Briljante uitwerking van een geweldig idee.
Raar maar waar: de Japanners zijn geheel verantwoordelijk voor de renaissance van de kleine Britse sportwagen. Dit voertuigtype was op een paar uitzonderingen na helemaal uitgestorven. De Britten werden gehinderd door lastige wetgeving in de VS (grootste exportmarkt), belabberde kwaliteit, faillisementen en toenemende concurrentie. Niet zozeer van andere sportwagens, maar van andere ‘sportieve’ en betaalbare alternatieven, zoals de Hot Hatch.
Voor Mazda was het gemis van sportwagen een doorn in het oog. Mede daarom gingen ze in Hiroshima aan de slag met wat uiteindelijk de MX-5 Zou worden. Deze auto sloeg in als een bom. In feite was het een schaamteloze kopie van de Lotus Elan, maar omdat het met zoveel passie, bewondering en respect was gedaan, was het eerder een eerbetoon aan de Elan. Imitatie is de hoogste vorm van vleierij.
De compacte sportwagen van Mazda werd als Eunos Roadster (Japan), Miata (Verenigde Staten) en MX-5 (rest van de wereld) verkocht. De MX-5 was ook in Europa een schot in de roos. Kortom, kon niet lang uitblijven dat andere fabrikanten zich gingen mengen in dit stukje markt. De reden om deze markt toe treden was tweeledig. Met een beetje mazzel kon er geld verdiend worden met de verkoop. Maar zo’n sportwagen straalt vooral ook af op de rest van de range in alle showrooms. Het is gewoon een goede imagebooster die de nodige sex-appeal heeft.
In korte tijd kwamen er diverse concurrenten bij. Denk aan de MG F en BMW Z3. Maar de meest originele kwam waarschijnlijk uit Italië. Nee, we bedoelen niet de Alfa Romeo Spider. Er was namelijk een Alfa Romeo Spider toen de Mazda MX-5 uitkwam. Dat was toentertijd in feite een klassieke auto die Alfa Romeo vergeten was uit productie te nemen. Maar er zijn meer Italiaanse merken die konden bogen op een roadster-historie.
Fiat bijvoorbeeld heeft natuurlijk ook een lange historie als het gaat om betaalbare sportwagentjes. Wat die Italianen altijd perfect voor elkaar wisten te krijgen, was om met zeer eenvoudige, betaalbare en betrouwbare techniek een bijzonder sportwagentje te produceren. Er zijn natuurlijk voorbeelden te over zoals de Fiat 850 Spider (afbeelding boven), de Fiat 124 Spider (afbeelding onder) en Fiat X/9 van Bertone. Fiat had al de historie en de markt was er ook klaar voor. Dus ze konden aan de slag in Turijn.
Een van de belangrijke redenen waarom een MX-5 succesvol is, is zijn layout. De motor lag in de lengte, met de versnellingsbak daarachter. Vervolgens werden de achterwielen aangedreven. Hierdoor lag het gewicht mooi tussen de wielen en en kon je genieten van de geneugten van een achterwielaangedreven auto. Zoals de BMW Z3 de bovenkant van de MX-5 markt pakte, wilde Fiat er juist onder zitten. Daarmee werd achterwielaandrijving helaas al snel een no-go. Het enige platform dat Fiat hiervoor zou kunnen gebruiken was het Alfa Spider platform, dat te zwaar en ouderwets was geworden. Bovendien zou achterwielaandrijving de auto te krap maken. Fiat wilde namelijk echt een compact roadstertje op de markt brengen, die kleiner was dan een MX-5, maar tegelijkertijd zeker niet krapper.
In 1994 toonde Fiat al haar eerste vingeroefening in de vorm van de Fiat Scia concept. Deze werd onthuld op de Salon van Turijn. De auto leek op een kleine speedboot met een relatief korte neus en lange achterkant. Ook de lage voorruit droeg bij aan het speedboot gehalte. De auto was natuurlijk overduidelijk een concept, maar Fiat gaf al wel aan dat ze ‘bezig waren’ met een dergelijke auto. Dat was een understatement, want rond die periode was de productieversie al zo goed als klaar.
Diverse designhuizen mochten een voorstel doen, maar men koos voor het ontwerp van de Griek Andreas Zapetinas van Fiats eigen Centro Stile. Tijdens het stileren van de auto werkte men met twee voorstellen. De eerste was de ‘Diavola’. Deze deed nog het meeste denken aan de Fiat Coupe, die toentertijd nog niet op de markt was, maar waarvan men binnen Fiat al wist hoe die zou gaan ogen. De Diavola had de kenmerkende wielkasten van de Coupé Fiat en diens neus.
Maar het was de ‘Marinara’ die uiteindelijk zou doorontwikkelen tot het productiemodel. Deze was minder spectaculair vormgegeven in vergelijking met de Diavola, maar wel tijdlozer, eleganter en Italiaanser. In 1992 lag eigenlijk al vast hoe de auto eruit ging zien dus. De naam ‘Marinara’ werd omgedoopt naar ‘Typo 183’. Het idee van de auto was klaar, nu moest het geheel uitontwikkeld en gebouwd worden. Vanwege de specifieke kenmerken van de auto en de relatief lage productieaantallen, ging Fiat op zoek naar een extern bedrijf die de auto voor Fiat kon gaan maken. De Italianen klopten aan de deur bij Stola, Itca en Maggiora. Van die drie Turiijnse bouwers werd Maggiora gekozen. Stola mocht wel de prototypes bouwen voor Fiat.
Omdat de Tipo 183 licht, wendbaar en goedkoop moest zijn, besloot Fiat te kiezen voor een bekend platform. De meeste auto’s van het concern werden gebouwd op het Tipo-platform, waaronder de nieuwe cabriolet van Alfa Romeo. Voor de plannen die Fiat met de auto had, zou het dan echter een te zware auto worden. Men koos zodoende voor het platform van de nieuwe Fiat Punto. Dat was kleiner en lichter, maar slim opgezet. Daardoor kon Fiat een relatief ruime cabine creëren, terwijl het gewicht erg laag lag.
De auto word in het begin van 1995 op de markt gebracht. Fiat noemt de auto ‘barchetta’, ja, met een kleine letter ‘b’. Het is het Italiaanse woord voor ‘bootje’. Gezien het Scia prototype konden we daar al een beetje rekening mee houden. Het koetswerk dat Zapetinas had ontworpen was perfect gekozen. De Barchetta was uniek en zeer elegant. Ondanks zijn nuchtere achtergrond zag de auto er veel duurder uit dan dat deze was.
Ondanks dat de Fiat Barchetta op de Punto gebaseerd was, wil dat niet zeggen dat er veel Punto aan te herkennen was. Neem het interieur bijvoorbeeld. Het Punto-dashboard hadden ze prima kunnen gebruiken, maar dat is niet spannend genoeg. Je moet wel een leuk gevoel hebben als je in zo’n auto rijdt. Dus kreeg de Barchetta een uniek interieur mee. Het was vrij eenvoudig qua opzet en deed qua uitstraling denken aan de sportwagens van weleer. Bijzonder detail was het iets doorlopen van de carrosserie onder de vooruit.
In motorisch opzicht was de Fiat Barchetta eveneens niet zo bijzonder op het eerste gezicht. Er was slechts één motor leverbaar en één transmissie. Onder de kap trof je een 1.8 viercilinder motor aan. Deze was voorzien van variabel kleptiming, waardoor Fiat er relatief veel kracht uit wist te halen. Het blokje leverde namelijk een maximum vermogen van 131 pk bij 6.300 toeren en een maximum trekkracht van 164 Nm bij 4.300 toeren. Ondanks dat het een relatief modale viercilinder was, was de geluidsproductie niet gewoontjes. De 1.8 klonk onderin een beetje nukkig, maar genoot van toeren maken. Dan liet het blok ook met een kernachtig gegrom horen er erg veel zin in te hebben.
Ondanks dat snelheid in een rechte lijn niet zo bijzonder belangrijk is bij een dergelijke auto, was de Fiat Barchetta erg vlot. Dat kwam er op papier niet uit, want er werden maar twee gegevens gecorrespondeerd: 8,9 en 200. De eerste is het aantal seconden die benodigd waren om de 100 km/u te behalen, het tweede getal was de topsnelheid in kilometers per uur. Maar in vergelijking met de basis uitvoeringen van de MX-5, MG F, SLK en Z3 was de Barchetta absoluut de vlotste ‘in het echt’.
Dat kwam niet alleen door de 131 enthousiaste paarden, maar vooral door het lage gewicht. Omdat de auto op een relatief licht en eenvoudig platform stond, woog de Barchetta amper meer dan 1.050. De Barchetta was zeer wendbaar dankzij het gebrek aan massa en dankzij de compacte dimensies ook eenvoudig te plaatsen. Het chassis was voorwielaangedreven, maar erg goed afgesteld. De afstelling voor vering en demping waren uniek voor de Barchetta en gaven de auto een uitstekende wegligging. De auto was overwegend sportief, dus relatief straf geveerd. Maar er zat daadwerkelijk absorptievermogen in als je ging boenderen op een B-weg van matige kwaliteit.
In 1996 toont Maggiora de Fiat Barchetta Coupe. De auto was een ideetje van Maggiora, het bedrijf dat ook de open varianten bouwde. De Barchetta Coupe was voorzien van een hard dak dat keurig afliep. Sterker nog, de aflopende achterkant doet sterk denken aan het dak wat Porsche later zou toepassen bij de Cayman, wat ook een coupé is op basis van een open auto. Uiteraard kwam de auto niet op de markt. Fiat baas Canarella zag er geen brood in vanwege twee redenen. Ten eerste was er natuurlijk de Fiat Coupé, dus nog een coupé zou overkill zijn. Ten tweede was het open dakje juíst een reden om een Barchetta te willen rijden.
De Fiat Barchetta blijf lange tijd ongewijzigd in productie. Uiteraard kwamen er diverse special editions op de markt, zoals de Limited Edition (uit 1998) en de Limited Edition 99 (uit 1999). De meeste bijzondere Limited Edition was een prototype. De Fiat Barchetta verkocht uitstekend in Europa. Sterker nog, ondanks dat de auto alleen linksgestuurd was, kon de importeur er met gemak 200 per jaar van verkopen. Kleine sportwagens waren in de jaren ’90 zeer populair in het Verenigd Koninkrijk en Fiat UK had er zo veel meer van kunnen verkopen als het stuur aan de goede kant zat. Op de Salon van Turijn in 2000 werd het prototype getoond. Het zou er helaas niet van komen. Ondanks de grote vraag was het voor Fiat toch niet rendabel genoeg. Gelukkig waren er enkele Britse bedrijven die zich bezighielden met RHD-conversies voor de Barchetta.
In 2002 zag het er heel slecht uit voor de Barchetta. Maggiora, dat de Barchetta’s bouwde evenals Lancia K Coupé’s, vroeg namelijk faillissement aan in mei van 2002. Dit zou tevens het einde betekenen van de Fiat Barchetta. Het modelletje was inmiddels al 7 jaar oud en de concurrentie was heviger dan ooit, zeker met het verschijnen van de Peugeot 206 CC. Een auto die aanzienlijk minder geinig reed, maar praktischer, completer en goedkoper was. Toch ging Fiat door met de Barchetta. De productie werd verhuisd naar de fabriek in Mirafiori. Om te zorgen dat de Barchetta ook een tijdje in productie zou blijven, besloot Fiat om de auto te voorzien van een visuele update. Er was niet veel budget voor een drastische facelift, dus werd gekozen voor de talenten van Tom Tjaarda.
Met een paar simpele wijzigingen wist de legendarische designer de Barchetta een aanzienlijk moderner front mee te geven. De voorbumper was geheel nieuw en de lichtgrijze koplampbehuizing gaf de Barchetta een veel frisser voorkomen. Ook het interieur werd relatief eenvoudig doch effectief voorzien van een update. Naast praktische cabriolets, kwamen er op dit moment veel kleine open sportwagens op de markt, zoals de Daihatsu Copen, Smart Roadster en Ford StreetKa. De Barchetta kon zich met gemak meten met die auto’s.
In 2005 was het echter gedaan met de Barchetta. De vraag naar het model liep terug en na tien jaar trouwe dienst, was het ook tijd. De Barchetta kreeg net als veel andere auto’s geen opvolger. Dat was tevens de reden dat Lancia niet kon doorzetten met de Fulvia Concept. Dat was namelijk een klein coupeetje met retro-stijlelementen. De auto zag eruit als een klassieke Fulvia, maar dan een moderne variant ervan. De basis van dit concept was de Barchetta.
In 2007 kwam de naam Barchetta weer even terug. Bertone vierde namelijk zijn 95e verjaardag en deed dat met de Fiat Barchetta Concept. Ondanks de goede bedoelingen leek de auto totaal niet op de Barchetta. Sterker nog, waar de originele Barchetta dankzij zijn gracieuze vormgeving moderner oogt dan dat ‘ie is, heb je bij deze auto precies het tegenovergestelde.
We leven nu in 2019 en op dit moment staat er gewoon weer een kleine Fiat Spider in de showrooms. Hij wordt alleen wel gebouwd in Japan. De markt is tegenwoordig flink veranderd. Alleen Mazda weet nog wat MX-5-jes te verkopen. Bijna alle andere fabrikanten zijn er mee gestopt of gaan ermee stoppen. De populariteit van roadsters is altijd een soort conjunctuur geweest. Van niet aan de straatstenen kwijt te raken tot niet aan te slepen. Op het moment dat de kleine open sportwagen weer populair wordt, moeten de heren van Fiat daar op in springen. Geweldige bedoelingen, een matig budget en een excellente fles Chianti zorgen voor voldoende goede ideeën. Het is ze al vaker gelukt.
Volvo_440_turbo zegt
Gezien de voorwielaandrijving heb ik dit altijd al een gefaalde auto gevonden en het uiterlijk kwam bij deze auto ook goedkoop ‘speelgoedautoachtig’ over (persoonlijke mening), dan vond ik de MX-5 toendertijd toch sympathieker ogend. Ben ik oppervlakkig nu?
viezefreddyw zegt
@Volvo_440_turbo: Nee, dat ben je niet. De Mazda was op alle vlakken toch gewoon leuker en beter?
vbarchetta zegt
@Volvo_440_turbo: heb zelf 2 Barchetta’s gehad. Ik heb destijds ook de MX-5 overwogen, echter met mijn lengte van 1.88m zat ik beduidend beter in de Barchetta dan in de MX-5. Bij de MX-5 keek ik tegen de dakrand aan. Heb altijd met veel plezier in de barchetta gereden.
911targa zegt
@vbarchetta: 1,89 en helemaal eens met jouw verhaal. Had m nooit moeten verkopen.
Volvo_440_turbo zegt
@vbarchetta & Viezefreddyw
De pers toen was over het algemeen lovender over de MX-5 dan over de Fiat, zelf kan ik geen rechtstreekse vergelijking maken omdat wel Mx-5jes heb bestuurd (verschillende modellen, motorisaties, maar niet mijn eigendom) maar nooit de Barchetta.
Nu, op zich weet ik ook uit ervaring dat een voorwielaandrijver ook fijn kan zijn om te rijden, maar een achterwielaandrijver is toch dat net iets leuker. Maar zolang je geen limieten opzoekt kan ik me wel inbeelden dat het plezierig rijden was met de Barchetta. Met de Mx-5jes die ik mocht besturen was het gewoon leuk om de limieten op te zoeken zonder dat de neus weg ging.
En inderdaad de Mx-5 is vrij krap, ik ben zelf 1m94
Toen vond ik de Barchetta totaal onaantrekkelijk en nietszeggend, nu vind ik hem wel mooier moet ik wel toegeven. Heb ik wel vaker gehad met auto’s uit mijn jeugd.
stephane8200 zegt
@Volvo_440_turbo: ik heb ervaring met beide auto’s. De barchetta heb ik in het verleden een paar keer een weekendje gehuurd, ergens in de vroege 2000 jaren. Destjds ook met die barchetta’s op de Ring gereden, toen dat nog ‘kon’ min of meer. MX5 heb ik nu nog in niet rijdende staat in de garage staan.
Mijn ervaring is dat de barchetta echt leuk stuurt. Misschien dat een Ka Sport als FWD nog ietsje leuker stuurt maar ik ben van mening dat een barchetta zeker een leuke rijdersauto is. Een nadeel is de problemen met de VVT maar ik heb het artikel niet gedetailleerd doorgelezen, dus dat kan al genoemd zijn.
gandini zegt
@stephane8200: Zo’n probleem is dat VVT toch ook weer niet? Die unit is in een mum van tijd te vervangen en ze zijn ook goed verkrijgbaar: zelfde motor als de Punto HGT / Abarth.
stephane8200 zegt
@gandini: ik weet daar niet genoeg over maar als dat zo is dan is het inderdaad geen groot probleem.
jaapiyo zegt
@volvo_440_turbo: nee hoor, een dergelijk sterke voorkeur voor RWD is gewoon normaal.
1000bochten zegt
@jaapiyo: wat is dat toch op altijd op Autoblog? Al dat ongefundeerde FWD-bashen. Vaak ook nog door mensen die appels en peren vergelijken. Begrijp me goed, ik rijd zelf ook in een RWD voor dagelijks verkeer. Maar op het circuit? Een FWD! Waarom? Omdat – net als 95% van alle andere Nederlanders – ik snellere rondetijden zal neerzetten met een FWD dan met een RWD. Bovendien op een manier die ik leuker vind, omdat ik de FWD wel tot op het randje kan rijden (en erover) zonder hem in de vangrail te parkeren. Een RWD wordt al veel sneller tricky en daarbij onvoorspelbaarder. Dus alhoewel ik zeker de voordelen in zie van RWD zijn er ook zat FWD auto’s die heel goed sturen en zeker niet onder doen voor hun RWD tegenstrevers. Zo vind ik een MX5 een erg leuke auto om mee te rijden, maar je houdt er een Saxo VTS 16V niet mee bij. Ook een BMW 130i is een fijn rijdende auto, maar een destijds gelijk geprijsde Focus RS is wederom een stuk sneller in zowel de bochten als op het rechte stuk. Als hekkesluiter: een Mercedes-Benz C of CLK van rond het jaar 2000 in een dikke uitvoering is wederom een fijne auto, maar zet er een gelijk geprijsde Honda Integra Type R naast en je kan wel raden welke auto het beste stuurt en het snelste is… Dus voordat iemand de volgende keer weer alle FWD over 1 kam scheert, gebaseerd op de ervaringen met de Opel Agila van je moeder: nee, FWD is niet per definitief k*t en RWD is niet altijd beter. En sorry @jaapiyo dat jij nu alle shit over je heen krijgt, want dit is niet specifiek op jou gericht maar op iedereen hier die veel te weinig met goede FWD auto’s heeft gereden daarom maar wat roeptoetert.
willeme zegt
@1000bochten: Je hebt absoluut gelijk natuurlijk. Deze discussie hebben we ongeveer dagelijks op de redactie. Het is natuurlijk wel zo dat als je een ultieme auto wil ontwikkelen, je niet uitgaat van voorwielaandrijving. Dan wil je achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Dus bij duurdere sportwagens is het vrij logisch. Maar in principe valt of staat het met de afstelling ervan. Zoals je zegt, er zijn genoeg top FWD auto’s en veel te veel crappy RWD-auto’s, waarvan BMW er voldoende gebouwd heeft. Een TT stuurt strakker dan een Z3 of SLK. Alledrie zijn ze overigens niet spannend, maar het is een duidelijk bewijs dat RWD zeker geen garantie is voor een goede auto.
jeroenwz zegt
Jammer dat de coupé er nooit is gekomen. Die vind ik veel leuker.
888natan zegt
Deze heb ik vorige week gezien als ‘Ferrari edition…’
nicolasr zegt
Nou, ik vond dat ding begin 21ste eeuw behoorlijk snel en leuk om mee te rijden. En anno nu is het nog steeds een leuke auto. Als je op 75% rijdt, merk je niks van de aandrijving op de verkeerde wielen. En da’s genoeg bij dit wagentje
tkoote zegt
Heb er een aantal jaar een mogen rijden en dat is me uitstekend bevallen. Het onderhoud was wat vaak (en prijzig) maar het was het waard wat mij betreft. Dit is zo’n auto die je bijzonder laat voelen tijdens het rijden (moeilijk te omschrijven) en hij stuurde ook nog eens bijzonder geinig. Eigenlijk hoop ik op een nieuwe versie van de Barchetta net zoals ze met de 500 en de 124 gedaan hebben, maar het zal bij hopen blijven vermoed ik…
Jochen zegt
Eunos. Ook weer zo’n woord dat ik -niet- kan uitspreken zonder te gniffelen ?
bisazza zegt
Toch mis ik in dit verhaal de Alfa Spider. Qua lay-out en styling een enorme inspiratiebron voor de MX-5 (kijk bijvoorbeeld alleen al naar de handgrepen). Tevens draait de Spider al sinds de 60’er jaren mee.
spidermann zegt
@bisazza: zo zie ik dat ook. Ik heb altijd gehoopt dat na de serie 4 (begin 90 jaren) er een opvolger zou komen met de stylingelementen van de serie 1 of 2 met RWD maar met modern (lichter) platform.
vaakbenjetebang zegt
@bisazza: Met name de aanblik van het motorblok in een NA heeft wel wat weg van een klassieke Nord-motor, maar verder is wat mij betreft in een MX-5 toch niet veel Spider 105/115 te ontwaren.
vaakbenjetebang zegt
Een onbegrepen autootje, zo kunnen we jaren na dato wel stellen. Nog geen 60.000 stuks van gebouwd in zowat 10 jaar tijd. Nee, hij was misschien niet zo leuk als een MX-5, maar ook weer niet zò veel minder leuk.
Het wordt in mijn ogen helemaal bizar als je ziet dat een 206CC, wat toch echt een foeilelijk ding is wat bij lange na niet zo leuk rijdt als een barchetta, in een jaartje of 7 een kleine 400.000 keer aan de man gebracht is.
stephane8200 zegt
@vaakbenjetebang: eens! Gewoon een leuke auto om te rijden die er ook nog eens best leuk uitziet. Gewoon een oranje exemplaar voor weinig ophalen en plezier hebben.
arhanso zegt
4 jaar lang in een oranje Barchetta gereden. Elke dag een feest. Heerlijk behelpen maar de beleving was fantastisch. Toendertijd direct laten overspuiten en een nieuwe kap er op. Hij leek splinter nieuw. En wanneer je hem ff flink op zijn donder gaf kon hij heerlijk uitbreken aan de achterkant maar je kon hem gemakkelijk op de weg houden. Ik had er wel een paar mooier velgen onder dan deze afbeelding en verlaagd wat de wegligging ten goede kwam…
barchettadriver zegt
Leuk artikel over een werkelijk geweldige auto. Als je erin rijdt, krijg je echt het gevoel in iets heel bijzonders te zitten. Ding zit ook bijzonder goed in elkaar.
Diegenen die zeuren over achterwielaandrijving hebben er nooit in gereden. Met 130 PK is het het weinig relevant waar de aandrijving zit. Tegelijk heb je wel de voordelen van een voorwielaandrijver, zoals een veel prettiger gedrag als het kritisch wordt. Hij is overigens behoorlijk overstuurd op het randje. Ik heb er diverse malen mee achterstevoren gestaan.
geelbarrel zegt
Nog steeds een auto met een fris, eigen gezicht. Trouwens wat oh zo jammer dat de Fulvia Concept nooit zo in het eggie is gekomen. Die had ik graag in mn vloot willen opnemen (barchetta ook maar vrouw wilde open met achterbank dus werd het een Fiat 500c GQ)
amersfoorter zegt
Een echte kappers auto. Prut fwd Punto aandrijflijn. Puur gemaakt voor poseren. Zoals zoveel enigszins recente Italiaanse auto’s. Dit geschreven hebbende in 2003 was geloofwaardig. Anno 2019 is de Italiaanse auto industrie dooood
barchettadriver zegt
@amersfoorter: nooit gereden gok ik zo. De barchetta is een auto die qua wegligging te vergelijken is met de legendarische Peugeot 205 1.9 GTI. Een van de weinige overstuurde voorwielaandrijvers. Met lift off oversteer kan ik driftend en onbenullig hard rotondes rond. Het is met zekerheid geen dameskappersmobiel, daar is ie wat te spannend voor. Ik heb laatst een NC gereden, en ik vond m noch sneller, noch leuker. Veel te klinisch om leuk te zijn. Als je het wilt snappen, moet je eens de kerstspecial van Top Gear kijken, waarin ze met 3 cabrio’s naar Bethlehem rijden door Irak, Turkije, Syrië, Jordanië en Israël. Uiteindelijk maken alle 3 de presentatoren de keuze voor de barchetta, simpelweg omdat de auto veel meer een ziel heeft.
alfapeter zegt
@amersfoorter: Zeer raar dat je stelt dat de auto in 2003 aan de omschrijving voldeed maar nu niet meer, het is een classic. Autoindustrie in Italië heeft misschien wel wat verkoopsproblemen maar rij eens met een Abarth (eender welke) of een AR Giulia en kom dan nog eens terug om over relevantie te spreken. Veel vooroordelen maar weinig kennis of ervaring zoals hier al te vaak geëtaleerd wordt.
karaya zegt
@amersfoorter: Als je van poseren houdt moet je naar de uitlaten van een nieuwe Audi kijken.
Esprit_de_Flandre zegt
@amersfoorter: “Prut fwd Punto aandrijflijn.”
Je laat je afleiden door je frustratie over het huidig modellenbeleid van Fiat, zijnde: het niet bestaan van veel modellen.
Historisch echter klopt de Barchetta helemaal. Fiat heeft een lange traditie in het maken van leuke coupés en cabrio’s, klein en groot, op basis van de ‘gewone’ personenwagens. Daar was nooit iets mis mee. Jammer dat ze dat niet meer doen…
nietcreatief zegt
1.8 met variabele kleptiming.. zit er een twinspark met teruggeschroefd max toerental of een neefje van de twinspark onder de kap?
barchettadriver zegt
@nietcreatief: Eerder een zusje. Ze mist alleen de TS en later de directe injectie. Heeft iets andere nokkenassen, maar het blok is in essentie hetzelfde. Het is een bijzonder lollig blok. Rij je in het goede toerenbereik, dan is ie echt snel. Veel sneller dan je verwacht.
nietcreatief zegt
@barchettadriver: heb zelf 2 verschillende 1.8 twinsparks gehad. Kan me voorstellen dat die, als ze 200kilo minder mee hoefden te zeulen, verschrikkelijk hard hadden gekund.
Bedankt voor de info! Nog één vraagje dan, kon de barchetta ook doorhalen tot 7200 toeren af fabriek?
barchettadriver zegt
@nietcreatief: Klopt, ik meen 7150 toeren om precies te zijn. Als ik doorjank, gaat ie meestal rond de 6800 naar het volgende verzet. Je moet trouwens wel daarmee oppassen, want veel subframes zijn iets te zwak bemeten voor het koppel. Na verloop van tijd trek je dan de achterste motorsteun uit het subframe. Niet vanaf stilstand vol op het gas, maar eerst even zorgen dat ie rolt dus.
nietcreatief zegt
@barchettadriver: oh gaaf! Pas wel op, als het een zusje van de twinspark is zal ie dezelfde zwaktes hebben.
Twinsparks zijn berucht om het hebben van een te klein bemeten oliepomp om de smering bij hoge toeren goed bij te houden. Blijf de barchetta wel een gaaf ding vinden, veel plezier er nog van
vetnek zegt
De stad Hiroshima en “inslaan als een bom”… I see what you did there ?
bellaitalia zegt
Bij introductie met prachtige stalen (!) velgen.
barchettadriver zegt
Even nog ter info, Andreas heet Zapatinas, niet Zapetinas. Het interieur is ontworpen door Peter Davies. De auto werd gebouwd door Maggiora, wat overigens gewoon de oude Lancia fabriek in Chivasso was. De auto’s werden geperst en gelast bij Ilcas, en vervolgens gespoten bij Bertone. De koetsen gingen dan per trein naar Chivasso om door Maggiora afgebouwd te worden. Door de ingewikkelde logistiek heeft Fiat vermoedelijk geen lire aan de barchetta verdiend. Maar leuk is ie.
gandini zegt
Bedankt Autoblog… ik zat meteen weer op Autoscout e.d. rond te neuzen…
Waarbij het trouwens opviel dat ze erg betaalbaar zijn. Misschien toch weer eentje als hobbyproject aanschaffen.
BaRa zegt
Qua vormgeving stak de barchetta al vanaf het begin boven de toenmalige MX-5 uit. En net zoals Renault Sport spannende voorwielaandrijvers kan bouwen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Audi), had Fiat met de barchetta een heel fijn sturende voorwielaandrijver in het gamma. Altijd jammer gevonden dat de huidige 128 Spider niet die pedigree heeft die een Fiat Spider, X1/9 of een barchetta wel hadden. Gelukkig is de Mazda ND dan weer wel een leuk trapautootje – net iets speelser, en net wat betere respons en meer toeren dankzij het atmo-blok.
danmar zegt
He, ik kende die laatste – facelift – editie niet. Direct op autoscout gekeken, maar daar is ie ook niet te vinden.
Leuk autootje verder. Staat op mijn lijst voor als ik ooit nog een cabrio zou willen, samen met de Peugeot 306 cabrio.
Was er trouwens niet een issue met de kap, dat die om de zoveel jaar vervangen moet worden?
shannara zegt
@danmar: Ik kende de facelift ook niet maar bij Hofman in Leek staat een grijze te koop.
MercMeister zegt
Mooi bootje. Heb echter 9 jaar SLK gereden.Ben niet eens kapper, (opmerking van zielige mensen) maar geniet gewoon van dit soort roadsters. Die Fiat X 1/9 is helemaal waanzinnig.
tstile zegt
Dit soort auto’s zijn gewoon dinkytoys. Leuk, maar gewoon te klein. Op foto’s ziet het er leuk uit maar als je ze dan op de snelweg ziet naast een andere auto dan springen de tranen in je ogen. Dan zit er nog zo’n kale midlifer achter het stuur. man man man. Als ze de MX-5 nou eens 10% groter hadden gemaakt dan was het gewoon echt een leuke bak geweest.
De Barchetta heeft gewoon 0,0 uitstraling. Mijn mening dan.
Dutchdriftking zegt
@tstile: ach, vergelijk het eens met een gemiddelde cross-over…
Dutchdriftking zegt
Ik hoop zo dat dit soort auto’s weer populair gaat worden, en cross-over’s gaat uitbannen!
mark383 zegt
Leuke auto. Als begin 20-er met cabrio virus een tijdje op zoek geweest naar een betaalbare roadster. Destijds lang getwijfeld tussen een MX-5, een barchetta en een Spider type IV. Uiteindelijk is het de laatste geworden (wist ik veel dat rijeigenschappen ook belangrijk waren). Die Spider deed het goed bij de vrouwen, maar reed als een natte krant. Tordeerde zelfs zo erg, dat de passagiersdeurs nog wel eens open sprong bij sportief rotonde nemen drie kwart rond. Handje aan de handgreep dus…
hdla zegt
Had Top Gear niet een vergelijk met een BMW Z3 en Mazda MX 5 waar de Barchetta als leukste werd ervaren?
1000bochten zegt
@hdla: Yep. Is echt een leuke auto en rijdt ook heel erg goed. Motorblok is fel en wagengewicht is laag. Door het vrolijke uiterlijk icm FWD denken aardig wat mensen hier dat het geen fatsoenlijke sturende auto is, maar niets is minder waar. Echt heeeel veel waar voor je geld op dit moment.
eviva zegt
Heerlijke wagen de Barchetta, mijn broer heeft vroeger eentje gereden 2/3 jaar.
Heerlijk vlot en rijdt bijzonder vermakelijk.
De zuurpruimpjes die dit niks vinden hebben er nooit in gereden.