn stuk @willeme!
desjonnies zegt
Dit is een mooie vrouw die, wanneer je haar voor het eerst ziet, een banaan lijkt te eten.
Alleen eet ze geen banaan, het blijkt haar neus te zijn!
joejojo2012 zegt
@desjonnies: Zo’n hawk neus hebben alle Italiaanse vrouwen. Niet zo vreemd dus
thomasthomas zegt
Als ze de thesis nog wat meer aandacht hadden gegeven op details em vooral andere koplampen dan had het een hele mooie auto geweest, echt jammer.
KEV9 zegt
@thomasthomas: dat was juist voor mij de reden om een ‘diva’ te kopen. en er jarenlang plezier van te hebben. 2 stuks gereden alle twee de 2.4jtd daarvoor nog een paar kappa’s waar van 1 vrij uniek. 2.4jtd 10v getuned naar 175pk en zesbak.. :)
transaxleman zegt
Hahahaha de Thesis bedrijfzeker. Ja de motoren zijn prima, maar de elektra is echt bizar slecht, zelfs Italianen schrikken daarvan. Zelfs Lancia specialisten snappen niet wat er allemaal gebeurt met deze auto’s af en toe. Begin er gewoon niet aan
KEV9 zegt
@transaxleman: de electronica opzich valt wel mee. Het is vooral de kabelboom en de stekkertjes.
tmenges zegt
Op de koplampen na een prachtige auto! Denk zeer zeker wel de stijlvolste in zijn klasse! Helaas zie je ze tegenwoordig nog maar heeeel weinig .
moveyourmind zegt
De neus blijft schitterend, al is en blijft het jammer dat de voorwielen dankzij niet verder naar voren staan, dan had de Thesis pas echt een voorname uitstraling gehad.
Mocht je zo’n Thesis overwegen zou ik ook eens met een Jaguar S-type gaan proefrijden. Zat nieuw net een tandje hoger in de markt dan de Thesis en koop je nu voor vergelijkbare bedragen.
sabrerator zegt
@moveyourmind:
En die zijn prima betrouwbaar.
Overigens vond ik de Thesis wel een heel mooie auto. Ik heb me er ook wel eens op georiënteerd maar ben toch voor de Jag gegaan.
Het is erg jammer dat in het betreffende segment alle exoten zijn uitgestorven. De Thesis, de 166, de XM, de Croma en 605…..
Misschien niet de meest perfecte auto’s, maar wel allemaal met een eigen karakter.
Nu heb je de keus uit 3 Duitsers, een Brit en een Zweed, and that’s it.
Nou ja, de markt zal wel gelijk hebben.
KEV9 zegt
@sabrerator: probleem was dat ze bij Lancia 0,0 verstand hadden van marketing.. des te meer van bouwen van auto’s met een ziel.
seicilindri zegt
@moveyourmind: Leuk dat je dat noemt . Ik heb vrijwel heel mijn leven Italiaans gereden en reed op een gegeven moment QP III , Fiat Coupe Turbo, daarna Alfa 166 V6 en wilde eigenlijk naar een Thesis want ik vind hem dus wel mooi. Na lang overwegen en r8jden vond ik hem toch te treeg, geen fijne automaat en te bang voor electronische shit. Uiteindelijk heb ik een S type 4.2 V8 gekocht . Geweldige en zwaar onderschatte auto’s. Snelle sleeper (0-100 in 6.5 sec) luxe en super betrouwbaar. In de 4,5 jaar dat ik hem rij verwaarloosbare onderhoudskosten. (kom daar eens om bij een Audi….) Lang niet zo mooi als de 166 en de Thesis maar in elk geval wel onderscheidend. Italianen voortaan alleen nog maar in mijn klassiekerverzameling helaas.
bouwt zegt
Samen met de Citroën C6 toch wel het toppunt van (eigenwijs) design uit de jaren 0 van deze eeuw!
saffie89 zegt
Iedereen zijn mening, maar ik heb de Thesis altijd spuuglelijk gevonden.
skinnybmw zegt
@saffie89: Ik deel mijn mening met jou. Heeft ook gewoon een lelijk eigenwijs varkensneusje en van die verschrikkelijk rare koplampen. Maar hey, italiaans design dus moet iedereen het wel mooi vinden!? Was dit een Duitser geweest dan had iedereen er op gekotst…
SpiderIV zegt
@skinnybmw: ???? Ooit een spannend minder controversieel Duits ontwerp gezien? Altijd veilig (saai), spannendste was een kofferbaklijntje bij BMW en dat was toen kennelijk nieuws.
skinnybmw zegt
@spideriv: BMW Z8, de Bangle-BMW’s (E60 o.a.), Z1, 850i en nu noem ik alleen nog maar BMW’s…Audi TT (eerste model), Mercedes AMG GT, SLR en SLS…allemaal helemaal niet saai qua ontwerp. Maar dit is een Lancia met een rare neus en daarom vinden mensen hem mooi. Was dit een BMW geweest dan was hij uitgekotst, zoals ik al zei.
SpiderIV zegt
@skinnybmw: appels en peren.
Die Lancia is de taxi van Lancia geen sportmodelletje oid. De E, C, 5, Passat oid van Lancia
SpiderIV zegt
@skinnybmw: o en eens wat die Bangle betreft maar die noemde ik al: het kofferbaklijntje
skinnybmw zegt
@spideriv: De afgunst spat er vanaf.
willeme zegt
@skinnybmw:
Ik zal even proberen een beetje nuance aan te brengen in de discussie. Een liefhebber van BMW heeft het aan de stok met een liefhebber van Italiaanse auto’s. Dat levert altijd een voorspelbare discussie op.
De Lancia Thesis is een bijzondere auto. Daardoor was het leuk om er een Special over te schrijven. Het is typisch zo’n auto die een paar hele goede en een paar slechte kenmerken heeft. Dan is het makkelijker om er een smeuïg verhaal van te maken.
Persoonlijk vind ik de Z8 een slecht gelukte kopie van de 507. De Z07 Concept was gaver, maar retro-design is bij voorbaat armoe. Wat dat betreft is de Thesis eigenlijk een mislukte auto. Het is een standaard sedan met een Aurelia neus erop geplakt.
De E65 is een van de meest briljante auto’s aller tijden. Het is in feite de eerste écht moderne auto. De nieuwe design-lijn zorgde ervoor dat er véél meer BMW-modellen konden komen, met elk hun eigen gezicht. De E65 is niet de mooiste auto qua lijnvoering, maar zeer origineel, functioneel én interessant. Niets mis mee!
Als het gaat om bijzondere BMW’s, kijk naar de 1 Serie (E87), Z4 (E85), 5 Serie (E60) en ook de X6. Natuurlijk is die auto te lelijk, maar het is wel uniek design. Dat ook nog eens verkocht. BMW bouwde in een enkel jaar meer X6’en dan Lancia deed over ALLE jaren met de Thesis. Dat is niet alleen de badge.
Een Thesis 3.2 is een goed alternatief als je een standaard 520i wil kopen. Ongeveer hetzelfde geld als okazie. De BMW is niet helemaal zoals BMW heeft bedoeld (zescilinder, meer opties, etc) en zo’n Thesis is wel bijzonderder dan een standaard Funfer.
Elk merk heeft zijn toppers en drollen. Daardoor is het ook zo leuk om over auto’s te kunnen kletsen!
skinnybmw zegt
@willeme: Zeker weten! Mooi verwoord en ja, ik heb een voorkeur voor het merk BMW, dat kan ik niet ontkennen. Maar ik ben een autoliefhebber en ben ook zeker gek van italiaanse merken (heb zelf ook een Alfa in mijn bezit gehad). Altijd al geweest. Mijn nickname zegt BMW maar eigenlijk wil ik van die nickname af. Puur om deze discussies te vermijden. Soms komt mijn BMW-hart even naar boven en dan wil ik die discussie wel aangaan. Maar uiteindelijk leidt het tot de voorspelbare uitkomst, terwijl ik ook zeker respect heb voor de Thesis, al vind ik hem persoonlijk echt niet mooi. Ik ken puur italiaanse liefhebbers en hoe vurig ze zijn alsook BMW/Mercedes/Audi-liefhebbers en daar geldt hetzelfde voor. Dan komt het dus weer op smaak aan, zoals meestal het geval is. Waar het in deze discussie op neer komt is dat ik alleen duidelijk wilde maken dat wanneer er Lancia (of welk ander italiaans merk dan ook op staat) het meer gewaardeerd wordt, ook al is het niet echt mooi (vind ik). En dat is ergens ook wel begrijpelijk aangezien de italianen iets expressiever zijn qua design dan de duitsers.
ikleesookoverautos zegt
Een elegante auto met een lelijke neus.
DJC528ia zegt
Deze auto heeft zelfs nog een vleugje NL in zich. Het plaatwerk en sommige chasis delen werden namelijk in Ijmuiden bij Corus gemaakt.