Alpina staat officieel te boek als zijnde een fabrikant en niet als tuner. Hoe zit dat en hoe worden die heerlijke auto’s eigenlijk gebouwd?
De gemiddelde AB-lezer knoopt zich noodgedwongen een slabbetje voor zodra iets lekkers uit Buchloe op de frontpage verschijnt. Jong of oud, diesel of benzine, V12 of V8; vrijwel alle creaties van de veredelaar van BMW’s krijgen de handjes op elkaar. En da’s best een prestatie. Juist daarom leek het ons een goed idee om eens te achterhalen hoe die dingen precies worden gebouwd. Voor wie er eerst effe lekker in wil komen: een rijtest met de B3 Bi-turbo check je HIER.
De ontwikkeling
Zodra BMW met een nieuw model op de proppen komt, duurt het ongeveer vier jaar voordat de Alpina af is. Let wel: da’s enkel in het geval dat zowel motor als chassis “nieuw” zijn en er dus nog geen ervaring mee is opgedaan. Vaak begint de ontwikkeling met het aanpakken van de motor, waarbij gebruik wordt gemaakt van testmules die aan de buitenzijde niet verklappen dat onderhuids nieuwe techniek wordt getest. Tests op het asfalt vinden onder meer plaats op de Nürburgring, in de omgeving van de fabriek te Buchloe en -vanwege de hoge temperaturen- in het Midden-Oosten. Daarnaast worden de krachtbronnen natuurlijk ook onder de loep genomen met behulp van de testbank.
Naast het motorische gedeelte wordt ook uitvoerig aandacht besteed aan het zo slick mogelijk maken van de koets, zonder afbreuk te doen aan de vormgeving. Daarom is vrijwel elke Alpina dan dus ook uitgerust met vrij subtiele spoilers en lipjes, die de luchtweerstand moeten verlagen. Dergelijke zaken worden onder meer getest op Clermont-Ferrand, het testcomplex van Michelin. Sensoren meten de druk op de voor- en achteras, aan de hand waarvan de hoeveelheid lift wordt berekend. In het geval van de Roadster S (gebaseerd op de BMW Z4) resulteerde dit in 64% minder lift op de vooras en 77% minder lift op de achteras. Geen kattenpis.
In elk geval moge duidelijk zijn dat het testen grondig wordt aangepakt alvorens de auto’s hun definitieve vormen aannemen.
De productie
Vóór het in productie nemen van Alpina’s, wordt bekeken welke onderdelen van BMW zelf kunnen worden gebruikt. Niet geheel onlogisch, want Alpina’s worden gewoon op de productielijnen van het Beierse moedermerk in elkaar geschroefd. Mocht de BMW-groep (dus inclusief MINI en Rolls-Royce) niet beschikken over het juiste onderdeel, dan wordt deze eventueel direct bij een toeleverancier besteld. In het uiterste geval maakt Alpina de onderdelen gewoon zelf.
Vervolgens reserveert Alpina slots op de productielijn van BMW, waarbij eerstgenoemde aangeeft welke aanpassingen aan de kabelboom noodzakelijk zijn. Als het chassis eenmaal in elkaar zit, is het immers lastig om hier nog zaken aan te moeten veranderen.
Motoren
Elke krachtbron wordt door één en dezelfde monteur met de hand in elkaar geschroefd. Een leukigheidje is daarbij het ‘1-2-4-8’-systeem. Bij nieuwe motoren bouwt één senior medewerker het eerste exemplaar. Als hij tevreden is, leert hij het trucje aan een andere senior medewerker. Zij leren het ieder vervolgens weer aan iemand anders, zodat intussen vier mensen de motor kunnen bouwen, waarna ook zij het weer aan vier nieuwe techneuten uitleggen.
Vervolgens worden de motoren inclusief intercooler verscheept naar de productielijn van BMW. Daarbij worden ook de transmissie, de kenmerkende velgen (met banden), vering, stoelen, dashboard, stuur, leder en andere zaken naar de fabriek gestuurd. Zoals gezegd wordt echter ook gebruik gemaakt van standaard BMW-onderdelen. Denk daarbij onder meer aan het chassis, glaswerk, de kabelboom, infotainmentsystemen en airbags.
Terug bij Alpina: de finishing touch
Zodra de auto’s voor het grootste gedeelte in elkaar zitten, worden ze teruggebracht naar Alpina. Hier worden onder meer de spoilers en de “typische Alpina-zaken” gemonteerd. Denk aan de stickers, badges, het Alpina-chassisnummer en eventuele speciale verzoeken met betrekking tot het interieur. Voor wat dat laatste betreft: vrijwel elke vierkante centimeter in het interieur kan met leer worden bekleed, dus je kunt je voorstellen dat klanten nogal wat persoonlijke wensen hebben.
Daarna is de auto klaar om naar de klant te worden verscheept en/of het hoofd van de gemiddelde AB-lezer op hol te brengen. (bron: een voortreffelijk artikel op thealpinaregister.com)
Foto via Autojunk
str8six zegt
Gaaf! Mooi stuk zo op de vrijdagmiddag!
dutchcorvette zegt
Gaaf
toyotafortuner zegt
Heerlijk stukkie leesvoer!
dutchcorvette zegt
@toyotafortuner: als ik eerlijk ben heb ik er alleen doorheen gelezen…
granlusso zegt
@dutchcorvette: Zou ik bij de koopovereenkomst van een Alpina ook doen! Zou niet kunnen wachten :)
camber24 zegt
@dutchcorvette: ik ook. Vond het niet zoveel toevoegen.
lincoln zegt
Joh ..
Een motor met de hand in elkaar schroeven anno 2015 ..
Lijkt me een omslachtige bedoeling voor een chippie wisselen ..
crackdavid zegt
@lincoln: Dat is lang niet het enige dat ze aanpassen aan de motor. Alpina monteert een andere intercooler, luchtinlaat, turbo’s, gesmede zuigers, etc.
oversoft zegt
@lincoln: Het is 2016…
trolle zegt
@lincoln: ahja, alpina’s waren kitcars volgens u?
blo3to3t zegt
Kijk, dit is nog eens een leuk stukje, heel interesant !
marijkes zegt
Alpina’s, dat zijn toch gewoon veredelde BMW’s?
marijkes zegt
@marijkes: ow goh, het staat al in de tekst
stfu zegt
@marijkes: Knap dat je dat kan zien aan de buitenkant. Lijkt namelijk totaal niet op een BMW he…
lincoln zegt
@marijkes:
BMW’s zullen wel niet goed genoeg zijn ofzo ..
torsen zegt
@marijkes: Een vraag stellen waarvan het antwoord opzich al redelijk voor de hand liggend is onder een artikel waarin precies dat antwoord beschreven word lijkt me enigzins overbodig.
marijkes zegt
-edit: niet nodig-
shibby zegt
Leuk stukje! Alpina heeft altijd iets, lijkt me erg leuk om eens een Alpina te bezitten
stfu zegt
Valt dit al onder een special? Zoals ik het lees zijn de aanpassingen vooral op de motor en kun je je afvragen of de rest wel echt nodig is. Zal wel aan mij liggen maar het productieproces lijkt me wat te ingewikkeld.
crackdavid zegt
@stfu: Je vergeet de remmen, onderstel, Drexler sperdifferentieel, etc. Wordt genoeg aangepast buiten de motor.
ko4n zegt
@crackdavid: en natuurlijk de subtiele uiterlijke aanpassingen en interieur aanpassingen die ook prachtig zijn
stfu zegt
@crackdavid: mja, in deze ‘Special’ lees ik daar weinig over. Vandaar de reactie ;)
torsen zegt
Ik wist niet dat Alpinas zo grondig aangepakt worden. Vooral dit lijkt me toch best een prestatie:
In het geval van de Roadster S (gebaseerd op de BMW Z4) resulteerde dit in 64% minder lift op de vooras en 77% minder lift op de achteras. Geen kattenpis.
mrB zegt
@torsen: Het is lift, het tegenover gestelde van downforce. Lift teniet doen is niet heel moeilijk, afhankelijk van de luchtweerstand die je daar voor op de koop toeneemt. Het is in elk geval nog niet echte downforce.
Voor veel auto’s is dat beetje lift trouwens best lekker, verminderd namelijk de rolweerstand. Mits de auto stabiel en goed te besturen blijft is dat lekker voor het verbruik.
OT: Wel geinig dat ze zelf hun wagens op de band van BMW in elkaar mogen schroeven.
e1000bmw zegt
@mrB: LATEN schroeven. Nog beter dan het zelf moeten doen…
marijkes zegt
@torsen: het zij je vergeven ;)
ericc zegt
Zou bv. Mansory of andere extreme tuners ook zulke testen doen met metingen op voor – en achteras? Als je een Alpina koopt kan je gerust zijn dat het jaren meegaat.
Als je je spoilers en andere troep gaat halen bij liefhebbers van kevlar en andere “kunststoffen” vrees ik dat je wagen niet lang meegaat.
jorden zegt
@ericc: mansory is opzichtig, maar geen rommel! Misschien wel voor je ogen…
gash zegt
Wie haalt deze op? Alpina porno:
http://www.ebay.co.uk/itm/1991-BMW-Alpina-B10-Bi-Turbo-LHD-/201562098247
racerx zegt
Leuk artikel over een van mn favoriete merken. Top!
Rick-dos zegt
Heel gaaf. Mooie auto’s ook, maar toch zou ik voor het M product gaan.
Dutchdriftking zegt
Die groene!
berlinetta zegt
Mooi stukje leesvoer over een van mijn automotive favorites!
Een Alpina D3 voor door de week en een B4 voor in het weekend graag.
undifined1 zegt
B10 biturbo en B12 5.7 coupe graag. Maar voor jaren 80 BMWs graag hartge, 330pk M88 jummie
e1000bmw zegt
@undifined1: (goede) Hartges zijn wel heel lastig te vinden…
itsok zegt
‘Als zijnde’ is een contaminatie, fyi.
gamma81 zegt
@itsok: Gelukkig, ben ik niet de eerste “zeikerd” die hierover valt.
itsok zegt
@gamma81: we dragen allemaal ons steentje bij aan de professionalisering van autoblog…
martijn11 zegt
Lekker stuk graag meer
rufctr01 zegt
Gaaf stukje! Wat is de groene mooi!
camber24 zegt
Ordinaire rommel. Technisch gezien misschien best okee (liever gewoon een M, maar goed). Maar uiterlijk zo vreselijk schreeuwerig… Die splitter, met ‘Alpina’ erop… Hallo, de jaren 80 belden, die wilden hun Autostyle tuning terug.
amnesia zegt
@camber24: anders bel je de jaren 80 even en zegt tegen je pa dat hij zich laat steriliseren;)
camber24 zegt
@amnesia: Whahahaha!!! Ik lig helemaal dubbel!!! Whahahaha!!! Super goeie grap man!!!!1!!!!1!!!
maurits123 zegt
@camber24: echt hoor!
pomoek zegt
Is het ook zo dat de motoren worden gesigneerd door de bouwer? Vind ik toch zo’n onzin…
bigbrabo zegt
Alpina vind ik qua uiterlijk niets verbeteren, integendeel zelfs. De techniek en het interieur zijn wel mooi!
Net als met vrouwen gaat het tenslotte om het innerlijk ?
michaelb zegt
Hmmm… Is het dan een briljante tuner of een lui automerk?