Een meesterwerk hoeft niet zeldzaam te zijn.
Wat is nu eigenlijk de beste auto aller tijden? De Bugatti Veyron? De combinatie van bizarre prestaties en gebruiksvriendelijkheid is meesterlijk. Of de Mercedes-Benz S-Klasse, vanwege de ongekende features die elke generatie met zich meebrengt? Of toch de Cadillac Eldorado vanwege de luxe en het design? Of moet betrouwbaarheid meetellen om in aanmerking te komen? Dan is de Lexus LS400 wellicht de beste auto ter wereld.
Al die auto’s hebben een ding gemeen: ze zijn heel erg duur en daardoor slechts voor een select groepje mensen bereikbaar. Bij de genoemde modellen was het budget voor de ontwikkeling torenhoog, terwijl de commerciële prospecten relatief behouden waren. Prestigeobjecten. Maar als gaat om een betaalbare auto, welke is dan de beste? Een auto die absoluut in aanmerking komt is de Ford Focus van de eerste generatie.
In de jaren ’90 levert Ford de zesde generatie Ford Escort (afbeelding boven). Een auto die meer slaapverwekkend is dan half potje Advil PM’s. De Escort is niet alleen saai, de auto blinkt nergens in uit. Het interieur is niet bijzonder, de rijeigenschappen zijn dat niet, de dieselmotoren zijn traag, de benzinemotoren net toereikend. Ok, de uitrusting is op zich niet verkeerd en de prijs was redelijk, maar het was gewoon een Ford tussen de Fiesta en Mondeo in. Als je enkel en alleen de afdeling Finance een auto laat beoordelen, dan krijg je een Ford Escort. Keer op keer.
Ford baas Jac Nasser begreep dat. Sterker nog, zijn visie was dat deze benadering het merk Ford schade aan kon brengen. Het roer moest compleet om voor de opvolger. De ontwerpers en technici waren al huiverig om weer een nietszeggende auto te moeten ontwerpen waar vervolgens de financiële kaasschaaf over gehaald zou worden. Gelukkig was de kleurrijke Jac Nasser niet voor één gat te vangen. Hij gaf Richard Parry-Jones de opdracht voor om de opvolger van de Escort te ontwikkelen.
Het eisenpakket van de opvolger was wellicht overambitieus. De styling moest uniek en herkenbaar voor het merk zijn. De auto moest verreweg de beste rij-eigenschappen in zijn klasse hebben. Qua veiligheid mochten er geen concessies gedaan worden. Verder nog iets? Jazeker: de prijs moest marktconform zijn. Laatste dingetje: de auto moest wereldwijd verkocht worden. Succes. Richard Parry-Jones had het niet gemakkelijk. Ford was gelukkig begonnen met de nieuwe designstijl: New Edge. Scherpe lijnen, grote vouwen, bijzondere wielkasten, aparte details. Het kon niet gek genoeg zijn. Designchef John Doughty werkte samen met Claube Lobo aan het exterieur. Want naast een aparte lijnvoering moest de auto namelijk ook een praktische C-segment hatchback zijn. Ook werd er rekening mee gehouden dat de Focus door mensen lelijk gevonden kon worden. Elke keer als er bezwaren kwamen vanuit het management bij Ford, haalde Richard Parry-Jones de Escort Mk5 aan.
Het doel was dat de nieuwe auto de best mogelijke rijeigenschappen had. Beter dan alles in zijn klasse. Daarom werd een hoogwaardig onderstel ontwikkeld. Rondom had de auto een onafhankelijke wielophanging. Dat zien we nu heel veel in het C segment, maar was destijds best bijzonder. Onafhankelijke wielophanging aan de voorkant kwam wel voor, maar de onafhankelijke multi-link ophanging aan de achterkant was vrij uniek. Het was eigenlijk een vereenvoudigde versie van de achteras van de Mondeo stationwagon.
In 1998 word de auto getoond aan het grote publiek. De naam van de auto: Focus. Die naam werd nog een dingetje trouwens. In Duitsland is er namelijk een weekblad dat dezelfde naam had (en nog altijd heeft). Zij hadden de rechten om de naam Focus in Duitsland te voeren en waren het er niet mee eens dat Ford hun naam ging gebruiken. Rechtszaak na rechtszaak volgde. Uiteindelijk verstomde de oproer van het tijdschrift Focus. Waarschijnlijk had Ford een paar goede steekpenningen uitgedeeld.
De Ford Focus was leverbaar als drie- en vijfdeurs hatchback. Deze kon je eenvoudig herkennen aan de hoog geplaatste lampenwinkel aan de achterkant. De andere twee varianten waren beduidend minder gewaagd. Dat was bewust gedaan. De Focus Stationwagon (DFW) was voornamelijk heel erg ruim, waardoor de achterkant nogal hoekig en Volvo-esque was. En kopers van compacte sedans zijn normaliter vrij behoudend, waardoor de lijnvoering van de Focus Sedan (DNW) een stuk ingetogener was. Leuk detail: de knipperlichten aan de zijkant werden niet veel later gebruikt door Lamborghini, voor de Murcielago.
De Ford Focus kwam met een range van benzinemotoren: 1.4 (75 pk), 1.6 (100 pk), 1.8 (115 pk) en 2.0 (130 pk). Allemaal fijne ZETEC motoren die het betere boerenwerk niet schuwen. In vergelijking met de concurrentie waren de Zetec motoren niet overdreven krachtig, maar wel bijzonder fijn in de omgang. Alle Focussen hadden een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De eerste drie versnellingen waren relatief kort gespatieerd, de laatste twee juist wat langer. Er waren aanvankelijk drie uitvoeringen. Ambiente (basis), Trend (iets luxer) en Ghia (veel luxer). Het is overigens niet allemaal hosanna. De Focus erfde namelijk iets van de Escort: de dieselmotoren. Deze waren tergend traag, zeer lawaaiig en niet eens zo heel erg zuinig.
De Ford Focus sloeg in als een bom. En terecht. Op dat moment waren de Opel Astra (G) en Volkswagen Golf (IV) aan het stoeien om de leiderspositie in hun klasse. De Opel bood veel value for money en de Golf voelde aan als een klasse hoger. Maar aan dat gesteggel kwam direct een einde toen de Focus meedeed. Dit was een frisse auto voor de 21e eeuw. Aangezien een auto is om in te rijden, moet dat rijden top zijn. Dat was de overtuiging van Richard Parry-Jones. De motoren, het onderstel, de transmissie, de remmen: alles moest in harmonie samenwerking. Dit betekende dat er relatief veel geld werd gestoken in de optimalisatie hiervan. Het mistte zijn uitwerking niet. De Ford Focus reed namelijk bovengemiddeld goed.
Denk bij een goed sturende auto overigens niet aan een knalharde auto. Het gaat om de balans. Het onderstel was relatief strak, wist goed oneffenheden weg te werken en de stabiliteit was ongekend. Zelfs met een standaard Focus Stationwagon met 1.4 motor was het prettig om te rijden. Natuurlijk was dat geen snelle auto, maar dat is slechts één ingrediënt van de totale rijbeleving. Het stuurwiel reageerde zeer adequaat op de input van de bestuurder, die precies kon voelen van wat de de wielen aan het doen waren. Het schakelen ging precies, trefzeker en met voldoende feedback.
In 2001 krijgt de Focus een vrij subtiele facelift (afbeelding boven). De koplampen zijn helderder, de bumpers iets strakker en de achterlichten wijken licht af. Goed nieuws voor de veelrijders: er zijn nu meer TDCI motoren leverbaar, waarmee Ford het laatste echte nadeel weg weet te poetsen, alhoewel de basis-diesel nog altijd die stokoude TDdi is.
Ook in de Verenigde Staten weet de Focus de nodige potten te breken. Sterker nog, het is eigenlijk de eerste compacte Ford die daadwerkelijk een goede waardering krijgt. De Pinto en US Escort zijn vrij hopeloze auto’s. Omdat het in basis een Europese auto is, aangepast aan de Amerikaanse wensen, is het resultaat beter dan andersom. Niet dat Amerikaanse auto’s slecht zijn, maar compacte auto’s bouwen was tot de jaren ’00 niet een discipline die ze goed beheersten. De Focus werd wereldwijd verkocht en eigenlijk was het mondiaal een groot succes te noemen. Zelfs op het gebied van betrouwbaarheid weet de Focus potten te breken. Ja, er waren een paar terugroepacties. Maar zowel in Europa als in de VS stond de Focus steevast tussen Japanse concullega’s te strijden in de top drie.
Natuurlijk. De Ford Focus zal nooit de status krijgen die de Ferrari F40 heeft. Maar dat hoeft ook niet. Dat Rick Rubin met de Red Hot Chili Peppers, Johnny Cash of Aerosmith een topalbum kan produceren is logisch. Probeer het maar eens met K3 en 2 Unlimited. Zo moeten we ook naar de Ford Focus kijken. Tussen alle regels en beperkingen wist men deze briljante auto te ontwikkelen. De Focus reed uit de kunst, zag er geweldig uit en bood veel waar voor een realistisch bedrag. Daarnaast was de Focus erg veilig én zeer betrouwbaar. Dat recept is perfect uitgevoerd, want wereldwijd was de Focus een doorslaand succes. Sterker nog. De originele Focus is de blauwdruk geweest voor Fords zoals wij die nu kunnen. Uiterst rationele auto’s die die je een glimlach bezorgen elke keer als je enthousiast een klaverblad neemt. Doe dat maar eens na.
mercs zegt
Zo bovengemiddeld mooi en goed was de eerste generatie Focus, zo gemiddeld en saai is/was de tweede en derde generatie. Alleen het onderstel blijft subliem, maar styling en interieur zijn maar gemiddeld.
redbeams zegt
@mercs: 2e generatie is inderdaad iets saaier maar het interieur vond ik best goed gelukt.Vind dit dan ook wat totaalplaatje betreft ook de fijnste focus.
viezefreddyw zegt
Mooi eigenlijk dat er, over zo’n degelijke auto die niet bijzonder is, zo goed en interessant geschreven kan worden.
En ja, het ding was goed. Je ziet ze nog steeds onwijs veel rijden.
Loek zegt
@viezefreddyw: Ik wist vrij weinig over deze auto maar door dit stuk kan ik de Focus beter waarderen. Waarvoor hulde!
Misschien een ideetje, ik zoek nog een beginnersauto…
viezefreddyw zegt
@720s: Het zou een uitstekend ding voor je wezen. Kijk alleen niet te veel naar het interieur. Daar word ik een beetje droevig van…
Rob zegt
@viezefreddyw:
Interieur was destijds net zo verfrissend als de rest van de Focus. Terugkijkend misschien té geweest, maar het past wel bij de auto. Vergeet niet dat dit de standaard was:
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/OPELAstra5doors-452_3.jpg
Voor de tweede generatie besloot Ford juist exact dat te doen. Eenvoudig en solide, maar grijs. Heel erg grijs…
benzinehoofd zegt
@rob: En zoveel prettiger als je erin zit! Zo kun je tenminste je Focus bij het verkeer houden… ;-)
benzinehoofd zegt
@benzinehoofd: Generatie 2, dus: ‘zoveel prettiger” (dan generatie 1).
Dev zegt
Bij de lokale lease-maatschappij werden die dingen massaal afgeschreven omdat het diesel aanbod nog geen deuk in een pakje boter kon rijden. Gevolg was dat de koppakkingen stuk voor stuk sneuvelden.
freez65 zegt
@dev: Da’s een foutje nog in het artikel, de 1,8 TDDI lynx was wel anders dan de 1,8 TD van de Escort. Er is in ieder geval directe injectie toegepast. Ik vond de TDDI destijds rumoerig maar best fel, en 90 pk was voor een 1,8 dieseltje in die tijd prima.
destiny zegt
Toch vind ik de RS en ST170 ook best noemenswaardig als we het over de eerste generatie Focus hebben. Beide heerlijk bereikbare scheurijzers met een buitengewoon goede wegligging.
willeme zegt
@destiny: klopt! Die worden binnenkort in het zonnetje gezet. Nu was het even de beurt voor de standaard Focus om te shinen!
jochempie zegt
@willeme: Top! Nu is het voor mij als ST170 wagon bezitter geen nieuws dat het een heerlijke auto is, maar het is ook echt een heerlijke auto. Hij doet bijna alles goed. Het enige dat ik had gehoopt was dat de Mini R53 zesbak die in de ST170 werd geplaatst (dat was de enige zesbak die in de neus van de Focus paste) ook zo strak zou schakelen als in de mini. Maar dat is niet het geval.
Grappig genoeg is de ST170/SVT de enige Focus die ooit met een atmosferische motor en een zesbak is geleverd.
Dutchdriftking zegt
@willeme: ik kijk er nu al naar uit!
rikus zegt
@destiny: Klopt. Drie jaar lang ben ik in het bezit geweest van een donkerblauwe ST170, echt een fijne wagen. Later ingeruild op een knaloranje ST van de volgende generatie. Dat was ook een beuker.
shibby zegt
Vroeger veel in een focus van gereden, verschrikkelijk fijne auto zelfs met een TDdi motor.
pomoek zegt
Ik vind alles leuk tot geweldig aan deze auto. Met als totale uitzondering het dashboard. Ik vind dat gesmolten kaars design echt om te kotsen. Daarom nooit een Focus. Helaas.
duderuud zegt
@pomoek: daarom kocht ik ook nooit een Focus. Uiterlijk was prima maar dat interieur…allemachtig. Sinds de laatste generatie is het wel op orde. Reden om er een aan te schaffen (ST)…
pomoek zegt
@duderuud: Nice!
stephane8200 zegt
Naam is Richard Parry-Jones. Niet Perry Jones, @willeme:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Richard_Parry-Jones
stephane8200 zegt
@stephane8200: er staan verschillende schrijfwijzen in het topic. Boven de groene Focus stond het verkeerd maar verderop weer wel correct, al dan niet met streepje.
Davion zegt
Heb zo eentje gehad een Focus Mk1 Facelift met 1.8TDdi 90 Pk, was mijn eerste auto, zalige bak en nooit problemen mee gehad !
desjonnies zegt
Dit soort auto’s zijn altijd huzarenstukjes, er is veel meer lef nodig om als massaproducent de bakens te verzetten dan oude wijn in nieuwe zakken te produceren.
En ik was destijds bijzonder gecharmeerd wat een rij-ijzer Ford had neergezet.
Voor eigenlijk een paar rot centen.
En dat is topsport.
Edge zegt
Ik vind het echt een hele moderne auto voor zijn tijd, en dan vooral qua exterieur. Zet een goed onderhouden Focus naast een goed onderhouden Golf Mk5 en je zou niet zeggen dat de Ford ruim 6 jaar eerder aan het publiek werd voorgesteld dan de Golf. Uiteraard is het binnenin een compleet ander verhaal. Het interieur van de Focus is niet alleen lelijk, maar zag er ook al snel hopeloos verouderd uit. Daar wint de Golf het dan weer. Dat interieur is wat saaier vormgegeven, maar is wel een stuk beter bestand tegen de tand des tijds.
Verder niks dan hulde voor Parry-Jones. De Ford Ka van de eerste generatie is jarenlang de leukst sturende stadsmini geweest (en heeft mij met een beperkt budget toch rijplezier geboden), de Puma was een heerlijk autootje om te rijden en ook de Focus is een waar feest in vergelijking met de concurrentie. Als ik er zo over nadenk is Parry-Jones er hoogstpersoonlijk voor verantwoordelijk dat mijn volgende auto weer een Ford wordt. Als de auto-industrie een oeuvreprijs zou kennen, zou ik Parry-Jones direct aandragen.
doublechevron65 zegt
Ford en de uitgeverij Burda, van het tijdschrift Focus, zijn het indertijd relatief snel eens geworden. Ford heeft een fijn bedrag aan een charity project overgemaakt naar keuze van het tijdschrift. Dit was ook de doelstelling van de toenmalige chef redacteur Helmut Markwort.
amersfoorter zegt
Leuk hoor maar het design verouderde echt snel. New edge heeft het dan ook maar 1 generatie volgehouden. Knap heur……*proest*
jochempie zegt
@amersfoorter: vind je? Ik vind de driedeurs Focus Mk1 nog steeds een heel knappe auto, en de Focus RS zelfs bloedmooi. Die zou ik zo veel liever hebben dan een jongere Golf GTI…
focusrs1 zegt
@jochempie: absoluut type 1 rs is nu al een klassieker!
rovadepo zegt
Ik kocht er in 2007 een uit 2000 geloof ik . 1.6 automaat zonder 1 enkele optie op die automaat na dan, met maar 22000km van een oudere dame uit Baarn. 2 jaar in gereden en met 2500 winst verkocht. Dus topauto! Ik vond deze auto wel veel verbruiken.
Rob zegt
@rovadepo:
Ha, laat de automaat nu net de enige optie zijn die ik niet zou nemen op een Focus ;-)
Tis een 4 traps automaat die eigenlijk al het leven en pit uit de motor haalt. En voor het verbruik vrij dramatisch.
Oke, in 2000 kon dat nog prima. Maar Ford heeft die automaat nog in haar 2010 Focus gebruikt….
xr3icabrio zegt
Ik heb heb een focus 1.6 combi uit 2000 en ik vind het een heerlijke auto om mee te rijden desondanks met 390000 op de teller en heeft mij nog nooit laten staan en blok is nog steeds kurk droog en voor een auto met 100 pk is er goed mee te leven
room850 zegt
@xr3icabrio: dat zijn flink al kilometers! Ik zit met mijne op 249***.
Uit 2004, magnum grey met OEM xenon en veel opties. Heerlijke wagen en hoop ook die km stand te halen!
xr3icabrio zegt
@room850: moet kunnen de mijne is panther zwart met geen extra alleen elektrische ramen voor
dwersbongel zegt
Heel wat van die Fords gepoetst in die tijd (als poetser). Vond ze altijd prima rijden, als beginnend bestuurder, en met koude motor zat er zelfs een mooie snerp in de uitlaat. Twee keer, dan was het gebeurd.
turbotoll zegt
De Focus was voor Ford ook de auto die moest afrekenen met het slechte betrouwbaarheid-imago van de Escort. Hiervoor zijn naar verluidt ook koppen gerold in het management. Iets wat blijkbaar gelukt is want bij de (onafhankelijke) garages staat sindsdien een Ford bekend als iets waar nog geen droog brood aan te verdienen valt.
jochempie zegt
@turbotoll: en als er dan onderhoud nodig is, dan heeft Ford op Dacia na gewoon de laagste onderdelenprijzen!
xr3icabrio zegt
Ik heb ook een escort cabrio uit 1995 en ik vind een fijne auto om mee te rijden niet zo fijn als mijn focus maar toch ?
SimonMc zegt
Ik denk dat mijn collega een moet hebben gehad die op een maandag is gemaakt. Hij had een diesel. Misschien dat het verlagen en de laag-profiel banden daar mede verantwoordelijk voor waren, maar hij heeft onder andere de versnellingsbak moeten laten vervangen. Hij heeft nog steeds nachtmerries over deze auto geloof ik.
noosaheads zegt
Alweer een mooi stuk van @willeme Deze man verdiend een plek op nog veel snellere media als deze.
moondustfocus zegt
M’n vorige auto was een Focus en ik zou er zo weer een kopen, rijden heerlijk en de 1.6 heeft genoeg vermogen voor een auto uit die klasse
sracert zegt
Blijft een leuke auto. roesten wel een beetje.
moondustfocus zegt
@sracert: de aller eerste hadden idd roest problemen, dat werd echter snel de kop ingedrukt.
jochempie zegt
@sracert: komt door een domme ontwerpfout. Die wielkastvoeringen waren van een soort vilt gemaakt, voor de geluidsisolatie. Dat houdt echter ook water vast. En die wielkastvoeringen zijn direct contact met de schermen..
Ach, het was pionierswerk, zullen we het maar op houden.
Calimero zegt
De Focus die ik ook meteen als een Focus. Ik reed laatst achter een nieuwe en vroeg mij af welke auto het was, tot ik het Focus embleem zag. Hetzelfde verhaal als met de Ka 1 en de huidige Ka+. De huidige modellen zijn een stuk anoniemer in mijn ogen.
Hoe heette het design ook al weer? was dat niet “new edge” (Mocht dat in de tekst benoemd zijn dan heb ik er per ongeluk overheen gelezen)
Gulli zegt
@milan0: yep New Edge idd
Calimero zegt
* Als een Focus herken moet er staan.
LaLancia zegt
Ik kan me de introductie van deze auto nog goed herinneren. Van Kalmthout en Van Niel uit Hoofddorp (tegenwoordig Ardea) had in het toenmalige winkelcentrum een catwalk opgesteld waarop de auto’s werden tentoongesteld. Ik moet toen een jaar of 7 geweest zijn, maar was er erg van onder de indruk. Heb veel kilometers gemaakt in de Focus I door mijn werk, en ik moet zeggen dat het echt een van de fijnste auto’s is uit die tijd. Kan me heel goed voorstellen dat men toen massaal viel voor de Focus. Wat was zijn opvolger daarna toch een deceptie. Veel te Duits (lees: saai).
jochempie zegt
@lalancia: nou, een deceptie vond ik de Mk2 niet. Hij was duidelijk minder spannend vormgegeven, maar onaantrekkelijk vond ik ‘m niet. M’n pa kocht een 2.0 wagon in 2007, en dat was een feest om te rijden, maar op veel andere punten gewoon beter dan de Mk1. Neem iets simpels als de ontgrendeling van de achterklep. De Mk1 heeft geen knopje achterop zitten om de klep mee te openen. Het gevolg daarvan is dat mijn vriendin afgelopen zomervakantie met de strip boven de nummerplaat in d’r handen stond, omdat ze niet gewend is dat je een klep niet aan de hendel kunt opentrekken. En terecht. Gelukkig had de Mk2 een knopje onder de strip.
Ik vind een Mk2 een fijnere auto dan een Mk1, maar daar is nooit een bijzondere wagon uitvoering van gemaakt. Ik wil perse een bijzondere of zeldzame auto, en ik moet er een fiets in kunnen flikkeren, dus ik heb een ST170 wagon gekocht.
LaLancia zegt
@jochempie:
Onaantrekkelijk was-ie ook niet, maar het exterieur was wel een slap aftreksel van het origineel. Dit werd met de facelift gelukkig deels opgelost. Het belangrijkste is echter dat het roestprobleem grotendeels werd opgelost. Ben veel Focussen (?) tegengekomen waar de hele binnenkant van de portieren waren aangetast. Dat zou eigenlijk nog wel vermeld mogen worden in het artikel. Las overigens ooit eens dat Ford ‘schrok’ van de interieurmaterialen van de Golf IV toen deze uitkwam, maar dat er geen budget meer was om de Focus mooiere materialen mee te geven.
davelepeef zegt
Ik heb een mk1 1.6 sinds een jaar of 7, en nu ongeveer 2 jaar een mk2.2 1.8 erbij. De mk1 is prima mee te sturen, met de 2.2 ook alleen zit er 300kg!! extra gewicht aan, dat merk je nogal. Het ontwerp van de 2.2 is weliswaar tammer, maar als je er ’s goed naar kijkt zie je de lijnen van de mk1 terug, dat vind ik best knap gedaan.
misterdrogba zegt
Heb ook eentje gehad met 1.8 90 PK dieselmotor en een blauw-groenachtig kleurtje. Op 290.000 km is de distributieriem geknapt en de motor in de soep gelopen, dit alles midden op de Brusselse Ring tijdens spitsuur. Via via een oud-ijzer handelaar gecontacteerd die hem toen na een dik halfuurtje is komen ophalen voor 600 EUR. Heb die avond de trein genomen naar huis en de volgende dag een Golf 4 TDI gekocht.
Goede herinneringen…
sanderm3 zegt
@misterdrogba: had dat ding gewoon op tijd laten vervangen. Eigen schuld dikke bult. Focus treft hier geen blaam.
jochempie zegt
@sanderm3: danku. Ik wilde ook zoiets schrijven, maar bedacht me dat in discussie gaan geen zin heeft. Maar leg de schuld van een versleten riem en een afzetter met een oplegger maar bij de auto inderdaad.
misterdrogba zegt
@jochempie: @sanderm3:
No shit -.-
Waar lezen jullie dan dat ik de Focus beschuldig van onbetrouwbaarheid ofzo? Volgens de facturen had dat ding nog een 20k km op z’n minst moeten meedraaien. Maar hé, het is een auto en shit happens. En ik was sowieso niet van plan om voor een auto die me 1000€ gekost had +- 500-600€ kosten te maken.
Toch bedankt voor jullie opmerkingen. :)
jochempie zegt
@misterdrogba: excuses, het kwam op mij over alsof je de schuld van de auto insinueerde. Dat je er geen goede herinnering aan over hebt is te begrijpen. Maar kennelijk vond je het belangrijk om te melden dat je toen maar een auto van een ander merk kocht.
rd1991 zegt
Heb mijn ouders voor een appel en een ei van een 99er Mk1 5drs Ghia voorzien in donkerblauw met creme interieur en houtlook, ik vind het een grandioos wagentje!
Rob zegt
New Edge was het ei van Columbus voor Ford. Puma, Cougar, Ka, Focus; destijds allemaal super frisse en moderne auto’s. De reden waarom men vandaag de dag Ford koopt, hebben ze nog altijd te danken aan dat rijtje auto’s.
Gulli zegt
Mijn vader had de eerste Mondeo en nadat ik die kort had gereden de facelift Mondeo (de eerste nieuwe Mondeo wagon met achterspoiler van Nederland volgens de dealer). Mijn moeder had de eerste Ka en toen een van hun werknemers vertrok mocht ik het leasecontract van zijn Focus 1.8 oprijden. Wat een heerlijke auto was dat! Het Kaatje reed al geweldig (ooit een lofdicht voor geschreven bij die andere grote Nederlandse autosite) maar de Focus gooide daar nog een schepje bovenop. Jaren later heb ik als eigen auto nog een Puma 1.7 gekocht en heb nog spijt als haren op mijn hoofd dat ik die ooit weg heb gedaan. Wat een geniale generatie Fords was dat!
jochempie zegt
Ik bezit een MX-5 uit 1994 en een Focus ST170 wagon uit 2002. Natuurlijk totaal andere auto’s. Maar als ik een stukje ga boenderen, sta ik keer op keer versteld van de Focus. Dat de Mazda zich gewillig met hoge snelheden door bochtige bergweggetjes laat dirigeren zal niemand verbazen. Maar dat de Focus de MX-5 gewoon bij kan benen op dat zelfde parcours, dat is vanaf de bestuurdersstoel van de Focus een lichtelijk bizarre gewaarwording.. Wat kun je die Focus op ongehoorde snelheden een bocht door smijten, zeg… Het helpt natuurlijk ook wel dat ik Michelin PSS banden (de standaardsloffen op een Ferrari 458) gemonteerd heb, maar toch. Het is mij duidelijk dat zelfs twintig jaar na dato Ford een diep indrukwekkend product heeft neergezet, zeker als je nagaat dat je ‘m nu voor de prijs van een weekje skieën van Marktplaats haalt.
ihrte zegt
Wow. Dit stuk lijkt wel geschreven door iemand die een ford focus heeft gereden. Kan dit alleen maar beamen. Behalve dat de 1.6 zetec wel een slok olie lustte.
jochempie zegt
@ihrte: de echte kenner weet echter dat de ambiente de basisuitvoering was, en dat de trend de middelste was.
willeme zegt
@jochempie: Verrek! Da’s waar. Even omgezet. Ik heb ooit een Focus 1.4 Wagon Ambiente ingeruild. Zat helemaal niets op of aan. Reedt bijzonder goed. Beter dan het spul wat wij verkochten :-D
Jochempie zegt
@willeme: Auto’s zonder spullen zijn de beste auto’s, af en toe!
Dutchdriftking zegt
Goede herinneringen aan de ST170 van n vriend van me. Vorige week ingeruild op een ST225 met 300pk. Mooie upgrade.
fietsenmaker zegt
Leuk dat dit succesvolle massaproduct in de schijnwerpers wordt gezet. Ten tijde van de productie heeft de Duitse televisie er een vermakelijke 1-uurs documentaire aan gewijd: http://www.veoh.com/m/watch.php?v=v8779380095tBsXbF . Eigenlijk bedoeld als kinderserie. Dit is, mijn inziens , samen met de Volkswagen Golf 4 het hoogtepunt van de Duitse auto industrie. Volledig geoptimaliseerd naar de wensen van de consument (Clarkson’s car years – https://youtu.be/xHJuG5FGRxg ) en werkelijk niets is aan het toeval overgelaten. Ondanks dat Ford Amerikaanser lijkt dan een donut is de Focus volledig ontwikkeld in Keulen.
blata zegt
Leuk artikel, ik krijg iedere dag een glimlach van dé wegligging van me focus mk2. Waar voor veel dank aan de mk1
benzinehoofd zegt
@Willeme: “alledrie fijne Zetec motoren”. Welke is dan niet zo fijn? Want ik tel er 4 (1.4, 1.6, 1.8 en 2.0)…
willeme zegt
@benzinehoofd: check ;-)
mashell zegt
Dit is inderdaad de beste auto ooit gemaakt. In deze tijd was de maatstaf de Golf IV, een wagen die al begon met wegglijden over z’n voorwielen als de bocht in het zicht kwam. Eerlijk gezegd vond ik het design van de Focus maar niks, maar toen mijn Seat weer eesn kapot ging en ik een Focus Mk1 als vervangende auto kreeg was ik verkocht. Dat reed zo lekker. Zelfs het schots en scheef dashboard was gewoon ergonomisch. De besturing was zo precies dat het op lange ritten zelfs vermoeiend was.
Toen ik naar Engeland vertrok, daar heel vaak een Mk1 Focus gereden, groot plezier op de bochtige weggetjes. Met die precisie heb je de indruk dat je een WRC wagen rijdt.
Daarna overgestapt op Ford en Volvo om dat rijgevoel te blijven behouden. Inmiddels rijd ik BMW en hoewel de diehard fanboys het er niet mee eens zijn, dat rijdt ondanks de achterwielaandrijving gewoon als een Focus (Mk2). Net zo stug en precies.
ronald zegt
Ik rij sinds de Escort al Ford.
Alle Varianten van de Focus Gereden. En rij nu de huidige Ford Focus 2016.
Ik heb nog nooit problemen gehad en het rijdt super.
Vorig jaar nog wel met diverse
Andere merken proefgereden maar ik blijf toch bij Ford.
Ik kijk al uit naar de compleet nieuwe Ford Focus .
jochempie zegt
@ronald: toen ik een jaar oud was, kocht mijn vader een nieuwe brandweerrode Escort 1.4 CL (1987). Ik was dus vanaf het prille begin een Ford-fan. Daarna volgden een enorm ruime Escort 1.6 CLX Clipper (1992) en een in Nederland zeldzame Escort 1.8 16v CLX wagon, zonder de mistlampen, dus met een hele cleane voorbumper.
Na wat vreemdgangerij met een Mitsubishi Space Wagon en een Hyundai Satellite (jup, kind nummer vier) werd er toen ik het huis uit ging in 2007 een Focus 2.0 wagon Rally Edition aangeschaft, en twee jaar later ingeruild om een moddervette Mondeo 2.2 TDCI Titanium S-Pack wagon. Die heeft nu drie ton op de teller en voelt aan als nieuw. Op de bak na want die schakelt véél beter dan toen ‘ie nieuw was. Fords zijn echt betaalbare topproducten!
snippje zegt
Was mijn eerste auto. De ‘first edition’. Auto verveelde nooit en had een prima wegligging (hoewel de 1.6 te vermogen had). Later een Volvo V50 die dezelfde bodemplaat ging gebruiken. Rijdt nog steeds super.
marco79 zegt
Leuk artikel, wel met wat kleine foutjes.
De type aanduiding voor de wagon is DNW en voor de sedan is dat DFW. Het vermogen van de motoren is 75pk, 101pk, 115pk en 131pk. De 1.4/1.6 zijn motoren mede ontwikkeld door Yamaha, terwijl de 1.8/2.0 echte Fordmotoren waren en in de basis al afstammen van de 1.8/2.0 uit de Mondeo MKI (1992) of zelfs de Escort MK5 (XR3i). De 1.4 & 1.6 zijn technisch aan elkaar verwant, hetzelfde geldt voor de 1.8/2.0. De 1.4/1.6 & 1.8 werden aangedreven door de IB-5 bak, terwijl de 2.0 een MTX75 bak heeft (ivm het hogere koppel).
Zelf heb ik redelijk recent mijn MKI fase I na 10 jaar en 389.000km weggedaan. Mijn collega rijdt er nog steeds met veel plezier in. Mijn MKI was ooit begonnen als een 1.6 16v. Ik kocht hem met 149.000km. Bij een km-stand van 284.000km heb ik van een schade focus de motor en bak omgebouwd. Dat werd toen een 1.8 16v. Ook daar heb ik ruim 100.000km meegereden. Uiteraard wel laten omkeuren.
Qua uitvoering zou het een Trend zijn, echter had ik de auto achteraf van een heleboel opties voorzien. Denk aan vooruitverwarming, elektrische spiegels, handmatige airco omgebouwd naar originele climate control, leren bekleding met stoelverwarming, originele cruise control, originele xenonverlichting etc. Met de ombouw naar de 1.8 16v is ook het volledige onderstel gereviseerd. Ik kreeg daar echt een nwe auto voor terug.
Verder hebben wij nu een MKII fase I diesel staan (1.6tdci = PSA) en rij Ik nu zelf een MK 2 fase 2 uit 2008 met een 2.0 duratec motor (Mazda).
Qua interieur en dan met name de stoelen is de MKII (fase I en II) de betere t.o.v. de MKI. Maar qua rijgedrag stuurde mijn MKI het scherpst. Waar de MKI je echt kon uitdagen en echt op de grens weleens een gemeen “kreng” kon zijn (lift off oversteer is op de grens wel op te roepen) is de MKII gemoedelijker maar gaat ongemerkt ook keihard de bochten door. Met name het verschil in afmetingen was hier debet aan.
Wat een grappig detail is, is dat de Focus I een eigen platform had, terwijl de Focus II zijn platform met meerdere auto’s deelde. Het platform van de Focus MKII werd gedeeld met de Ford Kuga, de Mazda 3 en de Volvo V50/S40.
In de periode van de MKII heeft Ford niet veel eigen motoren gebruikt. Alleen de 1.8 tdci is nog een tijdje in de MKII fase I gebruikt (en ook in de Mondeo MK4).
De overige motoren kwamen bij andere fabrikanten weg. De 1.6 en 2.0 tdci zijn PSA diesels (Citroën en Peugeot) en werden in tig andere auto’s en merken gebruikt. Waaronder in de Mazda 3 en Volvo S40/V50. De benzine motoren; 1.6, 1.8 en 2.0 duratec zijn van oorsprong Mazda motoren en werden ook gebruikt in de Mazda 3 en dus ook de Volvo S40/V50. De 2.5 5 cilinder in de ST is natuurlijk van Volvo. En de 2.3 16v Duratec (Mazda 3 & 6 MPS) werd ook gebruikt in de Mondeo MK4 (160pk met automaat). Deze 2.3 16v wordt in de Focus MKIII RS weer als basis gebruikt voor de 2.3 16v EcoBoost die ook weer in de nieuwe Mustang ligt.