Een ode aan de laatste echte Lamborghini.
Het had zo anders kunnen zijn. Destijds was er een Argentijn, genaamd Horacio Pagani, die de meest wilde plannen had met de opvolger van de Diablo. Op basis van de Countach had hij al een prototype gebouwd dat bijna in zijn geheel was opgetrokken uit koolstofvezel. Dat is tegenwoordig vrij normaal, maar toen bijzonder exotisch. Lamborghini zag er geen heil in. Niemand gaat dat gebruiken. Te bewerkelijk en te omslachtig. Toen de F40 onthuld werd, kon Pagani zijn gelijk halen: de concurrentie was wel met bijzondere materialen zoals koolstofvezel en kevlar bezig. De Diablo was toen al bijna af, dus daar kon hij niets aan veranderen. Pagani had echter al vele basisontwerpen gemaakt voor de nieuwe supercar, eentje om de Diablo op te volgen.
Een soort lichtgewicht, koolstofvezel monster. Wederom zag Lamborghini geen heil in het project waardoor Pagani zijn eigen bedrijf oprichtte: Modena Design. De ontwerpen gebruikte hij voor zijn eigen supercar, die wij later zouden kennen als de Pagani Zonda. Het was niet zozeer dat Lamborghini de plannen van Pagani niet zag zitten als concept, maar wel als productie-auto, vanwege te hoge productiekosten. Lamborghini had zijn niche gevonden: onder de F40 en F50 qua prijs, maar min of meer gelijk op het gebied van prestaties en design. De basis was wederom de V12, waarvan het oorspronkelijke ontwerp van Bizzarini was. Al sinds de Miura werd een variant van deze motor gebruikt. Aangezien de laatste Diablo 550 pk leverde moest de nieuwe daar overheen gaan. Het grootste probleem van de auto was de koeling. De eerste oplossing was vrij simpel: ongelooflijk grote luchtlinlaten aan de zijkant. Het prototype, ‘Canto’ genaamd’ circuleerde maandenlang. Sterker nog, men was er heilig van overtuigd dat de Canto de Diablo ging opvolgen. Rond die tijd kon Audi zich er nog mee bemoeien.
Murcielago
Het werd echter de Murcielago. Een lage en brede supercar met bijzonder cleane lijnen. Het was alsof Luc Donkerwolcke de proporties van een Diablo wist te combineren met de stylingelementen van een Countach. De auto was buitenissig, angstverwekkend en bovenal een echte Lamborghini. Het probleem met de koeling werd zeer ingenieus opgelost. Was er geen behoeft aan extra koeling, dan zag je niets, en anders konden de luchtinlaat vergroot worden.
Onder de kap huisde een 6.2 liter V12 met 580 pk en 650 Nm. Mocht je goed met de handbak overweg kunnen en mocht alles op temperatuur zijn, dan was het mogelijk om in 3,8 seconden naar de 100 km/u te katapulteren. Mocht je voldoende lef hebben, dan kon je 330 km/u aantikken. Dankzij de 100 litertank leek het alsof de actieradius wat voorstelde: gemiddeld was je elke 250 km wel weer een tankstation aan het zoeken. Nee, aan aandacht niets tekort.
Murcielago Roadster
De open variant kwam drie en een half jaar later op de markt. Dit was nog een echte Lamborghini roadster: heerlijk hopeloos. Althans, als praktisch vervoermiddel. Ja, er was een dakje. Maar een gemiddeld stapelbed van Ikea laat zich eenvoudiger in elkaar zetten. Eenmaal gemonteerd? Dan mocht je er niet harder dan 160 km/u mee rijden. Meh.
Murcielago LP640
In 2006 stond op de Salon van Genève een grondig herziene variant van de Murcielago, de LP640. De motor werd uitgeboord naar 6,5 liter en leverde nu, zoals de naam suggereert, 640 pk. Ondanks dat er weinig veranderd leek te zijn, waren er veel kleine uiterlijke verschillen. De bumpers waren iets dikker aangezet en de velgen van een ander design. Met name aan de achterkant was de LP640 eenvoudig te herkennen aan de geheel rode achterlichten en een blubberdikke enkele uitlaat. De LP640 was er als coupé en Roadster.
LP670 Super Veloce
In 2009 zag de ultieme Murcielago het levenslicht, de LP670-4 SuperVeloce (rijtest). De SuperVeloce is gebouwd volgens het bekende, maar oh-zo lekkere recept: voeg een beetje vermogen toe, haal er wat gewicht af en monteer grotere spoilers. De V12 kreeg een andere luchtinlaat en andere timing van de kleppen. Het vermogen nam met 30 pk toe naar 670 pk (het koppel bedroeg 660 Nm). De grootste winst werd behaald met het verlagen van het gewicht met 100 kg, met name door het intensiever gebruik van koolstofvezel. De SV was er alleen met de sequentieel E-Gear transmissie. Op zich wel handig om je handen aan het stuur te houden van dit monster, dat in 3,2 seconden naar de 100 knalt en, afhankelijk van de spoiler, tussen de 330 km/u en 342 km/u kon halen. Er zijn er 350 van geproduceerd.
Laten we eerlijk zijn. Supercars zijn gelukkig niet meer zo hopeloos. Sterker nog. In 2003 kwam de Lamborghini Gallardo op de markt en die toonde precies aan wat er allemaal mis was met de Murcielago. De Murcielago leek ontwikkeld in een schuur, met wat grijpstuivers van een multinational. De Gallardo was van meet af aan ontwikkeld door een multinational, waarbij Lamborghini mocht adviseren.
De Gallardo is eigenlijk op alle vlakken beter dan de Murcielago. Het interieur veel hoogwaardiger. De stoelen staan recht naar voren. De balans is beter. De Gallardo is op de grens geen heel makkelijke auto, maar een doetje in vergelijking met de Murcielago. Eigenlijk is de Lamborghini Murcielago exact gelijk aan de Bentley Arnage. Een rijdend anachronisme. Door geld en expertise opgelapt om maar aan de eisen te voldoen. In vergelijking met de Arnage is de Continental GT véél beter. Maar wie een Bentley wil, die wil geen goede auto. Die wil hoogpolig tapijt, gepolitoerd hout en een motor die niet meer dan 500 toeren draait. De Murcielago is de laatste Lamborghini met de befaamde Bizzarini V12, te vinden in de 350GTV en Miura.
De Gallardo is de betere supercar. Op een circuit zelfs sneller dan zijn grote broer. Maar een Lamborghini koop je niet voor zijn snelheid. Een Lamborghini rij je omdat je geïntimideerd wil worden. Je wil bang zijn en als je teveel gas geeft wil je niet het gevoel hebben dat het goed komt. Integendeel. Het is een beest dat je moet temmen. Dus als je de beste supercar met een Lamborghini-logo wil, koop een Gallardo. Maar wil je de beste Lamborghini dan moet je één van de 4.099 gebouwde Murcielago’s kiezen.
min2max zegt
Een ode aan de laatste echte Lamborghini?! Het eerlijke verhaal is dat Lamborghini in 1970 een van de laatste onafhankelijke autofabrikanten was. Het ging niet zo goed met zijn fabriek, en zijn zoon Antonio voelde er weinig voor het bedrijf over te nemen. In 1972 zag Lamborghini zich genoodzaakt 51% van zijn autobedrijf aan een Zwitserse zakenman te verkopen, en de resterende 49% volgde twee jaar later. Ferruccio Lamborghini bleef de fabriek leiden tot in 1974. De laatste echte Lamborghini is dus de Countach!
koekwaus zegt
@min2max: ik heb een beetje het idee dat er bij elke nieuwe lambo wordt geroepen dat het uitgaande model de laatste echte lambo was, heeft Top Gear ook een handje van
bassx zegt
@min2max: Denk dat @willeme de karakteristieke eigenschappen van een Lamborghini bedoelde en niet zozeer qua eigenaren. De Diablo was al een Chrysler met een Lamborghini badge, terwijl Lamborghini de V10 voor de Viper ontwierp.
willeme zegt
@bassx: klopt helemaal! Zowel de eigenschappen alsmede behoorlijk wat hardware (zoals de motor).
De Aventador is echt compleet anders. Misschien zelfs beter, maar dat imperfecte heeft ook z’n charme.
jaapiyo zegt
@willeme: precies. In de Murcié zit je tenminste nog gewoon lekker scheef gepositioneerd ten opzichte van het stuurwiel.
drdre1 zegt
@jaapiyo: precies! Heerlijk! Met 330km/h scheef achter je stuur zitten! Wel humor van die Italianen. ;)
poes zegt
@willeme: de motor van de Aventador is toch ‘gewoon’ afgeleid van de V12 van de Murci?
willeme zegt
@poes: nee, dat is een compleet nieuwe motor. De V12 van de Murcie was de laatste doorontwikkeling op de door Bizzarini ontworpen motor die zijn oorsprong vindt in de 350GT.
poes zegt
@willeme: weer wat geleerd :-)
kenner zegt
Murcie SV ! Als ik ooit nog eens de jackpot win, wordt dit auto die ik koop (na Quattroporte Sport GT-S uiteraard)
Dimglor zegt
@kenner:
U bent inderdaad een “kenner”! Leuke keuzes ?
E34M5Touring zegt
Een witte LP640 Versace uitvoering. Die vind ik echt heel fraai. Mooier dan de Aventador. Specialer op de een of andere manier.
kimhung zegt
@e34m5touring: toevallig staat er 1tje te koop in engeland
https://www.jamesedition.com/cars/lamborghini/murcielago_lp640_versace/beautiful-one-of-one-versace-edition-of-lamborghini-murcielago-1-10-in-white-20-total-for-sale-1238468
E34M5Touring zegt
@kimhung: Ja dik! Ik ben volgend weekend nog in London. Misschien wel ff snel kijken. Helaas niet kopen…
kimhung zegt
@e34m5touring: ik verwacht dan wel wat fotos op autojunk he ;)
davelepeef zegt
@kimhung: Beautiful One of One Versace Edition of Lamborghini Murcielago 1/10 in white (20 total)
Wat betekent dit?? One of one, 1/10, 20 total?? :s
kimhung zegt
@davelepeef: one of one klopt denk ik niet helemaal. Maar als ik het zo lees dan zijn er 20 versace geleverd waarvan 10 in het wit
davelepeef zegt
@kimhung: aaah
phaeton zegt
@kimhung: Ik dacht 10 coupés, 10 Roadsters. One/one is nogal verwarrend inderdaad, zou niet weten waar het op slaat behalve dat het een unieke uitvoering is.
jorden zegt
@davelepeef: kloppen wel meer dingen niet… iig zat dat grote logo er niet standaard op.
MaartenD zegt
@kimhung: dat is wel een bijzondere lelijke versie van de versace
Dutchdriftking zegt
Murcielago SV, sinds het eerste artikel in Topgear mijn droom auto. Het liefst in de uitvoering zoals @wouter hem reedt. Oranje, donkere wielen (de enige auto waar ik donkere wielen wél mooi onder vind) vleugel en automaat. Alleen de Huracan Performante heeft me sinds kort wel aan het twijfelen gebracht. Ook oranje graag.
zagatofreak zegt
@dutchdriftking: ik kwam vandaag nog een Huracan Performante tegen in Laren, heeft me toch een geluid, geweldig!
poekoek zegt
Het originele ontwerp is het mooist, het puurste. Geweldige auto.
toyotafortuner zegt
Een ode aan de mooiste moderne Lamborghini. T liefst een vroeg model
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: dankje Huawei… Een vroeg model met een mooi kleur erop
e1000bmw zegt
@toyotafortuner: koop dan ook een echte telefoon in plaats van een h03rgewei. ;)
phaeton zegt
@e1000bmw523i: En meelopen in de Samsung kudde? Bedankt.
e1000bmw zegt
@phaeton: doe eens gek; koop een BlackBerry. ;)
toyotafortuner zegt
@e1000bmw523i: Nee dankje. 2 gehad. Nu niet meer. Vooral de laatste Blackberry kwam behoorlijk slecht uit de crashtests. Dus ben ik in 2016 overgestapt naar een S6Edge. Vorig week werd t vervangen door een Huawei P10. Zelf die vlaggenschipkwaliteit voor minder willen ervaren.
rickross zegt
Prachtig artikel, ik zat hier al heel lang op te wachten! Toen ik 10 was heb ik hier nog een spreekbeurt over gegeven op de basisschool, hiervoor had ik een speciaal boek van Hessing gekregen waarmee klanten de kleuren voor hun Murciélago konden kiezen. Zolang ik me kan herinneren ben ik fan van Lamborghini, en dit is hun absolute topper. Mijn favorietste auto ever een voor altijd. Dus als iemand er eentje voor zo’n duizend euro weg wil doen, call me
davelepeef zegt
@rickross: er staat een mooie van Davis & Giovanni op Ebay, zit mooi op budget. Geen running costs, maar verdient wel een mooi plekje. Eigenlijk heb je aan 30cm al genoeg…
shibby zegt
Het schijnt dat er geregeld Smarts uit de uitlaat van de LP640 gepeuterd moesten worden
rufctr01 zegt
Je ziet ze helaas bijna niet meer op de openbare weg. Zelfs in London zien je ze niet meer, daar zie je alleen het hele nieuwe spul van Lambo.
Edge zegt
Hoewel ik mijn hand niet zou omdraaien voor een LP640 of SV, vind ik de gewone Murcielago verreweg het mooist. Die wagen oogt bruut, intimiderend en snel, en heeft daar geen druk ontwerp voor nodig. Dat vind ik bijzonder knap gedaan.
harrie zegt
@edge: Helemaal mee eens, echt een meesterwerk van Luc Donckerwolke.
Met zo weinig lijnen zo’n krachtig ontwerp neerzetten.
Zet dit eens naast die Urus…
MercMeister zegt
Bekijk de film; The Cannonball Run (’81) daarin zie je de echt laatste Lambo. Met een weird snuitje.
noosaheads zegt
@mercmeister: Ik heb ‘m nog in onze ouwe Betamax zitten.Beetje jammer dat die al bijna 2,5 decennia aan niet zo composteren is.
draadloos zegt
@MercMeister: en heerlijke chicks (toen dan toch).
hartman zegt
In 2004 heb ik in de 580 pk versie gereden. Tot 300 plus. Wat me nog bijstaat, ik had geen goede steun voor mijn linker been. De stoel stond te ver naar binnen? En wat ik me zeker nog herinner, het gebulder van de motor vlak achter de stoel.
rob5nismo zegt
Mooie wagen maar de galardo vind ik toch de mooiere auto
davelepeef zegt
Als ik de centen had zou ik het niet direct kopen, maar een Nova Blu SV met tricolore SV stickers is wél heel erg gaaf…
eklasse zegt
Blij dat die Dyson Canto er nooit is gekomen!
robbie123 zegt
De mooiste Lamborghini ooit gebouwd! Liefst het eerste model in fel oranje met zwarte velgen. Autoweek had vorig jaar een leuke reportage
scaglietti612 zegt
Mijn eerste Lambo die ik ooit heb gespot was een grijze Murcielago 6.0. Mijn eerste Lambo waarvan ik het geluid heb mogen ervaren was een Draco Verde LP640. En mijn tripje naar de fabriek was toen zowel de SV alsook de LP650-4 Roadster in productie waren, de Versace stond er ook. Vandaar dat de Murcielago toch wel mijn absolute favoriete Lamborghini is en blijft. Doe mij maar een LP640 in het oranje met manuele versnellingsbak.
MaartenD zegt
Zoals zo vaak bij dit soort modellen is de 1e versie wat mij betreft en mooiste en meest cleane versie.
MaartenD zegt
https://youtu.be/Vfv8WRoCVpY
janmetdelangeachternaam zegt
Zo’n normale murcielago ziet er al enigszins gedateerd uit, maar zo’n lp-640 maakt m met een andere bumper en andere lichten echt compleet af. Wat een prachtig apparaat, een ode aan Italiaans design
harrie zegt
@janmetdelangeachternaam: Belgisch design
jaapiyo zegt
@janmetdelangeachternaam: doe mij maar die originele Murcié, heerlijk die oubollige achterlichten en dubbele ronde eindpijp.
sezz zegt
Ik ruil alle 4.099 Murcielago’s voor één Diablo GT!
carfreakjim zegt
Voormij is de ultieme supercar een Murcielago SV met handbak, zijn er geloof ik maar 6 van gemaakt.
tdg200 zegt
@carfreakjim: 5 stuks uit mijn hoofd, 3 witte in amerika, een groene in mexico, nog een rode in Canada (volgens mij)
tvklarenbosch zegt
Mijn keuze zou een vroege Diablo zijn, de proporties van die auto zijn nog krankzinniger dan de Murcielago in mijn ogen.
roberto zegt
Vorige week in Dubai in een parkeergarage nog een ‘normale’ roadster en een mat witte SV gezien. Tussen de tientallen (!) Aventadors waren dit toch de uitblinkers! Vooral het geluid van de Murcie SV is gewoon goddelijk, daar kan geen versie van de Aventadors tegen op!
phaeton zegt
@roberto: Amen.
phaeton zegt
Een 6.2 oogt goed, maar was ik multi-miljonair dan werd het toch de LP640.
woudloper zegt
1 fout Willeme. Er zijn een vijftal manuele SV’s gebouwd. @bc bezit er een van. Je kon dat krijgen op aanvraag.
Loek zegt
Vooral qua uiterlijk is de LP640 misschien wel de beste “facelift” ooit. Verandert een toch al bijzonder ontwerp naar een auto die ook vorig jaar op de markt gezet had kunnen worden. Bijzonder design.
michaelcorleone zegt
Stuk leest heerlijk weg, ik ben altijd al een Lamborghini man geweest heb niet zoveel met Ferrari.
maferick74 zegt
En de GT-R dan ?
ikleesookoverautos zegt
Mooi stuk tekst over een geweldenaar. Ik zou een SV in het oranje willen hebben.
biohazardracer zegt
Mooi stukje. De murci SV ? wat een ontzettend dik ding is en blijft dat. Voor mij de absolute droom lambo.
ff40 zegt
LP640 geel zwarte velgen
Arnoud zegt
De eerste versie maar dan in dat heerlijke Lime Green met gewoon zilverkleurige velgen. Dat komt zó binnen op je netvlies..